A családmodell fejlődése hatással van arra, mit és hogyan vásárolnak a háztartások. A Euromonitor International jelentésében különböző típusú háztartások kiadásainak modelljét vizsgálta 2030-ig. A háztartások szerinti fogyasztói kiadások a háztartás meghatározott típusa szerinti árukra és szolgáltatásokra fordított éves kiadásokra vonatkoznak. Ezek a háztartástípusok: az egyszemélyes háztartások, a gyermekeiket egyedül nevelő szülők, a gyermekes családok és a gyermek nélküli párok háztartásai. Az Euromonitor International megvizsgálta, hogy milyen fő trendek alakítják a háztartások típusa szerint a kiadásokat, és hogyan lehet felhasználni piaci szempontból a háztartások különböző fogyasztói csoportjait.
Az egyszemélyes háztartások vásárlóereje alacsony
Az egyszemélyes háztartások rendelkeznek a legkisebb vásárlóerővel az összes háztartástípus közül. Nincs lehetőségük több jövedelemforrást előállítani, mint ahogy a többfős háztartástípusoknak, és nem jutnak állami vagy szociális támogatáshoz, mint az egyedülálló szülők. Ennek következtében ezekben a háztartásokban alacsonyak a kiadások, és 2030-ig csak kis mértékben növekednek.
Az egyedülálló szülők kiadásai a legalacsonyabbak
A gyermekeiket egyedül nevelő szülők háztartásai a világon átlagosan a legkevesebbet költik évente háztartásra, de a kiadások mértéke gyorsan nő. Ennek a háztartástípusnak van a leginkább esélye adókedvezményekre, támogatásokra és egyéb állami juttatásokra, amelyek a kiadások növekedését biztosítják.
A gyermektelen párok jövedelmező piacot jelentenek
Mivel a gyermek nélküli háztartások gyakran kétszeres jövedelemmel rendelkeznek - vagy legalábbis, ha csak egy jövedelemforrásuk van, akkor gyermekek nélkül nincs további pénzügyi felelősségük - többet tudnak költeni. Ez egy kulcsfontosságú dolog, amit a marketingeseknek fel kell ismerniük és többet kell tenniük azért, hogy a réstermékek eljussanak ehhez a demográfiai csoporthoz.
A hagyományos háztartásoké a legnagyobb kiadás
A gyermekeket nevelő háztartásokban várható a leglassúbb a növekedés minden háztartástípusban 2019-2030 között, ugyanakkor a világon az összes háztartási kiadást tekintve ez a demográfiai csoport veszi ki a legnagyobb részt, és a régiók többségében náluk a legmagasabb az átlagos háztartási kiadás is. Ebből következik, hogy a hagyományos háztartás valószínűleg még mindig a legfontosabb demográfiai csoport a vállalatok számára.
Ez várható 2030-ig
A gyermektelen párokra épülő háztartások átlagos évi háztartási kiadásai lesznek a legmagasabbak 2030-ig. A kettős jövedelemforrással rendelkező gyermektelen párok háztartása az a típus, amely a legtöbb kiadást engedheti meg magának. A gyermekeiket egyedül nevelő szülők háztartásai a legfiatalabb típus marad 2030-ig. Az egyedülálló szülők csak egy jövedelemforrással rendelkeznek gyermekeik eltartására, ezért takarékosan kell élniük, és általában nincsenek abban a helyzetben, hogy annyit költsenek, mint a többi háztartástípusban.
A társadalmi-gazdasági helyzet alakítja a családok jövőjét
Észak-Amerika, Ausztrália és Nyugat-Európa fejlett gazdaságaiban a legmagasabb a háztartásra fordított kiadások szintje az összes háztartástípusban. Észak-Amerikában a gyermeket nevelő háztartások költenek a legtöbbet minden háztartástípusban és a régióban.
Az egyszemélyes háztartások száma növekszik a leggyorsabban
Az egész világon az egyszemélyes háztartás a leggyorsabban fejlődő háztartástípus, 2019-2030 között 23,4%-kal növekedhet a számuk. Mégis minden háztartástípus közül az egyszemélyesek háztartási kiadásai növekednek a leglassabban, ugyanebben az időszakban 9,8%-os növekedés valószínűsíthető.
Az egyszemélyes háztartások domináns és növekvő aránya a világon főként 65 év feletti személyekből áll, akik nyugdíjból vagy a megtakarításaikból élnek; az egyszemélyes háztartások második legnagyobb demográfiai csoportja a fiataloké (diákok vagy fiatal munkavállalók), akiknek lehetnek adósságaik, és még csak fizetőképességük elején járnak. Mindkét csoportnak korlátozottak a lehetőségeik a kiadások növelésére a vizsgált időszakban.
A generációs marketing már nem mindig hatékony
Míg a gyermeket nevelő párok fognak a legtöbbet költeni a régiók többségében 2030-ig, amellett, hogy számuk általánosan csökkenni fog, addig a hagyományos családmodellre irányuló marketing egyre kevésbé lesz sikeres. A család minden tagja viszonylag fiatal korától egyéni fogyasztónak tekinti magát.
A Y generációból kikerülő szülők örömmel nyújtanak nagyobb önállóságot gyermekeiknek fiatal koruktól kezdve a termékválasztásnál (pl. a gyerekek lehetnek vegetáriánusok, míg a szülők húst esznek). Azok a márkák, amelyek marketingjüket a családtagok konkrét arculatához igazítják, hosszabb távon jelentősebb sikereket érnek el.
Azok a szegmensek, amelyeket korábban figyelmen kívül hagytak vagy életkortól függnek, jóval egyénibb megközelítést igényelnek. A gyermektelen párok háztartásai sokkal intenzívebb életmódot folytatnak és nyereséget jelenthetnek a márkás termékek számára, ugyanakkor a marketingeseknek jobban meg kell érteniük az ilyen párok egyéni helyzetét.
Ehhez hasonlóan az egyszemélyes háztartásokat sem veszik gyakran figyelembe egyéni igényeik szempontjából, de a márkák élhetnének ezeknek a csoportoknak a résigényeivel, és korai piaci előnnyel haszonra tehetnek szert különösen a fejlődő piacokon.