A saját márkás tej- és tejtermékportfólió idén ősztől 100%-ban mentes lesz a mesterséges édesítőszertől.
A SPAR Ausztria bejelentette, hogy megtiltja az aszpartám alkalmazását a saját márkás tejtermékeiben. A tiltás egyelőre a tejtermékekre vonatkozik, de a szupermarketlánc arra törekszik, hogy teljesen kivonja a mesterséges édesítőszereket a teljes áruházi márkaválasztékából – írja az ESM.
Jelenleg a SPAR Ausztria saját márkás termékeinek 99%-a már aszpartámmentes, a tej- és tejtermékportfólió pedig idén ősztől 100%-ban is az lesz.
Egy 2023 szeptemberében végzett felmérés szerint az osztrák fogyasztók mintegy 80%-a aggódik amiatt, hogy a WHO a közelmúltban az aszpartámot valószínűleg rákkeltő anyagnak minősítette. (A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara erre reagálva bejelentette, hogy egészséges, kiegyensúlyozott étrend mellett nem okozhat problémát az aszpartám nevű édesítőszer jelenléte az élelmiszerekben, üdítőitalokban.)
Markus Kaser, a SPAR Ausztria igazgatótanácsi tagja a döntést azzal indokolta, hogy az elmúlt években már látták, hogy a fogyasztók kerülik a túl sok cukor és a mesterséges édesítők fogyasztását. Ezért főképp a SPAR saját márkás termékeinél a természetes ízek és az ételek valódi élvezete kerülnek a fókuszba. Úgy fogalmazott, hogy ehhez az aszpartám elhagyása egy logikus lépés, és nagy erőfeszítéseket tesznek azért, hogy teljesen eltávolítsák az édesítőszert a teljes Spar saját márkás szortimentből.
A SPAR Ausztria felmérése szerint a válaszadók több mint kétötöde (41,2%) már a termékek cukortartalmát is figyelembe veszi vásárláskor, és ez fontosabb a zsírtartalomnál (28,4%), illetve a kalóriatartalomnál (24,5%) is. Tízből nyolc ember valamilyen mértékben a cukor alternatíváit is mérlegeli. Mintegy 56% alkalmanként mesterséges édesítőszereket tartalmazó termékek választ, de közel 65%-uk nincs jó véleménnyel róluk. Emellett 54%-uk a mesterséges édesítőszereket egészségkárosítónak tartja a természetes cukoralternatívákkal és a hagyományos háztartási cukorral szemben.
Az is kiderült, hogy ha mesterséges édesítőszereket tartalmazó termékeket választanak a vásárlók, akkor azt azért teszik, mert azok jelen vannak a preferált termékekben (49,8%), kevesebb kalóriát tartalmaznak (34,7%), fogyást támogathatják (15,1%), vagy kevésbé édesek (12,3%).