A budapesti Szabadság téren megrendezett Belvárosi Sörfesztiválon több mint 250-féle minőségi sört kóstolhattak a résztvevők augusztus 29. és szeptember 3. között.

A Belvárosi Sörfesztivál sajtótájékoztatóján Kurucz Dániel, a rendezvény egyik főszervezője elmondta, hogy ­évről-évre nő a kézműves sörök népszerűsége Magyarországon, egyre ­„sörtudatosabbak” a fogyasztók, az ízesített sörök és IPA-k népszerűsége töretlen, és mind többen vásárolnak prémium minőségű termékeket. Ez abban is meglátszik, hogy 2021-ről 2022-re közel 30%-ot nőtt a ­fesztivál látogatószámban, forgalomban, és kiállító­számban is nőttek.
Úgy fogalmazott, hogy a rendezvény azt szolgálja, hogy a magyar sörkultúrát magasabb szintre emeljék, és megmutassák, hogy a sör sokkal több annál, mint amit sokan gondolnak róla.
Kurucz Dániel lapunknak elmondta, hogy meglátása szerint a magyarok nagyon is nyitottak a kézműves sörökre, amit az is bizonyít, hogy a fesztivál látogatószáma évről-évre nő. Míg a Budai Várban rendezték, addig 10-20 ezer látogatójuk volt, de a belvárosban már 70 ezer, tavaly pedig már több mint 100 ezer.

A SPAR-szortiment negyede kézműves sör
A rendezvénynek immáron második esztendeje volt a főtámogatója a SPAR Magyarország. Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország elnök-ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a SPAR választékának körülbelül 75%-át azok a nagy nemzetközi és hazai márkák teszik ki, amelyek a mainstream kategóriába tartoznak.
„Egyedülállóak vagyunk abból a szempontból, hogy a választék egynegyede olyan kézműves, kis sörfőzdékből származik, amelyek megmutatják, hogy milyen sörkultúra van Magyarországon, milyen divatirányzatok vannak, és milyen lehetőségek a sör iránt érdeklődő vásárlók számára. Ezt a szortimentet a kollégák folyamatosan ápolják, bővítik, felújítják” – közölte.
Kétfajta együttműködést köt a Spar a sörfőzdékkel. Akik közepes méretűek, vagyis egy kicsit nagyobbak, és országosan bemutathatóak, azok teljes Magyarország területén bent vannak a Spar szortimentjében, boltmérettől függetlenül. Ezen kívül az igazán ­picikkel akár regionális együttműködésben is együtt dolgoznak, ami azt jelenti, hogy csak 20–30 boltot látnak el vele.
Heiszler Gabriella lapunknak elmondta, hogy az utóbbi időben a sör az alkoholos italok kategóriájában folyamatos növekedést biztosít. Igaz, ahogy mondja, a bor kárára. Úgy látja, a kézműves, kisüzemi, kísérletező márkák akár a szokatlanabb ízvilágú és színű sörökkel is meg tudják szólítani a fiatalokat. A másik jellemző trend pedig az alkoholmentes italok térnyerése.

A kis sörfőzdék tizede bezárt
Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Országos Egyesületének elnöke elmondta, hogy a magyarországi sörfőzdék nehéz évet tudnak maguk mögött. Emlékeztetett arra, hogy az elmúlt egy évet a tavaly nyár végétől elemezve az idei nyár végégig az jellemezte, hogy megugrottak az energiaárak. Sok kicsi sörfőzdének többszörösére, akár tízszeresére is drágult az energiaszámlája.
„Akkor azt hittük, hogy itt a vég. Sajnos a kis sörfőzdék több mint tíz százaléka átmenetileg vagy véglegesen kénytelen volt felfüggeszteni a tevékenységét” – jegyezte meg. Most viszont egy nagyon jó fesztiválszezon van mögöttük, ezért ő ­nagyon optimista.
A minőségre van igény
Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója a nagyüzemi sörfőzdék helyzetét ismertette. Közölte, hogy idén az első hét hónapban a teljes sörforgalom 12,7%-kal csökkent.
„Ez azt jelenti, hogy elvesztettünk körülbelül 700 ezer hektoliter piacot, ha ezt egész évre vetítjük. Ha viszont megnézem a szerkezetét ennek az adatsornak, akkor azt látom, hogy a ­szuperprémium sörök fogyasztása szinte nem változott a tavalyi évhez képest, a gazdaságos, economy termékek fogyasztása pedig 20%-kal csökkent. Ez azt mutatja, hogy van igény a fogyasztói részről a minőségi sör iránt, és a fogyasztó tudja, hogy mi a különbség a jó és a gazdaságos között. Hajlandó azt a többletet kifizetni” – mondta. Kántor Sándor beszélt arról is, hogy az alkoholmentes sör szegmens növekedése töretlen. A teljes forgalmi adatokban csökken a sörpiac, de az alkohol­mentes sör forgalma 12%-kal nőtt az első két hónapban. Úgy véli, hogy ezek az adatok jól mutatják az irányt.
„Minőségi sört kell főznünk, és növelni kell az alkoholmentes sör jelenlétét” – összegezte.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. szeptemberi szám)