Néhány héttel ezelőtt kezdte meg működését a magyarországi piacon a legújabb online élelmiszer-kereskedő cég, a cseh gyökerű Kifli.hu. A minőségi árukat és gyors kiszállítást kínáló vállalat az első heteket arra használta fel, hogy működését tökéletesítse, a visszajelzések alapján a vásárlók pedig elégedettek a szolgáltatással. James McQuillant, a Kifli.hu ügyvezetőjét kérdeztük az első időszak tapasztalatairól és a következő hónapok terveiről.

» Milyen tapasztalataik vannak az indulást követő első hónapban?
Meggyőződésem, hogy az előzetes ígéreteink találkoznak a vásárlóink igényeivel. Már csak azért is gondolom ezt, mert rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk ezalatt a néhány hét alatt a vevőktől. A megrendelések száma és összetétele is rendben van, a vállalt kiszállítási időt is tudjuk tartani és napról napra növeljük a kínált termékek számát.
Az első néhány hétben teszt­üzem­módban működtünk és mint minden induló, vagy új üzleti vállalkozás, mi is szembesültünk néhány működésbeli problémával. Ugyanakkor folyamatosan szigorúan monitorozzuk, elemezzük a szolgáltatásunkat és ha valami hibával találjuk szembe magunkat, azt gyorsan és rugalmasan ki tudjuk javítani. Biztosak akarunk lenni abban, hogy minden vásárló pozitív élményekkel lesz gazdagabb, miután kipróbálta a Kifli.hu-t.

» Az első néhány hét a várakozásaiknak megfelelően ­végződött ezek szerint?
Nem voltak igazán nagy várakozásaink, vagy elvárásaink a működés első pár hetére vonatkozóan. Szerettük volna tesztelni a rendszerünket ez alatt az idő alatt és kiküszöbölni azokat az akadályokat, nehézségeket, amelyek óhatatlanul előkerülnek egy új szolgáltatás indításakor. Azt gondolom, ebben jó munkát végeztünk, hiszen a szervezeten belül átláthatóan és transzparensen működünk. A felmerülő problémákra igyekszünk gyorsan reagálni, ez a siker egyik kulcsa.

» Mely termékeket, terméktípusokat kedvelik leginkább a magyarországi vásárlóik?
Mint sok más hasonló profilú üzlet esetében, nálunk is a napi élelmiszerek a leginkább kelendőek, a különböző gyümölcsök, húskészítmények, vagy a pékáruk. Ez összhangban áll a vállalásunkkal is: az általunk kitalált modell akkor működik és akkor lesz sikeres, ha a kategóriájában legjobb friss árut kínáljuk vásárlóinknak. Ha pedig ez működik, akkor az emberek jó eséllyel rendszeres vásárlóinkká válnak.
Némileg meglepett bennünket, hogy mennyi kézműves sört értékesítettünk ebben a néhány hétben. Ez azt mutatja, hogy a vásárlóink követik a trendeket és kifejezett igényük van ezekre a termékekre.
Személy szerint engem az is meglepett, hogy mennyire népszerűek a Marks&Spencer termékek: négyből egy vásárló legalább egy Marks&Spencer terméket adott a kosarához. Most azon dolgozunk a céggel közösen, hogy miként lehetne növelni a Kifli.hu-n elérhető M&S-termékek számát.

» Hogyan alakult a forgalom a működés első heteiben?
Erről nem szeretnék nyilatkozni, de nem is igazán fontos a forgalom ebben a szakaszban. Az első néhány hét arról szólt, hogy beindítsuk és gördülékenyen működtessük ezt a komplex szolgáltatást.

» Kezdetben kizárólag Budapesten és Budaörsön vállalnak kiszállítást. Mely kerületek bizonyultak a legaktívabbnak az első hetekben?
Úgy látjuk, hogy a szolgáltatás egyenletesen terjed a fővárosi kerületekben és Budaörsön is. Már az induláskor sikerült alkalmazkodnunk a budapesti közlekedéshez és jól tudjuk menedzselni az autóink mozgását. Ha tehát a vásárló a raktárházunkhoz képest a város átellenes részében lakik, akkor sem lesz probléma a kiszállítással, az ígért kiszállítási időket könnyedén tudjuk tartani.
A reggeli kiszállítási ablakunkat is előrébb hoztuk, mivel a reggeli forgalom a várakozásainkhoz képest sokkal kezelhetőbbnek bizonyult, így a budai oldalon reggel 7 órától már vállalunk kiszállítást, tehát akár a reggelihez is rendelhetnek tőlünk friss árut a vásárlók.

» A Kifli nagyon aktív a közösségi oldalakon, a Facebookon, vagy az Instagramon. Milyen reakciók érkeznek a vásárlók­tól ezeken a platformokon? Elégedettek a szolgáltatás és a termékek minőségével?
Ha megnézzük a Facebook-posztjaink alatti kommenteket, azt látjuk, hogy összességében kifejezetten pozitív véle­ménnyel vannak a vásárlók a Kifli.hu szolgáltatásairól és termékeiről. A vevőink sok esetben meglepődnek azon, hogy a megrendelt áruk időben és pontosan érkeznek meg a megadott címre.
Az olyan egyszerű plusz szolgáltatások, mint a megrendelésekhez adott ingyen kifli pedig kifejezetten váratlanul érinti őket és nem is számítanak rá. Apró kis meglepetés ez, amit a vásárlók nagyra értékelnek és azt az érzést erősíti meg bennük, hogy a Kifli.hu törődik a vásárlóival. Az általuk adott reakció olvasása pedig nagy örömmel tölt el személy szerint engem. Egyébként minden vásárlónk megkapja a személyes e-mail címemet és minden üzenetüket elolvasok, ugyanis ezek a visszajelzések adnak igazán pontos információt arról, hogyan is ítélik meg a vevők a szolgáltatás minőségét.

» Az induláshoz képest vannak új beszállítóik? Tudna néhány példát mondani?
Az indulás óta megerősítettük a hús-portfóliónkat: azóta áruljuk például a híres hentes, Rácz Attila termékeit, akit sokan csak „a sztékes”-nek hívnak. A vásárlóinknak tehát mostantól nem kell kimenniük a Fény utcai piacra, ha be akarják szerezni Rácz úr híres friss húsait, elég csak a Kifli.hu-ra kattintani, mi pedig a bejárati ajtóig szállítjuk a termékeket.

» A termékek száma ezek szerint napról napra nő. Mekkora az ideális termék­kínálat a magyar piacon?
Legalább a 8 ezer termékből álló portfóliót szeretnénk elérni és ez néhány héten belül meg is valósul. Ez a szám aztán az év során tovább nő majd, hiszen minél több prémium kategóriás terméket szeretnénk beemelni a kínálatba.
Nem feltétlenül a termékkínálat mérete, vagy a termékek pontos száma az, ami számít. Sokkal fontosabb, hogy a megfelelő választék álljon a vásárlók rendelkezésére. Nem tudom meggyőződéssel azt mondani, hogy szeretnénk elérni a 10 ezer vagy 12 ezres termékszámot, mert csak az számít, hogy a vásárlóink igényeit minél jobban sikerüljön lefednünk és izgalmas termékpalettát kínáljunk számukra.

» Tervezik új szolgáltatások indítását a következő néhány hónapban?
Azt gondoljuk, hogy a jelenlegi értékesítési irány kellően erős és ezt kell folytatnunk a következő időszakban is. ­Továbbra is nagy lehetőségeket látunk a modellben és a jelenlegi gyakorlatunkban. Mindenképpen szeretnénk Budapesten is viszontlátni azokat az elemeket, amelyeket már Prágában sikerrel bevezettünk. Ilyen például a 15 perces kiszállítási ablak bevezetése, de erre a magyar piacon még egy kicsit várni kell.
Azt szeretnénk elérni, hogy a jelenlegi szolgáltatásainkat minél több vásárló vehesse igénybe. Jelenleg Budapesten és Budaörsön működünk, de a következő néhány hónap során a budapesti agglomeráció más településeire is szeretnénk eljutni.

» Hogyan reagáltak a versenytár­saik a Kifli.hu megjelenésére a magyar piacon?
Nagy változásokat nem tapasztaltunk a piacra lépésünket követően. Őszintén szólva nekünk nem is igazán kell foglalkoznunk a versenytársak reakcióival, vagy terveivel, ezeket nem is szeretnénk kommentálni. Természetesen szemmel tartjuk a piaci folyamatokat, történéseket, de elsősorban a saját vállalkozásunk működtetésével és fejlesztésével vagyunk elfoglalva, nem kell folyamatosan azt lesnünk, hogy mire készülnek a többiek.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020 februári szám)