A következő generációs szeszes ital innovációkat a prémium termékek iránti kereslet, a kényelem, a generációs változások és a mesterséges intelligencia fogja alakítani, a GlobalData új tanulmánya szerint.
A szeszes italok fogyasztói ma már főleg a „kevesebbet, de minőségibbet” szemléletet vallják, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy olyan termékeket keresnek, amelyek kiváló kézműves minőséget, egyedi ízeket és prémium összetevőket kínálnak.
A prémiumizáció, a kényelem, a fogyasztói preferenciák generációs átrendeződése és a mesterséges intelligencia (MI) hatása alapvetően befolyásolja az új termékfejlesztési és marketingstratégiákat a szeszes italok piacán, elősegítve a következő generációs italok evolúcióját – állítja a Global Data adatelemző cég legújabb tanulmányában. Az elemzés vizsgálja a szeszes italok piacán tapasztalható prémiumizációs trendeket, a kényelem szerepét az FMCG szektor innovációjában (beleértve az alkoholos italokat is), a Z generáció munkaerőpiacon való egyre növekvő jelenlétének és jövedelemszintjének hatását, valamint a mesterséges intelligencia vezérelte innovációk várható jelentőségét a szeszes italok iparágának jövőjében.
Folytatódik a prémiumizáció
A globális italiparban a szeszes italok piaca a következő öt évben (2023-2028) várhatóan gyorsabb értékbeli (9,4%) és mennyiségi (3,6%) összetett éves növekedési rátát (CAGR) fog elérni, mint az összes többi italágazat, például a sör és cider, a borok és az üdítőitalok.
Az elmúlt években a globális italipar „prémium és szuper prémium” szegmensei erős, pozitív volumennövekedést mutattak világszerte, miközben a mainstream és diszkont szegmensekben visszaesés volt tapasztalható. Ez a prémiumizációs tendencia várhatóan továbbra is lendületet ad az ágazat növekedésének, mivel a fogyasztók egyre inkább a „kevesebbet, de minőségibbet” szemléletet követik az alkoholfogyasztás terén, és olyan termékeket keresnek, amelyek kiemelkedő kézművességet, egyedi ízeket és prémium összetevőket kínálnak.
A kényelem az értékesítés egyik hajtóereje
A prémiumizáció mellett a kényelem is kulcsfontosságú tényezővé vált a szeszesital-ágazatban, mivel a mai modern világban a fogyasztók, különösen a fiatalok, az egyszerű hozzáférhetőséget és a hordozható opciókat részesítik előnyben. Ez vezetett az ízesített, azonnal fogyasztható szeszes italok és koktélok elterjedéséhez a hordozható, egyadagos formátumokban. Az előrejelzések szerint az ízesített alkoholos italok (FAB-ok) érik majd el a leggyorsabb volumen alapú CAGR-t (6,7%) az alkoholos italok összes szegmense közül a 2023-2028 közötti időszakban.
Ezek a termékek azt ígérik, hogy ugyanazt a minőséget és összetételt kínálják, mint a már jól megszokott, hagyományos szeszes italok, de kiegészítik azokat a kényelem előnyeivel, így sokkal jobban igazodnak a rohanó életmód sajátosságaihoz. A kényelem trendjét tovább erősíti a csomagolástechnológia fejlődése, valamint a megfizethető árak és a fenntarthatóság iránti fokozott figyelem.
A szeszesital-fogyasztók generációs változása
A millenniumi és a Z generáció tagjai képviselik a következő generációs szeszes ital fogyasztókat, akik vásárlói magatartásukban eltérő preferenciákkal rendelkeznek, és italválasztásukban a hitelességet, az innovációt és a felelősségtudatot helyezik előtérbe. Az előző generációkkal ellentétben ők inkább a saját preferenciáikhoz és prioritásaikhoz igazodnak, mint a márkahűséghez. A szeszes ital választása során kísérletezők, gyakran keresik az új és szokatlan ízvilágot, valamint a kézműves és hiánypótló márkákat, a közösségi médiára és az online közösségekre támaszkodva fedezik fel és osztják meg tapasztalataikat.
A mesterséges intelligencia növekvő befolyást gyakorol az iparra
A mesterséges intelligencia által vezérelt innovációk várhatóan jelentős hatással lesznek a szeszesital-ipar jövőjére, kielégítve a prémiumizáció és a kényelem iránti növekvő fogyasztói igényeket, egyúttal támogatva a hatékonyság iránti fokozott törekvéseket is.
A szeszesital-iparban a mesterséges intelligenciát jelenleg termékformázásra, csomagolástervezésre, útvonal-optimalizálásra és bizonyos ügyfélszolgálati feladatok ellátására használják.
„A tanulmány rávilágít arra, hogy a prémiumizáció a növekedési katalizátorként működik a szeszes italok piacán, és a márkainnováció erre prémium összetevőkkel, mesteri kézműves termékekkel, és exkluzív gyártási technikákkal reagál, hogy megszólíthassa a luxustermékeket kereső fogyasztókat. A kényelem trendje a FAB és az RTD koktélkategóriák növekedéséhez vezet, amelyek megfizethető, előrecsomagolt formátumban kínálnak prémium minőségű italokat, kielégítve a fogyasztók otthoni vagy önálló társasági igényeit” – nyilatkozta Nisarga Save, a GlobalData vezető tanácsadója és italpiaci elemzője.