Folyamatosan nő az igény a környezetbarát takarítószerekre, ezekre a fogyasztók és a boltok is egyre nyitottabbak.

A háztartási tisztítószerek piacán a tavaszi nagytakarítás kiemelt periódusnak számít, hiszen ilyenkor a lakosság jellemzően több tisztítószert vásárol az otthoni nagytakarításhoz. Takarító- és tisztítószereket gyártó, illetve forgalmazó cégeket kérdeztünk arról, hogyan készülnek erre az időszakra, milyen trendeket tapasztalnak a takarítószerek kategóriájában, illetve mennyire nyitottak a boltok és a fogyasztók az ökotermékek iránt.

Egyre fontosabb a fenntarthatóság
Az első magyar fejlesztésű Green Brand díjas tisztítószert, a Natur­cleaninget gyártó Cudy Future Kft. ügyvezetője, Kulcsár Ildikó elmondta, hogy kínálatukban a tavaszi nagytakarításhoz az általános tisztítószerek, aromaterápiás tisztítószerek, ablaktisztító, citromsavas és almaecetes vízkőoldók a legnépszerűbbek. Egész évben népszerű a WC-olaj, amely nem csak tisztításra, hanem a szennyeződés megelőzéséhez is tökéletes megoldás, valamint frissesség érzését biztosítja különböző illatokban. A márkahűség szerinte nem döntő, a jelenlegi gazdasági helyzetben az emberek szívesebben próbálnak ki új, gazdaságos megoldásokat. Az ismert termékek mellett nyitottak az újdonságokra, és előszeretettel követik az új illat-trendeket.
A takarítószerek piacán azt látják, hogy egyre fontosabb a fenntarthatóság a fogyasztóknak. Fontos persze a növényi összetevők mellett az is, hogy jó tisztító erővel bírjon a termék. Úgy gondolja, a Naturcleaning termékek minden szempontból felveszik a versenyt más gyártók termékeivel.
A pandémia óta a fogyasztók láthatóan a fertőtlenítésre nagyobb hangsúlyt fektetnek, és az egészségmegőrzés is igen fontos számukra. Emiatt a bőrbarát tulajdonsággal rendelkező termékek egyre nagyobb szerepet kapnak. Például a Csepke baby termékcsalád, amely a babák nagyon érzékeny bőréhez igazodik, komoly figyelmet kap a fogyasztóktól. Kulcsár Ildikó szerint az öko és környezetbarát takarítószerek iránt is egyre nő az igény. Ma már nem csak a bioboltok szeretnék a kínálatukat ezekkel a termékekkel kiegészíteni, hanem a drogériák, a multik és az abc-k is.
Főként a tudatos vásárlói réteg veszi ezeket a környezetkímélő készítményeket, illetve azok a vásárlók, akik valamilyen allergiában szenvednek.
„Szép lassan növekszik azon vásárlók száma, akik eddig hagyományos tisztítószert vásároltak, de mégiscsak szeretnék az ökológiai lábnyomukat csökkenteni. Ebben a törekvésben lehet az első, mégis nagyon fontos lépés a hagyományos kemikáliák lecserélése környezet­barát alternatívára” – összegezte.
Hozzátette, hogy ezekre a termékekre ráadásul a boltok is egyre nyitottabbak tapasztalataik szerint.
Idén a Naturcleaning a tavaszi nagytakarításhoz csomagajánlattal készül, a weboldalon pedig húsvéti játékkal lepik meg a látogatókat.

Utántölthető és multifunkciós termékek
A Mosómami Kft. ügyvezetője, Radnai Krisztina elmondta, hogy a tavaszi nagytakarítás időszakában jellemzően több szaniter- és ablaktisztítót vásárolnak az emberek. Szintén nagyobb volumen fogy az olyan klasszikus tisztítószerekből, mint a szódabikarbóna.
A márkahűség tapasztalataik szerint az öko vonalon jellemző a fogyasztókra.
„Ehhez persze többféle egyedi ajánlattal és hűségpont rendszerrel kedveskedünk vásárlóinknak. Nagykereskedelmi partnereinkkel változatos és kreatív módon működünk együtt, hogy vásárlóik folyamatosan elégedettek legyenek az árakkal, valamint új termékeinket is megismerhessék” – mondta.
A fogyasztói szokásokat szerinte már nem a pandémia a befolyásolja, hanem az erős infláció, és a vásárlók már nem hajlandóak többet kiadni a tervezettnél egy tisztítószerre.
„Kellemes hozadék, hogy köszönhetően a tervezésnek, az öko mosó- és tisztítószereink már semmivel sem drágábbak, mint a klasszikusabb összetételű termékek. Sőt, mivel az utántöltés is lehetséges, illetve egy-egy termék multifunkciós, spórolást jelent a háztartásoknak” – jegyezte meg.
Az öko és környezetbarát takarítószerek kapcsán elmondta, hogy az önálló háztartást vezető fiataloknál prioritás a készítmény összetétele, a második szempont pedig az ára. A családok azért nézik az összetételt, mert nem kérnek a felesleges adalék anyagokból. További szempont az idősebbeknél, hogy egy magyar termék a helyi gazdaságot erősít, és nem kell szállítani Európa másik végéből.
A Mosómami egyszerre gyártó és webshop. Az öko manufaktúra termékei iránt különböző vásárlói rétegek érdeklődnek, TikTokon már 10 500 követőjük van. Radnai Krisztina úgy véli, mind árban, mind összetételben mindenki megtalálhatja a számítását termékeik között. Termékeiket jellemzően webáruházakban és áruházláncokban, csomagolásmentes boltokban, valamint bioboltokban és kisebb vegyesboltokban vásárolják a fogyasztók.
A Mosómami termékkínálata nem változik kiugróan a tavaszi nagytakarítás szezonja miatt. Minden marad, de újdonságokkal is szolgálnak. Idén izgalmas, minőségi öblítő illatokkal jelentkeznek, még zöldebb formulával. A SensEco mosólapka testvér termékét is bemutatják, ami egy víztakarékos, ultrakoncentrált megoldás általános takarítási célokra.

Vegyszerek nélküli tisztítás
A Vileda termékeket forgalmazó Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. marketing menedzsere, Csep­regi Dóra közölte, hogy a fenntarthatóság hosszú évek óta a teljes piacon központi fogyasztói trend.
„A Love it Clean koncepció a mi hozzájárulásunk, hogy az otthonaink mellett a környezetünk is tisztább lehessen. Büszkék vagyunk rá, hogy a legtöbb mikroszálas felmosó utántöltőnk akár több évig használható, fajtától függően 40°C vagy 60°C-on mosógépben tisztíthatók, így az egyszerhasználatos felmosókkal ellentétben újra és újra felhasználhatók” – mondta.
Számos termékük 100%-ban újrahasznosított anyagból készül, mint a Glitzi Spiral fém súroló, Naturals partvis, ­illetve a 100% Recycled mikroszálas törlőkendők. Kiemelte, hogy a mikroszálas anyagból készülő termékek kiválóan ­alkalmasak a kívánt hatás elérésére vegyszerek nélkül is, csupán tiszta vízzel.
Folyamatosan kutatják a takarítási trendeket is: az 1–2 Sray Max és Looper elektromos spray felmosó esetében a termékfejlesztés apropója a fregmentált gyakori, kisebb takarítás felé eltolódó piaci trendek voltak. Az elmúlt években Európa-szerte azt tapasztalják, hogy a fogyasztók a heti/havi nagytakarítás helyett egyre inkább többször, kevesebb ideig takarítanak.
„Mindkét termék hasonló elven működik: feltöltjük a tartályt tiszta vízzel, a felmosó a gombnyomásra vagy a kar meghúzásával vizet spriccel a padlóra, már fel is moshatunk és a mikroszálas felmosópárna el is tüntette a szennyeződést a padlóról, a vödörrel sem kellett bajlódni. Mindkét termék a gyors, azonnali takarításra hivatott, és viszonylag kis helyen elfér” – fejtette ki.
Több éves termékfejlesztést követően az idei tavaszi szezonban visszavezetik a kültéri szárítók kategóriáját is, így hamarosan kapható a Sun Lift és Sun Rise szárító is. A bevezetéssel igyekeztek igazodni a hazai igényekhez is: az energiaárak megnövekedésével, a környezeti terhek csökkentésére is javasolják a fogyasztóknak a szabad levegőn történő ruhaszárítást.

Keresik a bevált termékeket
A professzionális és lakossági felhasználókat ellátó Tisztító­szer­futárnál az ablaktisztítók a legkeresettebb termékek a tavaszi nagytakarításhoz. Bősz Roland, a tisztitoszerfutar.hu webáruházat üzemeltető Rojaker Kft. ügyvezetője úgy látja, hogy a fogyasztókra ilyenkor is jellemző a márkahűség. Akinek bevált egy termék, azt keresi.
A fogyasztói szokásokban különösebb változásokat nem tapasztalnak az utóbbi időben, de az öko és környezetbarát termékekre folyamatosan nő az igény. Igaz, ebben a kategóriában egy szűk réteget leszámítva még mindig nagyon fontos tényező az ár. Nem csak a fogyasztók, hanem a boltok is nyitottak a környezetkímélő szerekre.
A tisztítószereket webáruházban, drogériában, szupermarketben egyaránt veszik, de a cégek nagyobb számban rendelnek webshopokból. A webáruház éves forgalmában a tavaszi időszak nem jelent kiugró növekedést, a kereslet átlagosnak mondható.
Bősz Roland elmondta, hogy tavaly a higiéniai piacon is nagy és gyakori volt az áremelés, és a legtöbb gyártó eseté­ben ez a tendencia az idén is folytatódott, ami nem biztos, hogy indokolt.
A Tisztítószerfutár ebben az évben szeretné bővíteni a bio tisztítószer kínálatot a Cleaneco és Cleanne márkák termékeivel, és arra készülnek, hogy fenntartják az 5–7 százalékos kedvezményre jogosító kuponkódokat.

Nyitottak az újdonságokra
A carrys.hu webáruházban a háztartási tisztítószerek között a legkeresettebb kategóriák az általános tisztítószerek és speciális felülettisztítók, illetőleg a takarításhoz szükséges segédeszközök. Az online nagykereskedést üzemeltető Smart Service Management Kft. kereskedelmi vezetője, Czukor Tamás szerint a márkahűség mértéke eltérő az egyes kategóriák között. Eszerint a fogyasztók az általános tisztítószereknél előnyben részesítik a megszokott brandeket, de az elmúlt időszak árváltozásai hatására előszeretettel próbálnak ki olcsóbb alternatívákat. A speciális felülettisztítók esetében erősen márkahű a vásárló, míg a takarítóeszközöknél a kedvezőbb árú termékeket részesítik előnyben.
Tapasztalataik szerint a környezetbarát tisztítószerek egyre népszerűbbek, főleg az Y és az azt követő generáció tagjai körében. Ennek az elvárásnak pedig egyre több gyártó próbál megfelelni.
„Folyamatosan figyeljük a piac elmozdulását, az új trendeket, és ezekre a változásokra igyekszünk a lehető legjobb megoldást nyújtani minden téren” – jegyezte meg.
A vásárlók számos kategória esetében nyitottak az újdonságokra, szívesen próbálnak ki például új illatokat. Kiemelkedően fontos azonban az ár-érték arány, mint vásárlást befolyásoló tényező. Fel is erősödött az akciós termékek iránti kereslet, továbbá a fogyasztók nyitottabbá váltak a kedvezőbb árú helyettesítő termékekre.
A carrys.hu a tavaszi takarítás alatt kedvezményes áron kínálja a háztartási- és a professzionális tisztítószereket.

Újrahasznosított tisztítószer
A Zöldbolt.hu több mint tíz éve van jelen az öko­termékek piacán, mostanra saját webáruházzal és egy budapesti bolttal rendelkezik. Az üzlet kereskedelmi vezetője, Tóth Balázs elmondta, hogy a tavaszi nagytakarításhoz vásárlóik évek óta szívesen veszik a több célra használható szódabikarbónát és mosószódát, a folttisztításban élen járó folttisztító és fehérítő sót, valamint a vizes helyiségek takarításában nagy segítséget jelentő citrom­savat. Ezekből a termékekből sajátmárkás kínálatuk van.
Úgy látja, egyre többen keresik a hagyományos mosószappanokat, amik mosás, folttisztítás területén bevethetők.
„Kiemelném a folyékony fekete szappant, ami slágertermék lett az utóbbi időben. Ennek az alapja tradicionális szappan, viszont folyékony állagának köszönhetően felmosáshoz, felületek takarításához is kiváló, zsíroldó hatású termék” – állapította meg.
Szavai szerint főképp a kisgyermekes anyukák a rendszeres vásárlóik, de a fiatalok között is egyre többen keresik azokat a termékeket, amelyek visszaváltható, szelektíven gyűjthető vagy újratölthető módon szerezhetők be.
Kifejezetten újszerűnek számít a piacon a fermentálással újrahasznosított, biomasszából készült Cycle termékcsalád. Már jelen van a Zöldbolt kínálatában, de szeretnék, ha minél többen megismernék, ezért folyamatos akciókat biztosítanak hozzá, és újratölthető módon is beszerezhető. Tóth Balázs hangsúlyozta, hogy ez a világ első újrahasznosított tisztítószere, ami 90%-ban újrahasznosított alapanyagból, vagyis hulladékból válik tisztítószerré.

  

(TERMÉKMIX magazin – 2023. februári szám)

Aktuális szám elérhető ITT: