A társadalmi és gazdasági viszontagságokkal ellentétben az állateledelek piaca figyelemre méltó rugalmasságot mutat a koronavírus-járvány veszélyeivel és gazdasági következményeivel, valamint az Ukrajnában zajló háborús konfliktussal szemben. A házi kedvencek létszámának növekedése és humanizálódása hatására a piac nemcsak növekszik, hanem a prémium szegmensben is erőteljesen fejlődik, lassan haladva a személyre szabott étrend felé.

Speciális termékekkel
„Az utolsó 12 hónap kiskereskedelmi forgalmát vizsgálva elmondhatjuk, hogy továbbra is 10% felett nőtt értékben a kisállateledelek forgalma. A növekedés dinamikája a korábbi évekhez hasonlóan kétszer olyan magas a macskaeledeleknél, mint a kutyaeledeleknél” – ismertette Tuyaerts Anna, a Nestlé Hungária Kft. brand managere.
A macskaeledelek piacán továbbra is a nedves eledelek a meghatározóak, értékbeni részesedést vizsgálva az egyadagos, kényelmi kiszerelések teszik ki a macskaeledelek felét. Tuyaerts Anna megjegyezte, hogy több mint ötödik éve piacvezető márka ebben a szegmensben a Purina FELIX, amely forgalmával jelentősen hozzájárul évről évre a kategória növekedéséhez.
„Az egyadagos macskaeledelek szegmensben a legjelentősebb a prémium és szuperprémium termékek kereslete, itt új márkák is jelentek meg, a Purina például szintén ide vezette be 2021-ben a GOURMET Revelations pástétomot, amely innovatív formátumának köszönhetően kínál egyszerre ízletes terméket a cicának és kényelmes adagolást a gazdinak. Vagy ide sorolhatjuk a FELIX Soup kiegészítő eledeleit, amelyek hozzájárulnak a cicák megfelelő hidratációjához és emellett a kiemelten fontos változatosságban is segítenek” – ismertette a kiegészítő eledelek kínálatát Tuyaerts Anna.
A kutyaeledelek piacán a legnagyobb szegmens továbbra is a konzervek és a száraz eledelek, de az egyadagos kiszerelések itt is növekedésben vannak, és ezt különösen a karantén alatt megnövekedett kistestű kutyapopulációnak és a kényelmi kiszerelésnek köszönhető.
„A szegmens növekedését döntően a Friskies és a Purina ONE kínálata hajtotta. Utóbbi egyediségét adja, hogy kizárólag kistestű kutyák egyedi igényeire lett fejlesztve és a nedves termékcsalád mellett száraz termékcsalád is ­elérhető” – közölte a brand manager, hozzáfűzve, hogy a termék be­vezetését követően már az első évben piacvezető lett a szuper­prémium termékek körében.
„A Purina kínálja a piacon egyedül elérhető természetes fogápoló jutalomfalatot, a Purina DentaLife-ot. A márka az egyedüli a piacon, amely nem kémiai hozzávalók, hanem egyedi termékkialakítása lévén biztosítja a hatékony fogápolást és bizonyítottan hozzájárul a fogkő megelőzéséhez” – tette hozzá a brand manager.
Tuyaerts Anna elárulta, hogy 2022-ben és a következő évben egyaránt a Purinától megszokott módon egyedi és kiemelkedően ízletes innovációkra számíthatnak a gazdák. „Elsőként építjük a macskaeledelek piacán a kiegészítő eledeleket, a magas fehérjetartalmú és egyedi megoldást kínáló termékeket, elsősorban a cicák és a kistestű kutyák számára fejlesztve” – mondta a brand manager.

Kedvencekre fókuszálva
Szitai Ádám, a Partner in Pet Food Hungária Kft. cégvezetője véleménye szerint a prémium szegmens mindig sokkal jobban növekszik, mint a belépő kategória, vagy a középszegmens, viszont ennek aránya Magyarországon még mindig nagyon kicsi. A PPF-nek vannak olyan szuperprémium tápjai, amelyre még nagyon kis mértékben érett csak meg a magyar piac.
Szitai Ádám szerint ez azért is van, mert a magyar piac nagyon ­pici, és még nem tart ott a kisállattartás, hogy ennyire speciális étrendet kínáljanak kedvenceiknek az emberek. Európában a német piac a legnagyobb, utána az angol, a francia és az olasz állateledel piac következik.
Szitai Ádám megemlítette, hogy az állateledel-termékek forgalma teljesen különböző abban a tekintetben, hogy ­kutya- vagy macskaeledelről van-e szó. A kutyaeledelek ­piacán a száraz és nedves termékek vannak vezető pozícióban, hiszen a tapasztalat azt mutatja, hogy száraz terméket azok a gazdik is vesznek a kutyájuknak, akik túlnyomó többségében házikoszttal etetik őket.
Ahogy a kiszerelésben, úgy az ízekben is van különbség a macskák és a kutyák ízlése között, hiszen az utóbbiak jobban kedvelik a hagyományosabb ízeket, mint például a csirke, marha, borjú. A macskák viszont jobban szeretnek kísérletezgetni és a standard ízek mellett szívesen kipróbálnak érdekesebb párosításokat is, mint például a lazac-pisztráng vagy a hozzáadott zöldségek.
A specifikus kategóriákat nézve a szájhigiénia szegmensbe idén lépett be a Partner in Pet Food, a Reno kutyaeledel márkával. Mint megtudtuk, a piaci adatok azt mutatják, hogy a szájhigiéniára való termékek a legkelendőbbek a speciális kategóriában.
„A Reno kutyamárkánk új jutalomfalatjai között már megtalálhatóak a Denta Clean termékek, amik a kutya fogtisztítók kategóriájába tartozik. Ezek a termékek abban különböznek a többi jutalomfalattól, hogy a kényeztetésen kívül funkcionális előnyei is vannak, a csillagos kialakításnak és a viszonylag kemény állagnak köszönhetően segítenek megelőzni a fogszuvasodást. A Reno márka további jutalomfalatjai a Yummi strips és Meatasty, amik abszolút a kényelmi kategória termékei, erősitik a kutya-gazdi kapcsolatot és nem utolsó sorban nagyon ízletesek is” – mondta a cégvezető.
Mint megtudtuk, a PPF idén is több innovációt tervez bevezetni a magyar piacra. Lesznek a Prevital termékcsaládnak olyan új alutasakjai, melyekben szerepet kapnak a hozzáadott fűszerek, érdekes ízkombinációk is. Valamint a környezettudatosság jegyében a tetra kategóriát kiterjesztik a Reno kutyaeledel márkára is. Mindemellett a jutalomfalat szegmensben mind kutya, mind macska oldalon jelentkezik újdonságokkal a vállalat.
„Összefoglalóan azt lehet mondani, hogy a humán étkezés tendenciája előbb utóbb az állateledel piacra is jellemző lesz, és kifejlesztésre kerülnek olyan eledelek, melyek például hozzáadott superfoodokat tartalmaznak vagy bioalapanyagokból készülnek” – hangsúlyozta Szitai Ádám, kiegészítve azzal, hogy fontos irány a fenntarthatóság és a környezetvédelem is: a PPF portfóliójában is megtalálhatóak olyan kategóriájú termékek, amelyek csomagolásszempontból ezt a szegmenst támogatják.
„Hiába a sok újdonság, innovációs termék, ha a szomszédban zajló tragikus háborús helyzet erős hatással van a piacra” – fogalmazott Szitai Ádám. – Áremelések tekintetében bizonyos kategóriáknál már 50% felett vagyunk a múlt év végéhez képest, mivel főként az energia, a gabona és a konzerv­dobozok ára emelkedett a duplájára vagy még ­nagyobb mértékben drágult meg. Ami a kilátásokat illeti, sajnos minél hosszabb lesz ez a háború, annál nagyobb gondokat fog ­okozni az alapanyagellátásban, mind az ár oldalon, mind pedig a ­fizikai elérhetőség oldalon” – tette hozzá.

Mit és mennyiért rendelünk házhoz a kedvenceknek?

Az állateledel-rendelések egyre népszerűbbek a foodpandán: a platformon keresztül egyre több üzleti partnertől lehet rendelni a kedvenceknek, a cég saját élelmiszerüzleteiben, a panda marketekben pedig megnégyszereződött az elmúlt évben az állatoknak vásárlók száma.
„Az állateledel-rendelések jelenleg az összes panda marketes rendelés 2–3%-át teszik ki, az elmúlt évben megnégyszereződött az állateledelt vásárlók száma. A kisállateledelt vásárlók közel 40%-a több alkalommal is rendelt már valamilyen finomságot a kedvencének, 10%-uk pedig rendszeresen visszatér” – mondta el Blaumann Debóra, a foodpanda marketing igazgatója.
Legtöbbször macskaeledelt rendelnek házhoz a magyar kisállat-tulajdonosok, azon belül is a nedves tápok az igazán népszerűek. Azonban a kutyások sem maradnak el mögöttük sokkal, alig több mint ezer rendelésnyi különbség van a kutya- és a macskatartók között.
Ugyan összességében több macskaeledel fogy a panda marketekből, a TOP3 legnépszerűbb étel között kizárólag kutyaeledel található: legtöbbször a bárányhúsos nedves tápra esküsznek a gazdik, de dobogós lett a kölyökkutyáknak szánt csirkehúsos konzerv is. A tulajdonosok átlagosan 1000-1500 forint költenek egy-egy vásárláskor kedvenceik­re, a kis kiszerelés mellett pedig a nagyobb tápok is egyre népszerűbbek.

Bővülőben a piac
A Fincsi márka elsősorban az elsőráras termékek között kínál széles választékot. A márka szinte mindegyik piacon az összes ismert kiszerelésben elérhető. Ennek köszönhetően megtalálható a hipermarketek polcaitól kezdve a szuper­marketeken keresztül a sarki kisboltok kínálatáig.
Balogh Barnabás, a Holland Unió Kft. kereskedelmi vezetője lapunknak elárulta, hogy a tavalyi éves eladások meghaladták a 2 milliárd forintot, ebből a kutya- vs. macskaeledel arány 70–30%, a száraz- és nedveseledelek eladási aránya 60–40%-ban alakult.
„Minden kategóriában tapasztaltunk növekedést – hang­súlyozta Balogh Barnabás. – Úgy tűnik, hogy a covid-időszakban történt örökbefogadási kedv húzza a piacot. Saját számaink is ezt mutatják, de több menhellyel és tenyésztővel is tartjuk a kapcsolatot és ők is megerősítették, hogy nőtt az otthon tartott kedvencek száma” – magyarázta a kereskedelmi vezető.
A különleges, speciális kínálat ma a legizgalmasabb terület a petfood-ban. Rengeteg olyan márka érhető el, amelyek zászlóján valamilyen különleges étrend szerepel, ezeket elsősorban a »szakcsatornában« a kisállateledel boltok polcain, vagy webshopok kínálatában találjuk” – mondta Balogh Barnabás, hozzátéve, hogy nagyon megnőtt a hipoallergén termékek – kizárják azokat az összetevőket, amelyek allergiás reakciókat válthatnak ki, például a csirkefehérje vagy a glutén – iránti kereslet.
„Ez az év mérföldkő a vállalatunk számára. A management egy új taggal bővül, aki közel húszéves szakmai tapasztalattal, több ismert márka építésének részvételével fogja erősíteni a Holland Uniót. Közösen alakítottuk ki a következő öt év terveit” – közölte lapunkkal a kereskedelmi igazgató.
Mint megtudtuk, az idei évben több újdonsággal is jelentkezik, ezek között szerepelnek fogápolással kapcsolatos termékek is. „Ez a kategória nagyon dinamikusan fejlődik, így hamarosan mi is bemutatjuk szortimentünket – jegyezte meg Balogh Barnabás, elárulva, hogy a vállalat idén egy ­vadonatúj prémium márkát kíván a piacra dobni.
Az állateledel-piac sincs könnyű helyzetben, mint Balogh Barnabás megjegyezte: „sajnálatos, ami jelenleg Ukrajnában történik. Ami mindenki életét megnehezíti, az a kiszámíthatatlanság. Mivel egyik biztonságpolitikai és gazdasági szak­értőnek sem sikerült eddig a jelenlegi helyzetet ­prognosztizálni, ezért nem szeretnék a jövőre nézve jóslatokba bocsátkozni, a jelenlegi helyzetről tudok beszámolni. A petfood minden területe érintett. A gabona és a hús ára az egekbe szökött, a gyártás során használt áram és gáz ára a többszöröse a tavalyi­nak. A csomagoláshoz szükséges kartonok és fóliák is jelentősen megdrágultak. Ehhez társul még az üzemanyagárak változása” – jegyezte meg a kereskedelmi vezető.

Többletet nyújtva
„Az általános trend, miszerint a piac tolódik a prémium szegmens irányába, némiképp lelassult az idei év első negyedévére, köszönhetően a szomszédunkban dúló háború gazdasági következményeinek és az in­fláció mértékének” – közölte Pandzarisz Tamás, a Panzi-Pet Kft. ügyvezetője.
„Véleményem szerint az állattartók egyre tudatosabbak. Ennek köszönhetően nemcsak az árát nézik meg a termékeknek, hanem egyre inkább néznek ­utána saját maguk, hogy mivel tudnak a leginkább jót tenni saját kedvencüknek. A mi kínálatunkban is különös figyelmet fordítottunk arra, hogy olyan termékelőnyökkel vértezzük fel ­saját márkás jutalomfalatjainkat, melyek valódi többletet nyújthatnak a célpiac számára” – mondta az ügyvezető, példaként említve a valódi gyümölcs- és zöldségtartalmat, a pálcikákban lévő vitamin-koncentrátumot vagy magának a termékeknek a kialakítását, amely eleve azt a célt szolgálják, hogy a társállat száját minél hatékonyabban tartsák tisztán.
„A legkülönfélébb formájú, állagú, színű és ízű ­termékek széles választéka jellemzi 2022-ben az állateledel-piacot. Meglátásom szerint egyre fontosabbak a természetes alapanyagok, bio összetevők. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy a termékeket a gazdik számára kell vonzóvá tenni, hisz esetünkben a vásárló és a fogyasztó két külön kategória.
Ennek köszönhetően jelentek meg a különböző humán fogyasztásra szánt ételekre hasonlító termékek is a jutalomfalat szegmensben” – fogalmazott Pandzarisz Tamás, megjegyezve, hogy a prémium kategóriában a Panzi-Pet is hipoallergén termékekkel erősít idén. Új ízekkel és új kiszerelésekkel bővíti az országszerte nagy népszerűségnek örvendő FitActive termékcsaládot.
„A szomszédos háborús helyzet sokrétű. Minket, mint gyártó céget nagyon komoly kihívások elé állít a háború folyományaként előlépő drámai mértékű alapanyagár-emelkedés és az energiaárak égbe szökése. Mindehhez hozzájön még mások mellett a csomagolóanyag hiánya, a nemzetközi szállítmányozási nehézségek, valamint az üzemanyagárak drasztikus emelkedése” – említette Pandzarisz Tamás. – Cégünk ugyanakkor próbálja enyhíteni a magyar vásárlókra nehezedő terheket folyamatos akciókkal, gazdaságos kiszerelésekkel és mennyiségi kedvezményekkel” – biztosított az ügyvezető.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. májusi szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: