A technológia fejlődése ellenére még mindig sokan a szakzsargonnal teli borlapokat lapozgatják, amíg fel nem adják, és a pincérektől kérnek ajánlást.
A mesterséges intelligencia (AI) – egyelőre – nem tud ízlelni vagy szagolni, de abban már most tud segíteni, hogy a fogyasztók jó bort vásároljanak – írja a BBC.
Blake Hershey, az AI-alapú borajánló alkalmazás, a Sippd megalkotója azt nyilatkozta, hogy az applikációhoz felesége adta az inspirációt. Egyik hétvégén felesége a barátaival volt távol, és mivel kettejük közül Blake a borszakértő, a nő folyton sms-t küldött neki éttermekből, és az ő javaslatait kérte. Hershey szavai szerint a helyzet ráébresztette arra, hogy lehetővé kell tenni, hogy mindenki könnyedén kiválaszthassa az ízlésének megfelelő bort, akár étteremben, akár szupermarketben, akár borszaküzletben van.
Elavultnak tűnt számára az, hogy a technológia fejlődése ellenére még mindig a szakzsargonnal teli borlapokat kell lapozgatnia a fogyasztóknak, amíg fel nem adják, és a pincérektől kérnek ajánlást. Ők azonban nem ismerik a fogyasztók egyéni preferenciáit. Így született meg az amerikai Sippd ötlete. Az alkalmazás 2021-ben indult el az Egyesült Államokban. Más borajánló alkalmazásokkal ellentétben már a kezdetektől a mesterséges intelligenciára épült.
A Sippd új felhasználói egy online borkvíz kitöltésével kezdenek, amely elemzi a borpreferenciáikat, például a szín, a test, a savasság, az íz, az édesség és az ár szempontjából. Ezután az alkalmazás MI-alapú szoftvere elvégzi a munkát, és több ezer személyes borajánlást generál, amelyeket százalékos arányban értékel. A 100%-os pontszámok a tökéletes egyezést jelentik. Ezután a mobiltelefon kamerájával a fogyasztó elkezdheti beolvasni a borlapokat vagy a címkéket, és a Sippd minden egyes palackhoz megadja az ízlés szerinti pontszámokat. A Sippd ezután folytatja a tanulást, amikor a felhasználó beszámol az alkalmazásnak a borvásárlásairól. A cél az, hogy az alkalmazás személyre szabott ajánlásai egyre pontosabbak legyenek.
A marylandi székhelyű Sippd jelenleg csak az Egyesült Államokban érhető el, de már 100 000 felhasználója van az ingyenes alkalmazásnak. A vállalkozás azzal keresi a pénzt, hogy az embereket arra kérik, hogy az ajánlott borokat közvetlenül az alkalmazáson keresztül vásárolják meg kiszállításra.
Norvégiában Alexander Benz vállalkozó még 2020-ban indította el mesterséges intelligenciával működő borajánló alkalmazásának, a FinpåVinnek az első változatát. Ez ugyancsak a felhasználó preferenciáiból tanul, és folyamatosan finomhangolja ajánlásait. Bár az alkalmazás jelenleg csak a norvég állami alkoholboltokban kapható borokkal működik, Benz tengerentúli terjeszkedést tervez.
A hivatásos borszakértők véleménye eltér arról, hogy mit gondolnak az alkalmazásokról. Van, aki azt mondja, hogy sokat segíthetnek a fogyasztóknak abban, hogy megismerjék a borokat. Jamie Goode borszakíró szerint azonban a boros alkalmazások gyakran sokat ígérnek, de nem teljesítenek jól.
Sandra Wachther az Oxfordi Egyetem professzora a mesterséges intelligencia jogi és etikai vonatkozásait kutatja. Azt mondja, hogy a borfogyasztás egy olyan terület, ahol az embereknek valóban meg kell próbálniuk egyedül megtalálni a jó palackot, anélkül, hogy igénybe vennék a technológiát hozzá. Úgy látja, hogy sok izgalmas szerepet tölthet be a mesterséges intelligencia a társadalomban, de egyes szakterületeket talán jobb lenne magunknak meghagyni.