Ki szeretne egy kis fagylaltot? Nos, ha megnézzük a globális fagylaltfogyasztást, a válasz: szinte mindenki. A Mintel fogyasztói kutatása szerint 2023 júliusa és októbere között tízből kilenc brit fogyasztó fogyasztott fagylaltot, és szinte ugyanilyen arányban fogyasztották Németországban is. 

A fagylalt megfizethető csemegeként való pozícionálása a fogyasztók számára vonzó. A Mintel tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy a világjárvány óta globális elmozdulás történt az egészségtudatosabb étkezés irányába. A fagylaltmárkák ezáltal kissé nehezebb helyzetbe kerültek. A Mintel fogyasztói kutatásának eredményei alapján valószínűtlennek tűnik, hogy a fagylaltra valaha is igazán egészséges élelmiszerként gondoljanak az emberek, akár még az egészséges fagylaltot aktívan kereső fogyasztók körében is: az egészségesebb fagylaltért többet fizetni hajlandó indiai fogyasztók negyede is úgy gondolja, hogy a fagyi nem lehet egészséges. Ennek köszönhetően elmondható, hogy a fagylalt alapvetően a fogyasztók kényeztetését szolgálja. Bár az egészséges táplálkozás nem az elsődleges szempont a fagylaltok vásárlásakor, az amerikai fogyasztók csaknem egynegyede érdeklődik a funkcionális egészségügyi előnyökkel járó fagylalttermékek iránt. Bár a funkcionális fagylaltok piaca továbbra is meglehetősen kicsi, ám növekedésben van. 2021 és 2023 között 10%-kal nőtt a funkcionális követelményeknek megfelelő fagylalttermékek piaci jelenléte – mutatják a Mintel adatai. Új termékfejlesztés esetén pedig a márkák nem hagyhatják figyelmen kívül ezeket a mutatókat.

Új ízek és textúrák
A funkcionális összetevők és a fokozott egészségügyi előnyök azonban nem az egyedüli új funkció, amelyek jelentős fogyasztói érdeklődést váltanak ki a globális fagylaltiparban, a vásárlók egyre nyitottabbak az új ízeket és textúrákat illetően is. A Mintel azt tapasztalta, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a nem szokványos ízvilágok iránt.
Az APAC-régióban egyre nagyobb igény mutatkozik például a virágos ízek iránt, a 25-34 év közötti thaiföldi fogyasztók fele kifejezetten preferálja a virágos ízű fagylaltok fogyasztását.
Növekszik az érdeklődés olyan más, nem hagyományos ízprofilok iránt is, mint például a sós ízvilág. A Mintel adatai szerint 2021 óta több, mint 50%-kal nőtt a sós ízprofilú új termékek bevezetése. A nem hagyományos ízek azonban ­annak ellenére is jóval kisebb mértékben fogynak, hogy az irányukba mutatott érdeklődés folyamatosan nő. A virágos és a sós ízek mindegyike csupán a globális jégkrémtermékek ­1%-át képviselik.

Harmonikus ízek és nosztalgia
Az újdonságok iránti növekvő igények ellenére, a fogyasztók továbbra is hódolnak a hagyományos fagylaltízeknek, mint az eper, vanília és a csokoládé. Az Egyesült Királyságban élő felnőttek csaknem kétharmada ért egyet azzal, hogy a klasszikus ízekben több jó minőségű fagylaltra lenne szükség.
A magasabb minőségű, klasszikus ízű termékek iránti érdeklődés azt mutatja, hogy a fogyasztók vágynak az ismerős fagylaltélményre, de az íz és az állag minőségének javulása is fontos számukra.
A globális jégkrémipar életében jelentős szerepet játszik a nosztalgia; a fogyasztókat a világ minden pontján olyan ízek és márkák vonzzák, amelyek a gyermekkorra emlékeztetnek. Az Egyesült Királyságban különösen a 35 év alattiak körében nagyon népszerű a gyermekkori emlékeket idéző ​​fagylaltok fogyasztása, így a nosztalgiára összpontosító marketing rendkívül hatékony lehet ezen a piacon. Indiában a fagylaltmárkák nosztalgikus ízeken keresztül szólítják meg fogyasztóikat, különösen az idősebb korosztályt célozzák meg szezonális gyümölcs­ízekkel, Németországban pedig 10 fogyasztóból nyolc vallja, hogy szívesen fedezi fel újra azokat az ízeket, amelyeket gyermekkorából ismer, ami megerősíti, hogy az emberekben él a klasszikus és nosztalgikus ízek iránti elkötelezettség.
A fagylalt mindig is élvezeti cikk lesz. Nem valószínű, hogy a fogyasztók lemondanának kedvenc hideg desszertjükről. A kényelmet illetően azonban változnak a fogyasztói igények, a fagylaltmárkáknak pedig tisztában kell lenniük a különböző fogyasztói elvárásokkal, amikor új terméket fejlesztenek, vagy új marketingkampányba kezdenek.