Mivel szeptember a szájápolás hónapja, szájápolási készítményeket gyártó és forgalmazó cégeket kérdeztünk arról, hogy mik a szektor újításai, milyen trendek vannak, és mennyire fogékonyak a hazai fogyasztók az újdonságokra.

A Vogue Business az év elején arról számolt be, hogy a fogyasztóknak egyre fontosabbá válik az öngondoskodás, emiatt nagyobb hangsúlyt kap a fogápolás, illetve a hajhullás és az érzékeny bőr kezelése. 
Miután a világjárvány rákényszerítette az embereket, hogy felismerjék, mennyire érzékenyek vagyunk mindannyian, erősödött a késztetés, hogy árnyaltabban és intelligensebben gondoskodjanak magukról.
Az egészségre és a tisztaságra való folyamatos összpontosítás mellett ez az ágazat profitál az úgynevezett „Zoom-boomból”, amely arra ösztönözte a fogyasztókat, hogy egyre több kozmetikai-fogászati kezelést keressenek, mivel elégedetlenek voltak a videohívásokon látott mosolyukkal. A Criteo júliusi beszámolója alapján az Egyesült Államokban csak a fogselyem online ­értékesítése március­ban és áprilisban több mint 30 százalékkal, májusban 80 százalék­kal, júniusban pedig 56 százalékkal nőtt az előző évhez képest.

Egyre fontosabb a szájápolás
Révfalvi Andrea, a Colgate-Pal­mo­live (Magyarország) Kft. retail marketing menedzsere elmondta, hogy a márkáik számára legfontosabb szájápolási kategóriákban (fogkrémek, manuális fogkefék és szájvizek) 2021 óta folyamatosan és jelentősen növekednek.
„Azt látjuk, hogy a ­vásárlók életében a szájápolás, a száj egészségének megőrzése egyre fontosabb szerepet játszik. Mindhárom márkánk, a Colgate®, az elmex® és a meridol® is kifejezetten jól, a kategória átlagokon felül teljesít a kiskereskedelemben, terápiás termékeink pedig a patikákban is egyre keresettebbek. A manuális fogkefe piacon a Colgate továbbra is őrzi vezető szerepét, a fogkrémek piacán pedig különösen a Colgate fogfehérítő, illetve a terápiás elmex és meridol fogkrémek iránti kereslet nő a legdinamikusabban” – állapította meg.
Ebben az évben különösen népszerűek azok a multi-indikációs fogkrémek, amelyek egyszerre több szájápolási problémára nyújtanak megoldást. Ilyen például az idei ­évben bevezetett elmex® Sensitive Plus Complete Protection fogkrém, de a fogfehérítő, illetve a fogszuvasodást ­megelőző fog­krémekből is több fogyott az idei évben.

Trendek és újdonságok
Az elmúlt időszak nagy slágere a charcoal, vagyis az aktív szén. Az ilyen összetevőket tartalmazó fogkrémeket, száj­vizeket, sőt fogkeféket is keresik a vásárlók. Továbbra is népszerűek a naturális, bio összetételű termékek.
A környezettudatosság, a fenntarthatóság a csomagolás terén is kiemelt jelentőségű a Colgate-Palmolive számára. Terveik szerint 2025-re a fogkrémeik és szájvizeik 100 százalékban újra­hasznosítható tubusban vagy palackban, manuális fog­keféik pedig újrahasznosított műanyagban kerülnek forgalomba.
A Colgate kiemelt területe a fogfehérítés, minden árkategóriában kínálnak fogfehérítő termékeket. Az idei év egyik kiemelt újdonsága a Colgate Max White Ultra® termékcsalád. Forradalmi, az oxigén mélyen ható erejét ­kihasználó technológiája az eddiginél is hatékonyabb és biztonságosabb fogfehérítést tesz lehetővé.

Előnyben a plusz funkciókkal bíró termékek
Makovényi-Soós Adrienn, a Schüssler-kozmetikumokat forgalmazó Homeonatura Kft. tulajdonosa és ügyvezetője elmondta, hogy fogyasztóik a plusz funkciókkal bíró fogkrémeket részesítik előnyben.
A tudatos vásárlók körében a natúr fogkrémek iránt is megnőtt a kereslet. Egyre többen keresik a vegán, állatkísérlet-mentes termékeket – mondta.
A Homeonatura Kft. natúrkozmetikumokkal van jelen az itthoni és külföldi piacon. A fogkrémeik különlegessége, hogy természetes hatóanyagokat és Schüssler ásványi sókat tartalmaznak, és mindegyik egy-egy plusz funkcióval is bír. Az aktív­szenes fogkrém a fehér fogakért, a teafaolajos az ínygyulladás és fogszuvasodás ellen, a citrusos pedig homeopátiás kezelés mellett is használható.
Fontos, hogy termékeink nem tartalmaznak SLS-t, ­vagyis habképző vegyszert, triklozánt és fluort. A triklozán a legolcsóbb antibakteriális, a fluorid nagyon jó szuvasodást gátló anyag, csak éppen erősen mérgező is lehet – hangsúlyozta.
A Schüssler ásványi sók egyedülállóan csak az ő fogkrémeikben vannak jelen.

Széles kínálat, hiányos fogyasztói ismeretek
Úgy látja, hogy a fogporok, fogtabletták, fogszappanok és zero waste csomagolású termékek a szektor újdonságai. Véleménye szerint kitűnni a piacon edukációval lehet.
„»Zárd el a vizet, amikor használsz engem!«. Ez az üzenet olvasható a fogkrémeink tubusán. Az edukáció azért is szükséges, mert az orális egészségtudatos magatartással és a szájegészséggel kapcsolatos ismeretek hiányosak. Ráadásul nagyon széles a kínálat az itthoni piacon is” – állapította meg.
Egyre nő az újrahasznosított műanyagból, bambuszból készült termékek iránti kereslet, illetve fontos a felhasználóknak, hogy a szájápolás terén is csökkentsék a műanyagfelhasználást.
Makovényi-Soós Adriennék azt tapasztalják, hogy a fogyasztók márkahűek, nehezen váltanak újra, viszont amikor valamilyen egészségügyi probléma lép fel, akkor annak megoldására fókuszálva váltanak terméket.

Ha szájápolás, irány a drogéria!

Fogkrémből, fogkeféből, szájvízből és elektromos fogkeféből közel 30 milliárd forint értékű termék került a fogyasztók kosarából a fürdőszobapolcokra 2021. június és 2022. május között, ami 6%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához viszonyítva, 3%-os mennyiségi bővülés mellett.

Két számjegyű forgalomgyarapodás a fogkefe piacán
A legnagyobb piacbővülés a fogkefék esetében történt. A vizsgált időszakban a közel 6 milliárdos forgalmat 11%-os értékbeli növekedéssel érte el a kategória.
A csatornákat tekintve a fogkefe értékbeli eladásának háromötöde a drogériákban történt. A forgalomnövekedés is itt volt az egyik legmagasabb, értékben 14, volumenben 8%-kal emelkedett itt a fogkefeeladás.
A vizsgált 12 hónapban a fogyasztók gyártói márkás termékekre tették le voksukat, ezek értékbeli piaci részesedése ugyanis 84%-os. A növekedés mértéke is az ilyen termékek esetében számottevőbb, hiszen ezeknél 11, míg a saját márkás termékek eladásában 8%-os értékbeli növekedés figyelhető meg.
Ha a fogkefék sörteerősségét vizsgáljuk, a legtöbben a közepes erősségűeket választották, ezek generálják a forgalom csaknem kétötödét ­(38%-át), míg a puha sörtéjűek csupán 1 százalékponttal elmaradva a piac 37%-át adják. Ezeket követik az extra- és az ultrapuha sörtéjű fogkefék.

Fehérítő fogkrémek az élen
A tavaly júniustól ez év májusig tartó intervallumban több mint 2 millió liter fogkrémre 18 milliárd forintot költöttünk. Értékben ez 6%-os növekedés, mennyiségben azonban 1%-os csökkenés az előző év ugyanezen időszakához képest.
A fogkeféhez hasonlóan a fogkrém eladása is koncentrált: értékbeli eladásának fele zajlik a drogériákban. A 2500 m2-nél nagyobb boltokban a vásárlások értékének 22%-a, a 401–2500 m2 közti üzletekben pedig kevesebb, mint egyötöde (19%-a) realizálódik.
A gyártói márkák uralják a fogkrémpiacot: az értékbeli eladások 98%-át ezek a termékek hasítják ki.
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe által meg­különböztetett 8 funkció közül a legnagyobb értékbeli forgalmat a fehérítő hatású fogkrémek érték el, így a piac 35%-át teszik ki. Számottevő részesedéssel bírnak még a speciális (21%), valamint az érzékeny fogakra szánt változatok (15%).

Szájvíz-dobogó: hűsítő, mélytisztító, fehérítő
Szájvízből 2 millió liter fogyott 2021. június – 2022. május között, csaknem 5 milliárd forint értékben. A kategória értékben 2%-kal nőtt, volument tekintve pedig 1%-kal csökkent.
A korábban említett szájápolási kategóriákhoz hasonlóan itt is a drogériákban történik az eladások fele. A 2500 m2-nél nagyobb üzletek a forintban mért forgalom további egynegyedét, a 401–2500 m2 közti boltok pedig 17%-át hasítják ki.
Minden tíz, szájvízre költött forintból 9-et gyártói márkás termékekre fizetnek ki a hazai fogyasztók.
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a számos különböző funkciójú szájvíz közül a hűsítő tulajdonságokkal rendelkezőket emeljük le leginkább a boltok polcairól: értékben mért részesedésük az eladás egyötödét is meghaladta. A mélytisztító-frissítő és a fehérítő termékek pedig 10, valamint 8%-ot hasítanak ki a piacból.

Fertőtlenítés és tisztítás
Szommer Dóra, a Johnson & Johnson senior márka és vásárlói aktivitás menedzsere elmondta, hogy a LISTERINE szájvizekkel céljuk a különböző fogászati problémák kialakulásának megelőzése. Szájvizeik négy illóolajon alapszanak, amelyek kifejezetten hatásosak a fertőtlenítésben és az olyan területek megtisztításában, amelyet csupán mechanikai tisztítással nem lehet elérni.
Ez azért fontos, mert a fogmosás önmagában csak a szájüreg 25 százalékát képes megtisztítani, fogszuvasodást vagy fogínygyulladást okozó baktériumok millióit hátrahagyva – ­hívta fel a figyelmet.
A legismertebb termékük a Cool Mint, amely nem pusztán friss leheletet biztosít használójának, hanem a teljes szájhigiéniáról is gondoskodik úgy, hogy megküzd a fogmosás után a szájban maradó baktériumokkal. Az ugyancsak teljeskörű szájápolást nyújtó Total Care termékcsaládjuk emellett a fogakat is erősíti, véd a fogszuvasodás ellen, és az ínyproblémákra is megoldást jelent.

A különleges igényekre is van megoldás
A speciális igényeket is igyekeznek kiszolgálni, ilyen például az érzékeny fogakra való LISTERINE Total Care Sensitive, vagy az ínygyulladás elleni terápiás termékük, a LISTERINE Gum Therapy, illetve az akár már egy hét alatt fehérebb fogakat biztosító LISTERINE Advanced White. Van gyerme­keknek fejlesztett, ízesített szájvizük is, a LISTERINE Smart Rinse, amely megszínezi a fog­mosás után szájban maradó lepedéket.
Úgy látják, a szájvizeknél is egyre nagyobb figyelmet kap a fenntarthatóság. Hangsúlyozta, hogy a LISTERINE esetében két módon is igyekeznek tenni a bolygóért.
„Lecseréltük a csomagolásunkat, amely így már 100 százalékban újrahasznosítható és 50 százalékban újrahasznosított műanyagból készül. Emellett idén bevezettük a Naturals termékcsaládunkat, amely 96 százalékban természetes eredetű és biológiailag lebomló formulával rendelkezik” – közölte.

Értékelik az állatjóléti tudatosságot
Varga-Darabos Andrea, a Manna Zrt. tulajdonosa lapunknak elmondta, hogy a Manna mindig és mindenkor hűséges az elveihez. Nem tekintik sem a vegán elvárásokat, sem a természetes összetevőket trendnek, náluk ez a márka alapvető lényegéhez tartozik.
„Amivel a fogkrémeink esetében ezt karakteresen ki tudjuk egészíteni, az a fluorid-mentesség, ami a termékeink iránt megmutatkozó stabil keresletet nézve kiváló szinergia egy natúrmárkától” – fogalmazott.
Úgy véli, hogy a receptúráik népszerűsége a kifinomultságukban rejlik. A fluoridmentességen túl az orvosi szén és a természetes citrom illóolaj, vagy az orvosi zsálya és a fodormenta kettőse egy leheletnyi tengeri sóval kiegészítve alkotják a kompozícióikat.
Külön örülünk a gyerekeknek kifejlesztett eperízű fogkrémünk stabil sikerének. Nagyon sokáig kísérleteztünk azon, hogy a látvány, a zselés állag, a kirobbanó íz és illat a gyerekek számára ennyire megkapó legyen – jegyezte meg.
Tapasztalataik szerint a fogyasztók keresik és értékelik a hitelességet. Különösen sok pozitív visszajelzést kapnak a termékeik állatjóléti tudatosságára vonatkozóan. Meglepően sokan keresik és igénylik az eredeti „Cruelty Free” tanúsítványt.

Környezettudatosság az előállításban és értékesítésben
A Manna Közép-Európa egyik vezető natúrkozmetikai márkája, több százezer webshop vásárlóval, közel egymillió Facebook-követővel rendelkezik. Varga-Darabos Andrea szerint évek óta a márkahűségből élnek.
„A természetnek mindenre van válasza, a mi dolgunk azokat megtalálni. A Mannánál a megoldások a természetből fakadnak, az innovációk a természetben kezdődnek” – mondta.
A Manna nem csak a beszállítók és alapanyagok kiválasztásánál, de az előállítás és értékesítés során is előnyben részesíti a környezettudatos megoldásokat. „Számunkra természetes, hogy a fogkefe bambusz, a fogkrém pedig vegyszer­mentes” – tette hozzá Varga-Darabos Andrea.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. szeptemberi szám)

BELELAPOZOK