A Valoryz cégcsoport egy családi vállalkozásként működő magyar élelmiszeripari startup, amely magyar bio és konvencionális rizs, valamint újabban már köles termeltetésével és feldolgozásával is foglalkozik az Alföldön, a Körösök völgyében. A megfelelő minőségű rizs előállítása érdekében még saját üzemet is felépítettek.

A cég tulajdonosai az alapanyag fejlesztésében is közreműködnek, az egyik ilyen, a „Fruzsina M” már termesztésbe is került. Magyarorszá­gon ma mind­össze 5 cég foglalkozik rizstermesztéssel, így a Valoryz cégcsoport által ellátott tevékenység hiánypótlónak tekinthető. A cég alapítójának, Valentinyi Károlynak a lánya, Valentinyi Fruzsina, agrár- és élelmiszermérnök fejéből pattant ki a cég legismertebb termékének, a Ricely nevű rizsalapú gyümölcsös italnak az ötlete, ami mára már többféle ízkombinációban is kapható.
A Valoryz cégcsoport 2002-ben vágott bele a rizsfeldolgozásba, és azóta többféle rizsalapú terméket is kifejlesztett, szigorúan magyar rizst felhasználva. Webshopjukban a sikerterméknek számító Ricely mellett, rizsliszt és négyféle fűszerkeverék is megtalálható. 2019-ben már a Horeca szektorban is elkezdték az értékesítést, nyolc hónap alatt a cég árbevétele elérte a 7 millió forintot. A koronavírus világjárvány miatti kényszerű megtorpanás után a 2021-es féléves árbevétele már 28 millió forintra rúgott, és folyamatosan emelkedett, tavaly év végére az egymilliárd forintot is túlszárnyalta. A cég indulásáról, sikerének titkairól Valentinyi Fruzsina cégvezető mesélt a lapunknak.

» Kérem, meséljen a Valoryz cégcsoportról! Honnan jött az ötlet a rizstermesztéshez?
Édesapámnak egy szerencsés véletlen adta az ötletet a vállalkozáshoz. Ezzel nagy kockázatot vállalt, hiszen egy teljes éves fizetését kérte akkor kölcsön a vállalkozás elindításához. Kitartása és elszántsága pedig meghozta a remélt eredményt, az üzletet sikerült elindítani, ami azóta is folyamatosan nyereségesen működik. Persze először mindent bérben dolgoztattunk fel, és ugyanilyen módon vásároltuk az alapanyagot is, mára azonban már saját területeink, saját szárító-, tisztító- és feldolgozó üzemünk is van, ahol a magyart rizst feldolgozzuk.
» Az egyre drasztikusabb időjárás, az éghajlatváltozás és az egyre gyakrabban előforduló aszályos időszakok miatti jelentős kihívást hogyan próbálja meg leküzdeni a cég?
A fenntarthatóság miatt, illetve annak elősegítésére, hogy a rizs beltartalmi paraméterei kedvezőbben alakuljanak, már eddig is alacsonyabb vízszintet használtunk az átlagnál. De mindenképpen olyan rizsfajtákra lesz szükség, amik sokkal jobban tűrik a víztelen periódusokat.

» Miben különbözik a cég által termesztett rizs azoktól, amiket a boltokban megvásárolhatunk?
Nagyon sok mindenben, legfőképpen abban, hogy az általunk értékesített rizstermékek mögött a mi cégünk és több megbízható magyar termelő is áll. Nagyon magas minőségi ­követelményeink vannak, amelyekből nem vagyunk ­hajlandóak engedni, és nem ismerjük a megalkuvást sem. Cégünk a megtermelt rizsből és kölesből – amelyeknek a magjuktól a héjukon át a szárukig minden részét felhasználjuk – a külön­féle feldolgozási folyamatok révén magas ­minőségű, tiszta termékeket állít elő, amelyek mindegyike komoly laborvizsgálatokon megy keresztül, mire a vevő a ­kezébe ­veheti azokat. Ezenkívül a csomagolás fenntarthatóságára is nagy hangsúlyt fordítunk.

» A rizstermesztés mellett még mivel foglalkozik a Valoryz cégcsoport? Milyen egyéb termékeik vannak?
Jelenleg az üzemünkben kizárólag rizzsel és rizsből készült termékek előállításával foglalkozunk. Az olyan hagyományos termékek mellett, mint a rizs vagy rizsliszt, egy továbbfejlesztett termékünk a Ricely, az adalékanyagmentes, allergénmentes és vegán rizsalapú gyümölcsital, amely ma már többféle ízkombinációban (málna – szeder, mangó – sárgabarack – gyömbér, meggy – málna és mangó – mandarin) is kapható. Júliustól pedig már elérhető a legújabb termékünk, a rizskeksz is.

» Honnan jött a Ricely név ötlete?
Egy marketing csapattal dolgozok együtt már a kezdetek óta, akik nagyon sok mindenben támogatják a cégünket és a márkát. A Ricely ötlete az én fejemből pattant ki, de az ötletelés és a megvalósítás közös volt, így ők is nagyban hozzájárultak a Valoryz brand és a Ricely kiépítéséhez.

A cég Ricely nevű rizsalapú italát már a média is felkapta. Ezt vitte a cápák (magyar milliárdos vállalkozók és befektetők) elé az egyik kereskedelmi televíziós csatornán futó Cápák között című műsorba is. Az üzleti showműsor pénzügyi mentoraként a K&H Bank a Valoryz cégcsoportnak adta az 1 millió forinttal és mentorprogrammal is együtt járó innovációs és fenntarthatósági különdíját. Sőt 2022-ben ez a termék a Hungaricool termékverseny egyik nyertese is lett. Ezzel pedig a Ricely-t országos reklámkampány keretében népszerűsítették a vásárlók felé, bekerülhetett az INTERSPAR kereskedelmi áruházlánc termékkínálatába, sőt a SPAR Beszállítói Akadémiájának egyedülálló mentorprogramjában is részt vehetett.

» Ez a fajta marketingkampány mennyiben segítette, pörgette fel a cég termékeinek forgalmazását, ismertségét és pénzügyi helyzetét?
Természetesen nagyban hozzájárult, hogy a termék ismertebb legyen országosan, és ezeknek köszönhetően sokkal több ­vevőhöz tudtunk eljutni, ami mindenképpen fontos előre­lépés volt. Sajnos a multik oldaláról tapasztalható kizárólagos árkérdés már egyáltalán nem segíti az innovatív termékek megjelenését a piacon.

» Jelenleg hol kaphatóak a cég termékei?
A Valoryz cégcsoport elsősorban nem a magyar piacra fókuszál. A magyar piacot annyira árérzékennyé tették, hogy a mi termékeink a multik polcain nagyon nehezen értékesíthetők. Így a hazai piacon mi a saját utunkat járjuk, és igyekszünk lehetőleg a legtöbb terméket közvetlenül is értékesíteni a fogyasztóknak. Ez a szám hónapról hónapra fokozatosan nő, tehát nem tudok egyetérteni azzal a sokszor hangoztatott mondattal, hogy nincs fizetőképes kereslet itthon ezekre a termékekre. A sikerünket az is bizonyítja, hogy már több viszonteladónk is van Budapesten, és saját webshopot is üzemeltetünk. A Régió Kincsei program keretein belül pedig a Spar polcain is meg­találhatók a termékeink.

» Kik a cég termékeinek elsődleges vásárlói? Mely külföldi országokban vannak már partnereik?
Termékeinket azok a fiatalabb tudatos fogyasztók keresik, akik hajlandóak 100 Ft-tal többet fizetni, hogy azt kapják, amiről valóban a márka reklámja szól. Akik tudják, hogy ebben az árban nemcsak azt kapják, hogy a termék biztonságos és fenntartható, hanem az is benne van, hogy mind a termelők, mind az itt dolgozók megfelelő bért és körülményeket kapnak, így a megbecsültségüket tapasztalva a munkájukat szívvel-lélekkel végzik. Több külföldi országba is rendszeresen szállítjuk a termékeinket, ezek közé tartozik Németország, Horvátország, Lettország, Litvánia, Románia és Anglia.

» A fenntarthatóság, a környezetvédelem és a környezettudatosság hogyan jelenik meg a cég és azon belül a rizstermesztés gyakorlatában?
Az üzemünkben a rizs szárítása geotermikus energiával működik, a csarnok fűtésére is ezt használjuk. A termelés energiaigényének 20%-át napelemmel biztosítjuk. A feldolgozás ­során 0% élelmiszerhulladék keletkezik, így tehát vagy mindent felhasználunk, vagy mindent értékesítünk. Természetesen mi a hulladékot is szelektíven gyűjtjük, a csomagolás során pedig nem használunk műanyagot. A Valoryz cégcsoport 90%-ban bio rizst termeltet és termeszt, ezzel is támogatva a fenntarthatóságot.
Ezenfelül aki folyamatosan követ minket, az tudja, hogy az edukációra is nagy hangsúlyt fektetünk. Útjára indítottuk a Tudatos Élelmiszerhős programunkat, amelynek keretében alsó tagozatos diákokat tanítunk meg arra, hogy miért annyira fontos és hasznos a magyar élelmiszer támogatása és fogyasztása. Az idei évben pedig egy rizses tanösvényt is szeretnénk létrehozni a telepen szintén ebből a célból.

» A jelenlegi nehéz gazdasági körülmények közepette hogyan tud nyereséges maradni a cég?
Innovációval, hitelességgel és kitartással. Mindig van megoldás az adott problémára, én ezt tanultam otthon és a tanulmányaim során is.

» Várható a közeljövőben újdonság a Valoryz Market portfóliójában?
Igen, folyamatosan fejlesztünk és igyekszünk egyre jobbak ­lenni. A Valoryz cégcsoport az idei évben elkezdi a köles feldolgozását, így szemes kölest és köleslisztet is fogunk készíteni, szintén az Alföldön termesztett kölesből. Ezt egy egyedülálló technológiával tervezzük kivitelezni, amit tudomásom szerint az országban eddig még senki sem használt, habár külföldön ez már egy jól működő és bejáratott rendszer.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. júliusi szám)

digitális lapszám ITT: