Március 8-án tartotta sajtóeseményét a Kifli online szupermarket, ahol Gabriel Makki új ügyvezető beszélt többek között a 2023-as tervekről, illetve az infláció és a Kifli viszonyáról. Szalma Rita kereskedelmi igazgató a termékportfóliót mutatta be, Bíró László beszerző pedig a húsválasztékot ismertette. Az új ügyvezető lapunknak adott interjúban a cég gyors növekedésének okát magyarázta.

Mindössze három éve indult a Kifli.hu online ­szupermarket egy kőbányai raktárépületből a Tom Cupr által alapított Rohlik csoport tagjaként, de folyamatosan növekszik, és a jövő­ben sem tervez ezen változtatni. Sőt, ahogyan azt Gabriel Makki kijelentette, az a céljuk, hogy minden buda­pesti háztartásba eljussanak.
Február elején jelentette be sajtótájékoztatón a Kifli.hu főnöke, Klekner Péter, hogy azonnali hatállyal lemond posztjáról. Gabriel Makki azt mondta, hogy Klekner Péter ügyvezető igazgató vezetésével a cég az elmúlt 2 évben nagymértékben javította a vállalat pénzügyi eredményeit, szilárd alapokat teremtve a további növekedéshez, és a vállalat átlépte a 3 millió teljesített rendelési határt. Emellett jelentő­sen bővítette a kiszállítási területét, valamint decemberben új rendelésszám rekordokat ért el. A Kifli.hu mára erős szereplőjévé vált a hazai online FMCG piacnak.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az országos kiskereskedelem forgalma 2023 januárjában folyó áron elérte az 1333 milliárd forintot. Az 1333 milliárd forint 48 százaléka élelmiszer, ami nagyjából 640 milliárd forintot jelent. A Kifli 3,6 milliárd forintot ért el, és csak idén januárban 31 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest. Tehát itt is jól látszik, hogy a Kifli akkor is tudott növekedni, amikor a kiskereskedelemben a forgalom volumene csökkent.
„Küldetésünk az emberek életének javítása azáltal, hogy kiváló minőségű ételeket biztosítunk jó áron. A vásárlóink ránk bízzák a mindennapi bevásárlásukat, mi pedig arra törekszünk, hogy a kínálatunk és a szolgáltatásunk minden háztartás számára megfelelő legyen a minőség és az ár-érték arány szempontjából. Ebből a célból a differenciált és egyedi portfólió mellett piaci márkákat kínálunk remek áron, valamint pénztárcabarát választékot, kiváló ár-érték arányú saját márkás termékeket és egyedi, naponta változó ajánlatokat. Vásárlóink nagyra értékelik erőfeszítéseinket. Az ­ügyfél-elégedettségi mutatónk, az NPS (Net Promoter Score) idén januárban 74 volt. Továbbra is azon dolgozunk, hogy nagyszerű ­vásárlási élményt nyújtsunk a teljes kosár értékéhez megfizethető áron, kiváló szolgáltatással, ahogy azt a küldetésünkben kijelentettük – jól enni, jól élni” – foglalta össze Gabriel Makki.

Fél Budapest még hátra van
Kijelentette, hogy az utóbbi időszak nagyon nehéz volt a magyar családoknak, és fontossá vált, hogy minőségi ételhez férjenek hozzá az emberek. Az idő nagyon felértékelődött, ezért sokat jelent, hogy a korábban bevásárlással töltött órákat már akár a szeretteinkkel, vagy tanulással is eltölthetjük. Úgy ­véli, bizalmi kérdés az, hogy az emberek hozzájuk fordulnak. A bizalomért cserébe ők a legjobb termelők, márkák termékeit igyekeznek biztosítani és az otthonokba vinni elérhető áron.
„Mintha csak saját magunknak vásárolnánk be. Nagyon komolyan vesszük ezt a feladatot” – tette hozzá.
Elmondta, hogy egyre több emberhez érnek el, egyre jobb minőségű kínálattal, ezért folyamatosan fejlesztenek. Mostanra szerinte minden jövedelemszintű család talál magának valót, már több mint 13 ezer termék van a portfólióban, és az árakat is folyamatosan felülvizsgálják, hogy azok versenyképesek legyenek.
A magyarországi terjeszkedésről elmondta, hogy jelenleg a kínálatot bővítik. Nagyon gyorsan meghódították fél Budapestet, most a főváros másik felét is szeretnék elérni, a későbbiekben pedig országosan terjeszkednének. Azt gondolja, nagyon ígéretesnek tűnik a hazai piac.
A pénzügyi évet áprilisban zárják, még nincsenek meg a végső számok, de szép növekedésre számítanak. Havonta átlagosan 150–160 ezer rendelésük van, de nagyon gyorsan nő nemcsak az új ügyfelek száma, hanem a visszatérőké is.

Hódítanak a saját márkás termékek
Szalma Rita, a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója mutatta be a szortimentet. Közölte, hogy az átlagos vásárlói kosár értéke 25 ezer forint körül mozog stabilan a Kiflinél. A 2022 szeptembere előtti időszakban a Kifli átlagos kosárértéke 20 ezer forint körül volt, ami a megnövekedett infláció hatására egyre kevesebb terméket tartalmazott.
„A vásárlók jól reagáltak az október közepén végrehajtott korrekcióra, mind a kosárméret, mind a kosárérték ­újra egészséges szintre nőtt fel 2022 novemberétől. Az utóbbi hetekben már azt is elmondhatjuk, hogy a vásárlók nemcsak többet költenek a Kiflin, mint az előző év azonos időszakában, hanem több termék is kerül a kosarukba” – tette hozzá.
Ez szavai szerint többek között a remek ár-érték arányú saját márkás termékeknek köszönhető, amelyek részesedése a teljes eladásból a tavalyi év azonos időszakához ­képest megduplázódott, már közel 5 százalék, de egyes kategóriák­ban – így például a felvágottaknál a Dacello vagy a tejtermékeknél a Miil esetében elérte a 10–15 százalékos részesedést.
„Próbáljuk az adott gazdasági helyzethez alakítani a választékunkat. Mind tudjuk, hogy Magyarország az infláció tekintetében előkelő helyen szerepel. Felmerül a kérdés, hogy egy ilyen üzlet hogyan tudja megállni a helyét. Nagyon egyszerű a válasz. Igyekszünk ötvözni a klasszikus piac-érzést a választékkal. A nagyon friss, könnyen, gyorsan felhasználható húsok mellett a jobban eltartható, vákuumcsomagolt, védőgázas termékek is megtalálhatóak nálunk. A vásárló úgy tudja a saját piacát megteremteni, hogy nem kell lemennie a boltba” – fogalmazott.

Személyes kapcsolat

Gabriel Makki a Termékmixnek azzal indokolta a ­Kifli.hu gyors sikerét, hogy az részben a szolgáltatás ügyfélcentrikusságának köszönhető. Keresik azokat a megoldásokat, amelyek boldoggá teszik az ügyfeleket, akik éppen valamilyen élethelyzetre várnak választ. Emellett minden munkatársa hisz abban, hogy lehet jobban is végezni azt, ahogyan a friss étel eljut a családokhoz. Azzal sincs probléma, ha az emberek még elmennek a piacra vásárolni.
„Mi arra keressük a választ, hogy tudunk-e ugyanolyan, vagy még jobb minőséget nyújtani nekik, mint amit a piacon megkapnak” – magyarázta.


Megjegyezte, hogy a cseh piacon összegyűjtött tapasztalataikat is hasznosítják Magyarországon, de egy külön részleg dolgozik azon, hogy felmérjék a vásárlói elvárásokat. Ezért azt gondolja, hogy az ügyfélközpontú­ság és a csapat együtt biztosítja a sikert.
Nem szívesen hasonlítja magukat más boltlánchoz, de verseny­előnyként említi, hogy a Kifli.hu üzleti modellje fenntartható, és más logisztikát kíván, mint egy nemzetközi cégé.
„Az átlagos bevásárlókosár nálunk akkora, mint egy átlagos offline hipermarket bevásárlásnál. Mostanra 13 ezres termék­port­fó­li­ó­val rendelkezünk, ami hatalmas, de frissen, kiváló minőségben és nagyon gyorsan szállítunk ki” – tette hozzá.
Szavai szerint az üzleti modellük arra alapszik, hogy segítsék az ügyfeleket a mindennapi életükben, cserébe ők a lojalitásukkal tüntetik ki a Kiflit. Ez egy nagyon személyes kapcsolat a vásárlókkal, hiszen a családjuknak, gyerekeiknek rendelik az ételeket tőlük.
Arra a felvetésre, hogy Magyarországon sok sajátos kihívás érte az élelmiszeripart, kifejtette, hogy szerinte inkább lehetőségekről beszélhetnek a Kifli szempontjából.
„Mostanra már a gyenge minőség is nagyon drága itthon. Mivel minden ennyire drága, szerintem mi tudunk jobbat: jó áron minőségi élelmiszert szállítani” – mondta.
Úgy látja, ma már nagyon sok a tudatos vásárló, akik akár átszelik a várost egy pékség miatt. A Kiflivel viszont visszakapják az időt, és megkapják a minőséget.
„A minőségben sosem kötünk kompromisszumot” – hangsúlyozta.
Gabriel Makkinak az a célja, hogy Budapesten minden háztartás kipróbálja a Kiflit. Nem akarnak viszont drágábbak lenni, vagy a minőségből visszavenni azért, hogy felgyorsítsák a folyamatot. Hozzátette, hogy ezt minél hamarabb érik el, annál jobb, mert mindenki megérdemli a kiváló élelmiszert.

Nagyot nőtt a sonka beszerzési ára
A húsvétról elmondta, hogy nagyon sok olyan sonkájuk lesz, ami adalékmentes, hagyományos módon elkészített.
„Azokkal a hazai kistermelőkkel igyekszünk együtt­működni, akik a hagyományos utakon próbálnak boldogulni. Sajnos az árstop nem volt ilyen szempontból szerencsés, nem a magyar kereskedelmet támogatta, hanem jött be a külföldi tojás, tejtermékek” – állapította meg.
Jelenleg éppen a választékot vizsgálják felül, próbálják kitalálni, mikor lesz vége az árstopnak, mi lesz utána. Azt gondolja, egyáltalán nem biztos, hogy meg fog szűnni a következő hónapokban, de ha mégis kivezetik a hatósági árakat, akkor nem lesz óriási árvisszaesés a beszerzésben azoknál a termékeknél, ahol az árstop megszűnik. Mivel látnak egy volumenlassulást az áremelkedésben nagyon sok terméknél, ezért biztosra veszi, hogy bővülni fog a promóciós paletta. Szerinte a vásárló végül jobban fog járni, de átalakul a termékkategóriák részesedése.
Kijelentette, hogy egyes árstopos termékek – például az étolaj, a csirkemell – beszerzési ára már most a ­kétszerese a korábbinak, rettenetesen nagy a mögötte lévő ­különbség. Ezeknek az esetében lesz egy konszolidált áremelkedés. A húsvéti sonkánál a beszerzési árban 30–40–50 százalékos áremelkedésre lehet számítani. A csokoládéfigurás és édesség kategóriában nem számítanak jelentős drágulásra.

Rengeteg húst esznek a magyarok
Habár a húsmentes és növényi alapú termékek népszerűsége is folyamatosan nő, a hazai vásárlók még így is rengeteg húst rendelnek.
„A Kifli hús és hal kategória bevételének 46 százalékát teszi ki a baromfi, legnépszerűbb márkái a Hungerit és a MasterGood. A csirkemellen az eladott darabszám tavaly januárhoz képest közel 50 százalékkal nőtt, ami jelentősen meghaladja a céges növekedést – kalkulációnk szerint az ársapka csirkemellre gyakorolt pozitív hatása a tavaly januárra mérve 15–20 százalék, a természetes növekedésen felül. A Kiflinél a sertéshúsok 20, míg a marha 13 százalékát teszi ki a hús kategória bevételének. Érdekesség, hogy 17 százalék­kal zárta a tavalyi évet a hal kategória, amelynek éllovasa a Fjord Fjoru, a Kifli saját márkás terméke” – közölte Bíró László hús és hal beszerző.
Húsvétra bárányt is fognak kínálni, de még tesztelik őket, mielőtt bekerülnek a kínálatba. Saját márkával elindultak a sertéstermékeknél is, amit a Hajdúhús 2000 Kft. készít nekik védőcsomagolásban. A grillszezonra pedig nagyon széles választékkal, többféle pácolt hússal készülnek, még ­pácolt haluk, többféle sajtjuk is lesz.
Elmondta, hogy a minőségi ellenőrzést sokkal szigorúbban kezelik, mint egy szupermarket, mivel a vásárló nem tudja személyesen ellenőrzi a terméket. Emiatt nem egyszerű ­megtalálni a beszállítókat. Ha itthon nem találnak elérhető magyar terméket, akkor külföldi márkát keresnek. Például most a borjú­nál fordult elő, hogy holland termelőhöz fordultak, mivel ­hazai termékből már nem volt folyamatosan egyforma minőség a ­kellő mennyiségben. Baromfinál ugyancsak volt hazai szállítójuk, aki az elmúlt időszak csapásai hatására lemorzsolódott, ezért most Franciaországból szállítottak gyöngytyúkot. Szalma Rita hozzátette, hogy a szárnyas beszállítókat eleve nagyon nehéz jelenleg megtalálni itthon, mivel az árstop és madárinfluenza hatására csökkent a kacsa és liba termékek mennyisége. Ezért francia és külföldi szállítókat keresnek ebből, mert már kisebb cégként sem tudják a volument hazai termelőkkel kezelni. Főleg nem abban a minőségben, amit a Kifli keres.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. márciusi szám)