A szezonhoz kötött édességek forgalma tavaly húsvétkor a Covid-19-el együtt járó korlátozások miatt drámaian lecsökkent. Most, egy évvel később, a közeledő húsvét
és a csokinyuszik sorsa még mindig bizonytalan. Hogyan tervezhetnek így az édességipar szereplői, mik a kilátások? A válaszokat Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke adta meg, aki szerint ebben a helyzetben a kulcsszavak az óvatosság, körültekintés és a felelősségteljes tervezés.

» Hogyan zárta az édességipar a tavalyi évet?
A pontos számokat csak később fogjuk megtudni, amikorra a piackutatók elkészülnek 2020 adatainak feldolgozásával, de forgalmi csökkenés volt, az biztos. Általánosságban elmondható, hogy az édességgyártás nem a válság nyertesei között volt. Minden kategóriánk jelentős esést szenvedett, különösen az impulzustermékek, többek között a desszertek, jégkrémek, csokoládészeletek, s egyes rágók is. Az abszolút vesztesek között szerepeltek a húsvéti üreges figurák. Az általános visszaesésben csak két kivétel akadt, a keksz és csomagolt müzli. (Ez utóbbiból sem a szeletek, hanem az ’ömlesztett’ változat.) A karácsonyi időszak adott némi reményt, mert a szaloncukor és a Mikulással, karácsonnyal kapcsolatos egyéb édességek a kereskedők visszajelzései és rendelései alapján jól fogytak, szinte a ’békeéveket’ idézték.

» A 2020-as pandémiás év a csokoládétermékeket viselte meg a legsúlyosabban. Milyen tanulásággal, tapasztalattal vágnak neki a gyártók (és kereskedők) az új esztendőnek?
Tapasztalatunk egyszerre régi és új, a járvány ebben a tekintetben nem hozott újat, hanem megerősítette régi meggyőződésünket: egyszerre kell őriznünk a legjobb hagyományokat a ­tradicionális termékek esetén és élen kell járni a termékfejlesztésben, inno­vációban is. Innováció alatt egyébként nem csak a recepteket értjük, például a csomagolás fejlesztése is ide tartozik.
Tavaly úgy döntöttünk, megalapítjuk az Édességgyártók Szövetsége Innovációs Díját, amelyet tagjaink szavazatával ­minden évben odaítélünk egy olyan édesipari szereplőnek (nem csak tagjainknak), aki komolyat alkotott az innováció terén. Rövidesen bejelentjük a 2020-as év díjazottját, akiről annyit árulhatok el, hogy ő például egy nagyszerű csomagolási ötlettel állt elő.

» Milyen irányba indul 2021-ben az édességipar, mely területekről várhatók innovációk?
A tagjaink visszajelzése alapján mondhatom, hogy az innováció nem áll meg sem a termékfejlesztésben (funkcionális élelmiszerek, különböző táplálkozási szokásokra választ adó, különböző ­diétákba illeszthető termékek, új ízvilágok), sem a technológia más vonatkozásaiban. Az édesipar szereplői lehetőségeikhez mérten fejlesztenek, beruháznak, részben saját forrásokra alapozva, részben pályázati segítségre számítva.

» Az előző évekhez hasonlóan várható-e a prémium szegmens további erősödése?
Bízunk abban, hogy az a folyamat, hogy a vásárlók fokozatosan visszatérnek korábbi vásárlási szokásaik­hoz, nem szakad meg. Akiket a válság kevésé érintett, azok is tudatosabban költenek most, ugyanakkor meg is engedhetik maguknak, hogy időnként prémium-édességtermékeket vásároljanak.

» Várható-e a „superfoods” kategória, a természetes, ellenőrzött forrásból származó alapanyagokból készült finomságok további térhódítása vagy inkább az élményfokozásban, a különböző ízek párosításában van több lehetőség?
Az eddigi trendek alapján a superfoods további térfoglalása előrejelezhető. Ezt talán még az egyre elterjedtebb otthoni ­munka is segíti, mert időnként kiválthatja a főzést.

» A nemzetközi statisztikai adatok szerint nem vagyunk egy édesszájú nemzet, a magyar vásárlót milyen édességekkel lehet a legjobban "megfogni"?
Ha felidézem „Az év szaloncukra” versenyt, amelynek közreműködtünk a lebonyolításában, azt láttuk, hogy egy jó minőségű, tradicionális termék, például egy finom zselés szaloncukor szinte kiüthetetlen a nyeregből. Ugyanakkor sokan nyitottak újdonságokra, mert ­például az újdonság sós-pisztáciás szaloncukor is rengeteg hívet szerzett.

» A vásárlók szeme állandóan kutatja az újdonságokat. Egy ­hagyományos márka/íz tekintetében a csomagolás megújulása, a limitált szériás kiadás bevezetése profitnövelő megoldás lehet?
Nagyon változó, hogy mi jön be a fogyasztóknak. Nagy sikere volt például a nyolcvanas évek külsejébe csomagolt termékeknek. De sokaknak vonzó egy igazán trendi, korszerű külalak is.

» Mennyire tudatosak a magyar vásárlók?
Magyarország sem kivétel – az általános, egész világra jellemző trendek itt is kifejtik hatásukat, csak esetleg valamivel később, mint például Nyugat-Európában. A fogyasztói tudatosság folyamatosan nő.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021, februári szám)