Ki szeretne egy kis fagylaltot? Nos, ha megnézzük a globális fagylaltfogyasztást, a válasz: szinte mindenki. A Mintel fogyasztói kutatása szerint 2023 júliusa és októbere között tízből kilenc brit fogyasztó fogyasztott fagylaltot, és szinte ugyanilyen arányban fogyasztották Németországban is.
A fagylalt megfizethető csemegeként való pozícionálása a fogyasztók számára vonzó. A Mintel tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy a világjárvány óta globális elmozdulás történt az egészségtudatosabb étkezés irányába. A fagylaltmárkák ezáltal kissé nehezebb helyzetbe kerültek. A Mintel fogyasztói kutatásának eredményei alapján valószínűtlennek tűnik, hogy a fagylaltra valaha is igazán egészséges élelmiszerként gondoljanak az emberek, akár még az egészséges fagylaltot aktívan kereső fogyasztók körében is: az egészségesebb fagylaltért többet fizetni hajlandó indiai fogyasztók negyede is úgy gondolja, hogy a fagyi nem lehet egészséges. Ennek köszönhetően elmondható, hogy a fagylalt alapvetően a fogyasztók kényeztetését szolgálja. Bár az egészséges táplálkozás nem az elsődleges szempont a fagylaltok vásárlásakor, az amerikai fogyasztók csaknem egynegyede érdeklődik a funkcionális egészségügyi előnyökkel járó fagylalttermékek iránt. Bár a funkcionális fagylaltok piaca továbbra is meglehetősen kicsi, ám növekedésben van. 2021 és 2023 között 10%-kal nőtt a funkcionális követelményeknek megfelelő fagylalttermékek piaci jelenléte – mutatják a Mintel adatai. Új termékfejlesztés esetén pedig a márkák nem hagyhatják figyelmen kívül ezeket a mutatókat.
Új ízek és textúrák
A funkcionális összetevők és a fokozott egészségügyi előnyök azonban nem az egyedüli új funkció, amelyek jelentős fogyasztói érdeklődést váltanak ki a globális fagylaltiparban, a vásárlók egyre nyitottabbak az új ízeket és textúrákat illetően is. A Mintel azt tapasztalta, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a nem szokványos ízvilágok iránt.
Az APAC-régióban egyre nagyobb igény mutatkozik például a virágos ízek iránt, a 25-34 év közötti thaiföldi fogyasztók fele kifejezetten preferálja a virágos ízű fagylaltok fogyasztását.
Növekszik az érdeklődés olyan más, nem hagyományos ízprofilok iránt is, mint például a sós ízvilág. A Mintel adatai szerint 2021 óta több, mint 50%-kal nőtt a sós ízprofilú új termékek bevezetése. A nem hagyományos ízek azonban annak ellenére is jóval kisebb mértékben fogynak, hogy az irányukba mutatott érdeklődés folyamatosan nő. A virágos és a sós ízek mindegyike csupán a globális jégkrémtermékek 1%-át képviselik.
Harmonikus ízek és nosztalgia
Az újdonságok iránti növekvő igények ellenére, a fogyasztók továbbra is hódolnak a hagyományos fagylaltízeknek, mint az eper, vanília és a csokoládé. Az Egyesült Királyságban élő felnőttek csaknem kétharmada ért egyet azzal, hogy a klasszikus ízekben több jó minőségű fagylaltra lenne szükség.
A magasabb minőségű, klasszikus ízű termékek iránti érdeklődés azt mutatja, hogy a fogyasztók vágynak az ismerős fagylaltélményre, de az íz és az állag minőségének javulása is fontos számukra.
A globális jégkrémipar életében jelentős szerepet játszik a nosztalgia; a fogyasztókat a világ minden pontján olyan ízek és márkák vonzzák, amelyek a gyermekkorra emlékeztetnek. Az Egyesült Királyságban különösen a 35 év alattiak körében nagyon népszerű a gyermekkori emlékeket idéző fagylaltok fogyasztása, így a nosztalgiára összpontosító marketing rendkívül hatékony lehet ezen a piacon. Indiában a fagylaltmárkák nosztalgikus ízeken keresztül szólítják meg fogyasztóikat, különösen az idősebb korosztályt célozzák meg szezonális gyümölcsízekkel, Németországban pedig 10 fogyasztóból nyolc vallja, hogy szívesen fedezi fel újra azokat az ízeket, amelyeket gyermekkorából ismer, ami megerősíti, hogy az emberekben él a klasszikus és nosztalgikus ízek iránti elkötelezettség.
A fagylalt mindig is élvezeti cikk lesz. Nem valószínű, hogy a fogyasztók lemondanának kedvenc hideg desszertjükről. A kényelmet illetően azonban változnak a fogyasztói igények, a fagylaltmárkáknak pedig tisztában kell lenniük a különböző fogyasztói elvárásokkal, amikor új terméket fejlesztenek, vagy új marketingkampányba kezdenek.