Az egzisztenciális problémák miatt a saját márkás, olcsóbb kategóriájú cikkek forgalma nagyon erős Magyarországon.

Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. elnök-ügyvezető igazgatója a Pénzcentrumnak azt nyilatkozta, hogy a teljes kereskedelmi szektort erősen befolyásoló geopolitikai feszültségek mellett is biztosított a magyar lakosság alapélelmiszerrel való ellátása, de az árazás már más kérdés. A szakember arról is beszélt, hogy mennyire veszélyezteti a versenyképességet a világbajnok 27%-os áfa, illetve az ún. „extraprofit adó".

Heiszler Gabriella közölte, hogy a geopolitikai feszültségek, az ukrajnai háború, a vörös-tengeri konfliktusok napi szintű kihívásokat jelentenek a hálózatnak. A Spar Magyarország frissáru-ellátását szinte teljes mértékben Magyarországról, illetve a környékbeli országokból oldják meg, és az alapélelmiszer-ellátásban sincsenek mennyiségi feszültségeink. A nem élelmiszer termékek esetében viszont komoly fejtörést okoznak a geopolitikai feszültségek.

„Itt rövid távú megoldás egyszerűen nincs, ezt látjuk az árak folyamatos emelkedésén is. Igyekszünk erre a helyzetre az öt országban működő SPAR Ausztria Csoportban megoldásokat keresni. Régiós kollégáink évek óta azon dolgoznak, hogy minél több termelést visszahozzunk Európába. Ez nemcsak azért jó, mert rövidülnek a szállítási útvonalak, és ez az árakban is jelentkezik, hanem mert így akár egy nonfood termék kategóriában is tudunk magyar beszállítóknak helyzetet teremteni” – fejtette ki.

A világbajnok magyar áfa a maga 27%-ával Heiszler Gabriella szerint nagy veszélyt jelent a Spar Magyarország versenyképességére. Hozzátette, hogy a környező országokban mindenhol alacsonyabb az áfa, mint Magyarországon, ami erősen fűti a bevásárlóturizmust

„A határok mentén lakó magyarok szívesen járnak át a környező országok boltjaiba, ami összességében érezhető kiesést okoz számos termékkategória esetében. Ezt a teljes magyar kereskedelem érzi. De a magas áfa sajnos kedvez a szürkezónában ügyeskedő kereskedőknek is. Egy-egy piacon vagy garázsvásárban annyira alacsony árakkal találkozhatnak ma a fogyasztók, amit csak adókerüléssel lehet elérni - ezt igazolják a NAV rendszeres vizsgálati jelentései is. Ez egy borzasztó hátrány a tisztán és szervezett keretek közt működő kereskedőknek” – jelentette ki.

Az extraprofit adóról elmondta, hogy ebben a kereskedők sérültek. Úgy fogalmazott, hogy egyedül a kereskedelmi szektorban volt profitcsökkenés, mind a termelőknél, mind a feldolgozóknál szinten maradt a profit.

„Ha makrogazdasági szempontból elemezzük a helyzetet, akkor azt látjuk, hogy az inflációra Magyarország lakossága relatíve gyorsan reagált. Visszaesett a fogyasztás, így áremeléseket nem tudtunk átvinni. Ennek nyomán egyértelmű továbbra is, hogy a saját márkás, olcsóbb kategóriájú cikkek forgalma nagyon megnőtt” – közölte.

Úgy látja, hogy a hazai vásárlókat továbbra is erősen jellemzi az akcióérzékenység, illetve az olcsóbb termékre váltás. Ezt bizonyítja az is, hogy a forgalmunk több mint egyharmadát a saját márkás szegmens adja, ami nagyon jelentős arány a széles márkaválaszték ellenére.