A mosó- és öblítőszeripar működését is nagyban nehezíti a jelenlegi gazdasági környezet, az abból fakadó bizonytalanság. A Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegy­ipari Szövetség főtitkára, Murányi István értékelte lapunknak a szektor helyzetét.

A Magyar Kozmetikai és Ház­tartás-vegyipari Szövetség a magyarországi kozmetikai és háztar­tás-vegyipari gyártók és forgalmazók szakmai érdekképviseleti szerve. A szervezetnek 45 tagja van, akik a hazai piac mintegy 90 százalékát lefedik, beleértve a legnagyobb nemzetközi cégeket, hazai gyártókat és kkv-kat is.
A szövetség főtitkára, Murányi István elmondása szerint a mosó- és öblítőszer ágazat a tavalyi évben kettős, ellentétes hatásnak volt kitéve. Egyrészt az elmúlt években elterjedt életmódváltozás határozta meg, mivel a járvány előtti évekhez képest többet tartózkodunk otthon, ezért több idő is marad a lakásban végzett munkákra. Ez értelemszerűen bizonyos szegmensekben megnövelte a mosószer felhasználást. Persze a tendencia tavaly csökkent és inkább a járvány alatt volt jellemző. Másrészt a külső gazdasági környezet negatív hatásai – az energiaválság, az alapanyagok inflációja stb. – ezt az iparágat is érintették, de a tavalyi évben ez a kitettség még csak közepesnek volt mondható.

Nehéz tervezni
Szavai szerint ebben az évben tagcégeik egyértelműen a bizonytalanságot tekintik a legnagyobb kihívásnak.
„Nagyon nehéz üzletileg úgy tervezni, hogy nem tudjuk, hogyan alakul az infláció, ha csökken, akkor milyen ütemben. Különösen igaz ez az energia és az alapanyagárakra. Másrészről az Európai Unió elvárásai és a cégek belső vállalásai alapján ebben az évben sem állnak le a fenntarthatósággal kapcsolatos fejlesztések, amik közül sok még csak most fog körvonalazódni, gondoljunk például a csomagolási hulladékrendszer magyarországi átalakítására” – összegezte.
Tapasztalatai szerint az a fogyasztói igényekben is egyértelműen látszik, hogy a trendek és a fejlesztések a környezettudatosság és a fenntarthatóság felé mozdultak el. Hangsúlyozta, hogy ez értelemszerűen nem csak a terméket magát, de annak csomagolását, szállítását, a vállalatok operatív tevékenységét is érintik, ezért ez egy olyan holisztikus, átfogó megközelítést igényel, ami a cég egészére kihat.
„A számos egyéni céges önkéntes vállalás is azt mutatja, hogy a vállalatok a nehézségek ellenére sem mondtak le az ilyen irányú fejlesztéseikről” – tette hozzá.

Magyarul a kozmetikai összetevőkről

Februárban elindult a Cosmetics Europe COSMILE Europe adatbázisa, amely jelenleg 14 nyelven ­érhető el, többek között magyar nyelven is, és 30 ezer, kozmetikumokban használt összetevőről szolgáltat információt. Ezáltal képet kaphatunk az összetevők tulajdonságairól, funkcióiról, természetes vagy mesterséges eredetéről, és hogy mely terméktípusokban alkalmazzák őket.
A Cosmetics Europe 18 nemzeti szövetsége, köztük a Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegy­ipari Szövetség is részt vesz a COSMILE Europe projektben.

Nincs olyan, hogy „hagyományos” termék
Arra a kérdésre, hogy mekkora a kereslet a környezetbarát termékekre a hagyományosokhoz képest, azt felelte, hogy igazából nincsenek átlagos értelemben vett „hagyományos” termékek. Murányi István szerint inkább az a jellemző, hogy ki milyen fenntartható megoldást alakított már ki, illetve készül bevezetni, vagy éppen folyamatában dolgozik rajta.
„Számos megoldás létezik: csak két példát említve, a cégek választhatnak az EU Bizottság által létrehozott ökocímke kritériumok, az európai mosószer szövetség, az AISE ­által létrehozott Karta (Charter) fenntartható termék- és vállalat­irányítási rendszer, vagy akár mindkettő bevezetése között” – ismertette.
Az ágazatra jellemző innovációkról elmondta, hogy sok fenntarthatósággal kapcsolatos megoldás, mint például a visszahasznosítható csomagolóanyagok bevezetése, a termé­kek kompaktálása, már évek óta a fejlesztés részét képezi. Jelenleg az európai Green Deal által inspirált ún. PEF rendszer kidolgozása folyik, ami olyan követelményeket szeretne megvalósítani, amivel pontosan mérhetjük a mosó- és öblítőszer ágazat ökológiai lábnyomát, vagy akár a ­fogyasztó maga is nyomon követheti azt. Hozzátette, hogy ez az év egyértelműen a fenntarthatóságról fog szólni.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. márciusi szám)

DIGITÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: