Senki ne mondja, hogy a nyár nem a kávé szezonja, hiszen mindenki kedvenc élénkítő itala készíthető jegesen, fagylalttal, instant kávéból pedig bárhol, gyorsan és kényelmesen. A gyártók az elmúlt időszakban is azon dolgoztak, hogy meglepjék a fogyasztóikat, legyen szó akár a csokis, vagy éppen a kollagénnel kevert kávéról.

Egyre nagyobb az igény a koffeinmentes kávékra
„A legtöbben nyáron sem mondanak le a megszokott forró kávéikról, de emellett egyre népszerűbbé váltak a különböző jeges variációk (pl. jegeskávék, esz­presszó tonic)” – tudtuk meg Margittai Pétertől, a MOCCA­BIT Kft. ügyvezető igazgatójától.
A cég által forgalmazott Dallmayr márka egy új, Home Barista névre keresztelt termékcsaláddal jelentkezett a közelmúltban, amely három különböző szemes kávéból áll. A karakteres, arabica-robuszta trióból kettő (Caffé Crema Dolce és Caffé Crema Forte) a krémesebb kávék kedvelőit szólítja meg, míg a harmadik egy ízig-vérig klasszikus eszpresszó kávé. Mindháromra jellemző azonban a hosszú ­pörkölés és az alacsony savasság.
Az igazgató úgy véli, hogy a kényelmi megoldásairól ­híres kapszulás kávéfőzőkkel könnyen és kreatívan lehet különböző, a nyári melegben is kellemesen fogyasztható kávé­variációkat készíteni.
„Ehhez a Dallmayr széles kínálata tökéletes választás, mivel a különböző fajtájú, karakterű és intenzitású kávékkal végtelen számú kombinációs lehetőséget biztosít” – mondta.
A koffeinmentes kávék piaca továbbra is viszonylag szűk, bár az utóbbi években egyre nagyobb az igény ­ezekre. „A Dallmayr régóta kínál kiemelkedő minőségű ­koffeinmentes kávékat, legyen szó őrölt, szemes, vagy akár kávékapszulás változatokról” – mondta el az ügyvezető. Margittai Péter szerint alapvetően jellemző a magyar fogyasztókra a márkahűség, de a jelenlegi rendkívüli helyzet ezt némileg felülírhatja. Az extrém mértékű áremelkedések miatt a kávé az egyik legnagyobb elszenvedője a kialakult világpiaci helyzetnek.

A jegeskávé itthon még gyerekcipőben jár
Cziklin Veronika, a NESCAFÉ Soluble Coffee brand managere elmondta, hogy a magyarországi ­instantkávé-piacon nem tapasztalnak jelentős szezonalitást, a piacon belül a jeges­kávé pedig még gyerekcipőben jár, a 3in1 alkategóriának tavaly mindössze kb. 2%-át tette ki értékben, és jellemzően csak 1–2 márka jelenik itt meg.
„A NESCAFÉ idén ismét bevezeti a hideg vízzel és jégkockával könnyedén, gyorsan elkészíthető NESCAFÉ 3in1 Frappé termékeket két ízben (Classic és Vanilla), ezzel hozzá­járulva a 3in1 jegeskávé kategória növekedéséhez és új fogyasztási alkalmak biztosításához” – mondta el.
„Piacvezetőként az instant valódi (100% kávét tartalmazó) kávé kategórián belül is fontosnak tartjuk az újításokat, így social media kommunikációnkban rendszeresen osztunk meg új elkészítési módokat e kategória kedvelői számára is. Idén nyáron pedig kiemelt figyelmet szentelve a jeges italoknak, a boltokban is edukációs ­aktivitást indítunk: NESCAFÉ Classic receptjeinket nem csupán ­online, hanem a termékek mellett el­helyezett receptes szórólapokon is megtalálhatják a vásárlók. Ezzel célunk, hogy megmutassuk a meglévő hűséges fogyasztói bázisunknak, hogy a kategórián belüli legnépszerűbb termékünk, a NESCAFÉ Classic segítségével könnyen »nyáriasíthatjuk« kedvenc kávénkat” – tudtuk meg Cziklin Veronikától.
Az elmúlt években a rendkívül erős árverseny és a kategória számára előnytelen trendek ellenére (kapszulás és szemes kávék erősödése) az instant kávé meghatározó a ­piacon, ennek toronymagas piacvezető pozícióját pedig továbbra is a NESCAFÉ őrzi.


„Márkahűség és árérzékenység tekintetében vegyes képet látunk, hiszen jól mutatja a márka erejét a piacvezető pozíció stabilitása, a fogyasztók nagy része márkahű (ez krízisek idején még inkább megmutatkozik). Az azonnal oldódó kávék egyes alszegmensei eltérő képet mutatnak az árérzékenység mértékének tekintetében, az eddigi tapasztalatok alapján az „üveges” (100% kávét tartalmazó) instant kávéknál a fogyasztók nagyobb arányban nyúlnak a jól bevált NESCAFÉ márkához kedvezőtlen körülmények (pl. Covid-19) idején, míg a 3in1 piacon az olcsóbb termékek ilyenkor a szokásosnál nagyobb piacrészt tudnak szerezni. Bár eddig a NESCAFÉ 3in1 márka ezekben az időszakokban is képes volt megőrizni piacvezető pozícióját, az egyre növekvő ár­különbségek és változó vásárlási szokások ki­hívást jelentenek” – árulta el a manager.
A Nestlé tapasztalatai szerint Magyarország nem jár élen a fenntarthatóság terén, és bár látnak némi fejlődést, a kávéfogyasztók számára a fenntarthatóság jelenleg még nem elsődleges szempont. „A fenntarthatóság már a NESCAFÉ indulása óta alapértékeink közé tartozik, és hiszünk abban, hogy piacvezetőként innovációk megvalósítása és folyamataink fejlesztése mellett törekednünk kell a fenntarthatóság fogyasztók körében történő népszerűsítésérére, mindemellett pedig próbáljuk átadni, mennyi mindent teszünk ezen a téren” – mondta.

Itt vannak az ízek: csokoládé, vanília, karamell
A kapszulás kávék forgalmát illető­en Pábli Bianka, a JDE HU ZRT. marketing traninee-je elmondta, hogy a kategória már közel 3–4 éve kétszámjegyű növekedést mutat, amellyel az egyadagos kávék piacrésze megközelíti a legnagyobb, őrölt-pörkölt szegmensét is.
„Természetesen vannak kevésbé népszerű időszakok, azonban általánosítható az, hogy ez a kategória tud időszakonként a legdinamikusabban növekedni. A jeges kávék népszerűségét inkább szezonálisan figyelhetjük meg, így a nyári időszak közeledtével nagyobb figyelmet kapnak. Egyre inkább ­jellemző az otthoni kávékészítés/kávéfogyasztás, így a könnyen elkészíthető receptek bárki számára hűsítő megoldást kínálnak” – fogalmazott.
Pábli Bianka szerint a folyamatos innováció biztosítása a márkái­kon az egyadagos kávékategórián belül vonzó, kiemelkedően magas minőségű variánsok rotálásával segíti a kipróbálást és penetráció növelést is. „Éppen ezért az idei évben a L’OR márka több újdonságot is kínál a fogyasztóknak. Az egyik, a ­limitált kiadású kapszulák fél évente rotálódó legújabb ­verziója, egy 100%-ban területszelektált Arabica Costa Rica-i kávé­kapszula, amely egészen az év végig elérhető a polcokon. Ez a L’OR kávékapszula kizárólag a Costa Rica-i Aquiares birtokról származó kávészemekből készült, ahol a kávét a Turrialba Vulkán lejtőin, két folyó közt, a legkedvezőbb természeti adottságok közt termesztik” – árulta el az újdonságokat illetően, hozzátéve, hogy „a másik nagy újítás a L’OR Flavours Collection kapszulái, amelyek mind természetes aromákkal, a csokoládé, karamella és vanília ízeivel kápráztatják el a kávéimádók érzékeit, ezzel hiány­pótlónak bizonyulnak a boltok polcain.
Pábli Bianka szerint alapvetően megfigyelhető, hogy a kapszula­fogyasztók nyitottak az újdonságokra és szívesen kísérleteznek egy-egy új variánssal. „Ahogy korábban említettem, a kategória dinamikusan fejlődik, ezért szükség van a folyamatos innovációra. Ilyen volt például az ízesített kapszulák piacra dobása, de akár egy-egy évszakra jellemző, ­limitált kiadású kávé (pl. az utóbbi években nagy népszerűségnek örvendő Pumpkin Spice Latte ősszel) is egy egyelőre kiaknázatlan lehetőség” – magyarázta.
A marketing trainee elmondta, hogy az utóbbi években nem tapasztaltak jelentős átalakulást a koffeinmentes kapszulák, kávék pozíciójában. „Érdekes azonban, hogy amely márkánk kínálatában elérhetőek a koffeinmentes változatok, ezek a variánsok eladás szempontjából az egyik legjobban teljesítenek és előkelő helyet foglalnak el a portfóliónkban” – fogalmazott.
Pábli Bianka úgy véli, kávévásárlás szempontjából az idősebb fogyasztók márkahűnek mondhatóak, nehezen térnek el a jól ismert és szeretett kávémárkájuktól. A fiatalabb rétegről, különösen a kapszulás kávét fogyasztókról azonban elmondható, hogy egy-egy új kedvenc megtalálása érdekében hajlandóak új márkákat kipróbálni. „Az árérzékenységre való hajlamosságot is megfigyelhetjük a magyar fogyasztók körében. Érezhető, hogy adott árakciók, például csúcsidőszaknak számítanak eladás szempontjából, hiszen a piaci adatokból egyértelműen kiszűrhetők a promóciós időszakok. Érdemes megjegyezni azt is, hogy amely márka jobb áron, nagyobb kiszereléseket kínál, annál ezek a kedvezőbb ajánlatok működnek jobban, például a Jacobs 40 darabos kapszulái is nagyon népszerűek” – világított rá.

A STARBUCKS kávék fogyasztói hűségesek
A Foodnet Zrt. által forgalmazott STARBUCKS ready-to-drink kávék kapcsán Papp-Mile Noémi, a cég brand managere elmondta, hogy az idei szezonban új termékbevezetést nem terveznek, a hangsúlyt a disztribúció további fejlesztésére fordították, így már minden nagyobb benzin­kúthálózatban elérhető a termékük a retail hálózatok mellett.
„A STARBUCKS ready-to-drink kávék prémium kategóriá­sak, fogyasztóink nem árérzékenyek, és szerencsére a forgalmi eredmények is nagyon biztatóak eddig, ami visszaigazolja a fogyasztóink márkahűségét” – tudtuk meg a managertől, aki bizakodóan tekint a következő időszak elé is. „A korai ­nyári időnek és az indián nyárnak köszönhetően a szezon ­általában már hosszabb és nem feltétlenül koncentrálódik a három ­nyári hónapra” – mondta.
Papp-Mile Noémi szerint a fenntarthatóság fontossága megjelenik ebben a kategóriában is. „Papírszívószálat használunk a poharas termékeinknél, az alumínium Starbucks Doubleshot termék és az üveges Starbucks Frappuccino termékek pedig jellegüknél fogva újrahasznosíthatók és környezetbarátak” – tette hozzá.

Egy sport kávét?
„Cégünk funkcionális élelmiszernek minősülő instant kávé­­termékekkel van jelen a piacon. Funk­ci­onális, mert az ­instant 100% arabica kávé mellé hatóanyagok is kerültek, pl. ganoderma gyógy­gomba, rost, zöld kávé kivonat vagy kolla­gén. Így ezek a termékek jellegükből adódóan nem feltétlenül hasonlíthatók össze a ­piacon jelen ­lévő más – nem funkcionális – instant termékekkel, legkevésbé a frissen főzött, a kávékészítés technikáját maradéktalanul betartó kávéházi espresso kávéval” – tudtuk meg Mák Kálmántól, a MAKKA okostermékek fejlesztőjétől, az Esentico Kft. ügyvezető igazgatójától.
Mák Kálmán elmondta, saját területükön azt tapasztalják, hogy az elmúlt időszak nehézségei – amelyek értelemszerűen kihatottak az éttermi, kávéházi, „beülős” kávézás lehetőségére is – előtérbe helyezték az otthoni kávéfogyasztást, elhozták a különféle instant kávék kipróbálásának időszakát és az online vásárlás felvirágzását.
„Emellett egyre inkább gyorsuló világban élünk, nagyobb a rohanás, mondhatni folyamatosan versenyt futunk az idővel. Része lett a mai modern létformának, hogy mindent gyorsan, leginkább azonnal szeretnénk. Kávé esetében ­erre az attitűdre tökéletes megoldást nyújt az instant ­változat, amit ­bárhol, bármikor, pillanatok alatt elkészíthetünk, magunkkal ­vihetünk. Gyors, praktikus és mivel sem hozzáadott cukrot, sem tejterméket nem tartalmaz (ugyanakkor a ­benne lévő hatóanyagok révén pl. lágyítják az ízt vagy hasznos anyagokkal látják el a szervezetet), így ­mindenki az ízlésének, táplálkozási rutinjának megfelelően tudja azt elkészíteni, ízesíteni, fogyasztani” – magyarázta.
Az igazgató elárulta, hogy szeretnék piacra ­dobni a „sport kávét”, kifejezetten sportolók, illetve aktív életmódot folytató felhasználók számára olyan hatóanyagokkal kombinált instant kávé formájában, amely elősegíti a jobb teljesítményt, pótolja az edzés során elvesztett fontos ásványi anyagokat és segíti a regenerációt. Mindemellett a napi szükséges fehérjebevitel egy részéről is gondoskodik szövet optimalizált kollagén peptidek segítségével.
„Számos innovációs lehetőséget látok még ebben a kategóriában: egyre több az egészségtudatos ember, akik tájékozottak, alternatív utakat keresnek egészségügyi problémáikra. Egyre jobban ismerik és keresik a funkcionális élelmiszereket – akár az élvezeti cikkek között is. A kávéhoz adott hatóanyagokkal számos területet le tudunk fedni egészségügyi vonatkozásban is, a termékfejlesztés nálunk folyamatos. Emellett egyre népszerűbbek az ízesített, fűszerezett kávékülönlegességek, itt is rengeteg lehetőség áll rendelkezésre, hogy újdonságot mutathassunk be” – fogalmazott.
Mák Kálmán úgy véli, hogy az instant kávéik átvitt értelemben nevezhetők 2in1-nak: egyfelől megadják a kávé szerelmeseinek a kávézás által kapott élményt, társaságot, napi rutint, szertartást, ugyanakkor ezzel egy időben például a szépségükért is tehetnek a kollagénnel kevert kávéikkal, ami elősegítheti a haj, a bőr, a köröm egészségét, szépségét.
Bérgyártóként is és termékforgalmazó cégként is az az ügyvezető tapasztalata, hogy az elmúlt kb. 5 évben markánsan változott a vásárlók fenntarthatósági szempontokat előtérbe helyező törekvése. „Egyre erősödő trend a zöld/újrahasznosított csomagolások megjelenése a ­piacon, valamint az erre való vásárlói igény, azonban vannak az élelmiszercsomagolás területén olyan faktorok is, amelyek nem hagyhatók figyelmen kívül. Ilyen többek között a kávék csomagolása esetében a meg­felelő aroma- és nedvességzáró tasakok használata, amik a termék minőségét szavatolják. Egyre népszerűbbek a társított csomagolóanyagok, de kérdés, mennyivel ideálisabb egy papírzacskó a műanyag helyett, ha közben annak belseje alumínium vagy műanyagborítású, hogy az élelmiszercsomagolásként is megfelelően funkcionálhasson. Természetesen folyamatosan monitorozzuk a kisebb öko-lábnyomot eredményező csomagolási lehetőségeket és törekszünk mi is eleget tenni a vásárlók ezen igényének” – foglalta össze.

 

Az autósok sokszor ott tankolnak, ahol jobb a kávé

Urbin András, a Shell Hungary Zrt. kategóriamenedzsere elmondta, hogy a 131 magyarországi töltőállomáson működő Shell Café kávézókban több mint 1,8 millió adag kávé fogyott a tavaly augusztusi bevezetés óta. „A vásárlók egyre nagyobb elvárást támasztanak a csészéjükbe kerülő frissítő itallal szemben, és sok esetben ott tankolnak, ahol jobb minőségű kávét kapnak. Az új prémium kínálattal a Shell célja a minőségi kávézás élményének biztosítása volt a vásárlók számára, mind az igényesen kialakított kávézó sarkokban, mind elvitelre útközben” – tudtuk meg a menedzsertől.
Urbin András elmondta, hogy a vásárlóik kétféle ízvilágú, világszerte elismert szakértőkkel közösen megalkotott prémium minőségű barista kávé között választhatnak, amelyet speciálisan erre képzett kollégák készítenek el a Shell Cafékban. „Kávétípus tekintetében az eszpresszó vezet, amelyet szorosan követ a cappuccino és a hosszú kávé, de egyre kedveltebb a vásárlók körében a café latte, az ízesített kávék és a hűvösebb időszakban a forrócsokoládé-különlegességek, míg nyáron a jegeskávé a sláger, és mindezt alternatív növényi italokkal is készítjük” – tájékoztatott.
A kategóriamenedzser szerint mindenki jó minőségű, finom kávét szeretne fogyasztani, de nem mindig van lehetőség leülni és helyben elfogyasztani a frissítőt, így vásárlóik egy része az elviteles opciót választja. Ilyenkor a gyors kiszolgálás is középpontba kerül. „A Shell Café pontjainkat úgy alakítottuk ki, hogy kellemes kávézó hangulatot biztosítsunk egy baráti vagy üzleti beszélgetéshez, amikor a kényelem, a kiegészítő termékek (péksütemények, szendvicsek) választéka is megjelenik az elvárások között” – árulta el.
Urbin András elmondta, hogy az idei évben kibővített nyári kínálattal készülnek a kávékedvelők számára. „Az előző évek kedvenc csokoládé, ill. vanília fagylaltos jegeskávéja mellett marcipános jegeskávét is kínálunk, ami kitűnő választás minden napszakban, bármely kávékeverékünkből” – tette hozzá.
A kategóriamenedzsertől megtudtuk, hogy a koffein­mentes kávé a Shell Café-k alapválasztékának része, viszony­lag állandó kereslettel vásárlóik részéről. „Főleg a délutáni, esti időszakban választják ezt a típust, de természetesen vannak vásárlóink, akik kizárólag koffeinmentes termékeket fogyasztanak” – tájékoztatott.
Urbin András azt is elárulta, hogy a fenntarthatóság ­egyre fontosabb szempont a vásárlók körében is, amit örömmel fogadnak. „Az exkluzív minőséget képviselő kávéink származásának és csomagolásának is nagy fontosságot tulajdonítunk. A Shell Café "Rainforest" tanúsítvánnyal rendelkezik, ami megerősíti, hogy a kávébabot fenntartható módon szerezték be. A nemzetközi FSC tanúsítás pedig a vásárlók számára nyújt garanciát a Shell Café termékek fenntartható csomagolását – az ahhoz felhasznált fa felelősségteljes kitermelését – illetően” – tudtuk meg.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. júliusi szám)

BELELAPOZOK