A fogyasztói tendenciákat vizsgáló tanácsadó cég, a Circana közzétette a globális élelmiszer- és italpiacra vonatkozó prognózisát.
2024-ben az élelmiszer- és italpiac (F&B) alapárainak mérsékelt növekedése tovább folytatódott, amit a növekvő promóciós ráták ellensúlyoznak. Az átlagár változásaihoz hozzájárul az is, hogy az értékesített F&B termékek összetétele változik, ahogy a fogyasztók az elérhető termékek közül az olcsóbb alternatívákra váltanak, miközben sokan a prémium kategóriájú, innovatív új termékek felé is nyitnak.
A kiskereskedelmi forgalom ismét növekedni kezdett, eközben a vendéglátásban tapasztalható áremelkedés arra ösztönözte a fogyasztókat, hogy inkább otthon étkezzenek.
Növekedési lehetőségek a jövőben
Miközben a piaci volumen 2023-hoz képest idén javulni látszik, és a fogyasztók továbbra is nagyobb hangsúlyt fektetnek az otthoni kiadásokra, a kiskereskedelmi élelmiszer- és italpiacon tapasztalható dinamikák kihívást jelentenek, és a jövőben várhatóan mérséklik az összesített növekedést.
„A fogyasztókat az érték iránti igény hajtja, ami hatással van a volumen mellett az ár-mix növekedésre is” – magyarázta Sally Lyons Wyatt, a Circana globális ügyvezető alelnöke és főtanácsadója. „Azt tapasztaljuk, hogy az általános értékeket kínáló csatornák egyre befolyásosabbakká válnak. A különféle e-kereskedelmi alternatívák szintén növelik a kényelmet és ártranszparenciát, az online tranzakciók pedig mostanra már az élelmiszer-és italpiac dollárban kifejezett növekedésének 35%-át generálják, annak ellenére, hogy mindössze 10%-os piaci részesedéssel rendelkeznek. Arra számítunk, hogy a fogyasztók továbbra is a saját márkás termékeket fogják előnyben részesíteni, amelyek volumene 3%-kal nőtt az előző évhez képest, szemben a mainstream márkák 1%-os visszaesésével, mivel szelektíven választják a megfelelő értékeket nyújtó prémium márkákat.”
Eközben a kiszámíthatatlan fogyasztói magatartás tovább bonyolítja a piaci dinamikát. A fogyasztók egyre inkább az otthoni étkezések felé fordulnak (ennek volumene 1%-kal nőtt), szemben a vendéglátóhelyekkel (ahol a forgalom 2%-kal csökkent). Közben a vásárlási szokások is változnak: a fogyasztók gyakrabban, de alkalmanként kevesebb terméket vesznek. A fogyasztók egyre szelektívebb vásárlási szokásaival párhuzamosan bizonyos termékeket egyre ritkábban vásárolnak meg, egyes beszerzéseket elhalasztanak, más alternatívákra váltanak, és több teret engednek a tetszés szerinti termékeknek.
Mi várható 2025-ben?
A Circana előrejelzése szerint az élelmiszer- és italipar 2025-ben 2,0% és 4,0% közötti növekedést mutat majd dollárértékben.
Az értékesítés volumenének növekedése valószínűleg 0% és 1% között fog mozogni, mivel az otthoni fogyasztás növekedése mellett a vendéglátóegységek forgalma is fellendül. Az értékorientált vásárlói magatartás változása valószínűleg továbbra is befolyásolni fogja a volumennövekedési lehetőségeket.
A Circana előrejelzése mérsékelt gazdasági feltételek lassulását feltételezi 2025-ben, ideértve a bruttó hazai termék és a rendelkezésre álló jövedelem 2024-nél gyengébb növekedését, a munkaerőpiac enyhe gyengülését és a stabil fogyasztói bizalmat. Ha a gazdasági körülmények felülmúlják a várakozásokat, előfordulhat, hogy a volumennövekedés enyhe csökkenést mutat majd, mivel a fogyasztók többet látogatják majd az éttermeket, amihez a prémium élmények iránti kereslet által vezérelt erősebb ármix párosul. Ezzel szemben a vártnál gyengébb gazdasági feltételek tovább erősíthetik az otthoni étkezési preferenciákat, miközben csökkenthetik a prémium termékekért való fizetési hajlandóságot.
Kilátások
A Circana várakozásai szerint az EMEA-régióban (Európa, Közel-Kelet és Afrika) az F&B értékesítések 2025-ben is 4% körüli növekedést mutatnak, a 2024-es hasonló tendenciát követően. Ez a növekedés elsősorban az ár-mix 3%-os növekedésének köszönhető. Fontos tendencia az EMEA régióban a generikus és saját márkás termékek egyre bővülő jelenléte.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. decemberi szám)