Az egészségtudatos Z-generációnak fontos a saját és a bolygó egészsége is. Ez hatással van a fiatalok fogyasztói magatartására és költekezésére.
Minden generáció szembesül az elődei által okozott kihívásokkal. A Z-generációnak azonban egy sor olyan nehézséggel is meg kell birkóznia, amelyeknek személyes és társadalmi vonatkozásai is vannak. A fiatalok előtt álló legfontosabb problémák közé tartozik az infláció, a közösségi média mentális, érzelmi és társadalmi hatása, és természetesen a klímaváltozás – írja az in-sight.symrise.com.
A Z-generációsok minden rendelkezésükre álló eszközt felhasználnak ahhoz, hogy megküzdjenek az őket érintő problémákkal. Ez a fogyasztásukra is hatással van. A vásárlóerejüket arra használják, hogy olyan vállalkozásokat támogassanak, amelyek megfelelnek az eszméiknek és a változás iránti igényeiknek.
Az élelmiszeriparra nézve ez azt jelenti, hogy egészséges, fenntartható termékeket kell kínálni, foglalkozni kell az éghajlatváltozással, és általában véve azon dolgozni, hogy a bolygó és az emberek javát szolgálják.
Bio- és fenntartható termékek
Az egészségtudatos Z-generációnak fontos a saját és a bolygó egészsége is. Vásárlási döntéseik meghozatalakor ezek a fogyasztók az eszményeiknek megfelelő, érzékelt értéket keresik. Hajlandóak például többet fizetni a biogazdálkodások termékeiért, amelyeket fenntartható gyakorlatokkal, például víztakarékosan termesztenek. Inkább a helyi és szezonális alapanyagokat választják, amelyek csökkentik a szállítást és a környezetszennyezést, ezáltal pedig a helyi gazdákat is támogatják. Olyan vállalatokat részesítenek előnyben, amelyek nem tesztelnek állatokon és támogatják a biológiai diverzitást.
Ezek az értékek azért is befolyásolják a vásárlási döntéseiket, mert fontos számukra az egészségük, a közösségeik és a fenntartható élet biztosítása a Földön. Persze továbbra is ízeket, innovációt és hozzáférhetőséget várnak, de mindezt a fenntarthatósági szempontokra figyelemmel kell a márkáknak nyújtaniuk.
Fókuszban a klímaváltozás
Az éghajlatváltozás olyan súlyos válság, amely mindenkire hatással van, különösen a Z-generációra és az utánuk következőkre. Az emberiség ezt csak lassan ismerte fel. Míg az aktivisták – mint például Greta Thunberg – klímasztrájkokkal és az ENSZ-hez fordulva hívják fel a figyelmet, mások a fogyasztói döntéseiken keresztül hatnak.
A Z-generáció már bebizonyította, hogy szívesen támogat olyan vállalkozásokat, amelyek minden szinten az egészségre és a fenntarthatóságra összpontosítanak. Nem elég az, ha finom és egészséges termékeket kínálnak. A vállalatoknak arra is figyelniük kell, hogy megőrizzék az erőforrásokat, védelmezzék az élőhelyeket, csökkentsék a környezetszennyezést és minimalizálják a környezetre gyakorolt hatásukat.
Ennél is fontosabb azonban, hogy az élelmiszeripari vállalkozásoknak átláthatóságot kell biztosítaniuk. Részletesen be kell mutatniuk az erőfeszítéseiket, együtt kell működniük megbízható szervezetekkel, és olyan tanúsítványokat kell szerezniük, amelyek bizonyítják elkötelezettségüket ezen ügyek iránt. A zöld mosás már nem működik a jól értesült Z-generáció esetében.
Pozitív eredmények az emberek és a bolygó érdekében
A vállalkozások számos lépést tehetnek annak érdekében, hogy vonzóvá váljanak a fiatalok szemében. Az egy nagyszerű kezdés, ha keresik a szén-dioxid-kibocsátás minimalizálásának lehetőségeit, ahogyan az is, ha a bio és fenntartható lehetőségeket választják. A további lépések pedig olyan gyakorlatok lehetnek, mint a hulladék újrahasznosítása, a víz takarékos használata, a helyi összetevők beszerzése és a fenntartható csomagolás alkalmazása. A cégek azokat a csoportokat és kezdeményezéseket is támogathatják, amelyek elköteleződtek a talajmegőrzés, a biodiverzitás mellett, illetve a klímaváltozás elleni küzdelem mellett.
Amikor az élelmiszeripar szereplői nemcsak kiváló termékeket kínálnak, hanem a Z-generációs fogyasztók által elvárt általános értéket is demonstrálják, akkor sokat tehetnek a vevőik és a bolygó körülményeinek javításáért. Ennek eredményeképpen hűséges követőkre és erős, pozitív hírnévre tehetnek szert.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. februári szám)