A babák számára készült ételek, pelenkák, mosószerek és egyéb termékek gondos odafigyelést igényelnek, hiszen amellett, hogy ezek a termékek megkönnyítik a csöppségek és szüleik mindennapjait, megalapozhatják a gyermekek egész életét. A gyártók éppen ezért a legjobb tudásuk szerint, innovatív módon, egyre természetesebb összetevőkből és környezettudatosabban készítik a legkisebbeknek szánt termékeket.
Az egészség a legfontosabb szempont
„Az elhízottság, túlsúly aránya a magyar lakosság körében kiemelkedően magas, ami sajnos sok esetben együtt jár a mozgásszegény életmóddal, a helytelen táplálkozással, valamint számos felnőttkori betegség egyik hozzájáruló oka lehet. Éppen ezért fontos, hogy gyermekeinket már a kezdetektől fogva a kiegyensúlyozott és változatos étkezés felé tereljük, aminek az alapjait már a hozzátáplálás kezdetekor lerakhatjuk szülőként. Ezt a vállalatunk küldetése miatt is kulcsfontosságúnak tartjuk, melynek lényege, hogy termékeink révén hozzájáruljunk a lehető legtöbb ember egészséges életviteléhez. Az egészség pedig természetesen minden korban, így a gyermekek esetében is létfontosságú” – hívta fel a figyelmet Siegler-Simai Katalin, a Danone baba- és csecsemőtáplálás üzletág fogyasztói portfóliójának marketing menedzsere, hozzátéve, hogy a Danone csecsemőknek és kisdedeknek szánt termékportfóliójának kialakításakor ez volt az egyik lényeges szempont.
Siegler-Simai Katalin elmondta, hogy hasonlóan fontosnak tartják, hogy minél változatosabban tápláljuk gyermekeinket, ezért igyekeznek olyan széles portfóliót kialakítani, amivel a babák és kisgyermekek étkezését változatossá, egészségessé tehetik bármely étkezés során, legyen az reggeli, ebéd, uzsonna vagy vacsora.
A manager úgy véli, hogy talán az 1 éves kor az egyik legnagyobb vízválasztó. „Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy amikor már fut-szalad a kisgyermekünk, szépen nőnek a fogacskái, már ugyanazt eheti, mint mi, szülők. Pedig az 1–3 éves gyermekek tápanyagigénye jelentősen eltér a felnőttekétől, hiszen ebben az időszakban továbbra is elképesztő ütemben nőnek, fejlődnek, tanulnak a kicsik. Ehhez pedig sok-sok olyan tápanyagra van szükségük, ami ebben támogatja őket. Viszont a pocakjuk mérete ilyenkor még igencsak limitált, ráadásul a válogatósság is megjelenhet már. Az 1 éves kor feletti gyermekeknek szánt portfóliónk kialakításánál pont az erre az életkorra jellemző speciális igényeket vettük figyelembe” – magyarázta.
Siegler-Simai Katalin elmondta, hogy a termékeiket az egészséges és változatos étkezések jegyében szeretnék továbbfejleszteni, és segíteni a szülőket abban, hogy ezt továbbvigyék 1 éves kor feletti kisgyermekek esetében is. „Büszkék vagyunk arra, hogy az online vásárlás erősödéséhez a baba kategóriában is aktívan hozzájárulunk. Fontos, hogy ne csak a termékportfólióval kövessük a változó igényeket, és buzdítsuk a szülőket az egészséges táplálásra, hanem támogassuk őket abban is, hogy könnyen és gyorsan tudjanak beszerezni olyan termékeket, amelyek segítségével ezt meg tudják valósítani. Ezzel tudunk segíteni nekik abban, hogy több minőségi idő jusson a családra. Mert a baba akkor boldog, ha anya és apa is boldog” – összegezte a Danone marketing managere.
Bébiételek, nem csak babáknak
Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketing vezetője elmondta, hogy a bébiételek piaca évek óta stagnáló tendenciát mutat. „2021 második felétől tapasztalható volt egy kisebb visszaesés, 2022 első negyedévében azonban jelentős növekedést tapasztaltunk mind a saját, mind pedig a kategória forgalmában. Ez a növekedés többnyire a kialakult háborús helyzetnek tudható be; különösen ezt a termékkört jellemzik a humanitárius segélyként történő felajánlások” – tudtuk meg. A bébiételek legfőbb vásárlói bázisát természetesen az anyukák teszik ki, akik gyermekeiket táplálják a különböző ízesítésű termékekkel. „Emellett egyre gyakrabban használják az időskori táplálkozásban, a fogászati kezelésben résztvevők körében és újabban a különböző diétákat követők, fogyni vágyók is előszeretettel vásárolnak bébiteleket” – árulta el Bazsó Rita.
A marketing vezetőtől megtudtuk, hogy az elmúlt évben kerültek bevezetésre az Univer bébiitalok 6 féle ízben. Az idén pedig a nyár elején a polcokra kerültek új, zabpelyhes bio bébiételeik, melyekkel segítséget nyújtanak a glutén- és tejallergének bevezetésében. „A termékek 8 hónapos kortól adhatók, egyelőre három féle ízben fejlesztettük ki, de szándékaink szerint a jövőben szeretnénk kiszélesíteni a sorozatot” – avatott be. Bazsó Rita úgy gondolja, sokan vásárolják a bébiételeket a drogériákban, a legnagyobb választék ugyanis ott található. „A drogériák mellett még a hipermarketek felhozatala is meglehetősen széles. Jóval kisebb a szortiment, de az ár valamivel kedvezőbb a diszkontokban. Az online vásárlás ugyanúgy jellemző, mint más termékköröknél, bár a kismamák nagy része a vásárlást összeköti egy-egy sétával, mely lehetőséget nyújt nekik a kimozdulásra” – mondta.
A bébiételek tekintetében speciális a célcsoport, évről-évre megújuló, így a márkahűség csak rövid időszakot érint. „Az anyukák általában egymás tapasztalataira alapozva válogatnak a bébiételek között. Eleinte több márkát is kipróbálnak, kísérleteznek az ízekkel, a különböző összetevőkkel. A hozzátáplálás későbbi szakaszaiban azonban sokakban kialakul egy-egy márka iránt a bizalom. Az Univer bébiételeknek, -italoknak a megújuló célcsoporton belül stabil vásárlóbázisa van, akik ragaszkodnak termékeinkhez” – mesélt a tapasztalatairól a vezető. Az újdonságokat illetően Bazsó Rita elmondta, hogy az Univer folyamatosan keresi a lehetőségeket, akár ízbeli, akár csomagolási innováció tekintetében. „A fenti újdonságokat reményeink szerint további újítások is követik majd a jövőben” – mondta.
Növekvő igények
Csereklei Zoltán, a Pelenka.hu ügyvezetője szerint a világgazdaság alakulása és az ellátási láncok fenntarthatóságában mutatkozó kihívások a gazdaság minden ágazatára jelentős hatással bírnak, így az e-kereskedelemre, és azon belül az FMCG és baba-mama termékek területére is. „Tapasztaljuk, hogy az ellátási láncok működésében támadt zavar meglepő hirtelenséggel rendítheti meg a piacokat. Egyes terméktípusokból átmeneti vagy akár tartós hiány is kialakulhat. Amennyire a lehetőségek engedik, igyekszünk időben reagálni az ilyen nagy horderejű változásokra, hogy a vásárlóinkat állandó és biztos árukészlettel tudjuk kiszolgálni” – árulta el.
Bár a gyermekszületések száma jelentősen visszaesett hazánkban az elmúlt egy évben, de az ügyvezető úgy látja, hogy a Pelenka.hu dinamikus növekedése kitartónak mutatkozik. „Kínálatunk hétről hétre nő, szélesítjük a termékportfóliót mind vertikálisan, mind horizontálisan, ennek eredménye természetesen a forgalmunk alakulásán is meglátszik. A Pelenka.hu 4 évvel ezelőtti indulásához képest megtízszereztük a szortimentünk, és itt nem tervezünk megállni. A kereslet az évek során ugrásszerűen nőtt és folyamatosan növekszik továbbra is, ezt bizonyítja, hogy az indulásunkat követő második évben a szegmensünkben piacvezetők lettünk, amit azóta is sikerült megőriznünk, annak ellenére, hogy nagy nemzetközi hálózatok is beindították már az e-kereskedelmi üzletágaikat” – mondta.
Nem gondolná a laikus, hogy egy babapelenka mögött micsoda technológia és innováció lakozik. A vezető márkák folyamatosan fejlesztenek, kísérleteznek és újításokat dobnak a piacra. Csereklei Zoltántól megtudtuk, hogy az elmúlt évek nagy dobása a 3 csatornás nedvesség-elvezető rendszer volt, amit a pelenkamárkák különböző módokon adaptáltak a saját termékeikre. „Születtek környezettudatos(abb) megoldások, kevesebb cellulóz felhasználásával, ez vékony kialakítású pelenkákat eredményezett, melyek így kevesebb helyet is foglaltak: kevesebb csomagolóanyagot és kisebb logisztikai költséget eredményezve. Ezek mellett is folyamatosan zajlanak a fejlesztések és évről évre újítanak, forradalmasítanak a pelenkák kialakításán” – magyarázta.
Az ügyvezető szerint a magyar piac rendkívül árérzékeny, mely különösen igaz a pelenka típusú termékekre. „Akár minimális, pár forintos árelőny is döntő lehet, és az a tapasztalatunk, hogy egy-egy kedvezőbb ajánlat akár több ezer vásárlót tud napi szinten megmozgatni. A mai világban elengedhetetlen és egyben elvárás is a jól felépített, könnyen kezelhető webshop, a minőségi kiszolgálás és a rendelés gyors, megbízható kiszállítása, ezek nélkül megbukik egy webshop. Ha ez megvan és az ajánlat is piacképes, akkor nyert ügyünk van” – fogalmazott.
Csereklei Zoltán szerint a jelenlegi felgyorsult világban a trend a minél egyszerűbb dolgok felé halad. A babatermékek piacán is legyen a termék minél gyorsabban összerakható, minél egyszerűbben használható. „A gyártók is próbálnak a felhasználók fejével gondolkozni, ikonokkal, piktogramokkal segíteni a szülők életét és a vásárlók egyértelműen azon termékekhez nyúlnak, amik egyszerűbbnek tűnnek. A pelenkamárkák is folyamatos innovációkkal állnak elő, melyek a szülők és a babák életét is megkönnyítik. A Pine Smart pelenkája például olyan indikátorcsíkkal rendelkezik, mely jelzi a húgyúti fertőzést okozó baktériumok jelenlétét, így a szülők rögtön a gyermekorvoshoz tudnak fordulni, még a fertőzés elején. Ezek mellett folyamatosan színesedik a piac műanyagmentes csomagolás, lebomló és újrahasznosított anyagokból is készült termékekkel” – újságolta.
A pelenka-szortimentet illetően az ügyvezető elmondta, hogy nagyon széleskörű a kínálatuk. Természetesen a forgalom jelentős részét a normál, megszokott nagy pelenkamárkák és megszokott pelenkatípusok adják, de egyre nagyobb igény mutatkozik a speciális pelenkákra is. „Gondolok itt például az éjszakai vagy tini gyerekek számára kialakított pelenkákra, a húgyúti fertőzést kimutató pelenkákra. A strandoláshoz alkalmazható úszópelenkára értelemszerűen nyáron megnő a kereslet, de a babaúszás révén az év minden időszakában adunk el ebből a termékből is. A webshopokban a nagyobb kiszerelések népszerűsége töretlen, hiszen az 1 darabos kiszereléssel ellentétben a havi-másfél havi pelenkaboxokkal egyszerűen tudnak nagy készletet házhoz rendelni a szülők, ami így gazdaságosabb választás is számukra. Ha termékmintára kíváncsiak az édesanyák, abban is tudunk nekik segíteni. Nagy sikere van a Pelenka.hu Babaváró csomagunknak, aminek a lényege, hogy az igazolt várandósok számára egy hasznos termékösszeállítást biztosítunk” – mondta.
Biztonság és komfortérzet
Krubl Yvette, a Procter & Gamble RSC Kft. közép-európai vállalati kommunikációs vezetője elmondta, hogy két alapvető tényező befolyásolja a célcsoportot, egyrészt a magyar születésszám csökkenése, másrészt a születendő gyermekekkel új szülői csoportokat kell meggyőzni a márka értékeiről.
Krubl Yvette az innovációkat illetően elmondta, hogy a legújabb innovációjuk a pelenkákban lévő biztonsági zseb, ‘kakitasi’, amely meggátolja, hogy a pelenka tartalma a kisbaba hátára szivárogjon, azaz maximálisan védi a gyermeket, komfortérzetet biztosít és higiénikussá teszi a mindennapokat. „A mai szülők kisbabájuk számára olyan terméket keresnek, amely nemcsak tökéletesen véd, tisztít és ápol, de környezetkímélő módon állítják elő. Sokéves fejlesztés eredményeként így született meg a Pampers Harmony pelenka és popsitörlő család, amely prémium pamut, cellulóz és növényi alapanyagú rostok felhasználásával készült. A felhasznált pamut fenntarthatóan termesztett gyapotból készült, a növényi rostok alapanyaga pedig cukornád, amelyek kombinációja a legpuhább érzetet nyújtja a kisbabák érzékeny bőrének. A Pampers Harmony Protection lukacsos fedőrétege azonnal magába szívja a nedvességet, és a Pampers többi pelenkájához hasonlóan akár 12 órán keresztül szárazon tartja a kisbabák bőrét” – számolt be az újdonságról.
A vezető szerint az ár-érték arány továbbra is fontos tényező a vásárlási döntésben. „Mi látunk egy olyan vásárlói réteget, akinek a minőség, a prémium termékek nagyon fontosak, így a fenntartható és kényelmi termékek előnyt élveznek az ő beszerzéseik során. A Pampers márka évek óta támogatja a koraszülött babákat extra kis méretű, csak nekik gyártott és kereskedelmi forgalomba nem kerülő pelenkákkal, emellett minden évben szervezünk promóciót, ahol gyermekeket támogató civil szervezeteknek gyűjtünk a fogyasztók segítségével és ezzel az adománnyal segítjük a munkájukat vagy kiemelném az UNICEF-fel közös globális kampányunkat, mellyel 1 millió csecsemő életét mentettünk meg a védőoltással, amit a márka finanszírozott” – újságolta.
Az újdonságokat tekintve a vezető kiemelte, hogy „2022-ben is természetesen folyamatosan jövünk innovációinkkal (mind a funkciók, extra megjelenés, illetve a környezetvédelem terén); meglepetésekkel, melyeket új reklámfilmek segítségével, partnereinken keresztül promóciókkal támogatva osztunk meg a kedves vásárlókkal.”
A fenntarthatóság irányában
Tölgyesi Grétától, az Essity Hungary Customer Libero senior brand managerétől megtudtuk, hogy az általánosan jellemző alapanyagár-növekedés, illetve energiaárak növekedése a pelenkagyártókat is sújtja, ezáltal nagyon nehéz az árak stabilan tartása, pedig ez egy kifejezetten árérzékeny kategória. „A szülők számára a minőség a fő szempont, amikor márkát választanak, de emellett a költségeket is szem előtt tartják, és az ár, illetve promóciók komoly befolyásoló tényezők a vásárlás során. A gyártók másik nagy kihívása a fenntarthatóság, a Libero termékfejlesztések során a minőség mellett ez a másik legfontosabb szempont, amit a kollégák figyelembe vesznek” – mondta.
A termékinnovációkkal kapcsolatban a manager elmondta, hogy a Libero esetében a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően pelenkáik egyre kényelmesebbek és környezetbarátabbak, ez utóbbi pedig a csomagolóanyagokra is igaz. „A babák érzékeny bőréhez igazodva puha és légáteresztő anyagokat használunk, emellett folyamatosan növeljük az újrahasznosítható anyagok mértékét a gyártás során” – tájékoztatott. Tölgyesi Gréta úgy véli, hogy a szülők számára a termék minősége rendkívül fontos, szivárgásmentes, megbízható megoldást keresnek, mindezt megfelelő ár-érték arányban, de a fenntarthatóság, gyermekeink jövője szintén egyre magasabbra kerül a prioritási listán, így az Essity-nél is további fejlesztések várhatók a fenntarthatóság irányában.
„A szülők ragaszkodnak a jól bevált, megbízható márkákhoz, azonban könnyen váltanak és próbálnak ki más márkát, amennyiben „balesetek” fordulnak elő a megszokott pelenkánál. Ez leginkább a baba súlygyarapodásakor szokott előfordulni” – mondta. „Rendkívül fontos, hogy az érzékenyebb babák igényeit is figyelembe vegyék a gyártók, hiszen a lakosság nagy része szenved valamilyen kontaktallergiától és a babák kitettsége még ennél is nagyobb. A pelenka légáteresztő képessége és az anyaghasználat kulcsfontosságú egy allergiára hajlamos baba esetében. A Libero pelenkák a Skandináv Asztma- és Allergiaszövetség által ajánlott termékek, így az érzékeny bőrű, allergiás vagy allergiára hajlamos csecsemők számára is megfelelőek. Bőrgyógyászatilag teszteltek és nem tartalmaznak testápolót, hogy a bőr védelméről a baba egyéni igényei szerint lehessen gondoskodni” – magyarázta.
A manager elmondta, hogy a pelenkapiac erőteljesen tolódik a bugyipelenkák irányába, nagyjából a piac negyedét a bugyipelenkák teszik ki, ami még messze elmarad a nyugati országokban látható aránytól. Az úszópelenkák fogyására nagymértékben jellemző a szezonalitás és forgalma jelentősen alacsonyabb.
Természetes összetevők
Orgován Éva, a Johnson & Johnson Kft. shopper activation managere elmondta, hogy a babaápolás kategóriában értékbeni növekedés figyelhető meg, amely főként a drogériacsatorna növekedésének köszönhető. „Emellett az online értékesítés is folyamatosan növekszik és egyre népszerűbb. Azonban a piac bővülése mellett a gyártóknak komoly kihívásokkal kell szembenézniük, többek között a növekvő infláció miatt” – mondta.
A manager szerint, ami a babatermékek esetében megfigyelhető a piacon, az az, hogy a természetes összetevők iránti igényen túl a környezettudatosság is kiemelten fontos szempont, amelyre a legtöbb gyártó is figyelmet fordít. „Vállalatunk a környezet védelme érdekében fontossági sorrendet alakított ki, hogy az előállítási folyamatok során olyan összetevők kerüljenek bele a termékekbe, amelyek nem károsak a vízi életre és az ökoszisztémára. Továbbá fenntarthatósági küldetésünk, hogy részt vegyünk olyan programokban, amelyekkel segítünk megvédeni a környezetünket a jövő generációjának. Ennek eredménye volt az is, hogy 2021-ben a legtöbb pumpás termékünk kupakos záródású csomagolásra váltott, ezzel is csökkentve a műanyagfelhasználást” – újságolta el, hozzátéve, hogy „az új trendeket vizsgálva azt gondoljuk, hogy a fenntartható termékcsomagolások jelenléte bővülni fog a piacon.”
Orgován Éva úgy véli, a vásárlói döntést vizsgálva egyre jellemzőbb a tudatos vásárlás, többnyire ajánlás vagy alapos utánajárás után vásárolnak babaápolási termékeket. „Éppen ezért elsősorban nem árérzékeny a kategória, bár az ár egyáltalán nem elhanyagolható tényező, a vásárlók tudatosan keresik a kedvező ajánlatokat és akciókat. Emellett a piaci trendeket vizsgálva azt tapasztaltuk, hogy évről évre fontos szempontot jelent a természetes összetevők megléte, amire vállalatunk is kiemelt hangsúlyt fektet és a Johnson’s portfóliójában szereplő összes termékünk több mint 90%-ban természetes összetevőket tartalmaz” – tudtuk meg.
Allergén mentesen
Kulcsár Ildikótól, a Cudy Future Kft. tulajdonosától megtudtuk, hogy szerencsére már az európai uniós szabályozások is korlátozzák a mosószerekbe, babák vagy babaruhák tisztítására készült termékek tartósításához használható anyagokat. „Az egyik legnagyobb változás a tartósítási technológiákban történt. Ez azért is fontos, mert a hagyományos tartósítószerek a legtöbb allergiát kiváltó anyagok. A másik, allergizáló anyag a mosószerekben az illatanyag. Az illatanyagok összetevőire vonatkozóan is komoly szigorítások léptek életbe, újabb allergizáló anyag mennyiségét korlátozták” – tájékoztatott.
A tulajdonos úgy véli, a leginkább egészségtudatos vásárlók a kisgyermekes szülők. „Fontos számukra a gyermek egészsége. A környezettudatosság, fenntarthatóság is egyre fontosabb szempont, hiszen a "Földet a gyermekeinktől, unokáinktól kaptuk kölcsön". Örömmel csatlakoznak flakoncsere programunkhoz, amely során a kiürült mosószeres flakonokat újratöltjük” – újságolta.
Kulcsár Ildikó elmondta, hogy az allergiás megbetegedések száma folyamatosan növekszik. „Mind a megelőzésben, mind pedig a tünetek kezelésében fontos szerepet játszik az illat és allergén-mentes termékek használata. A Csepke baby 0m+ termékek egyszerre illat- és allergén-mentesek” – mondta. A mosószerekkel szembeni elvárásokat illetően a tulajdonos elmondta, hogy az allergén-mentesség mellett nagyon fontos a megfelelő tisztítóhatás elérése. S hogy milyen új termék megjelenése várható a közeljövőben? „A babaszoba tisztítására szánt Csepke baby általános tisztító után folyamatban van a Csepke baby 0m+ illat- és allergén-mentes babafürdető bevezetése a piacra” – árulta el.
Előnyben a megbízható márkák
Kőrösy Gabriellától, a MAM Hungária Kft. Country managerétől megtudtuk, hogy egyre nagyobb a babáknak szánt termékek piacán elérhető márkák és termékek száma, ezért a cég folyamatosan figyeli a fogyasztói igényeket.
„A vásárlók egyre tudatosabbak ezen a piacon is, és a baba kategóriákban még nagyobb körültekintéssel vásárolnak. Továbbra is kiemelt fontossággal bír a minőség és a megbízható márkák iránti igény. Egyre inkább jellemző az is, hogy a természetes anyagból készült, illetve a kevesebb ökológiai lábnyommal rendelkező termékek iránt érdeklődnek, bár ezen a területen még kisebb mértékű a tudatosság” – jegyezte meg.
Az innovációkat illetően Kőrösy Gabriella megemlítette, hogy a cumiknál egyértelműen fontos a termék megfelelő kialakítása, és ezen belül is a szívóka anyaga és formája. „A MAM cumikat úgy terveztük, hogy elősegítsék a szájüreg egészséges fejlődését – orvosszakértőkkel, köztük fogorvosokkal együttműködve biztosítjuk az ortodontikus kialakítást. Minden cumiszívókánk kellően puha, rugalmas és kicsi ahhoz, hogy a szájüreg fejlődésére gyakorolt hatásuk a minimálisra csökkenjen. Cumijainkhoz egyedülálló szilikont fejlesztettünk: ez a MAM SkinSoft szilikon, ami a szilikon egyéb típusainál puhább, és ismerős érzetet kelt a babákban, így nagyon könnyen és gyorsan elfogadják. Ráadásul a csúszásmentes felületének köszönhetően a cumi könnyebben bent marad a baba szájában” – magyarázta, majd rátérve a cumisüvegekre, elmondta, hogy: „A cumisüvegeknél a fejlesztések egyik vezető iránya a kólikás hasfájás csökkentés volt. Más módszerek mellett a szelepes cumisüvegek is lehetőségként jönnek szóba a hasfájós babák tüneteinek csökkentésében. A MAM Anti-colic cumisüvegek alján található szelep megelőzi a légbuborékok képződését és megállítja a folyadék habosodását, ami egyenletes folyadékáramlást biztosít, és megakadályozza, hogy a baba levegőt nyeljen. Ezenfelül egyedülálló fejlesztés az önsterilizáló funkció a MAM Anti-colic cumisüvegeknél, aminek segítségével könnyedén és akár 3 perc alatt sterilizálhatjuk a cumisüveget. Ez nemcsak praktikus és megkönnyíti a mindennapokat, de segítségével az energia felhasználás és a CO2 kibocsátás akár 85%-a megtakarítható.”
A manager elmondta, hogy a vásárlók elsősorban a rokonok, ismerősök ajánlásai alapján választanak a babatermékek közül, ami az elmúlt években kiegészült azzal, hogy nagyban támaszkodnak a közösségi média felületeken, csoportokban ajánlott, látott terméktesztekre, információkra. „De az is megfigyelhető, hogy nő azoknak az aránya, akik sokkal tudatosabban döntenek, feltérképezik az elérhető márkákat, ajánlatokat és egyre nagyobb körültekintéssel vásárolnak” – tette hozzá. A márkahűséget illetően Kőrösy Gabriella úgy fogalmazott, hogy erre a kategóriára ez egyértelműen jellemző. „A vásárlók kifejezetten ragaszkodnak a már kipróbált és bevált márkákhoz, ami a MAM termékek esetében abszolút megfigyelhető. Természetesen ehhez az is hozzájárul, hogy ha minőségi terméket találnak a vásárlók és ezeket a baba is gond nélkül elfogadja, akkor nincs szükség további kísérletezésre. Ezért fontos a megbízható gyártói háttér és a körültekintő termékfejlesztés. Mi különösen nagy figyelmet fordítunk arra, hogy termékeinket széles körű orvosi és szakértői együttműködéssel alakítsuk ki és kitűnő, biztonságos alapanyagokból készüljenek” – árulta el.
Óvatosan az illatokkal!
Radnainé Sitkei Krisztina, a Mosómami Kft. ügyvezetője felhívta a figyelmet arra, hogy a vásárlókat meg kell tanítani helyesen mosni: közös érdeke a divatiparnak, a tisztítószergyártóknak és a fogyasztónak is a pazarlásmentes, környezetet óvó mosószerhasználat. „Ehhez tudni érdemes, hogy milyen ruhaneműhöz, milyen mosási szokáshoz, géphez választunk mosószert a polcról” – hangsúlyozta.
Az ügyvezető elmondta, hogy a legtöbb gyártó a környezettudatosságot összeköti a kisgyermekes léttel, ami jogos, ugyanakkor sok újítást még nem lát, ami arra irányulna, hogy megkönnyítse a család mindennapjait. „Mi kínálunk egyszerűen praktikus mosólapkát, illetve hatékony folttisztító szappanokat is. Nem javaslom az illatanyagok használatát kisbabák ruháinál a szülői kötődés megerősödése miatt és a bőr védelme miatt sem. Bár a kisgyermekes szülők jobban ügyelnek a zöldítésre és egészségvédelemre, még mindig az a helyzet, hogy a szülő magának (a saját orrának) keres mosószert tudat alatt. Sokszor az első benyomás (szín és illat) elveszi a figyelmet a lényeges pontról, az összetevőkről, pedig a kisbaba ruhái és az ő bőre egészen mást kíván, mint a felnőtteké. Ezért is kínálunk például illatmentes mosólapkát, vagy csak éppenhogy illatosított Baba mosószert aloe vera kivonattal. Ez utóbbi újratölthető flakonokban is elérhető” – tájékoztatott.
A márkahűséget górcső alá véve Radnainé Sitkei Krisztina elárulta, hogy nagyon is jellemző náluk. „Ahogy nő a baba, vagy gyarapodik a család, esetleg összeköltöznek a nagyszülőkkel, más és más szempont kerül előtérbe, azonban széles portfóliónkból mindig tudunk jó megoldást kínálni a vásárlóknak, és ők bizalommal fordulnak hozzánk tanácsért. Ez megtisztelő” – vélekedett.
Az ügyvezető elmondta, hogy a cégük eleve úgy indult, hogy férje erősen ekcémás típusú, és erre kerestek megoldást, így minden fejlesztésük fő elve a „kevesebb több”. „Ez már elve csökkenti a kontakt ekcéma kialakulását. Mi kerüljük az etoxilált zsíralkoholok, MEA vagy DEA használatát, fókuszálunk a jó tisztító hatású, de lehetőleg növényi tenzidekre. Ezekben a különféle szaponin összetevők évszázadok óta ismert gyengéd tisztítóanyagok, melyeket kombinálunk a zöld kémia modern alapanyagaival” – avatott be.
A babamosószerekkel szembeni elvárásokat illetően az ügyvezető az alábbiakat sorolta fel: „Könnyű adagolás, irritáció mentes összetevők, minimalista receptúra, mely növényi összetevőkön alapszik. Ennyi ma már elvárható bármelyik mosószertől. Mindezek mellett legyen megfizethető, hogy ne legyen a kényelmes és hatékony ökomosás luxus egyik magyar családnak sem!”
Enyhe premizálódás figyelhető meg
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője a babatermékeket illetően elárulta, hogy a pelenkákra és törlőkendő termékekre van a legnagyobb kereslet az üzleteikben.
Sok hatás befolyásolta a közelmúltban a babatermékek piacát is, mégis a kommunikációs vezető úgy látja, enyhe premizálódás figyelhető meg a kategóriában. A babatermékek egy bizalmi kategória, hiszen a legkisebbek számára mindenki a legjobbat próbálja kiválasztani, persze a pénztárcájának megfelelően, éppen ezért Maczelka Márk úgy látja, ár-érték arány és promóciós megjelenések alapján döntenek elsősorban a vásárlók.
A méltán népszerű saját márkás SPAR termékek babatermékek kategóriájában azonban – a kommunikációs vezető elmondása alapján – a jelenlegi ellátási lánc problémák miatt sajnos nincs tervben új termékfejlesztés.
Megújulnak az Auchan Baby termékek
„Az Auchannál a babatermékek területén is igyekszünk nagyon széles és minőségi kínálatot nyújtani” – tudtuk meg Széll Hajnalkától, az Auchan Magyarország HR és kommunikációs igazgatójától, aki elmondta, hogy az elmúlt időszakban, az ukrán-orosz konfliktus hatására jelentősen megnőtt e termékek iránt a kereslet. „Mi azt tapasztaljuk, hogy elsősorban az olyan jó ár-érték arányú termékeket keresik vásárlóink, mint például a pelenka, a popsitörlő és a babaételek, de természetesen egy-egy influenszer-ajánlás és a különböző trendek is befolyásolják az értékesítés volumenét” – tájékoztatott. „Ami a trendeket illeti, azt mondhatjuk, hogy manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvend a bugyipelenka a nadrágpelenka mellett. Megfigyelhető, hogy a nyári időszakban sokan választják a különböző típusú gyümölcspüréket és azt is látjuk, hogy ennél a kategóriánál is egyre fontosabb szerepet tölt be a fenntarthatóság. Vásárlóink egyre nyitottabbak az ilyen jellegű termékek iránt” – vélekedett az igazgató.
Széll Hajnalka elmondta, hogy természetesen a sajátmárkás termékeiknél is követik a vásárlói trendeket, a fogyasztói igényeket és próbálják ezeket maximális kiszolgálni.
„Éppen ezért például hamarosan új babaételeket vezetünk be, amelyek között elérhető lesz a bio változat is. Az Auchan Baby felszerelésnél is sokkal szélesebb kínálattal várjuk majd a vásárlókat a közeljövőben, de természetesen továbbra is szem előtt tartjuk, hogy kiváló minőségű és jó ár-érték arányú termékeket biztosítsunk számukra. Még egy jelentős változással találkozhatnak vásárlóink, ugyanis megújítjuk a termékek kinézetét is, ennek köszönhetően sokkal fiatalosabb csomagolásokban vihetik haza a már megszokott kiváló minőségű termékeket” – újságolta el az igazgató.
A vásárlók nyitottak az újdonságokra
Takács László, a dm Kft. szortiment menedzsere a babatermékeket illetően elmondta, hogy jellemzően a mindennap használatos termékekre van a legerősebb kereslet, amelyek a pelenkák, a pelenkakiütés elleni krémek, babapúderek, babatörlőkendők, nagy kiszerelésű fürdetők és éjszakai cumik. Emellett az utóbbi időben egyre nagyobb teret hódítanak a natúrkozmetikumok babatestápoló és fürdető formájában.
A menedzser azt tapasztalja, hogy a vásárlók részéről egyre erőteljesebb az ártudatosság, viszont a prémium termékek iránti kereslet továbbra is meghatározó. „A baba szortimentben a termékek vonzó árát tartós ár stratégiánkkal biztosítjuk. Évente több alkalommal felülvizsgáljuk szortimentünket, annak érdekében, hogy a különleges igényeket maximálisan ki tudjuk elégíteni, ilyenkor törekszünk új márkákat is felkutatni” – árulta el.
Takács László úgy véli, a social media térhódítása egyre nagyobb hatással van a babatermékek kiválasztásában. Az ár-érték arány fontossága mellett szívesen kipróbálnak a vásárlók újdonságokat, natúrkozmetikumokat. „A saját márkás termékválasztékunknál jellemző a folyamatos – akár kisebb – megújulás is. Ilyenek például a nagyobb kiszerelésű termékek megjelenése vagy szilárd babaápolási termékek, továbbá hamarosan a babylove cumik is meg fognak újulni. A pelenkáknál szintén bővítjük a havi csomagok termékkörét, valamint hamarosan további újdonságok érkeznek a mosható pelenka kínálatba is” – újságolta.
A menedzser szerint egyre fontosabb a vásárlók számára a fenntarthatóság, az arra való törekvés. „Ez már érezhető a piacon, a keresletben, a forgalmi adatokban. Emiatt tavaly nyáron bővítettük a pelenkaszortimentünket több mosható pelenka termékkel, valamint a saját márkás öko pelenka termékcsalád bugyipelenkái és pelenkázó alátétje is bevezetésre került” – tájékoztatott.
(TERMÉKMIX magazin – 2022. júliusi szám)