Magyarországon is egyre népszerűbbek a csomagolásmentes boltok és egyre több üzlet közül válogathatnak a vásárlók, immár nemcsak Budapesten. A nagy cégek ugyanakkor még várnak a csomagolásmentesség, vagy épp az újratölthető flakonok bevezetésével, pedig a szomszédos országokban már tesztjelleggel működnek ilyen üzletek és a magyar fogyasztók körében is egyre nagyobb az igény erre. Körképünkből kiderül, hogy a jól érzékelhető folyamatoknak létezik ugyanakkor ellentrendje is.

A régió országai közül már Csehországban, Szlovákiában, Ausztriában és Romániában is működnek – igaz egyelőre tesztjelleggel – a Rossmann és a DM csomagolásmentes megoldásai a két cég üzleteiben. A vállalatok tavaly vezették be Csehországban az utántöltős értékesítést, azaz az egyszer használatos flakonok számának csökkentése érdekében a különböző samponok, tusfürdők, vagy éppen mosószerek flakonjait csak egyszer kell megvásárolniuk a fogyasztóknak, ezután csak a meglévő flakon újratöltését kell elvégezniük az üzletekben. A rendszer hazai bevezetésére még várni kell, de tény, hogy a csomagolásmentes elgondolás egyre népszerűbb itthon is. Ezt bizonyítja, hogy a napokban egy petíció indult annak érdekében, hogy a két cég Magyar­országon is vezesse be az utántöltő automatákat üzleteikben.

A 90-es évek óta létezik
Maga a csomagolásmentes mozgalom a kilencvenes évek Amerikájából nőtte ki magát, hogy aztán az egész világon, beleértve Magyarországot is, fellendüljön. Itthon tagadhatatlanul nagy felfutása lett a csomagolásmentes boltoknak az elmúlt két évben, közülük talán a Ligeti Bolt a legismertebb, de számos blog foglalkozik a fenntartható életmóddal (pl: hulladekmentes.hu).
Nem annyira újragondolás ez, mintsem visszatérés a gyökerekhez: pár évtizede még üvegekkel, kosárral jártunk a piacra, és papírban kaptuk a kenyeret, mostanra viszont mindent elborít a műanyag, melyről tudjuk, hogy egy szívószál lebomlása akár ötszáz év is lehet. A gombamód szaporodó csomagolásmentes boltokra nemcsak Budapesten, hanem vidéken is igény mutatkozik. Három, zero waste profillal működő üzletet kérdeztünk a működésükről, vásárlóikról és a jövőről.


Ligeti Bolt: tészták, lisztek, aszalványok a legnépszerűbbek
A vásárlóink nagy része a 20-40 év közötti nők, akadnak, akik a budapesti nyitásunk óta a törzsvásárlóink, de szinte minden nap jönnek új vevők is – mondta Sipos Melinda,Ligeti Bolt tulajdonosa.
„Nehéz megállapítani, mely termékeink a legkelendőbbek, mert mindenkinek más alapanyagokból épül fel az étrendje, de talán a durumtészták, a lisztek, illetve az aszalványok és az olajos magvak a legnépszerűbbek. Gluténmentes termékeket rendszeresen keresnek nálunk, és bár vannak ilyen jellegű lisztjeink, tésztáink és zabpelyhünk is, a 100 százalékos mentességet sajnos pont a csomagolás hiánya miatt nem tudjuk garantálni. Sokan igényelnének nagyobb választékot a tejtermékekből, ennek megvalósítása már folyamatban van.
A vásárlóktól érkező rengeteg pozitív visszajelzés, valamint a leendő csomagolásmentes bolttulajdonosok megkeresései nagyon biztatóak. Hiszünk benne, hogy a jövő csomagolásmentes.”


Garabolyos: fontosak a helyi beszállítók
Néhány hete nyílt meg Szeged első csomagolásmentes boltja, a Garabolyos, ahol minden megtalálható, ami egy átlagos háztartás fenntartásához szükséges. Az üzlet mára városszerte népszerű, Varsás Dániel és felesége, Varsás-Guti Anita kitartó munkájának köszönhetően.
A célközönség egyszerűen mindenki, a középiskolástól a nyugdíjasig járnak hozzánk – mondták a tulajdonosok. Sok nyugdíjas felkészülten jár hozzánk, az ő idejükben a boltok is így működtek az ötvenes években, plusz tudnak kis mennyiségben is vásárolni.
Már a nyitás első hetében voltak visszajáró vásárlóink és újak is, akik hallottak rólunk a tévében vagy a szomszédtól. Nincsenek kiemelkedően fogyó termékeink, egyenlő arányban viszik a vásárlók a tisztítószereket, liszteket, magokat, olajokat, aszalványokat, talán az édességek jobban fogynak.


Amikor csak lehet, helyit keresünk egy termékből, ha ez nem megoldható, csak akkor keresünk távolabbi beszállítót. Mostanában a müzliről kell kitalálnunk, hogy jusson el hozzánk csomagolás nélkül, de találtunk egy ismerős céget, aki meg tudja oldani a szállítást csomagolásmentesen.
A nyitás előtt készítettünk egy online kérdőívet, melyben azt kérdeztük a válaszadóktól, lenne-e igény csomagolásmentes boltra, és meglepetésünkre több, mint 500-an töltötték ki, így erre reagálnunk kellett a bolt nyitásával. A csomagolásmentes vásárlás trend is, de szerintünk egyben ez a jövő, mi már biztosan nem fogunk hipermarketben vásárolni.

Elsősorban nők vásárolnak a Zöldboltból
Az ország legnagyobb múlttal rendelkező ökoboltjaként nagyon örülünk a környezettudatos vásárlói preferenciák megerősödésének, amelyek között minden kétséget kizárólag a zero waste, műanyag mentes mozgalom hozta a legnagyobb változást az utóbbi időkben – mondta Zelenák Adrián,Zöldbolt cégvezetője. „Saját vásárlóink évekre visszamenőleg nagyobb részt nők, azon belül is jelentős részt kisgyerekes anyukák. Üzleteinkben a kimérős mosó- és mosogatószerek a legnépszerűbbek, saját márkás tisztítószereink mellett. Ezen kívül az utóbbi időben minden a zero waste életmódhoz kapcsolódó termék fogyása megnőtt (textilzsebkendők, vászonszatyrok, fémszívószál, lufa szivacs, stb.). A környezettudatos fogyasztás, azon belül a csomagolásmentesség iránti igény várakozásunk szerint jelentősen bővülni fog.”

A csomagolásmentesség térhódítása a márkázásra is kihat 

Van ellenhatás a gyártói oldalról
A csomagolásmentes trendről és ennek lehetséges ellenpólusairól beszélgettünk Varga Ferenccel,Brandcontrol tulajdonosával, aki szerint egyre többször fordul elő, hogy egyedileg, darabonkénti csomagolást kérnek a gyártók, hangsúlyozva a termék minden egyes darabjának jelentőségét, illetve a „kézműves” jelleget. Ezen túl, a vásárlói élmény fokozása a termékcsomagoláson belül elhelyezett üzenetekkel, játékkal, szintén gyakoribb kérés manapság – mondta a szakember. Megállapíthatjuk, hogy a trendek, ellentrendek egyidejű jelenléte ezen a területen is jellemző, ugyanakkor a „zöld” jelleg mindenképpen fókuszban van akkor is, ha a csomagolásmentesség ellentrendjében „utazik” egy gyártó. Igyekeznek az egyedi csomagolásokat FSC minősítésű papírból megoldani például.

A csomagolásmentesség térhódítása a márkázásra is kihat
A gyártói márkaépítés, vállalati márkaérték növelés nem csak a csomagolásmentesség szempontjából, hanem a humán-erőforrás gazdálkodás kihívásai ­miatt is egyre inkább előtérbe kerül – mondta Varga Ferenc. A termékmárkából szaküzlet, display, sziget-arculat fejlesztése szintén előforduló feladat lett az utóbbi időkben. Növekszik a terméket előállító gyártói, termelői, illetve a kereskedők ún. vállalati-márka aktivitása – tette hozzá. Előjönnek a klasszikusnak mondható eszközök: kóstoltatás, rendezvény-aktivitás mellett az edukációs jellegű eszközök (kisfilmek, szórólapok), a védjegy-kommunikációs eszközök újrabevetése zajlik.

Nem minden területen működik a csomagolásmentesség
Varga Ferenc szerint van olyan terület, amelyen nem, vagy csak később jelenik majd meg a csomagolásmentesség. Ilyenek a nagyfokú komfortérzetet biztosító (pl. kézre eső, megszokott) termékek, ezek valószínűleg az utolsók lesznek a sorban. Ezen kívül a luxus-márkák extra-csomagolásai, amelyek a vásárlási élményt támogatják, ugyancsak sereghajtók lesznek.

A tervezőknek is kihívás
A csomagolásmentesség service-design kihívások elé állítja a vizuális kommunikáció tervezőit is – jegyezte meg Varga Ferenc. A fogyasztói magatartás ismerete, az attitűd-vizsgálatok, a tesztelések felvállalása szerves részét kell képezze a stúdiómunkának, ha másként nem, kooperációban. A tervezői folyamatok részévé kell tenni a hatásvizsgálatokat, mint szolgáltatási elemet a megrendelő partnerek felé. A legkisebb ökológiai lábnyomot hagyó, ugyanakkor ötletes megoldások szállítása izgalmas feladat.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020 februári szám)