Senki ne mondja, hogy a nyár nem a kávé szezonja, hiszen mindenki kedvenc élénkítő itala készíthető jegesen, fagylalttal, instant kávéból pedig bárhol, gyorsan és kényelmesen. A gyártók az elmúlt időszakban is azon dolgoztak, hogy meglepjék a fogyasztóikat, legyen szó akár a csokis, vagy éppen a kollagénnel kevert kávéról.
Egyre nagyobb az igény a koffeinmentes kávékra
„A legtöbben nyáron sem mondanak le a megszokott forró kávéikról, de emellett egyre népszerűbbé váltak a különböző jeges variációk (pl. jegeskávék, eszpresszó tonic)” – tudtuk meg Margittai Pétertől, a MOCCABIT Kft. ügyvezető igazgatójától.
A cég által forgalmazott Dallmayr márka egy új, Home Barista névre keresztelt termékcsaláddal jelentkezett a közelmúltban, amely három különböző szemes kávéból áll. A karakteres, arabica-robuszta trióból kettő (Caffé Crema Dolce és Caffé Crema Forte) a krémesebb kávék kedvelőit szólítja meg, míg a harmadik egy ízig-vérig klasszikus eszpresszó kávé. Mindháromra jellemző azonban a hosszú pörkölés és az alacsony savasság.
Az igazgató úgy véli, hogy a kényelmi megoldásairól híres kapszulás kávéfőzőkkel könnyen és kreatívan lehet különböző, a nyári melegben is kellemesen fogyasztható kávévariációkat készíteni.
„Ehhez a Dallmayr széles kínálata tökéletes választás, mivel a különböző fajtájú, karakterű és intenzitású kávékkal végtelen számú kombinációs lehetőséget biztosít” – mondta.
A koffeinmentes kávék piaca továbbra is viszonylag szűk, bár az utóbbi években egyre nagyobb az igény ezekre. „A Dallmayr régóta kínál kiemelkedő minőségű koffeinmentes kávékat, legyen szó őrölt, szemes, vagy akár kávékapszulás változatokról” – mondta el az ügyvezető. Margittai Péter szerint alapvetően jellemző a magyar fogyasztókra a márkahűség, de a jelenlegi rendkívüli helyzet ezt némileg felülírhatja. Az extrém mértékű áremelkedések miatt a kávé az egyik legnagyobb elszenvedője a kialakult világpiaci helyzetnek.
A jegeskávé itthon még gyerekcipőben jár
Cziklin Veronika, a NESCAFÉ Soluble Coffee brand managere elmondta, hogy a magyarországi instantkávé-piacon nem tapasztalnak jelentős szezonalitást, a piacon belül a jegeskávé pedig még gyerekcipőben jár, a 3in1 alkategóriának tavaly mindössze kb. 2%-át tette ki értékben, és jellemzően csak 1–2 márka jelenik itt meg.
„A NESCAFÉ idén ismét bevezeti a hideg vízzel és jégkockával könnyedén, gyorsan elkészíthető NESCAFÉ 3in1 Frappé termékeket két ízben (Classic és Vanilla), ezzel hozzájárulva a 3in1 jegeskávé kategória növekedéséhez és új fogyasztási alkalmak biztosításához” – mondta el.
„Piacvezetőként az instant valódi (100% kávét tartalmazó) kávé kategórián belül is fontosnak tartjuk az újításokat, így social media kommunikációnkban rendszeresen osztunk meg új elkészítési módokat e kategória kedvelői számára is. Idén nyáron pedig kiemelt figyelmet szentelve a jeges italoknak, a boltokban is edukációs aktivitást indítunk: NESCAFÉ Classic receptjeinket nem csupán online, hanem a termékek mellett elhelyezett receptes szórólapokon is megtalálhatják a vásárlók. Ezzel célunk, hogy megmutassuk a meglévő hűséges fogyasztói bázisunknak, hogy a kategórián belüli legnépszerűbb termékünk, a NESCAFÉ Classic segítségével könnyen »nyáriasíthatjuk« kedvenc kávénkat” – tudtuk meg Cziklin Veronikától.
Az elmúlt években a rendkívül erős árverseny és a kategória számára előnytelen trendek ellenére (kapszulás és szemes kávék erősödése) az instant kávé meghatározó a piacon, ennek toronymagas piacvezető pozícióját pedig továbbra is a NESCAFÉ őrzi.
„Márkahűség és árérzékenység tekintetében vegyes képet látunk, hiszen jól mutatja a márka erejét a piacvezető pozíció stabilitása, a fogyasztók nagy része márkahű (ez krízisek idején még inkább megmutatkozik). Az azonnal oldódó kávék egyes alszegmensei eltérő képet mutatnak az árérzékenység mértékének tekintetében, az eddigi tapasztalatok alapján az „üveges” (100% kávét tartalmazó) instant kávéknál a fogyasztók nagyobb arányban nyúlnak a jól bevált NESCAFÉ márkához kedvezőtlen körülmények (pl. Covid-19) idején, míg a 3in1 piacon az olcsóbb termékek ilyenkor a szokásosnál nagyobb piacrészt tudnak szerezni. Bár eddig a NESCAFÉ 3in1 márka ezekben az időszakokban is képes volt megőrizni piacvezető pozícióját, az egyre növekvő árkülönbségek és változó vásárlási szokások kihívást jelentenek” – árulta el a manager.
A Nestlé tapasztalatai szerint Magyarország nem jár élen a fenntarthatóság terén, és bár látnak némi fejlődést, a kávéfogyasztók számára a fenntarthatóság jelenleg még nem elsődleges szempont. „A fenntarthatóság már a NESCAFÉ indulása óta alapértékeink közé tartozik, és hiszünk abban, hogy piacvezetőként innovációk megvalósítása és folyamataink fejlesztése mellett törekednünk kell a fenntarthatóság fogyasztók körében történő népszerűsítésérére, mindemellett pedig próbáljuk átadni, mennyi mindent teszünk ezen a téren” – mondta.
Itt vannak az ízek: csokoládé, vanília, karamell
A kapszulás kávék forgalmát illetően Pábli Bianka, a JDE HU ZRT. marketing traninee-je elmondta, hogy a kategória már közel 3–4 éve kétszámjegyű növekedést mutat, amellyel az egyadagos kávék piacrésze megközelíti a legnagyobb, őrölt-pörkölt szegmensét is.
„Természetesen vannak kevésbé népszerű időszakok, azonban általánosítható az, hogy ez a kategória tud időszakonként a legdinamikusabban növekedni. A jeges kávék népszerűségét inkább szezonálisan figyelhetjük meg, így a nyári időszak közeledtével nagyobb figyelmet kapnak. Egyre inkább jellemző az otthoni kávékészítés/kávéfogyasztás, így a könnyen elkészíthető receptek bárki számára hűsítő megoldást kínálnak” – fogalmazott.
Pábli Bianka szerint a folyamatos innováció biztosítása a márkáikon az egyadagos kávékategórián belül vonzó, kiemelkedően magas minőségű variánsok rotálásával segíti a kipróbálást és penetráció növelést is. „Éppen ezért az idei évben a L’OR márka több újdonságot is kínál a fogyasztóknak. Az egyik, a limitált kiadású kapszulák fél évente rotálódó legújabb verziója, egy 100%-ban területszelektált Arabica Costa Rica-i kávékapszula, amely egészen az év végig elérhető a polcokon. Ez a L’OR kávékapszula kizárólag a Costa Rica-i Aquiares birtokról származó kávészemekből készült, ahol a kávét a Turrialba Vulkán lejtőin, két folyó közt, a legkedvezőbb természeti adottságok közt termesztik” – árulta el az újdonságokat illetően, hozzátéve, hogy „a másik nagy újítás a L’OR Flavours Collection kapszulái, amelyek mind természetes aromákkal, a csokoládé, karamella és vanília ízeivel kápráztatják el a kávéimádók érzékeit, ezzel hiánypótlónak bizonyulnak a boltok polcain.
Pábli Bianka szerint alapvetően megfigyelhető, hogy a kapszulafogyasztók nyitottak az újdonságokra és szívesen kísérleteznek egy-egy új variánssal. „Ahogy korábban említettem, a kategória dinamikusan fejlődik, ezért szükség van a folyamatos innovációra. Ilyen volt például az ízesített kapszulák piacra dobása, de akár egy-egy évszakra jellemző, limitált kiadású kávé (pl. az utóbbi években nagy népszerűségnek örvendő Pumpkin Spice Latte ősszel) is egy egyelőre kiaknázatlan lehetőség” – magyarázta.
A marketing trainee elmondta, hogy az utóbbi években nem tapasztaltak jelentős átalakulást a koffeinmentes kapszulák, kávék pozíciójában. „Érdekes azonban, hogy amely márkánk kínálatában elérhetőek a koffeinmentes változatok, ezek a variánsok eladás szempontjából az egyik legjobban teljesítenek és előkelő helyet foglalnak el a portfóliónkban” – fogalmazott.
Pábli Bianka úgy véli, kávévásárlás szempontjából az idősebb fogyasztók márkahűnek mondhatóak, nehezen térnek el a jól ismert és szeretett kávémárkájuktól. A fiatalabb rétegről, különösen a kapszulás kávét fogyasztókról azonban elmondható, hogy egy-egy új kedvenc megtalálása érdekében hajlandóak új márkákat kipróbálni. „Az árérzékenységre való hajlamosságot is megfigyelhetjük a magyar fogyasztók körében. Érezhető, hogy adott árakciók, például csúcsidőszaknak számítanak eladás szempontjából, hiszen a piaci adatokból egyértelműen kiszűrhetők a promóciós időszakok. Érdemes megjegyezni azt is, hogy amely márka jobb áron, nagyobb kiszereléseket kínál, annál ezek a kedvezőbb ajánlatok működnek jobban, például a Jacobs 40 darabos kapszulái is nagyon népszerűek” – világított rá.
A STARBUCKS kávék fogyasztói hűségesek
A Foodnet Zrt. által forgalmazott STARBUCKS ready-to-drink kávék kapcsán Papp-Mile Noémi, a cég brand managere elmondta, hogy az idei szezonban új termékbevezetést nem terveznek, a hangsúlyt a disztribúció további fejlesztésére fordították, így már minden nagyobb benzinkúthálózatban elérhető a termékük a retail hálózatok mellett.
„A STARBUCKS ready-to-drink kávék prémium kategóriásak, fogyasztóink nem árérzékenyek, és szerencsére a forgalmi eredmények is nagyon biztatóak eddig, ami visszaigazolja a fogyasztóink márkahűségét” – tudtuk meg a managertől, aki bizakodóan tekint a következő időszak elé is. „A korai nyári időnek és az indián nyárnak köszönhetően a szezon általában már hosszabb és nem feltétlenül koncentrálódik a három nyári hónapra” – mondta.
Papp-Mile Noémi szerint a fenntarthatóság fontossága megjelenik ebben a kategóriában is. „Papírszívószálat használunk a poharas termékeinknél, az alumínium Starbucks Doubleshot termék és az üveges Starbucks Frappuccino termékek pedig jellegüknél fogva újrahasznosíthatók és környezetbarátak” – tette hozzá.
Egy sport kávét?
„Cégünk funkcionális élelmiszernek minősülő instant kávétermékekkel van jelen a piacon. Funkcionális, mert az instant 100% arabica kávé mellé hatóanyagok is kerültek, pl. ganoderma gyógygomba, rost, zöld kávé kivonat vagy kollagén. Így ezek a termékek jellegükből adódóan nem feltétlenül hasonlíthatók össze a piacon jelen lévő más – nem funkcionális – instant termékekkel, legkevésbé a frissen főzött, a kávékészítés technikáját maradéktalanul betartó kávéházi espresso kávéval” – tudtuk meg Mák Kálmántól, a MAKKA okostermékek fejlesztőjétől, az Esentico Kft. ügyvezető igazgatójától.
Mák Kálmán elmondta, saját területükön azt tapasztalják, hogy az elmúlt időszak nehézségei – amelyek értelemszerűen kihatottak az éttermi, kávéházi, „beülős” kávézás lehetőségére is – előtérbe helyezték az otthoni kávéfogyasztást, elhozták a különféle instant kávék kipróbálásának időszakát és az online vásárlás felvirágzását.
„Emellett egyre inkább gyorsuló világban élünk, nagyobb a rohanás, mondhatni folyamatosan versenyt futunk az idővel. Része lett a mai modern létformának, hogy mindent gyorsan, leginkább azonnal szeretnénk. Kávé esetében erre az attitűdre tökéletes megoldást nyújt az instant változat, amit bárhol, bármikor, pillanatok alatt elkészíthetünk, magunkkal vihetünk. Gyors, praktikus és mivel sem hozzáadott cukrot, sem tejterméket nem tartalmaz (ugyanakkor a benne lévő hatóanyagok révén pl. lágyítják az ízt vagy hasznos anyagokkal látják el a szervezetet), így mindenki az ízlésének, táplálkozási rutinjának megfelelően tudja azt elkészíteni, ízesíteni, fogyasztani” – magyarázta.
Az igazgató elárulta, hogy szeretnék piacra dobni a „sport kávét”, kifejezetten sportolók, illetve aktív életmódot folytató felhasználók számára olyan hatóanyagokkal kombinált instant kávé formájában, amely elősegíti a jobb teljesítményt, pótolja az edzés során elvesztett fontos ásványi anyagokat és segíti a regenerációt. Mindemellett a napi szükséges fehérjebevitel egy részéről is gondoskodik szövet optimalizált kollagén peptidek segítségével.
„Számos innovációs lehetőséget látok még ebben a kategóriában: egyre több az egészségtudatos ember, akik tájékozottak, alternatív utakat keresnek egészségügyi problémáikra. Egyre jobban ismerik és keresik a funkcionális élelmiszereket – akár az élvezeti cikkek között is. A kávéhoz adott hatóanyagokkal számos területet le tudunk fedni egészségügyi vonatkozásban is, a termékfejlesztés nálunk folyamatos. Emellett egyre népszerűbbek az ízesített, fűszerezett kávékülönlegességek, itt is rengeteg lehetőség áll rendelkezésre, hogy újdonságot mutathassunk be” – fogalmazott.
Mák Kálmán úgy véli, hogy az instant kávéik átvitt értelemben nevezhetők 2in1-nak: egyfelől megadják a kávé szerelmeseinek a kávézás által kapott élményt, társaságot, napi rutint, szertartást, ugyanakkor ezzel egy időben például a szépségükért is tehetnek a kollagénnel kevert kávéikkal, ami elősegítheti a haj, a bőr, a köröm egészségét, szépségét.
Bérgyártóként is és termékforgalmazó cégként is az az ügyvezető tapasztalata, hogy az elmúlt kb. 5 évben markánsan változott a vásárlók fenntarthatósági szempontokat előtérbe helyező törekvése. „Egyre erősödő trend a zöld/újrahasznosított csomagolások megjelenése a piacon, valamint az erre való vásárlói igény, azonban vannak az élelmiszercsomagolás területén olyan faktorok is, amelyek nem hagyhatók figyelmen kívül. Ilyen többek között a kávék csomagolása esetében a megfelelő aroma- és nedvességzáró tasakok használata, amik a termék minőségét szavatolják. Egyre népszerűbbek a társított csomagolóanyagok, de kérdés, mennyivel ideálisabb egy papírzacskó a műanyag helyett, ha közben annak belseje alumínium vagy műanyagborítású, hogy az élelmiszercsomagolásként is megfelelően funkcionálhasson. Természetesen folyamatosan monitorozzuk a kisebb öko-lábnyomot eredményező csomagolási lehetőségeket és törekszünk mi is eleget tenni a vásárlók ezen igényének” – foglalta össze.
Az autósok sokszor ott tankolnak, ahol jobb a kávé Urbin András, a Shell Hungary Zrt. kategóriamenedzsere elmondta, hogy a 131 magyarországi töltőállomáson működő Shell Café kávézókban több mint 1,8 millió adag kávé fogyott a tavaly augusztusi bevezetés óta. „A vásárlók egyre nagyobb elvárást támasztanak a csészéjükbe kerülő frissítő itallal szemben, és sok esetben ott tankolnak, ahol jobb minőségű kávét kapnak. Az új prémium kínálattal a Shell célja a minőségi kávézás élményének biztosítása volt a vásárlók számára, mind az igényesen kialakított kávézó sarkokban, mind elvitelre útközben” – tudtuk meg a menedzsertől. |
(TERMÉKMIX magazin – 2022. júliusi szám)