Túlnőttek magukon, és úgy tűnik, biztos jövő elé tekintenek a benzinkút-töltőállomások mellett működő kiskereskedelmi egységek. Az elsősorban a gyors bevásárlásokra ­alapozó, jellemzően frissáru-kínálattal, pékáru- és zöldség-választékkal rendelkező ­shopok kitöltenek egy eddig hiányzó űrt, és egyre inkább szolgáltató központtá válnak.

Útba eső vásárlás

Egy kiskereskedelmi üzlet nyitása nagyban függ a beruházás mértékétől, helyszínétől, funkcionális lehetőségeitől. Ma már természetesnek veszik a fogyasztók, hogy szinte bármikor és bárhol meg tudják venni a kívánt termékeket. Főképp élelmiszerek esetében jellemző a vásárlás kényelme iránti igény, vagyis, ha a lakóhelyhez közel egy sétányira, vagy autóval történő utazás közben található egy üzlet, valószínűleg ott fog vásárolni a vonzáskörzet fogyasztója.

A könnyű elérhetőség, a jól megválasztott termékkör és az ösztönző ár azt eredményezi, hogy egy boltba „becsábult” vásárló nem csupán az aktuálisan szükséges, vagy kedvezményes terméket veszi meg, hanem legalább olyan értékben még újabb termékeket is.

A 2014-ben kezdeményezett vasárnapi boltzár törvénymódosítás mindössze néhány hónapot ért meg: 2015. március és 2016. április között volt érvényben. Mint emlékezetes, a törvénymódosítás értelmében megtiltották a bevásárló­központoknak, és a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzleteknek, hogy vasárnap nyitva tarthassanak. A piac pedig azonnal reagált. A boltzár arra ösztönözte az üzemagyag kúthálózatokat és a kiskereskedelmi multikat, hogy nyissanak a kiskereskedelem felé.

Mára bebizonyosodott, hogy a rövid ideig tartó boltzártól független a töltőállomások mellett működő üzletek forgalma, ahogy tavaly írtuk: sikerre vannak ítélve a benzinkutak mellett működő kiskereskedelmi üzletek.

Hosszú távra terveznek

A MOL 2015-ben új kiskereskedelmi stratégiát dolgozott ki, és megnyitotta első önálló kiskereskedelmi márkaként üzemelő Fresh Corner üzletét. Több töltőállomást is átalakítottak, és kezdték üzemeltetni a Fresh Corner koncepció szerint, amelynek lényege, hogy a benzinkutakat egyfajta kiskereskedelmi ponttá alakítják át, ahol az ügyfelek a tankolás mellett be is vásárolhatnak, és egyéb plusz kényelmi szolgáltatást vehetnek igénybe.

A stratégia nem változott az elmúlt egy-két évben, „sőt a tavaly ősszel meghirdetett MOL 2030 hosszú távú stratégiánkban csak ráerősítettünk az eredeti elképzelésünkre” – erősítették meg a tervek menetét a MOL részéről. Mint megtudtuk, az üzemanyagellátó arra törekszik, hogy az úton lévőknek a lehető legszélesebb szolgáltatás és termékportfóliót kínálják, amit folyamatosan megújítanak.

„Állandóan keressük azokat a lehetőségeket, amelyekre a fogyasztóknak szükségük van” – emelte ki Orosz András, a MOL Magyarország kiskereskedelmi vezetője, hozzáfűzve, hogy nemcsak a meglévő igényeket elégítik ki, hanem trendteremtőként igyekeznek olyan innovációkkal élni, amelyek az egész iparágban egyediek. Új szolgáltatásokat, új ötleteket vezetnek be, kutatásaikra támaszkodva megpróbálják kitalálni a fogyasztók jövőbeni igényeit.

Információink szerint az elmúlt években látható változások ennek a stratégiának a következetes megvalósítását mutatják. A MOL Magyarország kiskereskedelmi vezetője kifejtette: azt szeretnék, hogy ezek az egységek valóban többet jelentsenek egy benzinkútnál, és értéket adjanak a vásárlóknak.

A SPAR Magyarország és az OMV Hungária együttműködése 2013-ban kezdődött, ekkor nyílt meg az első SPAR express-koncepció szerint átalakított OMV-shop Budapesten.

A külföldön korábban is sikeres modell jegyében 2015 elejéig öt átalakított üzlet működött az OMV magyarországi hálózatában. A további, intenzív fejlesztések irányát a tesztidőszak tapasztalatai és vásárlói visszajelzések határozták meg. Az első időszak tapasztalatai mutattak rá arra, hogy a magyarországi vásárlókban is óriási igény mutatkozik arra, hogy a tankolást és bevásárlást is egy helyen, és kényelmesen tudják intézni. Az újgenerációs shopok száma 2015 végére érte el a 45-öt, tavaly pedig újabb 22 üzletet alakítottak át országszerte.

Mosolits Eszter, az OMV Hungária Kft. marketingveze­tője is megerősítette, hogy a töltőállomások fokozatosan szolgáltatóközponttá alakulnak – az üzemanyag-kiskereskedelemben ez az egyik legfontosabb fejlesztési irány. A hagyományos kiegészítő szolgáltatások mellett ennek része a mindennapos bevásárlásra alkalmas, 0-24 órában nyitva tartó SPAR express-koncepció szerinti üzletek létrehozása is.

Mint megtudtuk, az OMV magyarországi hálózatában tavaly összességében több mint 20 egységgel bővült a SPAR express-koncepció szerint átalakított shopok száma. Mostanra az ország 186 OMV-töltőállomása közül már 67 helyszínen működik ilyen, az év 365 napján, éjjel-nappal nyitva tartó egység.

Mosolits Eszter elmondta, hogy a sikeres működési modell nem változott, vagyis a shopok továbbra is az OMV tulajdonában vannak, a vásárlókat pedig ugyanaz a magyar kisvállalkozás szolgálja ki minden egyéb, nem üzemanyag-jellegű termékkel is, amelyik az üzemanyag-értékesítést, illetve a töltőállomás egészének üzemeltetését végzi. Az e koncepció szerint átalakított üzletek ugyanakkora területen, ugyanabban az épületben működnek, mint korábban.

Emelkedő forgalom

A vásárlói döntés folyamatában előkelő helyet foglal el az üzletválasztás, amely során egyre karakteresebb módon alakulnak ki a fő trendek, miszerint a feladatorientált vásár­lások esetén az olcsóbb beszerzési forrás az elsődleges, az élményszerű vásárlások esetén az igényesebb presztízs- és minőségorientált termékek és források választása. A töltő­állomások melletti üzletek lehetővé teszik e két trend együttes átélését, és ez a forgalmon is meglátszik. A SPAR express logót viselő OMV-shopok átlagosan havi 2 millió vásárlót szolgálnak ki, ez átlagosan napi mintegy 65 ezres vásárlói számot jelent, ami hosszabb ünnepi időszakokban akár ötödével is emelkedhet. „A pontos forgalmi adatokat az OMV Hungária üzleti titokként kezeli, annyi azonban elmondható, hogy a SPAR express-shopok forgalma a megújítási előtti szint többszörösére emelkedett” – tudtuk meg Mosolits Esztertől.

A Fresh Cornerek ma már a régió 7 országában, mintegy 335 MOL töltőállomáson megtalálhatóak, Magyarországon pedig 50 helyen találkozhatnak velük a vásárlók, számuk pedig az év végére meghaladja a százat. A koncepciót 2018-ra már több, mint 700 értékesítési pontra kívánják kiterjeszteni a régióban. A MOL éves jelentésében szereplő adatok szerint 2013-ban a töltőállomások üzemanyagon kívüli eladásainak hozzájárulása a MOL-csoport nyereségnövekedéshez 2% százalék volt. 2015-ben a Fresh Corner koncepció bevezetését követően ez a szám már 24%-ra emelkedett és azóta folyamatosan emelkedik.

Mérvadók a vásárlói igények

Azonban nem minden tankoló fogyasztó kíván vásárolni. A vevők igényeit és a vásárlásra való figyelemfelhívást igen sok közvetett és közvetlen tényező határozza meg, illetve befolyásolja.

Az OMV Hungária marketingvezetője úgy látja, hogy a fogyasztók számára ezek az egységek széles termékválasztékot és kedvező árakat, könnyen és gyorsan megközelíthető, a hét minden napján, éjjel-nappal nyitva tartó alternatívát biztosítanak. A SPAR Magyarország és az OMV Hungária együttműködése kezdete óta eltelt első időszak tapasztalatai mutattak rá arra, hogy a magyarországi vásárlókban is óriási igény mutatkozik egy könnyen elérhető, a tankolás és akár a napi bevásárlás együttes, gyors intézésére alkalmas üzlettípus iránt, amelynek segítségével időt takaríthatnak meg.

A MOL véleménye szerint fontos a megújulás, a helyi igényekre való odafigyelés, és ehhez elengedhetetlenek a fogyasztók visszajelzései. Mint ismertették: ami egy nagyvárosi bevezető út mellett sikeresen működik, az egy kisebb falu töltőállomásán nem feltétlenül válik be. „Sokkal inkább a fogyasztókra szabott megoldásokban kell gondolkoznunk, ha azt akarjuk, hogy mi legyünk a vásárlók első számú választása. Legyen itt szó üzemanyagokról, ami ma már lehet bármelyik hagyományos üzemanyag vagy akár elektromos áram is, vagy éppen kávéról, szendvicsekről, esetleg értékes percekről, mi mindenhol azt kínáljuk, amire vásárlóinknak szüksége van” – tudtuk meg Orosz Andrástól.

A MOL céljai között szerepel az, hogy a töltőállomásaikon olyan megoldásokat és szolgáltatásokat biztosítsanak, amelyek könnyebbé teszik a vásárlók életét. Így például azért, hogy az ingázók minél több időt meg tudjanak takarítani a Szentendrei úton lévő töltőállomáson MOL Fresh Corner Drive néven elsőként bevezették a drive through szolgáltatást, melynek lényege, hogy az ügyfél az autójában ülve egy ablakon keresztül kérheti ki a kávéját vagy akár a szendvicsét, és utána vezethet is tovább. Vagy említhetnénk az M7-es autópályán a velencei és a balatonlellei MOL-töltőállomásokon kialakított családi fitnesz parkot is, amelynek célja, hogy a hosszú, fárasztó vezetés közben egy-egy benzinkúton megállva a sofőrök és az autó utasai kis testmozgással frissítsék fel magukat, hogy utána biztonságosan folytathassák útjukat. De gondolnak a családok négylábú kedvenceire is, akik júliustól szintén megpihenhetnek a MOL hazai töltőállomásain.

A mindennapos vásárlás a cél

A SPAR express-koncepció szerint átalakított shopokban leginkább a friss termékek forgalma növekedett, részben az új termékkategóriák megjelenésének köszönhetően, mint a frissen sütött pékáru, tejtermék, felvágott, zöldség, de jelentős az alkoholmentes italok, a tojás, a sör és az édességek forgalma is. Emellett lényeges termékkategória a minden helyszínen – akár frissen főzve helyben, akár otthoni fogyasztásra – elérhető, a méltányos kereskedelem jegyében a polcokra kerülő, azaz fairtrade-minősített OMV VIVA kávé is.

Mosolits Esztertől megtudtuk, hogy az OMV töltőállomások esetében az átalakított shopokban a termékválaszték a korábbi 2-3-szorosára emelkedett, ezzel gyakorlatilag lefedve a mindennapos vásárlási igények teljes spektrumát.
„A termékkör fejlesztését a vásárlói igények határozzák meg, a visszajelzések alapján bővítjük és alakítjuk azt” – fűzte hozzá a marketingvezető.

A töltőállomásokra betérők számára a friss étel-ital egyre lényegesebb. A fogyasztók mind inkább a magasabb minőséget várják el, például már egy ideje tudatosan keresik a jobb minőségű kávét, vagy épp az egészséges élelmiszereket.

Orosz András szerint az elmúlt időszakban az a tapasztalat, hogy a töltőállomásoknál tankolók számára egyre fontosabb, hogy milyen kiegészítő szolgáltatásokat találnak az egységekben.

A vásárlók részéről nagy igény mutatkozik arra is, hogy meg tudjanak pihenni útközben, hogy a shop kialakítású helyiségekben lehetőség legyen leülni családjukkal. Sőt szükség mutatkozik arra is, hogy ezek az egységek találkozási pontként szolgáljanak, ahol akár üzletfeleikkel is szívesen összefutnak.

„Ennek fényében úgy gondoljuk, hogy a töltőállomások egyre inkább szolgáltatási pontokká alakulnak át” – hangsúlyozta a MOL Magyarország kiskereskedelmi vezetője. Míg jelenleg az üzemanyag tankoláson kívül a fogyasztók gasztro-szolgáltatásokra vágynak vagy egy gyors bevásárlást szeretnének elintézni a töltőállomásokon, addig a jövőben inkább olyan szolgáltatások kerülnek előtérbe, amelyek révén időt tölthetnek családjukkal és könnyebbé teszik a vásárlók életét. A MOL folyamatosan keresi a kiskereskedelmi tevékeny­sége során a megújulási lehetőségeket, ezért a jövőben további új szolgáltatásokat kíván bevezetni.

 

(TERMÉKMIX - 2017 szeptemberi szám)