A kisüzemi sörök mára jelentős szereplőivé váltak a magyar sörpiacnak, azonban számos akadállyal és kihívással szembesülnek. Az alapanyagárak növekedése, a fogyasztói szokások változása és a nagyüzemek dominanciája mind meghatározó tényezők. Hogyan birkóznak meg a kisüzemi sörfőzdék ezekkel a nehézségekkel, és milyen innovációkkal, marketingeszközökkel próbálják erősíteni pozíciójukat? Starcsevics Péter, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete elnöke részletesen bemutatja a szektor helyzetét, jövőjét és fenntarthatósági törekvéseit.
» Hogyan látják a kisüzemi sörök jelenlegi helyzetét a hazai piacon?
Nem túlzás kijelenteni, hogy a kisüzemi sörök jelentős szereplővé váltak a hazai sörpiacon, és egyre ismertebbek. Azonban helyzetük még korántsem ideális, mivel több tényező gátolja további terjeszkedésüket. Ezek között találhatók általános, valamint kifejezetten a hazai rendszerből fakadó problémák is – mondta Starcsevics Péter, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete elnöke.
» Milyen kihívásokkal szembesülnek a sörfőzdék (például alapanyagárak, energiaárak, terjesztési nehézségek)?
Az egyik legjelentősebb kihívás a fogyasztói szokások változása, amely nemcsak Magyarországon, hanem más „sörös” nemzeteknél is észlelhető. A fiatal generációk körében érzékelhető az alkoholfogyasztás visszaesése vagy teljes elhagyása, gyakran megbélyegzése. Az alkoholt fogyasztó fiatalok körében pedig a sör erős versenytársakat kapott, például az előre kiszerelt koktélokat és kevert italokat.
Erre reagálva a kisüzemi söripar folyamatosan innovál, és ma már széles választékban kínál alacsonyabb alkoholtartalmú és alkoholmentes söröket, illetve változatos ízvilágot, amelyből mindenki megtalálhatja az igényeinek megfelelőt. Ezek bemutatása viszont komoly marketing-kihívást jelent.
A hazai sörkultúra további nehézséget jelent, mivel a helyi sörök kultusza gyengébb, mint az európai sörös nemzeteknél, pedig ez jelentős támogatást adhatna a kisüzemi sörfőzdéknek. Továbbá az alapanyag-, energiaárak és munkaerőköltségek emelkedése rendkívül megterhelő, és a költségnövekedések az árakban sokszor nem érvényesíthetők teljes mértékben, ami csökkenti a jövedelmezőséget. Mindezek mellett a gazdasági helyzet miatt a fogyasztók árérzékenysége nőtt, és általában visszaesik a prémium termékek iránti kereslet.
» Mennyire tudnak érvényesülni a nagy sörgyártók mellett?
A nagyüzemek közel 90%-os piaci részesedésükkel jelentős fölényben vannak a 3-4%-os részesedéssel bíró kisüzemekkel szemben. Egy szűkülő piacon ráadásul élesebb verseny alakul ki. A kisüzemek helyzetének javítása érdekében vezették be 2020-ban a kereskedelmi törvény 7/B §-át, amely kimondja, hogy a csapolt sörök húsz százalékának kisüzemi eredetűnek kell lennie azokon a vendéglátóhelyeken, amelyek szerződésben állnak a nagy gyárakkal. Bár a törvény kiállta az Alkotmánybíróság próbáját, betartása nem teljes körű, ami gyakran technikai akadályokra és kifinomult dezinformációra vezethető vissza.
Ennek ellenére léteznek közös érdekek a nagyüzemekkel, és több együttműködés is elindult, például a kulturált sörfogyasztás népszerűsítése, valamint a „kocsma, mint kulturális tér” fejlesztésével kapcsolatos közös gondolkodás.
» Milyen változásokat figyelnek meg a HORECA és a retail szektorban? Hogyan alakul az értékesítés mennyisége és a különböző kategóriák forgalmazása a két szektorban?
A kisüzemi főzdék többségének helyzete továbbra sem javul, sőt egyes esetekben romlik a HORECA-szektorban és a kiskereskedelemben. A hipermarketekben csak néhány főzde tud helyet szerezni, de ezek sem képesek széles szortimentekkel bekerülni. Bár a kisüzemek kedvező árakat kínálnak, a kereskedelmi láncok prémium árréssel és prémium árazással helyezik ki a prémium termékeket, ami tovább nehezíti a kisüzemek piaci érvényesülését.
» Melyik söreik teljesítenek a legjobban? Mely sörtípusok vagy ízesítések a legkeresettebbek?
A hagyományos típusok, például a lagerek és pilsek változatlanul népszerűek. A gyümölcsös sörök iránti kereslet növekszik, ahogy az alkoholmentes sörök is egyre népszerűbbek. Az IPA továbbra is kiemelkedő kedvenc, míg a savanyított sörök mostanában különösen nagy érdeklődést vonzanak.
» Milyen trendek figyelhetők meg a kisüzemi sörök iránti keresletben? Kik a fő fogyasztóik, és tapasztalnak-e generációs különbségeket?
A kisüzemi söröket elsősorban a fiatalok keresik, akik különlegességeket, egyedi ízvilágot preferálnak. Rajtuk kívül a 40-es, 50-es korosztály is jelentős fogyasztói bázist képez, hiszen gasztronómiai újdonságokat keresnek. A kisüzemi sörök imázsa eltér a tömegsörökétől; sokkal inkább a kóstolás és a közösségi élmény köré épül. Azok, akik megismerkednek ezzel a világgal, jellemzően nyitottabbá válnak az újdonságokra, és kísérletező hajlamot mutatnak.
» Milyen újdonságokkal készülnek idén?
A termékfejlesztés kulisszatitoknak számít, amit a főzdék a piacra lépésig féltve őriznek.
» Milyen fenntarthatósági törekvéseik vannak, milyen megoldásokat alkalmaznak a gyártásban és csomagolásban?
A jogszabályi előírásoknak való megfelelés alapvető, ám bizonyos hazai környezetvédelmi szabályozások nemzetközi összevetésben túlzóak, ami indokolatlan terheket ró a kisüzemekre.
» Mely értékesítési csatornák a leghatékonyabbak?
A webshop kiemelkedően fontos szerepet játszik az értékesítésben. Nyáron a fesztiválok lehetőséget kínálnak a termékek népszerűsítésére, bár a nagyobb fesztiválokon a kisüzemi sörök nem kapnak kellő figyelmet.
» Milyen marketing és promóciós aktivitásokkal készülnek az idei szezonra?
Tekintettel arra, hogy a kisüzemi sörök legnagyobb körét a fiatal fogyasztók alkotják, a közösségi média kiemelten fontos a márkaépítésben. A felelős alkoholfogyasztást támogatja az az attitűd is, hogy a közösségi média használata során a fiatalok pozitív képet kívánnak sugározni magukról, és kifejezetten kerülik a „cikis” helyzeteket. Az edukáció terén a kisüzemeknek és az Egyesületnek is sok fontos feladata van, amit részben szintén a közösségi médián keresztül, másrészt szakmai és közönségtalálkozókon (például sörfesztiválok, OMÉK) kívánunk megvalósítani. A nagyüzemekkel pedig promóciós filmet fogunk készíteni a felelős sörfogyasztás népszerűsítéséről.
» Szükségesnek tartják-e az árpromóciókat, vagy elegendő vonzerőt jelent-e a minőség és a márkanév?
A kisüzemek versenyelőnye elsősorban a minőségben rejlik, nem az árakban.
(TERMÉKMIX magazin – 2025. áprilisi szám)