A csokoládé ma már jóval több, mint egy egyszerű édesség: a modern fogyasztók olyan termékeket keresnek, amelyek összhangban vannak életmódjukkal és értékrendjükkel – legyen szó funkcionális összetevőkkel dúsított édességekről, fenntartható forrásokból származó alapanyagokról, vagy innovatív, személyre szabott megoldásokról. Ez a törekvés új trendeket hoz a csokoládéiparban, ahol a jóllét, az etika és az intenzív élvezet találkozik, biztosítva, hogy minden csokoládékocka többet nyújtson, mint valaha. A globális trendeket a svájci csokoládégyártó, a Barry Callebaut foglalta össze.
Tudatos kényeztetés
A „tudatos kényeztetés” nem csupán egy trend, hanem alapelv, amelyet már évek óta alkalmazunk, annak érdekében, hogy megértsük és alakítsuk a fogyasztók kényeztetéssel kapcsolatos hozzáállását. Ez az élvezet és a cél ötvözéséről szól, ahol minden csokoládékocka nemcsak finomság, hanem az értékek kifejezése is. Az alapelvekhez ragaszkodva olyan termékeket alkothatunk, amelyek egyszerre elégítik ki az ízlést és gyakorolnak pozitív hatást. Ez a megközelítés biztosítja, hogy a kényeztetés ne csak az ízekről szóljon, hanem arról is, hogy jól érezzük magunkat azáltal, hogy jót teszünk.7
Fogyasztói trendek
A fogyasztók ma már elvárják, hogy kényeztető választásaik tükrözzék a fenntarthatóság és a jóllét iránti elkötelezettségüket. Ez a szemlélet formálja a csokoládéipar jövőjét, ahol a márkák olyan termékekkel állnak elő, amelyek egyszerre gyönyörködtetnek és támogatják a tudatos életmódot.
A nosztalgia és a hagyományok ereje meghatározó a csokoládéválasztásban. A fogyasztók azokat a termékeket keresik, amelyek hitelesek, megbízhatóak és gazdag eredettörténettel rendelkeznek.
A bizonytalan jövő közepette a fogyasztók vigaszt keresnek a múltban. A nosztalgia és a jól ismert ízek iránti vágyat ugyanakkor az új, izgalmas ízek iránti igény egészíti ki. A nosztalgia és az újdonság ötvözete lehetőséget ad arra, hogy a csokoládé egyszerre idézzen fel kedves emlékeket, és nyújtson valami friss, kalandos élményt.
A kakaóbab árának folyamatos emelkedésének ellensúlyozására a vállalatok olyan különleges édességeket vezetnek be, amelyek egyúttal háromféle élvezetet is nyújtanak: intenzívet, tudatosat és egészségeset, biztosítva, hogy minden csokoládéélmény egyszerre legyen ízletes, átgondolt és örömteli. Manapság az édességek nyújtotta kényeztetés nem merülhet ki az ízek élvezetében, a fogyasztók egy átfogó érzékszervi élményre vágynak, amiben az ízlelés, a textúra, az illat, a látvány is szerepet kapnak.
Az édesipari cégek egyre erősebbek az innovációs lehetőségek kiaknázásában, így jelentős növekedést tudtak felmutatni az új termékek piacra dobásában az elmúlt 5 év során. Ebben Nyugat-Európa jár az élen, de jelentős fellendülés figyelhető meg Ausztráliában és Afrikában is. Az új termékbevezetések között továbbra is a tejcsokoládé a domináns alap, amelyet az ét- és a fehér csokoládé követ.
Míg korábban főleg a nagyobb, ünnepi időszakok jelentettek kiugrást a csokoládék fogyasztásában, ma már az édesszájúak a szürke hétköznapokban is találnak alkalmat, okot arra, hogy megjutalmazhassák magukat. Ezek az apró, hétköznapi örömök lehetőséget adnak arra, hogy kiszakadjunk a hétköznapok monotóniájából. A limitált kiadások és exkluzív ajánlatok felkeltik a fogyasztók érdeklődését, miközben vágyat és sürgető érzést teremtenek.
Az étel és ital túlmutat a puszta táplálékon – eszközzé válnak az emberek közötti kapcsolatok kialakításában és elmélyítésében. A fogyasztók olyan kényeztető élményekre vágynak, amelyek nemcsak az ízlelőbimbóikat örvendeztetik meg, hanem akár közösségi élményt is teremtenek.
Etika, átláthatóság és nyomon követhetőség
A vásárlók hajlandóak többet fizetni azokért a csokoládékért, amelyek nemcsak finomak, hanem jó érzést is keltenek, mind a vásárláskor, mind a fogyasztás során. Olyan márkákat keresnek, amelyek őszintén kommunikálnak és elkötelezettek az etikus és fenntartható gyakorlatok mellett.
A termelőkkel kiépített közvetlen kapcsolatok és a beszállítói lánc minden szintjén biztosított méltányos bánásmód erősíti a márkák iránti bizalmat és hűséget. Ma már nemcsak az fontos, hogy honnan származik egy termék, hanem az is, hogy miként támogatja a közösségeket és a fenntartható jövőt. A természetes összetevők és az átlátható címkézés egyre inkább alapelvárássá válik, hiszen ezeket az emberek biztonságosnak tartják mind önmaguk, mind a bolygó szempontjából.
Küzdelem a pazarlás ellen
A hulladékcsökkentés iránti elköteleződés egyre nagyobb igényt teremt a hulladékmentes termékek és a körforgásos gyártási módszerek iránt. A fogyasztók szívesebben választják azokat a márkákat, amelyek upcycling (újrahasznosítás) révén ízletes és fenntartható édességeket készítenek.
Egyre több új termék csomagolása készül újrahasznosított összetevőkből, és számos márka vezet be 100%-ban komposztálható mezőgazdasági hulladékból készülő csomagolást, csökkentve ezzel a környezeti terhelést.
Egészséges kényeztetés
A mai édesszájú fogyasztók úgy vigyáznak az egészségükre és jóllétükre, mint még soha, ezért olyan funkcionális egészségügyi termékeket keresnek, amelyek összhangban vannak az egészséges életmódra való elkötelezettségükkel. Mivel a mentális egészség egyre fontosabb szerepet játszik a döntéseikben, a fogyasztók olyan kényeztető élvezeteket keresnek, amelyek ugyanolyan hasznosak az elméjük számára, mint a testüknek.
Növényi alapú termékek
A globális fiatal fogyasztók 50%-a úgy véli, hogy minden márkának kínálnia kellene növényi alapú, vegán vagy tejmentes csokoládékat is. A növényi alapú csokoládék iránti kereslet folyamatosan nő, és nemcsak a vegánok körében, hanem szélesebb fogyasztói csoportok között is. Különösen a fiatalok keresik ezeket az alternatívákat, mert ezek nemcsak az egészségükre, hanem a bolygóra is jó hatással vannak.
A növényi alapú lehetőségekkel a fogyasztóknak többé nem kell választaniuk a finom édességek élvezete és a felelős döntés között.
Mentes és dúsított termékek
A csokoládék vonatkozásában is igaz, hogy nemcsak az számít, ami kimarad belőle, hanem az is, amit beletesznek. A fogyasztók körében egyre nagyobb szerepet kap az átfogó jóllét iránti igény, és folyamatosan bővülnek azok az okok, amelyek miatt funkcionális ételeket és italokat választanak. Már nem csupán a fizikai egészség áll a középpontban – egyre nagyobb az érdeklődés a kognitív és mentális jóllétet támogató termékek iránt is.
Mivel a fogyasztók egyre inkább tisztában vannak azzal, hogyan hatnak az összetevők az egészségükre, a csokoládé- és édességpiacon jelentősen megnőtt az igény az alacsony zsír- és szénhidráttartalmú, valamint a mentes opciók iránt. Délkelet-Európa fogyasztóinak 71%-a preferálja az olyan csokoládé-édességtermékeket, amelyek többségében egészséges összetevőket tartalmaznak (például vitaminokat, fehérjéket stb.). Legyen szó hozzáadott vitaminokról, szuperélelmiszerekről vagy más funkcionális összetevőkről, ezek az egészségtudatos fogyasztók elvárják, hogy édességeik támogassák az általános jóllétüket anélkül, hogy az ízvilágból engednének.
Az édességpiacon mindez a funkcionális és dúsított termékek iránti érdeklődés növekedését eredményezi. Az ilyen termékek javíthatják a koncentrációt, csökkenthetik a stresszt, vagy épp jobb kedvre deríthetnek. Ahogy a kényeztetés összefonódik a testi és lelki egészség céljaival, a márkák innovatív megoldásokkal állnak elő, hogy olyan édességeket kínáljanak, amelyek nemcsak az ízlelőbimbókat, hanem az elmét is kényeztetik.
Személyre szabott táplálkozás
Ahogy a technológia fejlődik, a kényeztetés egyre inkább személyre szabottá válik. Az egyre elérhetőbb diagnosztikai eszközök és viselhető technológiák lehetővé teszik, hogy a fogyasztók valós időben követhessék nyomon egészségi állapotukat, ami tudatosabb és egyénre szabottabb étkezési döntéseket is eredményez. Megjelennek a személyre szabott mobilalkalmazások, amelyek táplálkozási ajánlásokat kínálnak, segítve az egészségügyi problémák étrendi kezelését. Azok a márkák, amelyek felismerik ezt az új irányzatot, különleges, egyénre szabott termékeket hoznak létre. Így a fogyasztók olyan édességeket élvezhetnek, amelyek nemcsak a szükségleteiket elégítik ki, hanem az egészségügyi céljaik elérését is támogatják.
(TERMÉKMIX magazin – 2025. februári szám)