A húsvét minden kiskereskedelmi vállalat számára fontos értékesítési időszak, amikor elsősorban az élelmiszerek, sonkák, húsvéti tojások és csokoládé­nyuszik, valamint az iparcikkek forgalma nő meg az elmúlt hónapokhoz képest.

Erősödő választékkal él a PENNY
„A szezonális termékek már hetekkel húsvét előtt a PENNY polcaira kerülnek, ezek akár tavalyi vagy még kedvezőbb áron lesznek elérhetőek az idén” – tudtuk meg Kazatsay Esztertől, a PENNY Magyarország Kft. kommunikációs vezetőjétől. Hozzátette: a nagy­péntek előtti hétvégén és a szerda-csütörtöki napokon jelentős vásárlószám növekedéssel számol a diszkontlánc.

Idén valószínűsíthetően a vásárlók több kategóriában is az alacsonyabb árú alternatívákra váltanak, keresik az akciókat és kevesebb terméket raknak a kosarukba. Éppen ezért vásárlóit akár 40%-kal csökkentett árakkal, PENNY kártyás kedvezményekkel, „Olcsóbb, mint tavaly” ajánlatokkal várja az üzletlánc. „Kiemelt célunk, hogy támogassuk a minél gazdaságosabb ünnepi bevásárlást” – hangsúlyozta Kazatsay Eszter.
A kommunikációs vezető lapunknak elárulta, hogy a húsáruválasztékból főként a karaj, a darálthús, illetve a kacsa fogy jobban húsvét hetén. Az idei húsvéti szezonban összesen 16 féle sonka lesz elérhető a PENNY kínálatában. Miközben az olcsóbb árfekvésű termékekből fogy jelentős mennyiség, növekszik az igény a prémium minőségű sonkák iránt is. Éppen ezért a tavalyi évhez képest a diszkontlánc bővítette a magasabb minőségű termékek számát ebben a kategóriában.
A nedves ételízesítők iránt megugrik a kereslet a ­húsvét előtti hetekben, a klasszikus reszelt torma forgalmának ­közel 40%-a húsvétkor realizálódik, az egyéb szószok ­(mustár, majo­néz, ketchup) esetében pedig egyre több vásárló ­választja az adalékmentes, light változatokat. Az édességek és csokoládék terén az üreges, illetve töltött húsvéti édességeken, nyulakon és tojásokon van a fő fókusz, a népszerű márka­termékek mellett sajátmárkás, Choco’la termékek is elérhetők. „Természetesen gondolunk azokra a vásárlókra is, akik otthon készítik el a húsvéti finomságokat: az ünnep előtti akciós újságokban tematikus gasztrotippekkel jelenünk meg” – ­jegyezte meg a kommunikációs vezető, hozzáfűzve, hogy speciális kész süteményválasztékkal is készül a diszkontlánc. Az alapanyagok közül a hagyományos összetevők a legnépszerűbbek: sütőmargarin, kókuszreszelék, darált keksz és kakaópor.
Húsvétkor a hagyományos italok a legnépszerűbbek, mint a Jägermeister, az Unicum és a vodka. Az idei évben nagy kiszerelésű italokkal készülnek, amelyekből sokkal több fogy ilyenkor, mint a normál időszakban. „A ­különböző sörök is felkapottak, és számos terméket fogunk verseny­képes áron értékesíteni, ugyanis szeretnénk tovább erősíteni a piacvezető szerepünket ebben a termékkörben. Emellett saját márkás söreink új csomagolást kaptak” – tudtuk meg.

Ünnep előtt és után is az ALDI-ban
Az ALDI mindig tudatosan készül az ünnepi időszakokra és az azok környékén jelentkező nagyobb keresletre. A húsvéti asztal elengedhetetlen termékeit nagyobb mértékben vonja be akciós kínálatába a diszkontlánc, így a vásárlók ezekhez a termékekhez kedvező, akciós áron juthatnak hozzá.
Az ALDI az ünnepi időszakban a megszokott kínálaton túl nemcsak húsvéti sonkával, hanem a húsvéti ünnep kellékeinek széles választékával is várja vásárlóit. Húsvét környékén alapvetően minden húskészítmény esetében növekszik a kereslet, amely leginkább a szezonhoz köthető termékek forgalmában mutatkozik meg. A kínálatban a hagyományos füstölt comb, füstölt-főtt tarja, füstölt kötözött lapocka és füstölt hátsó csülök szezontermékek mellett, főtt-füstölt pulyka alsócomb, diósonka és friss hátsó csülök is elérhető lesz.
A húsvét idején többek között a nedves szószok, ételízesítők iránt is egyértelműen megnövekszik a kereslet, nő a forgalma az ünnepi menühöz és a sonkához illő szószoknak, ételízesítőknek, tormáknak, valamint a hétköznapi fogásokhoz megszokott ízeknek is. Az édességek közül ebben az időszakban az ALDI tapasztalata szerint a szezonális kínálatában megtalálható üreges figurák (nyulak, csibék, bárányok) és a tojások (töltött, tömör, üreges) a legnépszerűbbek. A húsvéti kínálatban a kész sütemények is megtalálhatóak, mint például a húsvéti koszorúkalács, a sós kalács, a nagyobb, 1 kg-os kiszerelésben elérhető linzer- és islerválogatás, valamint a nyuszi formájú Lebkuchen.

Az ALDI-üzletekben a szezonális sütési kellékek és alapanyagok külön displayen kapnak helyet, ennek köszönhetően a vásárlók egyszerűen, egy helyen szerezhetik be a húsvéti süteményekhez elengedhetetlen hozzávalókat, eszközöket.
Mint mondták, az ALDI minden lehetőséget megragad a költségcsökkentésre, folyamatosan keresi az olcsóbb beszerzési forrásokat, újratárgyalja a meglévő beszállítói szerződéseit, hogy az elért előnyöket vásárlói számára árcsökkentés formájában adhassa tovább. „A tartós árcsökkentések, a széles saját márkás termékkínálat és a hetente megújuló 100-130 terméket felölelő akciók mellett az áruházlánc számos egyéb lehetőséget kínál a spórolásra” – fogalmaztak.
Húsvétkor az áruházlánc teljes alkoholkínálata iránt nagy kereslet mutatkozik, ilyenkor sokkal több sört, bort, pezsgőt és szeszes italt értékesít a vállalat A tapasztalat szerint a röviditalok közül a pálinkák, a gyomorkeserűk és az egyéb ízesített szeszek kapcsán növekszik a kereslet, a borok közül a gyöngyözőborok, illetve a rozé habzóborok kedveltek.

Bő választékkal készül a SPAR
Széles termékválasztékkal készül az idei húsvétra is a SPAR Magyar­ország: a vállalat bicskei és perbáli húsüzemeiből több mint 600 tonna füstölt húsféleség, a SPAR enjoy. convenience üzeméből pedig csaknem 20 ezer kilogramm saláta kerül az üzletekbe. A hagyományos húsvéti zöldségeket jórészt hazai termelőktől ­szerzi be a vállalat. „Az ünnepet megelőző időszakban kiemelt forgalomra számítunk ebben az évben is, jellemzően a húsvét előtti két-­három hétben indul a készülődés, a legforgalmasabb nap várhatóan a nagypéntek előtti csütörtökön lesz” – ismertette a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.

A SPAR az ünnepi termékek – füstölt húsféleségek, ­tojások, kalácsfélék, édességek és primőr zöldségek – széles választékát kínálja idén is. Maczelka Márk szerint az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a magasabb árfekvésű, prémium termékek iránti kereslet a megszokottnál alacsonyabb lehet, ezzel szemben emelkedés várható a minőségi SPAR márkatermékek tekintetében.
A húsvéti szezon kiemelkedő a füstölt húsok értékesítésében. A SPAR saját tulajdonú Regnum húsüzemei több mint 600 tonna húsáruval készülnek az ünnepre. A legnépszerűbbnek a kötözött lapocka számít, de a vevők választhatnak darabolt lapockát, S-BUDGET füstölt főtt tarját, Regnum füstölt főtt tarját, füstölt hátsó csülköt, Frikandó sonkát vagy S-BUDGET császárszalonnát is.
Étkezési tojások tekintetében mintegy 50%-os növekedés várható a következő hetekben, ezért az ünnepi időszakra mintegy 10 millió darab tojással készül az üzlethálózat.
Húsvétkor nagy keletje van a SPAR és INTERSPAR áruházakban a helyben sütött diós, mákos, gesztenyés bejgliknek, a csomagolt termékek közül pedig nagy az igény a kalácsokra, kuglófokra. A márkatermékek idén olasz csomagolt pékárukkal bővülnek. Ezeken felül hagyományosan nagy a kereslet a húsvéti csokoládék, desszertek és a külön­féle sütéshez szükséges alapanyagok iránt. A majonézes ­saláták iránti kereslet várhatóan a húsvéti ünnepek előtt 30%-kal emelkedik. A SPAR enjoy. üzem az idei húsvétra franciasalátával, almás-sajtos kukoricasalátával, tojássalátával, burgonyasalátával és korhelysalátával készül. Az idei szezon újdonsága, az S-BUDGET majonézes roppanós répasaláta lesz. A várhatóan nagyobb forgalomra a SPAR online shop is teljes kapacitással készül.

Minden igényre gondol az Auchan
„Mivel a húsvét leginkább a tradi­cionális friss termékekről szól, ezért az ünnep előtti időszakban a legerősebb a forgalom. Természetesen a húsvéti termékeket (pl. lakásdekoráció, italok, tartós élelmiszerek) már néhány héttel az ünnep előtt kihelyezzük a vásárlói útvonal kiemelt pontjaira (pl. a bejáratokhoz), hogy vásárlóink azokat még könnyebben beszerezhessék” – közölte lapunkkal az Auchan Magyarország sajtóosztálya.
A húspultokból ebben az időszakban főként azokat a termékeket veszik el a vásárlók, amelyek klasszikusan a húsvéti asztalon megtalálhatók, ilyenek például a füstölt sonka, kolbász, tepertő, szalonna. „A vásárlói igényeket maximálisan igyekszünk kiszolgálni, mind kiszerelés, mind pedig ár tekintetében” – hangsúlyozta az áruházlánc. Mint megtudtuk, a sonkakínálatot tekintve több mint 40 referenciatermékkel és mindenki számára elérhető árakkal készül a húsvéti szezonra: jellemzően 2000-5000 forint között mozognak a sonkatermékek árai. A szószok iránti kereslet a húsvéti időszakban minden kiszerelésre erősödik, de általában a nagyobb kiszerelések fogynak jobban. A csípős (ízesített) szószok forgalma évről évre növekszik, ezt mutatja az is, hogy például a chili/paprika krémek forgalma töretlenül erősödött az elmúlt években.
Az Auchan széles termékkínálattal várja vásárlóit a húsvéti termékek tekintetében is. Népszerűek a húsvéti dekorációk, a lakásfelszerelés termékei. Az édes szegmens önmagában kiemelt helyen van a húsvéti időszakban, a szezontermékek (pl. csokoládé nyúlfigurák, csokoládétojás) mellett a szeletes termékek, különböző figurák és szezonális desszertek iránt is megnövekszik a kereslet. A szezonok általában mindig erősebb időszaknak számítanak, így a húsvét is. Mivel azonban idén a hónap végére esik az ünnep, a fizetések szempontjából nem egy szerencsés időszak. Ennek ellenére a márciusi forgalomnál mindenképpen fejlődéssel számol az üzletlánc, amellett, hogy még mindig erősen érezhető a vásárlói árérzékenység, fontosak számukra az akciók, a kiemelt ajánlatok.
„Az infláció erősödése óta érezhető, hogy vásárlóink inkább a saját márkás termékek felé fordulnak, amelyek nemcsak kiváló minőségűek, de alacsony árral is rendelkeznek. Mindemellett idén 7 ezer termékünk lett olcsóbb, mint tavaly, ezen felül hetente 3000 terméket adunk OkAuchan áron, ahol a kedvezmény mértéke 15%-tól akár 40%-ig is terjedhet. Ez a termékkör hetente-kéthetente változik, hogy mindenki megtalálja köztük a kedvére valót” – ismertették lapunkkal.

Utolsó pillanatig várja vevőit a Tesco
A korábbi évek alapján a Tesco idén is megnövekedett forgalomra ­számít a húsvéti ünnepek előtt. Habár a tipikusan húsvétkor fogyasztott élelmiszerek és a tavaszi dekor már március elején elérhetők a választékban, a tapasztalatok szerint a vásárlók leginkább az utolsó pillanatra időzítik ezeknek a szezonális termékeknek a beszerzését.
„Nagypénteket megelőző csütörtökre, március 28-ára, ­illetve szombatra, március 30-ra ­várjuk a legtöbb vásárlót, rendszerint egyszerre vesznek meg minden, a húsvéti ünnepléshez szükséges terméket. Idén azonban a húsvét egy héttel korábbra esik, mint 2023-ban, így sokan lesznek, akiknek még nem érkezik meg a havi fizetésük a nagybevásárlás idejére. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy vásárlókat már március első felében is számos kedvezménnyel segítsük a költségkeret okos beosztásában. Bízunk benne, hogy a tudatos vásárlást szem előtt tartva felhasználják a különféle akciókat és a hűségkártya nyújtott előnyöket, mely utóbbiak már 2,66 Clubcard-tagunk él rendszeresen” – mondta Martin Coulam, a Tesco Magyarország működési igazgatója.

A Tesco adatai szerint az átlagos húsvéti vásárlói ­kosár tavaly 8000 forint körül alakult. Hogy idén minél több kerül­hessen az ünnepi asztalra, az áruházlánc hetente mintegy 1000 terméket kínál jelentős árkedvezménnyel a „Clubcarddal olcsóbb” program keretében, széles kínálatban olyan olcsó árucikkek is találhatók, mint a kötözött sonka és lapocka, húsvéti kalács, gyerekkönyvek és ­foglalkoztatók, szakácskönyvek, valamint a húsvéti ajándékok becsomagolásához szükséges hozzávalók.. A Tesco Árgarancia programjában szintén 600 alapvető élelmiszer- és háztartási cikk árát tartja tartósan alacsonyan. A Tescónál mintegy 80 ezer kilogramm csokinyuszi fogy húsvét előtt, ezenkívül mintegy 300 tonna sonka kerül az üzletek polcaira, amelyek közül a leggyakrabban keresettek a kötözött lapocka és a frikandó sonka.
Természetesen a tojás sem hiányozhat az áruházak kínálatából, melyből húsvét előtt az éves eladott mennyiség 15%-a fogy – jellemzően M-es méretben. A Tesco továbbá 250 ezer darab kalácsot forgalmaz az ünnepeket megelőzően frissen sütve és előre csomagolva, édes és sós (több tormás) ízekben egyaránt, az egyre népszerűbb babkát is.

Színes kínálattal él a Kifli.hu
Szalma Rita, a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója úgy véli, hogy a Kifli még mindig növekedési pályán van, ezért idén története legjobb húsvétjára számíthat. „Már­cius egésze egy nagy húsvét lesz: március 15. előtt a választék megismertetésére helyezzük a hangsúlyt, míg az eladások felfutá­sa a hónap utolsó 2 heté­ben várható” – jegyezte meg. A Kifli katalógus ajánlatai március 4-től elérhetőek, és ezen kívül is nagyon sok, heti, akár napi akciók várhatók. „Látogatóink számára külön húsvéti ikonnal jelezzük a húsvéti termékeket” – ­mondta Szalma Rita, hozzá­téve, hogy idén a legerősebb napok a nagypéntek előtti és a szombati napok lesznek. Az online élelmiszeráruház oldalán folyamatosan kapható füstölt árú kínálaton kívül 29 szezonálisan elérhető új termékkel bővült a kínálat március elejétől. A hagyományos érlelésű és füstölésű termékek (pl. Breier farm sonkái, Mende Hús kötözött- és parasztsonkák) mellett idén a vásárlók számára egy BIO kötözött combsonka ajánlat is megvásárolható lett. A szezonális választékot kizárólag hazai forrásból szerezte be a Kifli.hu.
A tyúktojások iránti igény ilyenkor kimagasló. Szem előtt tartva az állatjólétet, a teljes igényt kizárólag mélyalmos, szabadtartásos és biotyúk-tojásokból szolgálja ki a Kifli. „Ezen felül különlegességként négyféle színes főtt tojással, füstölt fürjtojásokkal és nem lelővén minden poént, várhatóan egy igen nagy méretű szárnyas kb. 1,5 kg-os tojásaival is készülünk az idén” – árulta el a kereskedelmi vezető.

Húsvétkor a torma mellett a majonéz, mustár és ­ketchup iránt nő meg a kereslet, így ezekre a termékekre ilyenkor kiemelten fókuszál a Kifli. Az ünnepre idén kibővül a bioválaszték is, készülnek biomajonézzel és többféle különleges biomustárral is. A tormakínálatban a klasszikus ízek mellett idén is megtalálhatóak lesznek az egyedi ízvilágú, például áfonyás vagy wasabis tormakrémek.
A húsvéti kínálatban az édességek és csokoládék közül a legnagyobb teret általában a húsvéti figurák és a töltött vagy töltetlen csokitojások kapják. Emellett egyre népszerűbbek a hazai, kézműves és a mentes csokoládék.„A kész torták és sütemények esetében mind a friss, mind a mostanában egyre inkább keresett fagyasztott alternatívákkal is készülünk. Húsvét közeledtével megugrik az igény az otthoni sütési hozzávalók iránt. Emellett a speciális igényeket figyelembe véve speciális lisztkeverékeket és mentes alapanyagokat is találhatnak a vásárlók” – folytatta a kínálat ­ismertetését. – „A prémium csokoládé- és édesség kínálat kialakításakor a minőséget és a különlegességet tartjuk szem előtt. Különleges csokoládétojásokból pedig a bioélelmiszereket előnyben részesítő vásárlók is választhatnak.”
Szalma Rita elárulta, hogy az alkoholos és alkoholmentes ital kategóriában összességében 25-30%-os növekedést vár a Kifli.hu a húsvéti időszakban, az előző év azonos húsvéti időszakához viszonyítva. Alkoholmentes ital kategóriában leginkább a szénsavas üdítő, ízesített ásványvíz és a gyümölcslé kategóriák forgalma emelkedik a húsvéti időszakot megelőző periódushoz viszonyítva.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. márciusi szám)

DIGITÁLIS LAPSZÁM ITT: