A KOMETA 99 Zrt. Magyarország egyik legnagyobb húsipari vállalata és sertésfeldolgozója, Somogy vármegyén belül pedig az egyik legnagyobb munkaadó. A cég különlegessége, hogy Európában egyedülálló módon a teljes feldolgozási folyamat – a vágástól a feldolgozáson és a szalámik érlelésén át egészen a húsok csomagolásáig – egy fedél alatt, a kaposvári üzemben történik. Giacomo Pedranzini, a vállalat ügyvezető igazgatója, a kaposvári húsipar átszervezésének egyik kulcsszereplője, pár évvel ezelőtt kitalálta és kidolgozta az HonestFood koncepciót, ami az egész élelmiszeripar megreformálását tűzte ki céljául. Nagy eredménynek tartja, hogy 2024 májusában 13 rendes taggal és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem tiszteletbeli
tagságával megalakult az HonestFood Egyesület, amihez azóta még hárman csatlakoztak. Giacomo Pedranzini várja további érdeklődők jelentkezését, hiszen a kitűzött cél fontos, és folyamatos közös gondolkodást igényel. A 2021-ben a Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriában az Év Agráremberének választott olasz üzletembert többek közt az HonestFood megvalósíthatóságáról kérdeztük.
» Ön már 1994 óta hazánkban él és dolgozik. Hogyan látja a húsipar helyzetét?
Magyarországon ez a szektor a 2010-es évek óta elkezdett fejlődni, a mezőgazdaság egésze szakszerűbb lett, az állattenyésztés is újjáéledt, és a teljesítménye egy felfelé ívelő tendenciát mutat. A nyugati országokban viszont az állattenyésztés és a mezőgazdaság intenzitása erősen csökkenőben van. Az elmúlt 3-4 évben a sertés tenyésztése ezekben az országokban 15-25 százalékkal visszaesett.
Ez a trend a következő évek során is folytatódni fog, a magyarázata pedig rendkívül egyszerű. Ha górcső alá vesszük a sertésállomány területre kivetített sűrűségét Hollandiában, Dániában és Belgiumban, ez 250-300 disznót jelent négyzetkilométerenként, míg Magyarországon csupán 30 sertést ugyanekkora területre nézve. Ebből is jól látható, hogy amíg Nyugaton túl magas a sertésállomány területre kivetített sűrűsége, úgy nálunk épp az ellenkezője tapasztalható. Emiatt hiszem azt, hogy Magyarország és Közép-Európa mezőgazdasági szempontból az ígéret földje. Meggyőződésem, hogy hamarosan a közép-európai térség lesz az Európai Unió élelmiszertermelési fellegvára.
» A Hússzövetség statisztikái szerint egész Európában jelentős mértékben csökkenőben van a sertések vágásszáma. Ez a trend a húskészítmények előállítására milyen hatással lehet hosszú távon?
A korrekt válasz érdekében fontos tisztáznom, hogy az általunk előállított húsok egy része friss fogyasztásra, másik része pedig feldolgozásra készül. Én nem látom annak veszélyét, hogy a belátható jövőben nem lenne elég sertés a piacon. Habár régebben túlkínálat jellemezte a sertéságazatot, a jövőben ez be fog állni egy normális szintre. Az azonban tény, hogy maga az alapanyag drágább lesz, de nem szeretnék hosszú távú becslésekbe bocsátkozni.
» Hogyan jellemezné a KOMETA sikerét és elismertségét?
A mai sikereink kulcsa egyrészt abban rejlik, hogyan tudtunk megbirkózni a múlt nehézségeivel. A 2015 előtti évtizedekben a húsiparban uralkodó válságot kellett leküzdenünk. Az 1990-es években ugyanis Magyarországon még legalább 15, a KOMETÁ-hoz nagyon hasonló vállalat létezett. Szinte az összes nagyobb városnak megvolt a maga húskombinátja. 2015-re azonban ezen cégek 70 százaléka megszűnt, és csak alig páran maradtak fenn, és természetesen ezek mellé jött még néhány kisebb új szereplő is. Szerencsére azonban az elmúlt pár évben a piac stabilizálódott, és végre eljöhetett az ideje a fejlődésnek is. A KOMETA túlélésének és sikerességének titka továbbá a kemény munkában, a folyamatos befektetésekben, valamint a technológiai és infrastrukturális fejlesztésekben is rejlik. Munkatársainkkal közösen folyamatosan azon dolgozunk, hogy hatékonyabbak lehessünk, és hogy egyre jobb minőségű húst állíthassunk elő a hagyományok, az olasz szaktudás, a tapasztalat és a kiváló minőségű magyar nyersanyagok felhasználásával. Mindezeket jól kamatoztatva finom és egészséges ételeket tudunk a fogyasztóknak biztosítani, méghozzá megfizethető áron. A cég családi vállalkozásból nőtte ki magát, és vált több száz főt foglalkoztató, majdnem száz milliárd forint nettó árbevételű, minőségéről ismert nemzetközi nagyvállalattá.
» Az HonestFood koncepciónak az alapjairól az elmúlt években már hallhattunk Öntől. Összefoglalná néhány mondatban a lényegét?
Az HonestFood-nak egy nagyon tiszta üzenete és javaslata van: a túltermelés és a túl olcsó, silányabb minőségű termékek rendszeréről át kellene térni a minőségibb és megfizethetőbb élelmiszerekre. A hangsúlyt a mennyiség helyett a minőségre kell helyezni, méghozzá egy elérhetőbb áron. A minőség az HonestFood esetében azt jelenti, hogy az étel legyen finom és egyúttal egészséges is.
Az HonestFood egy másik célja, hogy olyan rendszer jöjjön létre, ami a szektorok közötti fenntartható és tisztességesen nyereséges gazdasági együttműködésen alapszik, továbbá, ahol az ellátási láncban a különféle szereplők között a haszon igazságosan kerül elosztásra.
Az ilyen rendszerben nagyobb figyelmet kaphat a környezetvédelem és az állatjólét is. Az újfajta termelési módszernek az egészséget és így az egészséges táplálkozást kell elősegítenie. Sajnos egyre nagyobb problémát jelent az emberek romló egészségi állapota. Ebben Magyarország sem jeleskedik, az itteni születéskor várható átlagos élettartam jócskán elmarad az európai átlagtól.
Az HonestFood koncepciója akkoriban kezdett el a fejemben kikristályosodni, amikor láttam, hogy másokkal együtt a húsipari vállalatok működése is katasztrófa felé sodorja a szektort, hiszen túltermelés mellett mindegyik szereplő egymást túlszárnyalva egyre olcsóbban kínálta a termékeit. A KOMETA volt az első, ahol ezt észrevettük, és ahol a termelés módszere elsőként irányt változtatott.
Habár az HonestFood koncepciója ma még álomszerűnek tűnhet, de összefogással nagyon is megvalósítható. Ehhez a gyakorlatban a fogyasztók edukációja is szükséges: rá kell ébresztenünk őket arra, hogy a minőséget válasszák, mert végső soron ők határozzák meg, hogy mik lesznek a keresett termékek.
Másrészt az élelmiszeripari szereplőknek is aktívan hozzá kell járulniuk a változáshoz, például azzal, hogy egészségesebbé teszik az általuk előállított élelmiszereket. Annak érdekében, hogy a koncepció az egész ország szintjén megvalósulhasson, 2024 májusában 13 rendes taggal, valamint a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem tiszteletbeli tagságával megalakult az HonestFood Egyesület. Azóta az egyesülethez további három tag csatlakozott.
» Eddig milyen reakciók érkeztek a piaci szereplőktől az HonestFood koncepciójára?
Általánosságban elmondható, hogy a piaci szereplők maguk is rájöttek arra, hogy komoly gondok vannak az élelmiszertermelés egészében. 20 évvel ezelőtt még mindenki a másikat túlszárnyalva egyre lejjebb vitte az árakat a minőség rovására. Ma már a kiskereskedők maguk is sokkal körültekintőbbek az árak meghatározásában és abban is, hogy mit adnak el.
Az HonestFood Egyesület pont abból a célból jött létre, hogy a termelőket, forgalmazókat, kiskereskedőket és a fogyasztókat bevonva elősegítse az élelmiszertermelés és -elosztás logikájának jelentős javulását, és visszahozza az agrár-élelmiszerláncba az egyenlően elosztott gazdasági és etikai értékeket. Az ezzel életre hívott mozgalom az egész szektort, beleértve a beszállítókat és a kiskereskedelmi láncokat is, segítheti a zöld céljaik elérésében. Az egyesület tagjai között a gazdálkodó szervezetek mellett természetes személyek is megtalálhatók. A mozgalom szeretné magához vonzani az összes hasonlóan gondolkodó cég munkatársait, hogy a közös munka révén egy hatékonyabb, fenntarthatóbb és igazságosabb rendszer tudjon kialakulni.
» Hogyan tudja az HonestFood összefogni a piaci szereplőket?
Ehhez csak az kell, hogy legyen egy vállalat, ami a jó gyakorlataival utat mutat. A KOMETA erre tökéletes példa. Jól szemlélteti ezt, hogy mi voltunk az elsők, akik feltüntettük a termékeink csomagolásán a pontos hústartalmat, amit hamarosan mások is követni kezdtek. Meg kell valósítani az árak ellenőrzésének a rendszerét is, és az értékek igazságos elosztását a termelési láncban.
» Az HonestFood reprezentatív felmérése szerint a magyarok felénél (47%) kizárólag az ár dönt, amikor élelmiszert vesz, vagyis a minőség másodlagos. Hogyan tud az HonestFood ezen változtatni?
A fogyasztók vásárlói magatartását napjainkban leginkább a rendelkezésükre álló jövedelem befolyásolja, ami ma még azt sejteti, hogy nem engedhetik meg maguknak a drágább, minőségibb élelmiszert. Az emberekbe több évtizeden keresztül rendíthetetlenül nevelték bele a minél olcsóbb termékek választását, és így az szokássá vált. Azt azonban már nem tudatosították bennük, hogy milyen jelentős és hosszútávon is rögzülő hatása van annak, hogy mit esznek meg.
Az HonestFood nem azt hirdeti, hogy a legdrágább ételt preferálják, hanem hogy az elérhető áron legjobb minőségűt. Inkább vegyenek kevesebb húst, de az kitűnő minőségű legyen.
» A KOMETA életében hogyan mutatkozik meg az HonestFood szellemisége? Mi az, amit már sikerült beépíteni a mindennapokba, és sikerült megvalósítani?
Az HonestFood működőképességének alátámasztására mi feldolgozóként már számos eredményt elértünk. 2014-ben termékfejlesztésbe kezdtünk: első lépésként növeltük a termékeink hústartalmát. Úttörők voltunk az ízfokozók elhagyásában is, termékeink ma már hozzájárulnak az egészséges étkezéshez, hiszen szója-, glutamát-, glutén- és laktózmentesek is. 2018-ban 25 százalékkal csökkentettük a termékeink nagy részének sótartalmát az ízélmény megtartása mellett. A céghez csak kiváló genetikai állományú, természetes és állatkímélő körülmények között nevelkedő sertések kerülhetnek, amelyek csakis gabonaalapú takarmányon nevelkedtek.
Munkavállalóink egészségének megőrzése és védelme érdekében sportprémiumrendszert vezettünk be, ami arról szól, hogy akik kerékpárral vagy gyalog érkeznek a munkába, vagy rendszeresen sportolnak valamit, például uszodába, konditerembe járnak, azok naponta plusz prémiumot kapnak. Ezen felül az önkéntes munkát is jutalmazzuk.
» Milyen innovációkra számíthatnak a fogyasztók a KOMETÁ-tól?
A KOMETA arra törekszik, hogy kiszolgálja a fogyasztói igényeket, ami folyamatos innovációra sarkall bennünket. A legújabb megfigyeléseink azt mutatják, hogy az emberek egyre inkább a gyorsan elkészíthető vagy a fogyasztásra azonnal alkalmas ételeket keresik. Mi ennek próbálunk megfelelni a legújabb termékeinkkel is, amik között kiemelném a húsgolyókat, de új gyártósorunk is lesz hamarosan, amivel ezeket az új igényeket kielégítő élelmiszereket elkészíthetjük. (x)