A fogyasztói igényeknek és a versenykörnyezet kihívásainak megfelelve szinte minden nap megjelenik egy újfajta termék, ízesítés vagy csomagolás a boltok polcain – de mi történik, ha a bevásárlókosár helyett egy űrhajóba kerül az újdonság? A Stühmer nagyot álmodott, és úgy döntött, egy olyan innovációba kezd, amely nemcsak előre, hanem felfelé is mutat majd. A Stühmer Pillanat Korfu megalkotásáról, az eltérő környezet jelentette kihívásokról és az innováció értékéről Mazurka Éva, a vállalat minőségirányítási vezetője beszélt.
» Hogyan zajlott a Stühmer Pillanat Korfu megalkotása?
Egy kreatív ötletelés során merült fel a gondolat, hogy mi lenne, ha Stühmer csokit küldenénk az űrbe. A megvalósításhoz először Kapu Tibor kutatóűrhajóssal vettük fel a kapcsolatot, aki összekötött minket a HUNOR programmal (Hungarian to Orbit), és a HUNOR-on keresztül kerültünk összeköttetésbe az Axiom Space-szel és a NASA-val. Tőlük egy részletes leírást kaptunk arra vonatkozólag, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie egy élelmiszernek ahhoz, hogy az űrbe repülhessen. Nagyon rövid idő volt a fejlesztésre, ezért az nem volt opció, hogy egy teljesen új terméket készítsünk a nulláról indulva, illetve ez is egy olyan eset, ahol azt a terméket részesítik előnyben, ami az életben már bizonyított – ez élelmiszerbiztonsági szempontból kulcsfontosságú.
Először úgy tűnt, nem tudunk ilyen terméket prezentálni, de megtetszett a feladat, így mindenképpen szerettem volna rá megoldást találni. Elkezdtem átvizsgálni a termékeinket a megadott szempontok alapján, és így találtam meg a Stühmer egy hagyományos árucikkét, a Korfu szeletet, ami összetevőinek és gyártástechnológiájának köszönhetően rendelkezik egy olyan szerkezetű korpusszal, ami jól reagál a környezeti változásokra, a szerkezete hosszútávon is stabil tud maradni.
A problémát leginkább a bevonat okozta, ezen módosítanunk kellett, hogy teljes mértékben meg tudjunk felelni az elvárásoknak. A termékfejlesztés során több anyagot, lehetőséget is megvizsgáltunk, mire megtaláltuk a megfelelő összetevőt, amellyel javítani tudtunk a termék ellenállóságán a környezeti változásokkal szemben.
Maga a termékfejlesztés két hónapot vett igénybe, ami nagyon rövid idő ahhoz képest, hogy milyen szintű követelményeknek kellett eleget tennünk, hiszen ezek nagyon eltértek a földi elvárásoktól.
» Mik voltak ezek a követelmények?
Az űrbe küldött élelmiszereknek szigorú technológiai és tudományos kritériumoknak kell megfelelniük ahhoz, hogy az asztronauták számára biztonságos, tápláló és élvezetes étkezéseket biztosítsanak az űrmisszió során. De nemcsak a biztonságot, hanem a hosszútávú tárolhatóságot, szállíthatóságot is figyelembe kell venni. Az élelmiszerek mikrobiológiai, kémiai és fizikai biztonságát gondosan ellenőrzik, hogy azok ne jelentsenek veszélyt az űrhajósok egészségére és környezetére sem. A megfelelő összetevők optimális kombinációját kellett megtalálni, amelyek megfelelnek az űrviszonyok extrém követelményeinek.
» Kiket vontak be a fejlesztési folyamatba?
A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem volt a partnerünk, velük közösen történt a fejlesztés és a vizsgálatok.
» Milyen vizsgálatoknak vetették alá a terméket?
Végeztünk reológiai, kémiai és mikrobiológiai vizsgálatokat is annak érdekében, hogy igazolni tudjuk az elvárásoknak való megfelelést. Ezeknek egy része a Stühmernél történt, volt, amit a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemen végeztünk el, és zajlottak akkreditált laboratóriumi vizsgálatok is, de természetesen a NASA is lefuttatta az ellenőrzéseket.
» Hogyan lehet hasznosítani az itt szerzett tapasztalatokat más termékeknél?
Ebben az esetben az volt az elsődleges cél, hogy egy olyan terméket fejlesszünk ki, ami megfelel a NASA előírásainak. Az még a jövő zenéje, hogy a folyamat során szerzett tapasztalatokkal, tudással mit kezdünk majd.
» Mit jelent ez az innováció a Stühmer számára?
A Stühmer hagyománya az innováció. Már Stühmer Frigyes munkáját is maximálisan ez határozta meg, például ő használt először gőzgépet a gyártás során, egyedi csomagolóanyag-megoldásokat vezetett be. Ugyanezt vallja a jelenlegi tulajdonos, Csóll Péter is, ennek köszönhetően folyamatos a haladás a Stühmernél, legyen szó egy új íz fejlesztéséről vagy gépek beszerzéséről. Ez a vállalati kultúra támogatta az ötlet, és végül a hozzá kapcsolódó termék, az űrcsoki megszületését is.
» Önök szerint mi az innováció kulcsa egy vállalatnál?
Az innováció gyakran abból ered, hogy a Stühmer képes új szemszögből megközelíteni a meglévő problémákat, és nem fél kockázatot vállalni az új megoldások érdekében. Mindehhez társul egy támogató, bátorító vállalati kultúra, ami teret ad a saját ötleteknek is. Fontosnak tartom azt is, hogy nemcsak saját elképzeléseink alapján fejlesztünk, hanem figyelembe vesszük a piaci igényeket, fogyasztói visszajelzéseket és az iparági trendeket is.
» Mi kell ma ahhoz, hogy egy vállalat innovatív maradjon?
A piaci környezet nagyon sebesen változik, a vállalatoknak képesnek kell lenniük gyorsan reagálni. Ehhez tudásra, piaci ismeretekre, tulajdonosi támogatásra és elkötelezettségre is szükség van. Az édesipar egy olyan iparág, amely rendkívül változékony fogyasztói igényekkel és trendekkel rendelkezik, így az innováció kulcsszerepet játszik a piacon való versenyképesség fenntartásában.
» Milyen értéket képvisel a fogyasztók számára egy vállalat megújulásra való képessége?
Az innováció lehetőséget ad arra, hogy a vállalatok új, izgalmas ízeket és kombinációkat hozzanak létre, az édesipari termékek folyamatos fejlesztése egyedi élményt nyújthat a vásárlóknak.
» Milyen terveik vannak a jövőre nézve?
Nagyon sok ötletünk van még, amik a fejlesztési folyamat különböző fázisaiban járnak. Ezekről bővebben még nem beszélhetek, de gondoljanak arra, hogy szűk egy évvel ezelőtt volt egy ötlet, egy „titkos projekt”, ami mára megvalósult: az űrcsoki.
A misszió, és velük együtt a Stühmer Pillanat Korfu várhatóan nem korábban, mint 2025 májusában elindul útjára az űrbe.
(TERMÉKMIX magazin – 2025. áprilisi szám)