A saját márkás állateledel 2022-ben 18%-kal növelte részesedését Európa hat legnagyobb piacán.
A saját márkák már az európai állateledel piac egyharmadát (34%) szerezték meg. Főként Németországban és Spanyolországban növekednek, ahol a diszkontcsatornákon szélesebb választék érhető el – írja az ESM a Circana új jelentése alapján.
A saját márkás állateledel 2022-ben 18%-kal (3,6 milliárd euróval) növelte részesedését Európa hat legnagyobb piacán: Franciaországban, Olaszországban, Németországban, Spanyolországban, az Egyesült Királyságban és Hollandiában. A 2022-es év utolsó negyedévében ez a növekedés 25%-ra gyorsult, mivel a kedvtelésből tartott állatok tulajdonosai továbbra is inkább a saját márkát vették a gyártói márkák helyett. Az elmúlt négy évben a kedvtelésből tartott állatok eledelének értékesítése 5,4%-kal nőtt Európa-szerte, és elérte a 10,8 milliárd eurót. Ez a növekedési ütem 2022-ben majdnem megduplázódott, 12%-ra (a 2021-es 5,9%-os éves növekedést követően), amit az infláció és a háziállatok számának robbanásszerű növekedése okozott.
Ráadásul a kategóriában az innováció 2022-ben 39%-kal nőtt az előző évhez képest, mivel egyre több ember fogad be háziállatot. Ennek eredményeképpen az új termékek bevezetése a teljes eladás 9%-át tette ki. A szektor 2022-ben ellenállónak mutatkozott az inflációval szemben. Kis mértékben, 0,4%-kal (a saját márkás termékek esetében 1,6 százalékponttal) még nőtt is az eladások darabszáma, miközben a teljes FMCG-kategóriában a mennyiségi eladások 2022-ben 1,1%-kal csökkentek.
Az állateledelek piacát korábban jellemzően a jól ismert és népszerű nagy márkák uralták. Ezért is figyelemre méltó az, hogy már olcsóbb, de ugyanolyan jó minőségű alternatívák is elérhetőek a fogyasztóknak. Ez azt is mutatja, hogy egyre több fogyasztó tartja a saját márkás termékeket innovatívnak és ugyanolyan jónak vagy jobbnak, mint más nagy gyártói márkát.
A kedvtelésből tartott állatok eledelének értékesítése egyébként az Egyesült Királyságban (12,7%) és Németországban (11,3%) nőtt a legnagyobb mértékben.