Három tényező befolyásolja komolyabban a kiskereskedelem potenciális újjáéledését: az új üzleti modellek megjelenése, a csatornaválaszték bővülése és a vásárlók növekvő elvárásai, az Euromonitor International adatelemző vállalat és az amerikai Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (NRF) közös jelentése szerint. Mindezek még az iparági szabályokat, és a vásárlásig vezető utat is folyamatosan átírják.

Az egyre gyorsabb ütemet diktáló digitalizáció olyan új ­üzleti modellek előtt nyitotta meg az utat, mint a különféle piac­terek, a közvetlenül a fogyasztónak történő értékesítés és a közösségi kereskedelem.
Michelle Evans, az Euromonitor International kiskereskedelemért felelős globális vezetője szerint az olyan vállalatok – mint például a közösségi médiahálózatok, a streamingszolgáltatások és a játékplatformok -, amelyek nem a kiskereskedelemben kezdték meg a működésüket, manapság azzal szembesülnek, hogy folyamatosan versenyezniük kell a vásárlók érdeklődésének és költésének a fenntartásáért. Az ilyen társaságok általában azt a módszert követik, hogy új piactereket keresnek, megvásárolható tartalmakkal, és saját árusítóoldalakkal bővülnek. Az újabb versenytársak megjelenése és a széttöredezett környezet továbbá arra is kényszeríti a kiskereskedőket, hogy a növekedési céljaik érdekében még további bevételi forrásokat találjanak. Azzal a frappáns módszerrel, hogy többféle csatornán, érintkezési ponton is működtetik a vállalkozásaikat, a kiskereskedők egyre több vásárlót tudnak elérni és bevonzani, ami pedig további növekedési potenciált rejt magában a számukra.
Evans szerint a kiskereskedők számára a legnagyobb kihívást a jövőben az fogja jelenteni, hogy képesek legyenek sikeresen összehangolni a különféle csatornáikat – az üzleteiket, webshopjaikat, mobilalkalmazásaikat és a közösségi oldalaikat. Fontos elvárás ma már ugyanis feléjük is, hogy olyan élményt tudjanak nyújtani, ami a vásárlókat helyezi a tranzakció középpontjába.
Az élelmiszer szükséglet az életünkben, ami azt jelenti, hogy ez a kategória elsődleges csatatér a szélesebb körű kiskereskedelmi iparági fejlemények megfigyeléséhez. Valaha világos határvonalak húzódtak az élelmiszerboltok és az éttermek között. A fogyasztói szokások és a technológiai fejlődés miatt azonban ez a különbség már nem olyan egyértelmű.
Az Euromonitor adatai szerint 2023-ban a globális élelmiszer-értékesítés 72%-a helyi élelmiszerboltokból, szupermarketekből és hipermarketekből származott, az étkezési kiadások felét pedig az éttermi rendelések tették ki. Ez a négy csatorna azonban az elmúlt évtizedben jelentősen háttérbe szorult a diszkontok, az e-kereskedelem, a kiszállítás, az elvitel és az autós kiszolgálás javára. Az Euromonitor várakozásai szerint ez a tendencia 2028-ig mindenképp folytatódni fog.
A fogyasztók folyamatosan növekvő elvárásai szintén hatalmas feladatot rónak a kiskereskedőkre. Ők ugyanis személyre szabott, pénztárcabarát ajánlatokat, jobb szolgáltatást, és gyorsabb kiszállítást is várnak a vásárlói élményeiknél. Az Euromonitor 40 ország internetkapcsolattal rendelkező fogyasztói körében végzett felmérése szerint a fogyasztók fele személyre szabott termékeket vagy szolgáltatásokat, és minden ötödik teljesen személyre szabott vásárlási élményt szeretne. Evans azonban hangsúlyozta azt is, hogy ez akár csapdahelyzetet is teremthet. Miközben ugyanis a fogyasztók a preferenciáik alapján személyre szabott termékeket és szolgáltatásokat várnak el, meg kell osztaniuk bizonyos adataikat ahhoz, hogy a vállalatok ilyen ismereteket fejleszthessenek ki, ami ellentétben állhat a magánélethez való jogukkal. Az adatvédelem kontra személyre szabás pedig egyike annak a 12 kihívásnak, amelyet az Euromonitor a kiskereskedelem jövőjét leginkább befolyásoló kihívásként azonosít.

A TikTok és a Douyin tulajdonosaként a ByteDance például az egyre növekvő hallgatói bázisát és befolyásoló hatását kiaknázva 2020-ban kereskedelmi funkciókkal bővítette a platformját, ezzel pedig hatalmas nyereséget zsebelhetett be. A Douyin piacterén a szépség- és testápolási termékek online értékesítése a 2023 első negyedévéhez képest 50%-kal nőtt az idei első negyedév során. Ezzel pedig a legnagyobb online kiskereskedő lett Kínában ebben a kategóriában.

 

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. szeptemberi szám)