Az AC Marca Hungary Kft. a spanyol székhelyű AC Marca magyar leányvállalata. Legismertebb márkája a Sanytol, ami a klór nélküli fertőtlenítés szakértője. A cég egyik specialitása a piaci rések betöltése, ezekre talál folyamatosan kiváló minőségű megoldásokat termékeivel. Kőrösy Gabriella, a cég ügyvezetője a vegyipar jelenéről, közkedvelt termékeikről és az öko vegyiáru piac betöréséről mesélt.

» Hogyan változott a vegyipar, a tisztítószerek világa az elmúlt néhány évben?
Az AC Marca Hungary Kft. több szektorra is kiterjedő, meglehetősen vegyes portfólióval büszkélkedhet. A fertőtlenítő tisztítószerek szegmense ezek közül a legnagyobb, de a kozmetikumok és a barkácsolás területén is régóta jelen vagyunk. A tisztítószerpiac elég vegyes képet mutatott az elmúlt években, nagyon sok és sokféle változás történt itt. Több külső hatással is számolnunk kellett, hiszen jelentős változások zajlottak globális szinten. Ezek közül egyértelműen a legnagyobb hatása a pandémiának volt, amikor kirobbanó hangsúlyt kapott a fertőtlenítés. Ez pedig a legismertebb márkánknak, a Sanytolnak a legfőbb tulajdonsága, hiszen ez a klór nélküli fertőtlenítés szakértője.
Az elmúlt év elsősorban az inflációs hatások miatt volt kihívásokkal teli. Mindemellett a mi cégünket is elérték azok a globális gazdasági problémák, amik talán az összes ­többi szektort is. Összességében a nehézségek ellenére a tavalyi év értékben a teljes tisztítószerpiacon dupla számjegyű növekedést, volumenben azonban dupla számjegyű csökkenést hozott. Viszont az idei év első felét a további értékbeni növekedés mellett már egy volumennövekedés is jellemzi, amihez a Sanytol termékek több, mint 50%-os növekedése is jelentősen hozzájárul.

» A háztartásvegyi termékek, a kozmetikumok ­terén mi a vásárlói preferencia? Mennyire jellemzi a vásárlókat a márkahűség?
A vásárlói preferenciákat tekintve alapvetően más a tisztító­szerek és a kozmetikumok piaca. Viszont mindkét ­piacra igaz, hogy az egyik legnagyobb kihívás az erős verseny, amelyet a nemzetközi márkák dominanciája és a saját márkás termékek térnyerése is jellemez. Ráadásul a fogyasztók árérzékenyek, ami különösen a tavalyi évben volt jól érezhető.
Ennek hatására egyre nagyobb hangsúlyt kap a promóció, tehát sokkal több akciós terméket vásárolnak, és a fogyasztók főleg a jó ár-érték arányú termékeket preferálják. A tisztítószereknél azt tapasztaljuk, hogy a vevők nem kizárólag az ár alapján döntenek, hanem a megbízható, jó minőségű termékeket választják, a fogyasztói preferencia vonatkozásában az elsődleges szempont a hatékonyság. A márkahűségre rátérve én úgy látom, hogy a vásárlók nagy többsége szívesen próbál ki új termékeket, nyitottak az innovációkra, de a fogyasztók megtartása a termékek teljesítményén alapszik. Ez a Sanytol esetében egyértelműen kimutatható, és szerencsére a visszajelzések mind nagyon pozitívak. De ugyanígy jellemző a márkahűség a Lactovit termékeink esetében is, ami kifejezetten lojális vásárlói körrel büszkélkedhet.

» Mennyiben különböznek a mostani és a korábbi generáció takarítási szokásai?
Általánosságban elmondható, hogy ezen a területen is megmutatkoznak a generációs különbségek, főleg az idősebb korosztály ragaszkodik a számára már bevált szokásokhoz, hagyományos márkákhoz, és a kézi módszereket részesítik előnyben, ők kevésbé nyitottak a változtatásra. Viszont ahogy fiatalodik a generáció, úgy mutatkozik egyre nagyobb nyitottság az újdonságok kipróbálása iránt, és a gyorsaságra, hatékonyságra helyezik a hangsúlyt.
A fiatalabb generáció már környezettudatosan él, számukra ez a legfontosabb választási szempont. Ők már nagyon odafigyelnek a termékek összetevőire, a csomagolására is, és gyakran választanak környezetbarát tisztítószereket, amelyek biológiailag lebomlóak és nem tartalmaznak káros vegyi anyagokat. Másik jelentős különbség, hogy a mostani generációk könnyen hozzáférhetnek online információkhoz, tippekhez és trükkökhöz a takarításhoz. A közösségi média, blogok és videók révén gyorsan elsajátíthatnak új módszereket, vagy megismerhetnek új termékeket.

» A Sanytol mellett melyik még a cég legkeresettebb márkája és terméke?
Egyértelműen a Sanytol a portfóliónk legerősebb márkája, ezekből a termékekből adjuk el a legtöbbet. Ezt követi a Lactovit kozmetikai termékcsaládunk, amiből a tusfürdő, testápoló, dezodor és intim mosakodó gél szegmensekben kínálunk termékeket és rendkívül dinamikusan fejlődik. Négy másik, hazai forgalomban lévő márkánk közül kiemelném még az Alexet, ami egy padló-és bútorápoló termékcsalád.
Ami összességében elmondható a márkáinkra és a termékeinkre, hogy jellemzően speciálisabb piaci szegmensekben jelenünk meg, és kifejezetten a piaci réseket keressük. Ezeken a kisebb piacokon meghatározóak vagyunk. A Sanytol az univerzális szórófejes tisztítószer kategóriában abszolút piacvezető, és egyértelműen a fertőtlenítés szakértője. De vannak olyan egyedülálló termékeink a fertőtlenítés területén, mint például a textilspray vagy a fertőtlenítő hatású cipőspray, amik speciális igényeket elégítenek ki.

» Mennyire tör előre az öko tisztitószerek piaca, milyen hatással van az önök termékeire?
A magyar fogyasztók egyre inkább keresik a környezetbarát, fenntartható termékeket, ami a tisztítószer piacon is érezhető. Az öko tisztítószerek piaca folyamatosan bővül mind a termékkategóriák, mind a márkák tekintetében. A piac­kutatások is azt igazolják, hogy az öko tisztítószerek ­iránti kereslet évről évre növekszik. Várhatóan az elkövetkező években is folytatódik ez a tendencia és még több ökobarát alternatíva jelenik meg a polcokon. Habár határozottan és dinamikusan tör előre ez a trend, jelenleg még a vegyi piacnak egyelőre csak egy kisebb szegmensét teszi ki.
Mindemellett mi is egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk termékeink fejlesztésére a gyártási folyamataink során, hogy a környezetre gyakorolt hatásuk a lehető legkisebb legyen, de a csomagolás terén is előtérbe kerülnek az újrahasznosítható, lebomló anyagok, ami összhangban van cégünk fenntarthatósági tervével. Összességében elmondható, hogy a magyar tisztítószer piac jövőbeni növekedésének egyik fő motorja a fogyasztói tudatosság és a fenntarthatósági igények növekedése lehet.

» Mely üzletekben vannak jelen a termékeikkel?
A teljes piacot lefedjük márkáinkkal és az összes ­jelenlévő nagyobb hálózatban jelen vagyunk a termékeinkkel. Így minden kiskereskedelmi áruházláncban ­megvásárolhatóak árucikkeink, de megtalálhatóak vagyunk akár a legkisebb boltokban is.
» A cég a folyamatos fejlesztésben, ­innovációban hisz. Mi lesz ennek az iránya az elkövetkező évek során?
Az innovációk nagyrészt összhangban vannak a „Törődünk a holnappal” nevet viselő fenntarthatósági terveinkkel. Ebben 2030-ra tűztünk ki különféle célszámokat, aminek egyik alappillére természetesen a termékfejlesztés is.
Célunk között szerepel, hogy 2030-ra a csomagolás vonatkozásában mindenben megfeleljünk a körforgásos gazdaság követelményeinek, és csomagolásaink 100 százaléka rendelkezzen az újrahasznosítási folyamathoz szükséges összes tulajdonsággal.

» Hogyan tudnak megbirkózni a jelenlegi ­gazdasági nehézségekkel? (árnövekedés, bizonytalan ár­folyam ingadozás)
Olyan stratégiát próbálunk kialakítani, ami még hatékonyabbá teszi a működésünket és optimalizálja költségeinket. Ebben a gyorsan változó gazdasági környezetben a rugalmasság kulcsfontosságú, így képesnek kell lennünk gyorsan reagálni a piaci változásokra és alkalmazkodni az új körülményekhez.

» Várható-e, hogy az anyacég további márkái is megjelennek a portfóliójukban? Mitől függ ezek bevezetése?
Igen, elképzelhető, hogy a jövőben újabb márkákkal és termékekkel is megjelenünk a magyar piacon, de most elsősorban a jelenlegi portfóliónk pozíciójának megerősítésére koncentrálunk. Természetesen figyeljük a piacot és amennyiben olyan rést vagy lehetőséget találunk, ami a vállalatunk profiljába beleillik, akkor várhatóan ezt meg is lépjük. Ez a döntés egyértelműen a gazdaság helyzetétől függ, valamint attól, hogy stratégiai szempontból milyen lehetőségekkel bír egy újabb márka bevezetése számunkra.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. szeptemberi szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ITT: