Nagy kihívás elé állítja a terjeszkedés a vállalatokat, hiszen nem csak komplex ismeretekre lesz szükségük egy adott ágazat nemzetközi helyzetéről, hanem olyan készségekre, képességekre is, amelyek nélkül a külföldi piacok meghódítása szinte lehetetlen feladat. Mindebben nonprofit és állami szervezetek is segítik a leendő exportőröket.

„A magyar vállalkozások valamennyi szegmensben rendelkeznek exportképes termékekkel, szolgáltatásokkal, innovatív technológiai megoldásokkal” – véli Oláh Zsanett, a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) vezérigazgatója.
Olah ZsanettHozzátette, hogy vannak ugyanakkor húzóágazatok, mint az agrártechnológiák és a kiváló minőségű élelmiszerek, vagy épp a gépipar.

Az MNKH vezetője elmondta, hogy Kínába és Dél-Koreába több alkalommal szállítottak magyar cégek élelmiszeripari termékeket, sőt, az Európai Unió tagállamai közül elsőként egy magyar vállalkozás exportált marhahúst a kínai piacra a közreműködésükkel.
„Azerbajdzsánban és Oroszországban zöldség- és gyümölcsültetvények telepítéséről született nemrégiben megállapodás magyar és helyi vállalkozások között, míg Iránban egy partnerünk több mint 100.000 euró értékben értékesített ipari méréstechnikai eszközöket” - sorolta Oláh Zsanett.

A siker csapatfüggő

„Ha van egy ütőképes csapat, mindenféle szektorokban láttunk már eredményeket a divattól a szoftverfejlesztésig” - jelezte Pistyur Veronika, a vállalkozásokat támogató nonprofit szervezet, a Bridge Budapest ügyvezetője, amikor arról kérdeztük, milyen termékek lehetnek sikeresek külföldön.

Pistyur VeronikaA Magyarországról indult gyorsan fejlődő vállalkozásokat összefogó szervezet ösztöndíjprogramot is indított lelkes alap- vagy mesterszakos hallgatóknak, akik egy-egy startupnál dolgozhatnak. „Nehéz általánosítanunk, de az biztos, hogy a digitális eszközök használata és az angol nyelvtudás készségszintűbb a fiatalok körében, és segítség a gyorsabb érvényesüléshez. Az idősebb korosztályt pedig a tapasztalata, a networkje segíti” - jellemezte a hozzájuk fodulókat Pistyur Veronika. Hozzátette, hogy különösen szeretik a sokszínű csapatokat, mert ezek az erények, erősségek, értékek összeadódnak, jól támogatják egy cég építkezését.

Komplex csomagok leendő exportőrök­nek

Az állami fenntartású Magyar Nemzeti Kereskedőháznál vállalkozás- és exportfejlesztési képzést is kínálnak. „Minden esetben az adott vállalkozás képességeitől és preferenciáitól függ, hogy milyen exportfejlesztési és promóciós eszközöket kínálunk” - mondta Oláh Zsanett vezérigazgató. „Patrnereink számára beazonosítjuk a releváns célpiacokat, piaci információkat, konkrét üzleti lehetőségeket biztosítunk, potenciális exportpartnereket kutatunk fel, vállalkozás- és exportfejlesztési képzéseket kínálunk, de akár konkrét exportügyletek menedzselésében is közreműködünk – sorolta. Az MNKH vezetője a szerint a magyar vállalkozások legtöbb esetben nem rendelkeznek megfelelő nemzetközi kapcsolatrendszerrel, illetve specifikus exportismeretekkel sem. „Jellemző, hogy nem mérik fel teljes körűen az adott piac igényeit, így már a kezdetekben olyan akadályokba ütköznek, melyek ellehetetlenítik a sikeres exporttevékenységet” - mondta Oláh Zsanett.

A kudarc, mint tanulási lehetőség

Vannak olyan unalomig ismételgetett sztereotípiák, amelyek szinte biztosan felmerülnek a külföldi terjeszkedés előkészítésekor – netán a cégvezetők is tapasztalják magukon és a munkatársaikon. A nem megfelelő nyelvtudás, az önbizalom hiánya mind hátráltató tényezők lehetnek.
„Az önbizalom, hogy elhisszük, képesek lehetünk innen, Budapestről, Magyarországról is meghódítani a világot, biztosan vezető nehézség. Ráadásul ebből számos egyéb buktató következik. Oda merünk-e menni valakihez, akinek érdekel a tudása, a tapasztalata, segíthet nekünk, merünk-e tőle kérdezni” - erősítette meg Pistyur Veronika, hozzátéve, hogy az angol nyelv ismerete és készségszintű használata is nehézség.
„Szerencsére egyre többen vannak, akik bátrak és mernek lépni, kezdeményezni, próbálkozni, és a kudarcot nem szégyenként, hanem tanulási lehetőségként próbálják megélni. Nem könnyű ez a váltás, de számos példát látunk arra, hogy nem lehetetlen” – tette hozzá.

 

(TERMÉKMIX - 2017. májusi szám)