Vezető európai kiskereskedők arról meséltek, hogy az innovációk milyen változásokat hoztak az üzletek működésében.
Az élelmiszer-kiskereskedelmi ágazat már számos területen felismerte a technológia előnyeit, például a bolti élmények javítása, a készletgazdálkodás, vagy a fenntarthatósági intézkedések terén. Az ESM három vezető európai kiskereskedőt kérdezett arról, hogy az innovációk milyen változásokat hoztak működésükben.
Pénztárgép nélküli ALDI
Már számtalan kiskereskedő építi be működésébe a zökkenőmentes vásárlási élmény koncepcióját. Mareike Kleimann, az ALDI Shop & Go projektvezetője azt nyilatkozta a magazinnak, hogy az ALDI folyamatosan keresi a módját annak, hogy a vásárlást a lehető legkönnyebbé tegye, optimalizálja a vásárlási élményt és a belső folyamatokat. A Shop & Go technológia ezt támogatja.
Elmondta, hogy a számítógépes látás az egyik legfontosabb technológiai trend most. Ez az új technológia a gépi tanulással és a mesterséges intelligenciával kombinálva segíti az egyszerűsítést, és lehetővé teszi a fontos mérőszámok értékelését, illetve az adatvezérelt döntések meghozatalát.
A tavaly júliusban megnyitott új utrechti Shop & Go üzlethelyiség eltér a tipikus ALDI-üzlethelyektől méretben, elrendezésben és választékban is. A vállalat azt várja ettől, hogy a választékot a technológiai fejlesztések alapján a vásárlói igényeknek megfelelően optimalizálják. Az üzletet a mesterséges intelligencia-infrastruktúrára szakosodott Trigo Visionnel közösen alakították ki.
Luc Schepers, az ALDI Hollandia értékesítési ügyvezető igazgatója szerint a vásárlók nagyra értékelték a zökkenőmentes vásárlás egyszerűségét. A vevőknek az is tetszik, hogy a termékeket közvetlenül a saját táskájukba tehetik, és minden további fizetési folyamat nélkül elhagyhatják az üzletet, miközben az intelligens technológia gondoskodik a számlázásról. A Shop & Go technológia még egy tanuló rendszer, de szavai szerint már most is nagyfokú pontossággal dolgozik, és a nyugta kézhezvételének ideje is folyamatosan javul.
Nagyobb önállóság
2021 novemberében az Asda brit kiskereskedelmi vállalat a GoodMaps-szal, a vakok és gyengénlátók számára navigációs szolgáltatásokat nyújtó céggel együttműködve egy kísérleti kezdeményezést indított Stevenage-i áruházában.
Kate Dalton, az Asda kiskereskedelmi innovációért felelős projektmenedzsere azzal magyarázta ezt, hogy sok vak és gyengénlátó ember teljesen elkerüli a kiskereskedelmi környezetet – inkább online vásárol. A kísérleti projektjük viszont rengeteg pozitív reakciót váltott ki. Olyan visszajelzéseket kaptak az érintettektől, hogy először vásárolhattak önállóan, és nem kellett másokra támaszkodniuk a bevásárlásban. Elmondása szerint azoknak is segíthet, akik szociális szorongással küzdenek.
A rendszer úgy működik, hogy a technológia hang segítségével vezeti a felhasználókat a kívánt területre az üzletben. A kameratechnológia látja az összes terméket és folyosót, követi, hogy a vásárlók hol járnak, és az összes releváns információ beépül az alkalmazáson belüli térképbe.
Az Asda 2022 szeptemberéig további tíz áruházban vezette be az alkalmazást.
Intelligens ellátási láncok
A belga Delhaize kiskereskedelmi vállalat különböző technológiákat tesztel a kiszállító flottájával, hogy teljesítse a belga kormány által kitűzött környezetvédelmi célokat. Az egyik ilyen kísérlet a Van Moer Logisztikával együttműködve a kettős üzemanyaggal működő hidrogénes teherautók használata volt a zelliki elosztóközpontból az antwerpeni régió szupermarketjeihez történő áruszállításhoz.
Dirk Hautekeete, a Delhaize szállítási igazgatója azzal indokolta a lapnak a lépést, hogy hisznek abban, hogy a többféle technológia alkalmazása adja meg a választ a környezetvédelmi kérdésekre. Szerintük többféle megoldást lehet használni: elektromos energiát, kisebb furgonokat, hidrogént a városi elosztáshoz, valamint a kettős üzemanyaggal működő járműveket. Ez utóbbiról a vállalat úgy véli, hogy jelentős kibocsátáscsökkentést eredményezhet.
(Kép: Pixabay.com)