A húsvét minden kiskereskedelmi vállalat számára fontos értékesítési időszak, amikor elsősorban az élelmiszerek, sonkák, húsvéti tojások és csokoládényuszik, valamint az iparcikkek forgalma nő meg az elmúlt hónapokhoz képest.
Erősödő választékkal él a PENNY
„A szezonális termékek már hetekkel húsvét előtt a PENNY polcaira kerülnek, ezek akár tavalyi vagy még kedvezőbb áron lesznek elérhetőek az idén” – tudtuk meg Kazatsay Esztertől, a PENNY Magyarország Kft. kommunikációs vezetőjétől. Hozzátette: a nagypéntek előtti hétvégén és a szerda-csütörtöki napokon jelentős vásárlószám növekedéssel számol a diszkontlánc.
Idén valószínűsíthetően a vásárlók több kategóriában is az alacsonyabb árú alternatívákra váltanak, keresik az akciókat és kevesebb terméket raknak a kosarukba. Éppen ezért vásárlóit akár 40%-kal csökkentett árakkal, PENNY kártyás kedvezményekkel, „Olcsóbb, mint tavaly” ajánlatokkal várja az üzletlánc. „Kiemelt célunk, hogy támogassuk a minél gazdaságosabb ünnepi bevásárlást” – hangsúlyozta Kazatsay Eszter.
A kommunikációs vezető lapunknak elárulta, hogy a húsáruválasztékból főként a karaj, a darálthús, illetve a kacsa fogy jobban húsvét hetén. Az idei húsvéti szezonban összesen 16 féle sonka lesz elérhető a PENNY kínálatában. Miközben az olcsóbb árfekvésű termékekből fogy jelentős mennyiség, növekszik az igény a prémium minőségű sonkák iránt is. Éppen ezért a tavalyi évhez képest a diszkontlánc bővítette a magasabb minőségű termékek számát ebben a kategóriában.
A nedves ételízesítők iránt megugrik a kereslet a húsvét előtti hetekben, a klasszikus reszelt torma forgalmának közel 40%-a húsvétkor realizálódik, az egyéb szószok (mustár, majonéz, ketchup) esetében pedig egyre több vásárló választja az adalékmentes, light változatokat. Az édességek és csokoládék terén az üreges, illetve töltött húsvéti édességeken, nyulakon és tojásokon van a fő fókusz, a népszerű márkatermékek mellett sajátmárkás, Choco’la termékek is elérhetők. „Természetesen gondolunk azokra a vásárlókra is, akik otthon készítik el a húsvéti finomságokat: az ünnep előtti akciós újságokban tematikus gasztrotippekkel jelenünk meg” – jegyezte meg a kommunikációs vezető, hozzáfűzve, hogy speciális kész süteményválasztékkal is készül a diszkontlánc. Az alapanyagok közül a hagyományos összetevők a legnépszerűbbek: sütőmargarin, kókuszreszelék, darált keksz és kakaópor.
Húsvétkor a hagyományos italok a legnépszerűbbek, mint a Jägermeister, az Unicum és a vodka. Az idei évben nagy kiszerelésű italokkal készülnek, amelyekből sokkal több fogy ilyenkor, mint a normál időszakban. „A különböző sörök is felkapottak, és számos terméket fogunk versenyképes áron értékesíteni, ugyanis szeretnénk tovább erősíteni a piacvezető szerepünket ebben a termékkörben. Emellett saját márkás söreink új csomagolást kaptak” – tudtuk meg.
Ünnep előtt és után is az ALDI-ban
Az ALDI mindig tudatosan készül az ünnepi időszakokra és az azok környékén jelentkező nagyobb keresletre. A húsvéti asztal elengedhetetlen termékeit nagyobb mértékben vonja be akciós kínálatába a diszkontlánc, így a vásárlók ezekhez a termékekhez kedvező, akciós áron juthatnak hozzá.
Az ALDI az ünnepi időszakban a megszokott kínálaton túl nemcsak húsvéti sonkával, hanem a húsvéti ünnep kellékeinek széles választékával is várja vásárlóit. Húsvét környékén alapvetően minden húskészítmény esetében növekszik a kereslet, amely leginkább a szezonhoz köthető termékek forgalmában mutatkozik meg. A kínálatban a hagyományos füstölt comb, füstölt-főtt tarja, füstölt kötözött lapocka és füstölt hátsó csülök szezontermékek mellett, főtt-füstölt pulyka alsócomb, diósonka és friss hátsó csülök is elérhető lesz.
A húsvét idején többek között a nedves szószok, ételízesítők iránt is egyértelműen megnövekszik a kereslet, nő a forgalma az ünnepi menühöz és a sonkához illő szószoknak, ételízesítőknek, tormáknak, valamint a hétköznapi fogásokhoz megszokott ízeknek is. Az édességek közül ebben az időszakban az ALDI tapasztalata szerint a szezonális kínálatában megtalálható üreges figurák (nyulak, csibék, bárányok) és a tojások (töltött, tömör, üreges) a legnépszerűbbek. A húsvéti kínálatban a kész sütemények is megtalálhatóak, mint például a húsvéti koszorúkalács, a sós kalács, a nagyobb, 1 kg-os kiszerelésben elérhető linzer- és islerválogatás, valamint a nyuszi formájú Lebkuchen.
Az ALDI-üzletekben a szezonális sütési kellékek és alapanyagok külön displayen kapnak helyet, ennek köszönhetően a vásárlók egyszerűen, egy helyen szerezhetik be a húsvéti süteményekhez elengedhetetlen hozzávalókat, eszközöket.
Mint mondták, az ALDI minden lehetőséget megragad a költségcsökkentésre, folyamatosan keresi az olcsóbb beszerzési forrásokat, újratárgyalja a meglévő beszállítói szerződéseit, hogy az elért előnyöket vásárlói számára árcsökkentés formájában adhassa tovább. „A tartós árcsökkentések, a széles saját márkás termékkínálat és a hetente megújuló 100-130 terméket felölelő akciók mellett az áruházlánc számos egyéb lehetőséget kínál a spórolásra” – fogalmaztak.
Húsvétkor az áruházlánc teljes alkoholkínálata iránt nagy kereslet mutatkozik, ilyenkor sokkal több sört, bort, pezsgőt és szeszes italt értékesít a vállalat A tapasztalat szerint a röviditalok közül a pálinkák, a gyomorkeserűk és az egyéb ízesített szeszek kapcsán növekszik a kereslet, a borok közül a gyöngyözőborok, illetve a rozé habzóborok kedveltek.
Bő választékkal készül a SPAR
Széles termékválasztékkal készül az idei húsvétra is a SPAR Magyarország: a vállalat bicskei és perbáli húsüzemeiből több mint 600 tonna füstölt húsféleség, a SPAR enjoy. convenience üzeméből pedig csaknem 20 ezer kilogramm saláta kerül az üzletekbe. A hagyományos húsvéti zöldségeket jórészt hazai termelőktől szerzi be a vállalat. „Az ünnepet megelőző időszakban kiemelt forgalomra számítunk ebben az évben is, jellemzően a húsvét előtti két-három hétben indul a készülődés, a legforgalmasabb nap várhatóan a nagypéntek előtti csütörtökön lesz” – ismertette a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
A SPAR az ünnepi termékek – füstölt húsféleségek, tojások, kalácsfélék, édességek és primőr zöldségek – széles választékát kínálja idén is. Maczelka Márk szerint az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a magasabb árfekvésű, prémium termékek iránti kereslet a megszokottnál alacsonyabb lehet, ezzel szemben emelkedés várható a minőségi SPAR márkatermékek tekintetében.
A húsvéti szezon kiemelkedő a füstölt húsok értékesítésében. A SPAR saját tulajdonú Regnum húsüzemei több mint 600 tonna húsáruval készülnek az ünnepre. A legnépszerűbbnek a kötözött lapocka számít, de a vevők választhatnak darabolt lapockát, S-BUDGET füstölt főtt tarját, Regnum füstölt főtt tarját, füstölt hátsó csülköt, Frikandó sonkát vagy S-BUDGET császárszalonnát is.
Étkezési tojások tekintetében mintegy 50%-os növekedés várható a következő hetekben, ezért az ünnepi időszakra mintegy 10 millió darab tojással készül az üzlethálózat.
Húsvétkor nagy keletje van a SPAR és INTERSPAR áruházakban a helyben sütött diós, mákos, gesztenyés bejgliknek, a csomagolt termékek közül pedig nagy az igény a kalácsokra, kuglófokra. A márkatermékek idén olasz csomagolt pékárukkal bővülnek. Ezeken felül hagyományosan nagy a kereslet a húsvéti csokoládék, desszertek és a különféle sütéshez szükséges alapanyagok iránt. A majonézes saláták iránti kereslet várhatóan a húsvéti ünnepek előtt 30%-kal emelkedik. A SPAR enjoy. üzem az idei húsvétra franciasalátával, almás-sajtos kukoricasalátával, tojássalátával, burgonyasalátával és korhelysalátával készül. Az idei szezon újdonsága, az S-BUDGET majonézes roppanós répasaláta lesz. A várhatóan nagyobb forgalomra a SPAR online shop is teljes kapacitással készül.
Minden igényre gondol az Auchan
„Mivel a húsvét leginkább a tradicionális friss termékekről szól, ezért az ünnep előtti időszakban a legerősebb a forgalom. Természetesen a húsvéti termékeket (pl. lakásdekoráció, italok, tartós élelmiszerek) már néhány héttel az ünnep előtt kihelyezzük a vásárlói útvonal kiemelt pontjaira (pl. a bejáratokhoz), hogy vásárlóink azokat még könnyebben beszerezhessék” – közölte lapunkkal az Auchan Magyarország sajtóosztálya.
A húspultokból ebben az időszakban főként azokat a termékeket veszik el a vásárlók, amelyek klasszikusan a húsvéti asztalon megtalálhatók, ilyenek például a füstölt sonka, kolbász, tepertő, szalonna. „A vásárlói igényeket maximálisan igyekszünk kiszolgálni, mind kiszerelés, mind pedig ár tekintetében” – hangsúlyozta az áruházlánc. Mint megtudtuk, a sonkakínálatot tekintve több mint 40 referenciatermékkel és mindenki számára elérhető árakkal készül a húsvéti szezonra: jellemzően 2000-5000 forint között mozognak a sonkatermékek árai. A szószok iránti kereslet a húsvéti időszakban minden kiszerelésre erősödik, de általában a nagyobb kiszerelések fogynak jobban. A csípős (ízesített) szószok forgalma évről évre növekszik, ezt mutatja az is, hogy például a chili/paprika krémek forgalma töretlenül erősödött az elmúlt években.
Az Auchan széles termékkínálattal várja vásárlóit a húsvéti termékek tekintetében is. Népszerűek a húsvéti dekorációk, a lakásfelszerelés termékei. Az édes szegmens önmagában kiemelt helyen van a húsvéti időszakban, a szezontermékek (pl. csokoládé nyúlfigurák, csokoládétojás) mellett a szeletes termékek, különböző figurák és szezonális desszertek iránt is megnövekszik a kereslet. A szezonok általában mindig erősebb időszaknak számítanak, így a húsvét is. Mivel azonban idén a hónap végére esik az ünnep, a fizetések szempontjából nem egy szerencsés időszak. Ennek ellenére a márciusi forgalomnál mindenképpen fejlődéssel számol az üzletlánc, amellett, hogy még mindig erősen érezhető a vásárlói árérzékenység, fontosak számukra az akciók, a kiemelt ajánlatok.
„Az infláció erősödése óta érezhető, hogy vásárlóink inkább a saját márkás termékek felé fordulnak, amelyek nemcsak kiváló minőségűek, de alacsony árral is rendelkeznek. Mindemellett idén 7 ezer termékünk lett olcsóbb, mint tavaly, ezen felül hetente 3000 terméket adunk OkAuchan áron, ahol a kedvezmény mértéke 15%-tól akár 40%-ig is terjedhet. Ez a termékkör hetente-kéthetente változik, hogy mindenki megtalálja köztük a kedvére valót” – ismertették lapunkkal.
Utolsó pillanatig várja vevőit a Tesco
A korábbi évek alapján a Tesco idén is megnövekedett forgalomra számít a húsvéti ünnepek előtt. Habár a tipikusan húsvétkor fogyasztott élelmiszerek és a tavaszi dekor már március elején elérhetők a választékban, a tapasztalatok szerint a vásárlók leginkább az utolsó pillanatra időzítik ezeknek a szezonális termékeknek a beszerzését.
„Nagypénteket megelőző csütörtökre, március 28-ára, illetve szombatra, március 30-ra várjuk a legtöbb vásárlót, rendszerint egyszerre vesznek meg minden, a húsvéti ünnepléshez szükséges terméket. Idén azonban a húsvét egy héttel korábbra esik, mint 2023-ban, így sokan lesznek, akiknek még nem érkezik meg a havi fizetésük a nagybevásárlás idejére. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy vásárlókat már március első felében is számos kedvezménnyel segítsük a költségkeret okos beosztásában. Bízunk benne, hogy a tudatos vásárlást szem előtt tartva felhasználják a különféle akciókat és a hűségkártya nyújtott előnyöket, mely utóbbiak már 2,66 Clubcard-tagunk él rendszeresen” – mondta Martin Coulam, a Tesco Magyarország működési igazgatója.
A Tesco adatai szerint az átlagos húsvéti vásárlói kosár tavaly 8000 forint körül alakult. Hogy idén minél több kerülhessen az ünnepi asztalra, az áruházlánc hetente mintegy 1000 terméket kínál jelentős árkedvezménnyel a „Clubcarddal olcsóbb” program keretében, széles kínálatban olyan olcsó árucikkek is találhatók, mint a kötözött sonka és lapocka, húsvéti kalács, gyerekkönyvek és foglalkoztatók, szakácskönyvek, valamint a húsvéti ajándékok becsomagolásához szükséges hozzávalók.. A Tesco Árgarancia programjában szintén 600 alapvető élelmiszer- és háztartási cikk árát tartja tartósan alacsonyan. A Tescónál mintegy 80 ezer kilogramm csokinyuszi fogy húsvét előtt, ezenkívül mintegy 300 tonna sonka kerül az üzletek polcaira, amelyek közül a leggyakrabban keresettek a kötözött lapocka és a frikandó sonka.
Természetesen a tojás sem hiányozhat az áruházak kínálatából, melyből húsvét előtt az éves eladott mennyiség 15%-a fogy – jellemzően M-es méretben. A Tesco továbbá 250 ezer darab kalácsot forgalmaz az ünnepeket megelőzően frissen sütve és előre csomagolva, édes és sós (több tormás) ízekben egyaránt, az egyre népszerűbb babkát is.
Színes kínálattal él a Kifli.hu
Szalma Rita, a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója úgy véli, hogy a Kifli még mindig növekedési pályán van, ezért idén története legjobb húsvétjára számíthat. „Március egésze egy nagy húsvét lesz: március 15. előtt a választék megismertetésére helyezzük a hangsúlyt, míg az eladások felfutása a hónap utolsó 2 hetében várható” – jegyezte meg. A Kifli katalógus ajánlatai március 4-től elérhetőek, és ezen kívül is nagyon sok, heti, akár napi akciók várhatók. „Látogatóink számára külön húsvéti ikonnal jelezzük a húsvéti termékeket” – mondta Szalma Rita, hozzátéve, hogy idén a legerősebb napok a nagypéntek előtti és a szombati napok lesznek. Az online élelmiszeráruház oldalán folyamatosan kapható füstölt árú kínálaton kívül 29 szezonálisan elérhető új termékkel bővült a kínálat március elejétől. A hagyományos érlelésű és füstölésű termékek (pl. Breier farm sonkái, Mende Hús kötözött- és parasztsonkák) mellett idén a vásárlók számára egy BIO kötözött combsonka ajánlat is megvásárolható lett. A szezonális választékot kizárólag hazai forrásból szerezte be a Kifli.hu.
A tyúktojások iránti igény ilyenkor kimagasló. Szem előtt tartva az állatjólétet, a teljes igényt kizárólag mélyalmos, szabadtartásos és biotyúk-tojásokból szolgálja ki a Kifli. „Ezen felül különlegességként négyféle színes főtt tojással, füstölt fürjtojásokkal és nem lelővén minden poént, várhatóan egy igen nagy méretű szárnyas kb. 1,5 kg-os tojásaival is készülünk az idén” – árulta el a kereskedelmi vezető.
Húsvétkor a torma mellett a majonéz, mustár és ketchup iránt nő meg a kereslet, így ezekre a termékekre ilyenkor kiemelten fókuszál a Kifli. Az ünnepre idén kibővül a bioválaszték is, készülnek biomajonézzel és többféle különleges biomustárral is. A tormakínálatban a klasszikus ízek mellett idén is megtalálhatóak lesznek az egyedi ízvilágú, például áfonyás vagy wasabis tormakrémek.
A húsvéti kínálatban az édességek és csokoládék közül a legnagyobb teret általában a húsvéti figurák és a töltött vagy töltetlen csokitojások kapják. Emellett egyre népszerűbbek a hazai, kézműves és a mentes csokoládék.„A kész torták és sütemények esetében mind a friss, mind a mostanában egyre inkább keresett fagyasztott alternatívákkal is készülünk. Húsvét közeledtével megugrik az igény az otthoni sütési hozzávalók iránt. Emellett a speciális igényeket figyelembe véve speciális lisztkeverékeket és mentes alapanyagokat is találhatnak a vásárlók” – folytatta a kínálat ismertetését. – „A prémium csokoládé- és édesség kínálat kialakításakor a minőséget és a különlegességet tartjuk szem előtt. Különleges csokoládétojásokból pedig a bioélelmiszereket előnyben részesítő vásárlók is választhatnak.”
Szalma Rita elárulta, hogy az alkoholos és alkoholmentes ital kategóriában összességében 25-30%-os növekedést vár a Kifli.hu a húsvéti időszakban, az előző év azonos húsvéti időszakához viszonyítva. Alkoholmentes ital kategóriában leginkább a szénsavas üdítő, ízesített ásványvíz és a gyümölcslé kategóriák forgalma emelkedik a húsvéti időszakot megelőző periódushoz viszonyítva.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. márciusi szám)