Kisebb üzletek, kevesebb kedvezmény, több szolgáltatás és robotok: csak néhány változás, ami a következő években a szupermarketekben megjelenhet. Hogyan reagáljanak a megváltozott viszonyokra a kiskereskedők és a gyártók?

Hogyan fogják a fogyasztók az élelmiszereket vásárolni a jövőben? Online, vagy üzletekben? Nagyobb vagy kisebb boltokban? Vásárolnak-e, vagy házhoz szállítatnak? Esetleg közvetlenül a helyszínen fogyasztanak? Ilyen és számos más kérdésre ad választ az IGD élelmiszeriparra specializálódott piackutató vállalat tanulmánya a fizikai élelmiszerboltok jövőjéről. A tanulmány hét legfontosabb előrejelzését adjuk közre. 

  • A fizikai áruház túlél

Az e-kereskedelem cunamija ellenére a vásárlók számos okból továbbra is látogatni fogják az üzleteket: további termékeket és vásárlást keresve, last minute vásárlást, akciót remélve, vagy egyszerűen csak azért, mert szeretnek vásárolni. A fogyasztók szeretik látni, megtapintani, esetleg megszagolni a termékeket. Ehhez jön például az azonnali elégedettség. A kiskereskedőknek nagy figyelmet kell szentelniük az érzelmi és pszichológiai elemekre, és egyedi élményt kell teremteniük.

  • A szupermarketek visszanyerik társadalmi szerepüket

A kereskedők – jobban, mint valaha – a vásárlót piedesztálra, első helyre fogják emelni, és az alapos adatelemzéseknek köszönhetően hozzáférhetnek az egyes vásárlók igényeihez. A demográfiai változások elősegíthetik az üzletek társadalmi szerepét és újra a figyelem középpontjába kerülnek: segítenek az idősebb vásárlóknak a szociális életben, – akárcsak anno a piacok –, és nagy szerepet fognak játszani a helyi közösségben, tapasztalat- és információcserére adnak lehetőséget.

  • Kevesebb kedvezmény

Az IGD azt jósolja, hogy a kiskereskedők kevesebb kedvezményt fognak nyújtani, szintén alacsonyabb gyakorisággal. A diszkont árak hatásának csökkenése már most látható, köszönhetően annak, hogy online sokkal jobban át lehet tekinteni az árakat. Az alacsonyabb, stabil árszint lényeges szerepet fog játszani: brit kutatások rámutatnak arra, hogy a vásárlók 63%-a inkább választja a „mindennapi alacsony árak” stratégiáját. Alacsonyabb diszkont árral pedig hatékonyabb ellátási lánc hozható létre. 

  • Több szolgáltatás

A kiskereskedők fő megkülönböztető jellemzői a szolgáltatások lesznek. Ha a vásárlók online szerzik be az ömlesztett, tartós termékeket, akkor több időt fognak eltölteni a boltokban, hogy kielégítsék „étvágyukat” más termékkategóriákban. Az alkalmazottak pedig ösztönzik és tájékoztatják, informálják a vásárlókat. Az IGD olyan szolgáltatásokat is jelez, amelyek figyelembe veszik a helyi sajátosságokat, és a helyi vásárlók értékeit és szokásait veszik alapul.

  • Kevesebb és kisebb üzlet

A kiskereskedelmi vállalatok kevesebb üzlettel fognak rendelkezni, és azok nem lesznek olyan nagy alapterületűek – ez a trend már ma is világosan látszik. Ezért a raktáraknak sem kell annyi hely, mint korábban. Az omnichannel stratégia nagyobb befektetéseket igényel számos csatornán, ami kevesebb teret hagy az ingatlanok számára. A kiskereskedelmi vállalatok átalakítják meglévő üzlethálózatukat.

  • A beszállítóknak is kihívás lesz

Az IGD arra számít, hogy kevesebb globális kiskereskedelmi vállalat marad lábon, ám a valamire szakosodott vállalatoknak - vállalkozásoknak több lehetősége lesz. A nagyobb vállalatoknak nagy hangsúlyt kell fektetniük a költségekre és a jövedelmezőségre, ami arra ösztönözheti őket, hogy hagyjanak el minden olyan piacot, ahol nem ők a vezető vállalatok. Lokálisan a verseny megnövekedhet, ha beszállnak a specialisták, és a különleges igényeket kielégítő szakemberek. A fogyasztóknak még több választási lehetőségük lesz, a beszállítóknak pedig meg kell birkózniuk egy szétforgácsolt piaccal.

  • A robotok átvesznek sok szerepet

A robotok, az automatizálás és a mesterséges intelligencia egyaránt segíteni fog a szupermarketeknek abban, hogy hatékonyabbá váljanak. Fontos megtalálni az egyensúlyt az automatizálás és az emberi munkaerő alkalmazása között. A robotok jobbak és hatékonyabbak lehetnek a rutin feladatoknál, így az alkalmazottak az ügyfélszolgálatra és a kommunikációra koncentrálhatnak.

 

A tanulmány számos ajánlást tartalmaz a kiskereskedőkre és beszállítóikra vonatkozóan is. A vállalkozásoknak annak érdekében, hogy közelebb kerüljenek a vásárlóhoz, progresszívebb áruház modelleket és folyamatosan fejlődő termékpalettákat kell létrehozniuk.
A fogyasztók szempontjából: vigyünk el az útból minden akadályt és kínáljunk a fogyasztóknak zökkenőmentes vásárlás-élményt.
Megszabadulhatunk például az egész fizetési rendszertől. Lehet, hogy hamarosan mindenhol pénztárgép-mentes üzletek jönnek?