A foodpanda eleinte csak készétel kiszállítással foglalkozott, de az utóbbi években, főleg a Covid-járvány hatására a tevékenységében egyre nagyobb szerepet kapott a gyorskereskedelem. A vállalat gyorskereskedelmi szolgáltatása, a panda market még csak kétéves, de nemrég ünnepelte az egymilliomodik rendelését. Arany László, a foodpanda saját élelmiszerüzleteinek, a panda marketek ügyvezetője mesélt lapunknak a szolgáltatásról, vásárlási szokásokról, és a belvárosi raktárukat is meglátogattuk.

Arany László, a panda marketek ügyvezetője elmondta, hogy a panda marketnél 2021 még az indulásról, terjeszkedésről szólt. Ekkor építették ki a gyorskereskedelmi üzleteket, a vidéki nagyvárosokat és Budapest lakosságának körül­belül 80 százalékát lefedő bolthálózatot, illetve az alapvető termékválasztékot. Még 2022-ben is nyíltak új boltjaik, de a tavalyi év már inkább a finomhangolásról, optimalizálásról szólt. Emellett nagyobb hangsúlyt fektettek a marketingre, hogy minél több emberhez eljusson az ajánlatuk, és megismertessék, hogy milyen élethelyzetekben nyújthat segítséget a gyorskiszállításos bevásárlás.
Úgy látja, hogy 2022-ben a kereskedelmet fenyegető problémák továbbra is megvannak: például a tavalyi évben ­egyre nagyobb kihívást jelentő infláció, az ársapkák. Ez utóbbia­kat Arany László szerint várhatóan hamarosan kivezetik. Azt mondja, az árstop önmagában áruhiányt okozott. Voltak olyan készétel-beszállítóik, ahol a terméknek csirkemell volt az egyik összetevője, de abból nem kaptak eleget. Ráadásul tavaly madárinfluenza is sújtotta a baromfitenyésztőket, ez is okozott kieséseket. Végül többnyire meg tudták oldani, hogy minden termékkategóriából legyen készletük. Az általános globális infláció lassulásának hatására arra számít, hogy az élelmiszerárak emelkedése némileg enyhülhet.

Szokatlan a piaci helyzet
Arany László kijelentette, hogy a magyar fogyasztók vásárló­ereje a két évvel ezelőttihez viszonyítva határozottan alacsonyabb, ami abban is megnyilvánul, hogy az átlag kosárérték nem nőtt annyival, mint az infláció.
„Ez nagy kihívást jelent. Szerintem mindenki keresi a pia­con, hogy milyen módon tudja ezt ellensúlyozni, milyen ­akciót érdemes indítani. Nem lehet azonban mindent olcsón adni, és még ársapkás termékekből is nehéz annyit készleten tartani, ami elég a megnövekedett kereslethez. A jelenlegi piaci helyzet igen szokatlan” – állapította meg.
Termékdarabszámot nézve viszont nem volt jelentős a változás az elmúlt időszakban. Ez azt jelenti, hogy olcsóbb termékekre, alacsonyabb árkategóriás termékekre váltott a fogyasztók nagy része, és kisebb kiszerelésre. Főként a ­lefelé vásárlást tapasztalják a panda marketnél.
Ezt a tendenciát némileg árnyalja, hogy a panda market vásárlói rétege elég széles, de az ügyvezető elmondása szerint az offline vásárlókhoz képest náluk több a magasabb ­jövedelmi szintű, nagyobb vásárlóerővel, de rohanó életmóddal rendelkező vásárló.
„Ők továbbra is meg tudják engedni a magasabb árú termékeket, és nekik számít a gyorsaság. Ez a réteg magasabb arányban van jelen a vásárlóink között, mint egy átlagos offline boltnál, ezért nálunk a prémium termékek is jelentős forgalommal bírnak” – fogalmazott.

Kisebb, napi bevásárlások a gyakoribbak
A panda marketnek nincsenek még saját márkás termékei, de kollaborációban co-branding termékeket vezetnek be. Ezek inkább prémium, és nem a klasszikus alacsonyabb árkategóriás termékek. Ilyen például a magyar kézműves sörfőzdével, a Monyóval közösen készített Panda manna sörük, amely kizárólag a panda marketen kapható.
„Ebbe az irányba is elindultunk, próbáljuk növelni az arányát az alacsony árú, de jó minőségű saját márkás termékeknek. Nehéz azonban ezen a téren felvenni a versenyt a diszkontokkal” – jegyezte meg.
Külföldön már számos példa van arra, hogy más áruházláncok saját márkás termékei elérhetőek a panda market felületén. Az ügyvezető szerint ez a partnercégeknek is előnyös együttműködés, hiszen egy plusz felületet kapnak, gyors kiszállítással.
Az átlagos panda market kosárról azt mondja, hogy az árucikkeket nézve nagyon hasonló az offline kosárhoz, még átlag kosárértékben sincs nagy eltérés.
„Két évvel ezelőtt átlagosan 5-6 ezer forintot költött el egy magyar fogyasztó, ha lement a boltba. Ez azóta körülbelül 20%-kal emelkedett. Ami a panda marketes bevásárlásokat illeti, inkább a kisebb bevásárlások a népszerűek, és ritkábbak a hipermarketekre jellemző 50 ezer forint körüli nagybevásárlások” – összegezte.
Úgy véli, náluk fontosabb szempont a vásárlóknak, hogy milyen élethelyzetekben rendelnek, amit az is alátámaszt, hogy a panda marketen jellemzőbbek az alkalom szülte és az impulzusvásárlások.
„Nyáron nálunk a jégkrém jobban fogy, mint egy offline üzletben. Vagy hétvégén a házibulikban, ha elfogy az alkohol, tőlünk rendelnek italt” – magyarázta.
Tapasztalataik szerint a fogyasztói szokások átalakulnak. Még egy visszatérő panda market vásárló is elmegy offline boltokba bevásárolni, és megveszi azokat a termékeket, amelyek akár több hónapig elállnak, de a rövid lejáratú, vagy friss termékeket inkább a panda marketen szerzi be. Sokan rendelnek tőlük kisebb napi bevásárláshoz, például amikor a főzéshez hiányzik egy-két alapanyag, vagy valamit el­felejtettek megvenni máshol. Vásárlóik ezért jellemzően a kisebb kiszereléseket keresik, nem a családi, nagy kiszerelésű termékeket. Ez a panda marketen amúgy sem ­jellemző, mosószerből is két literes a legnagyobb.
Úgy látja, szempont a vásárlóknak, hogy hazai terméket vegyenek, ahol csak lehetséges. A panda marketen ezért mindig figyelnek arra, hogy legyenek hazai termékek, mert van is rájuk kereslet.
„Itt nem látok jelentős különbséget egy másik offline boltban vásárló és a mi vevőink szokásai között. Nálunk talán nagyobb mértékben vannak a kézműves, prémium jellegű termékek, például a sörválasztékunkban jelentős arányban vannak a magyar kézműves sörfőzdék termékei, és van is rájuk igény” – foglalta össze.

Már 13 üzlet van Magyarországon

A panda market 2020 decemberében indult, akkor még Netpincér marketként, három üzlettel, pont a Covid-időszakban. Mostanra csak Budapesten hét üzlettel rendelkezik, vidéken pedig hat nagyvárosban működtet üzletet a hálózat.
A panda marketek úgynevezett dark store-okként működnek. Az üzletek lényegében raktárak, amelyek teljes mértékben a kiszállítás köré szerveződnek.
Tóth Dániel kommunikációs menedzser szerint álta­lánosságban elmondható, hogy növekedő rendelésszámot tapasztalnak. Szavai szerint a legjobb indiká­tor az, hogy az első rendelést követően átlagosan egy hónap telik el a második rendelésig, de a 9. és 10. rendelés között már csak egy hét.
Szummer Ádám, a működéstámogató ­részleg vezetője elmondta, hogy a 13 üzlet közül a VIII. kerü­­leti a legforgalmasabb. Ennek az az oka, hogy itt a legnagyobb a népsűrűség. Csúcsidőben, 17 és 20 óra között van, hogy percenként érkezik egy ­rendelés. Az átlagos szállítási idő a tapasztalatok szerint 24–26 perc, a megígért 30 perc helyett.
Jelenleg 3000–3500 körül van egy-egy raktárban a termékcikkek száma. Vannak tartós ­élelmiszereik, de frissáru is, például naponta érkező pékáru, zöldség-­gyümölcs. Emellett háztartási cikkeket, alkoholt és szezonális termékeket is árulnak. Gyakorlatilag minden termékkategória kapható, amit egy sarki kisboltban vagy egy szupermarketben megkapnak a vásárlók.
A jövőre nézve a foodpanda egyik fő célja a ­panda market üzletek ismertségének növelése, ami kulcs a rendelésszám növekedéshez.


Többféle együttműködés lehetséges
Termékeiket gyártóktól és disztribútoroktól szerzik be. Olyan, már meglévő, erős márkákkal törekednek szoros együtt­működésre, akik rajtuk keresztül törnek be az online keres­kedelembe.
„Tőlünk számszerűsített visszajelzést kapnak arról, hogy a közös promóciók által mennyire keresett egy termék. Sikeresen működik velük a szoros együttműködés és a ­vásárlók elérése a különböző marketingfelületeinken” – indokolta.
A cégek termékmintákat is vihetnek a panda ­marketre. Például egy termékvariáns, vagy egy új íz bevezetésénél ­nagyon jól működik a termékszórás a platformon.
Jelenleg a beszállítói bázisuk 80-100 partner között mozog, amelyek között vannak gyártók és disztribútorok is. Arra törekednek, hogy a gyártóktól, márkáktól közvetlenül tudjanak vásárolni.
Arany László kifejtette, hogy az offline retailerek, a hiper­marketek kétféle együttműködésben dolgozhatnak a foodpandával. Az egyik, hogy a saját márkás termékeik felkerülhetnek a panda market kínálatába. A másik, hogy ők, mint bolt megjelennek a foodpanda platformon az üzletek között, az éttermek mintájára, és közvetlenül tőlük tud rendelni a vásárló. Ilyenkor a partnercég, például a ­hipermarket munkatársai összekészítik a boltban a rendelést, és átadják a foodpanda futárának.

Akár másfél perces összekészítés
Megjegyezte, hogy nagyon sok fejlesztésen dolgoznak. Például már több boltban olyan programot alkalmaznak a polcrendezéshez, ami nem feltétlenül úgy osztja be a termékeket, ahogy egy offline boltban lennének elrendezve. Ehelyett a leggyakrabban vásárolt termékeket teszi leg­közelebb az átvevő ablakhoz, illetve gyakori termékkombinációkat tesz egymás mellé. Ezáltal a rendelések átlagos összekészítési idejét még tovább tudják csökkenteni, akár másfél percre.
A közeljövőben azt szeretnék elérni, hogy ahogy az emberek fokozatosan átállnak a gyakoribb, kisebb értékű beszerzésekre, úgy ezeket lehetőleg online tegyék, a panda market felületén. Illetve Arany Lászlóék szeretnének minél többet lefedni azokból az élethelyzetekből, amelyekre a vevők megoldást keresnek.
„Mi szeretnénk lenni a legjobbak, a leggyorsabbak. Nálunk, amit valaki megrendel, az készleten van, és meg is kapja. Kiemelt figyelmet fordítunk arra is, hogy a termékminőség megbízható legyen” – mondta.
Véleménye szerint sokan azért mennek még le a boltba, mert ott meg tudják nézni a zöldséget-gyümölcsöt. Az elmúlt évben ezért a panda market csapata nagy hangsúlyt fektetett a beszállítói bázis optimalizálására, hogy folyamatosan jó minőséget tudjanak nyújtani. Hozzátette, hogy mindig keresik az új partnereket, folyamatosan próbálják bővíteni, javítani a beszállítói bázisukat, a munkafolyamatokat és a termékkínálatot.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. márciusi szám)

DIGITÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: