A budapesti Szabadság téren megrendezett Belvárosi Sörfesztiválon több mint 250-féle minőségi sört kóstolhattak a résztvevők augusztus 29. és szeptember 3. között.
A Belvárosi Sörfesztivál sajtótájékoztatóján Kurucz Dániel, a rendezvény egyik főszervezője elmondta, hogy évről-évre nő a kézműves sörök népszerűsége Magyarországon, egyre „sörtudatosabbak” a fogyasztók, az ízesített sörök és IPA-k népszerűsége töretlen, és mind többen vásárolnak prémium minőségű termékeket. Ez abban is meglátszik, hogy 2021-ről 2022-re közel 30%-ot nőtt a fesztivál látogatószámban, forgalomban, és kiállítószámban is nőttek.
Úgy fogalmazott, hogy a rendezvény azt szolgálja, hogy a magyar sörkultúrát magasabb szintre emeljék, és megmutassák, hogy a sör sokkal több annál, mint amit sokan gondolnak róla.
Kurucz Dániel lapunknak elmondta, hogy meglátása szerint a magyarok nagyon is nyitottak a kézműves sörökre, amit az is bizonyít, hogy a fesztivál látogatószáma évről-évre nő. Míg a Budai Várban rendezték, addig 10-20 ezer látogatójuk volt, de a belvárosban már 70 ezer, tavaly pedig már több mint 100 ezer.
A SPAR-szortiment negyede kézműves sör
A rendezvénynek immáron második esztendeje volt a főtámogatója a SPAR Magyarország. Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország elnök-ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a SPAR választékának körülbelül 75%-át azok a nagy nemzetközi és hazai márkák teszik ki, amelyek a mainstream kategóriába tartoznak.
„Egyedülállóak vagyunk abból a szempontból, hogy a választék egynegyede olyan kézműves, kis sörfőzdékből származik, amelyek megmutatják, hogy milyen sörkultúra van Magyarországon, milyen divatirányzatok vannak, és milyen lehetőségek a sör iránt érdeklődő vásárlók számára. Ezt a szortimentet a kollégák folyamatosan ápolják, bővítik, felújítják” – közölte.
Kétfajta együttműködést köt a Spar a sörfőzdékkel. Akik közepes méretűek, vagyis egy kicsit nagyobbak, és országosan bemutathatóak, azok teljes Magyarország területén bent vannak a Spar szortimentjében, boltmérettől függetlenül. Ezen kívül az igazán picikkel akár regionális együttműködésben is együtt dolgoznak, ami azt jelenti, hogy csak 20–30 boltot látnak el vele.
Heiszler Gabriella lapunknak elmondta, hogy az utóbbi időben a sör az alkoholos italok kategóriájában folyamatos növekedést biztosít. Igaz, ahogy mondja, a bor kárára. Úgy látja, a kézműves, kisüzemi, kísérletező márkák akár a szokatlanabb ízvilágú és színű sörökkel is meg tudják szólítani a fiatalokat. A másik jellemző trend pedig az alkoholmentes italok térnyerése.
A kis sörfőzdék tizede bezárt
Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Országos Egyesületének elnöke elmondta, hogy a magyarországi sörfőzdék nehéz évet tudnak maguk mögött. Emlékeztetett arra, hogy az elmúlt egy évet a tavaly nyár végétől elemezve az idei nyár végégig az jellemezte, hogy megugrottak az energiaárak. Sok kicsi sörfőzdének többszörösére, akár tízszeresére is drágult az energiaszámlája.
„Akkor azt hittük, hogy itt a vég. Sajnos a kis sörfőzdék több mint tíz százaléka átmenetileg vagy véglegesen kénytelen volt felfüggeszteni a tevékenységét” – jegyezte meg. Most viszont egy nagyon jó fesztiválszezon van mögöttük, ezért ő nagyon optimista.
A minőségre van igény
Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója a nagyüzemi sörfőzdék helyzetét ismertette. Közölte, hogy idén az első hét hónapban a teljes sörforgalom 12,7%-kal csökkent.
„Ez azt jelenti, hogy elvesztettünk körülbelül 700 ezer hektoliter piacot, ha ezt egész évre vetítjük. Ha viszont megnézem a szerkezetét ennek az adatsornak, akkor azt látom, hogy a szuperprémium sörök fogyasztása szinte nem változott a tavalyi évhez képest, a gazdaságos, economy termékek fogyasztása pedig 20%-kal csökkent. Ez azt mutatja, hogy van igény a fogyasztói részről a minőségi sör iránt, és a fogyasztó tudja, hogy mi a különbség a jó és a gazdaságos között. Hajlandó azt a többletet kifizetni” – mondta. Kántor Sándor beszélt arról is, hogy az alkoholmentes sör szegmens növekedése töretlen. A teljes forgalmi adatokban csökken a sörpiac, de az alkoholmentes sör forgalma 12%-kal nőtt az első két hónapban. Úgy véli, hogy ezek az adatok jól mutatják az irányt.
„Minőségi sört kell főznünk, és növelni kell az alkoholmentes sör jelenlétét” – összegezte.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. szeptemberi szám)