Összességében kilenc százalékkal kevesebb sört értékesített az öt legnagyobb hazai gyártó a tavalyi évhez képest, ez a tendencia azonban nem vonatkozott a szuperprémium sörökre, hiszen azok iránt nem csökkent a kereslet, az alkoholmentes változatra pedig a vírushelyzet ellenére is nőtt az igény. A magyar sörpiac helyzetéről, a sörfogyasztók igényeiről dr. Kántor Sándort, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatóját kérdeztük, aki elárulta, hogy 2021-ben a söripar erősödése várható.

» Hogyan alakult a sörfo­gyasz­tás az elmúlt ­évben Magyarországon? A HO­RECA szektor kiesését és az elmaradt Olimpiát és foci EB-t mennyire tudta kiheverni a szektor?
A magyar sörpiac forgalmát és eredményességét, mint mindenhol Európában, jelentősen befolyásolták a Covid-19 intézkedések. Magyarországon a nagy sörgyártók forgalmának közel 30%-át adja a HORECA szektor. Ebben a szegmensben a tavaszi és az év végi bezárások alatt gyakorlatilag megszűnt a sörforgalom. Tavasszal azt tapasztaltuk, hogy a kiskereskedelem ­ennek a forgalomkiesésnek egy jelentős részét át tudta venni. A ­téli időszakban ez kisebb mértékben következett be, talán a szezonális hatásnak is köszönhetően. Végeredményképp 2020-ban az öt legnagyobb magyar gyártó 9%-kal kevesebb sört adott el belföldön, mint a korábbi évben.

» A szuperprémium sör értékesítésének növekedése továbbra is töretlen?
A söripar évek óta a prémium termékekre helyezi a hangsúlyt, aminek 2020-ban látható hatása volt, hogy a szuperprémium szegmens forgalma nem csökkent az előbbi évhez képest. Ennek a jelenségnek az alapja az iparágban folyamatos innováció. Nem elhanyagolható azonban a fogyasztó szerepe, aki igényli a szuperprémium minőséget és növekvő mértékű vásárlásával stabil keresletet is támaszt ebben a nagy értékű kategóriában. Talán az lehet az elmúlt évről a benyomás, mintha 2020-ban lelassult volna a termékfejlesztés, de biztosan állíthatom, 2021-ben újra erősíteni fog a magyar söripar. Különösen a prémium szegmensben várható sok újdonság, egyértelműen a fogyasztó igényeinek történő megfelelés szándékával.

» Milyen az alkoholmentes sörök piaci helyzete?
2020 talán legfontosabb iparági eredménye az alkoholmentes sörök piacának megerősödése volt. Ez volt az a másik olyan szegmens, aminek ebben az évben nem csökkent, hanem nőtt a forgalma. Itt is jól látható volt az erős verseny, azon belül az egyes ízek sikere, más ízek látványos ­bukása. Biztos vagyok benne, hogy 2021-ben tovább erősödik az alkoholmentes sörök forgalma és új ízekkel is fog találkozni a fogyasztó.

» A 2020-as, vírushelyzettel nehezített év után milyen tanulsággal, tapasztalattal vágnak neki a gyártók az ugyancsak bizonytalan 2021-es esztendőnek?
Társadalmi szempontból a Covid időszak legnagyobb tanulsága, hogy nem lehet tovább halogatni az emberi tevékenység, így például a termelés és kereskedelem fenntarthatóságának mély vizsgálatát. Ezen belül a hulladék-újrahasznosítás és klímavédelem területe az, amire minden iparágnak összpontosítania kell a figyelmét. Ezen túl számunkra a felelős alkohol­fogyasztás és -forgalmazás lesz továbbra is kiemelt jelentőségű az elkövetkező években. A Nemzetközi Szövetség a Felelős Alkoholfogyasztásért új ajánlásokat dolgozott ki, amelyek európai adaptációja az elkövetkező év kiemelt feladata.

» Milyen újdonságok várhatók a sörpiacon a 2021-es évben?
Az iparágban megtörtént a tradicionális márkák érték alapú megújulása, amiről rendkívül kedvező visszajelzéseket adtak a fogyasztók. Ezt követően a következő lépés a hagyományos sörök esetében is az ízesített szegmens kiszélesítése, a fogyasztók ugyanis igénylik a nagyobb választékot ebben a kategóriában is. A hazai piacon különösen sikeres a meggyes íz, ami egyben fanyar és édes is, jól illeszkedik a magyar konyha ételeihez. Nagy kérdés, melyik íz lesz a következő sikertermék a 2021-ben megjelenő variánsok közül.
A csomagolások újrahasznosíthatóságának szempontjából Magyarország egyedülállóan jól áll a környező országokhoz képest, mert a sörforgalom jelentős része már 100%-ban újra­hasznosítható alumínium dobozban vagy fémhordóban kerül forgalomba. Reméljük, hogy a Covid intézkedések hatására újra megindul a hordós sör forgalma, mert a csapolt sör nemcsak a legjobb sörélményt adja, hanem a fenntarthatóság szempontjából a legkedvezőbb fogyasztási forma.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. februári szám)

belelapozok