Az alkoholos italok eladásai továbbra is elmaradnak más kategóriák mögött, de a sörmárkák számára lehetőséget jelent az, hogy a fogyasztók egyértelműen jelzik igényeiket.
2023 első negyedévének végén már egyértelműen látható volt, hogy a többi piachoz hasonlóan a sörpiac sem immunis a keresletet befolyásoló gazdasági változásokra, ezért létfontosságú, hogy a gyártók megértsék, a fogyasztók hogyan és milyen mértékben változtatják meg a viselkedésüket. A NielsenIQ ezért összesítette azokat a trendeket, amelyek 2023-ban a legfontosabbak lesznek a sörmárkák számára.
Nő az igény a prémium termékekre
A fogyasztók az infláció ellenére igyekeznek továbbra is olyan termékeket vásárolni, amelyeket megfizethető luxusnak tartanak. Az elmúlt évben a prémium sörértékesítés a teljes kereskedelmi söreladások 68%-át tette ki. A márkák azonban nem koncentrálhatnak kizárólag a prémium kategóriára. A Prémium+ márkák 2022-ben 69,1%-os értékesítési arányt értek el dollárértéket nézve a szeszes italok terén a három évvel korábbi adatokhoz képest, de 2021-hez képest csak 1,2%-os volt a Prémium+ kategória növekedése dollárban. Ezért érdemes lehet felülvizsgálni a prémium kínálatot.
A célközönség igényeinek megértése
2023-ban továbbra is az idősebb generációk költenek a legtöbbet és vásárolnak leggyakrabban. Ahogy azonban a Z-generáció a fogyasztói piac nagyobb részévé válik, a sörmárkáknak meg kell érteniük az ő igényeiket is. A Z-generáció 32%-a szerint egy terméknek magas minőségűnek kell lennie ahhoz, hogy megvegye, és őket nagymértékben érdekli a márka társadalmi vagy környezetvédelmi ügyekben való részvétele.
A fiatalok nagyobb valószínűséggel vásárolnak egy adott cégtől, ha az fenntartható irányba fejleszti termékeit. Azt is tudni kell, hogy számukra a 3 legfontosabb aggodalmat az állatjólét, az éghajlatváltozás és a légszennyezés jelenti.
Változó csatornák
A Covid alatti leállást követően az elmúlt két évben kezdett magára találni az alkoholértékesítés a vendéglátóhelyeken, de még mindig elmarad a járvány előtti adatokhoz képest. Minden eddiginél több fogyasztó alkalmazza az omnichannel szemléletet vásárláskor. A növekedés feltétele az lehet, ha a fogyasztókat a márkák minden csatornán keresztül megcélozzák.
Nő az egészség és a wellness jelentősége
2021 augusztusa és 2022 augusztusa között az USA-ban az alkoholmentes italok teljes értékesítése 395 millió dollár volt, ami éves szinten 20,6%-os növekedést jelent. A legjelentősebb az alkoholmentes sör volt. Az eladások 85,3%-át tette ki, 19,5%-kal többet, mint egy évvel korábban.
Az adatok szerint az alkoholt nem fogyasztók az alkoholt fogyasztókkal együtt vásárolják és fogyasztják italaikat társas helyzetekben. Ez a fogyasztói magatartás új lehetőségeket kínál a márkák számára, hogy bővítsék választékukat, vagy új demográfiai csoportokat célozzanak meg.
A fenntarthatóság, mint döntést befolyásoló tényező
A NIQ kutatása szerint szinte minden fogyasztó (95%) próbál valamilyen lépést tenni a fenntartható életmód érdekében. A környezetbarát tanúsítvánnyal és a bizonyítottan felelősségteljesen előállított alkoholtermékek 2022-ben meghaladták a teljes alkoholszegmens növekedését.
A márkák már a regeneratív mezőgazdaság és más fenntartható folyamatok felé is nyitnak. Érdemes az ilyen erőfeszítésekre felhívni a figyelmet termékjellemzőkkel.
Reagálás az inflációra
A fogyasztási cikkek eladása a 2022-es adatokhoz képest továbbra is csökkenő tendenciát mutat. Mivel a vásárlók 50%-a hajlandó feltölteni a készleteit, ha a kedvenc márkája akciós, a leárazások a kiskereskedők számára kulcsfontosságúak.
A vevők továbbra is megfizethető luxusként tekintenek az alkoholra, és 17%-uk azt tervezi, hogy 2023-ban többet költ alkoholra. Ez a márkáknak lehetőséget jelent arra, hogy kapcsolatot teremtsenek mind az óvatos fogyasztókkal, mind azokkal, akik hajlandóak egy kicsit többet költeni a prémium termékekre.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. júniusi szám)