A hazai ásványvízfogyasztás évről évre emelkedik, noha jelenleg több nehézséggel szembesül a piac. A fenntarthatósági vállalásokkal járó fejlesztések kihívásai mellett a koronavírus-járvány és az azt követő gazdasági válság, amit tovább nehezít a jelenleg is tartó ukrajnai helyzet, erősen rányomta bélyegét a szomjoltók (az ásványvíz- , a gyümölcslé- és üdítőital) piacára.
Változások jellemzik a piacot
Jelenleg az egyre kedvezőbb járványhelyzetre reagáló enyhébb járványügyi korlátozások hatására, a Horeca szektor nyitása segített abban, hogy mind többen fogyasztottak italt az otthonukon kívül. Ez azt eredményezte, hogy az első negyedév enyhe, 4%-os növekedést hozott a piacon, ami főleg a turizmus lendületbe kerülésének köszönhető.
A dinamikus növekedés miatt 2019-re a hazai ásványvízfogyasztás az Európai Unión belül az első öt ország közé került, elérte az évi, fejenkénti 130 litert. A 2020-as évben a megtorpanás miatt 8,2%-kal csökkent az ásványvizek, ízesített vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek és jegesteák eladott mennyisége – közölte a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség (MAGYÜSZ). Bikfalvi Istvánné, a szövetség titkára szerint a tavalyi év első három hónapjában az ízesített víz és szénsavas üdítőital kivételével minden terméktípus fogyasztása csökkent. A következő fél évben jelentősen nőtt a forgalom, amit a járvány enyhülésével, valamint a vendéglátás bővülésével magyaráz.
Éves összevetésben az ásványvizek eladása az első negyedévben csaknem 15%-kal csökkent. A második negyedévben 16%-kal, a harmadikban 9%-kal nőtt ugyan a forgalom, de a járvány előtti szinttől így is több mint 7%-kal maradt el. Az ízesített vizek és szénsavas üdítőitalok eladása alig változott az év elején, majd 6%-kal és 1%-kal nőtt. A korábbi időszakhoz képest 3%-os visszaesésben maradt. A gyümölcslevek mindhárom kategóriája csökkenéssel kezdett tavaly, a 100 százalékos gyümölcslevek értékesítése 7%-kal, a nektároké 20%-kal, a gyümölcsitaloké 6%-kal esett. A második és harmadik negyedév bővülése ellenére az összforgalom a járvány előtti időszakhoz képest átlagosan 3%-kal csökkent, legnagyobb mértékben a nektároké.
„Az élelmiszerbolt-hálózatban a 0,5 – 1,5 literes kiszerelés, a vendéglátóhelyeken a 0,25 – 0,33 – 0,5 literes kiszerelés a legkedveltebb” – jegyezte meg Bikfalvi Istvánné, hozzáfűzve, hogy az értékesítés jellegzetességeiben is változás történt: a kisebb kiszerelések forgalma erős csökkent, a nagyobb kiszerelések iránti kereslet pedig megnőtt.
Bikfalvi Istvánné fontos környezetvédelmi változásra hívta fel a figyelmet: a szövetség célul tűzte ki, hogy az ásványvíz- és üdítőital gyártók 2025-ig 30 százalékra, 2030-ig pedig 50 százalékra növeljék az újrahasznosított műanyag alapanyagok arányát a palackokban, emellett hangsúlyozni szeretnék a cégek szerepvállalását azzal, hogy valamennyi cég saját kampányt indít az italcsomagolások szelektív gyűjtésének népszerűsítésére.
A jó egészségért is
„Számos betegség hátterében a szervezet elsavasodása áll, ami lúgos ételek és italok fogyasztásával ellensúlyozható, bár elsősorban még mindig az árat veszik figyelembe először” – fogalmazott Nagy Gyula, a Pannónia Ásványvíz Kft. tulajdonosa. Mint ismertette, a Pannónia Kincse szénsavmentes ásványvíz 7,9-es pH értéke, valamint a benne lévő hidrogén-karbonát és karbonát ionok megfelelő koncentrációja révén kiváló lúgosító hatással bír.
A 2014-ben alakult Pannonia Ásványvíz az első perctől kezdve kiváló ízű és minőségű, folyamatos fogyasztásra alkalmas, ásványokban és nyomelemekben gazdag vizet kínál a magyar piac számára.
„Alacsony nátriumtartalma révén szívbarát termék, lehetővé teszi a folyamatos fogyasztását nátriumszegény diéta mellett is. Ismertetőjelünk a híres magyar motívum, a Kalocsai minta, amely mind név, mind motívum formájában szabadalmi védjegyoltalom alatt álló magyar termék” – ismertette a terméket Nagy Gyula, a Pannónia Ásványvíz Kft. tulajdonosa, kiegészítve azzal, hogy a Magyar Termék logó mellett a #VEDDAHAZAIT hashtag is rákerült a címkékre. Mindezen túl a saját karbonsemleges logójuk teszi még egyedibbé a címkét, amin a magyar mellett román és angol nyelven is olvasható a tájékoztatás.
Mint megtudtuk, a Pannónia Kincse szénsavmentes ásványvíz kiegyensúlyozott ásványianyag-tartalmának és pH értékének köszönhetően alkalmas napi fogyasztásra. Babák, terhes kismamák, betegek és idősek számára kifejezetten ajánlott. Ezért a terméknek egész évben kiegyensúlyozott a forgalma, nincs hatással rá a nyári szezon.
„Bízunk benne, hogy a sok munka és termékfejlesztés meghozza a várt eredményeket. Hirdetéseink már láthatók a TV2 főműsoridős reklámjaiban. Öt héten keresztül a Tomi, a tudatos, a Magyar Termék Nonprofit Kft. által szervezett Facebook-kampányban is részt vettünk” – mondta el Nagy Gyula.
Nem csak az ár dönt
„Tapasztalataink szerint a fogyasztók egyre tudatosabban választják ki a számukra megfelelő ásványvizet, ezt egy nemrég készült kutatásunk eredményei is alátámasztják. A vásárlók többségének továbbra is a termék ára az egyik legfontosabb szempont, azonban a döntést jelentősen befolyásolja az íz és a márka is” – fogalmazott van der Wildt Nikolett, a Szentkirályi Magyarország marketingigazgatója, hozzáfűzve, hogy sokan figyelnek az ásványvíz ásványianyag-összetételére is, amely szintén a fogyasztók növekvő tudatosságáról árulkodik.
A koronavírus-járvány jelentős hatást gyakorolt az ásványvízpiac alakulására is. A 2021-es évben azonban egyfajta visszarendeződés volt tapasztalható, és jelentős növekedés mutatkozott a fogyasztásban. Ez egyrészt az on the go alkalmak visszatérésének, másrészt pedig a Horeca szektor feléledésének és a fogyasztási helyszínek újranyitásának köszönhető.
„A korábbi évekhez hasonlóan vállalatunk zászlóshajója, a Szentkirályi ásványvíz továbbra is legnépszerűbb termékeink közé tartozik. Ennek köszönhetően a márka által képviselt értékek, az egészségtudatosság és a sportos életmódra való ösztönzés évről-évre egyre több fogyasztóhoz jutnak el” – említette a marketingigazgató, aki szerint a vásárlók előszeretettel választják a vállalat funkcionális italait is, például a Magnesia RED ízesített ásványvizet, amelynek variációit kifejezetten a hazai vásárlók ízléséhez igazították. Ebben a termékkategóriában továbbra is a citrusos ízek a legkedveltebbek, a bogyós gyümölcsök közül pedig elsősorban a málna és az eper ízek a fogyasztók kedvencei.
A megjelenéseket tekintve a Szentkirályi hosszú évek óta elkötelezetten támogatja a magyar sportéletet és a fiatal sporttehetségeket. 2016-ban a Magyar Olimpiai Bizottság szakmai támogatásával létrehozták a Szentkirályi Tehetségprogramot, amelynek idén februárban zárult az első téli szériája, amely során fejenként egymillió forintos díjazással segítették gyorskorcsolyázó és műkorcsolyázó utánpótláskorú sportolók karrierjének előremozdítását. A Tehetségprogramhoz mentorként csatlakozott a két olimpikon, Liu Shaoang és Liu Shaolin Sándor rövidpályás gyorskorcsolyázó.
„Az idei évben kiemelt figyelmet fordítunk az Ukrajnában zajló háború elől menekülők megsegítésére: budapesti irodánkban szinte azonnal gyűjtést indítottunk, valamint termékadományokat küldtük a határra a rászorulóknak. Ezen kívül a Szentkirályi közösségét is segítségnyújtásra buzdítottuk, és a Vivicittá futóverseny ásványvízpartnereként az áprilisi versenyen nálunk regisztrált futók kilométerei után pénzadománnyal támogattuk a menekülteket segítő Budapest Bike Maffiát” – ismertette van der Wildt Nikolett.
Megfelelni a kihívásoknak
„Tapasztalataink szerint továbbra is töretlen a növekvő igény az alacsonyabb ásványianyag tartalmú ásványvizek iránt. A fogyasztók kedvelik a semleges vizeket. A kelet-magyarországi ásványvizek jellemzően fiatalabb vízadó rétegekből származnak, ezért semlegesebb ízhatásúak, míg a nyugat-magyarországi kutak magasabb ásványianyag tartalmúak, ez érződik a termék ízében is” – fogalmazott Erdész Attila, a Fonte Viva Kft. ügyvezető igazgatója.
Mint mondta, a Fonte Natura termékek elsőszámú és jelentős megkülönböztető jegye a magyar termék logó mellett a 100% rePET jelölés – a palackok teljes mértékben újrahasznosított PET palackokból készülnek, amellyel a hazai viszonylatban egyedülálló a Fonte Viva Kft.
Erdész Attila úgy látja, hogy a jelenlegi makro helyzet súlyosan rányomja bélyegét erre az iparágra is. „A Covid okozta negatív hatásokból sem lábaltunk még ki, amikor megérkeztek az ukrán-orosz konfliktus okozta újabb problémák. Elég csak az üzemanyagár változását példaként említeni: a 2 literes termék esetén 10 Ft/palack átlagos szállítási költség szintre emeli ezen termék mozgatásának költségeit. Ezen felül gyakorlatilag minden elsődleges csomagolóanyag ára drámaian emelkedik. Ennek az emelkedésnek nem látjuk a végét, a negyedéves és éves alapanyagárak helyett beszállítóink heti/havi árakat adnak, ami igazán nehéz helyzetbe hoz minket, hiszen a kereskedelmi láncok továbbra is éves tender árakat szeretnének saját márkás ásványvizeik tekintetében, ami gyakorlatilag irreális elvárás” – ismertette a jelenlegi helyzetet az ügyvezető igazgató.
Erdész Attila lapunknak elárulta, hogy piaci növekedést nem vár az 1 liter feletti kategóriában, az impulzív termékek forgalma növekedhet a tavalyi első féléves alacsony bázis miatt. „A szezonidőszak tavaly is extrém időjárást produkált, ennek a bázisa már így is elég magas” – egészítette ki.
Élen a környezettudatossággal
„A Primus ásványvíz rengeteg tapasztalattal rendelkezik a vásárlói visszajelzés területén: négy kontinensről vannak visszajelzéseink. A felmérésekből kiderült, hogy a vásárlók többsége még azzal a fogalmi rendszerrel sincs tisztában, ami az ásványvizet, forrásvizet és a palackozott vizek kategóriáját megkülönbözteti egymástól” – közölte Regőczi László, a Bonaventura Gold Kft. ügyvezetője.
Mint mondta, a tudatos vásárlókat – számuk növekvőben van –, élénken foglalkoztatja az ásványianyag összetétele, a palackozási módszer, a nanószemcse mentesség és a környezettudatos csomagolási mód.
„A Primus ásványvíz ebben is élen jár, az alkalmazott palackozási technológia során 100% nanószemcse mentes palackozást valósít meg, valamint olyan csomagolóanyagokat használ, amely konkrét kísérletek során beigazolódott, hogy a Primus palackok 9 hét alatt lebonthatóak egy baktérium mix segítségével és mezőgazdasági talajjavítóvá alakíthatók át” – ismertette Regőczi László.
„A Primus ásványvíz ízvilága és ásványi összetétele olyan vízfogyasztó-közösségeket teremt, akik megérzik a különbséget már néhány korty fogyasztása után is, és a Primus termékek rendszeres fogyasztóivá válnak. A beltartalom mellett fontos a csomagolás designja is, hölgyeknek a táskabarát kialakítás, a férfi vevőink számára pedig az autó pohártartójában való stabil elhelyezkedés volt a fő szempont, de a palack kialakítása olyan, hogy a kerékpárok kulacstartójához is tökéletesen illeszkedik” – jellemezte Regőczi László a Primus ásványvizek palackos kiszerelését.
Mint fogalmazott, az egészségtudatos fogyasztók számára az ásványvizek tartoznak a legkedveltebb szomjoltók körébe, „ezen szomjoltók nem tartalmaznak sem cukrokat, sem pedig olyan adalékanyagokat, amelyek testidegen anyagok beépülését eredményezi”.
„Az idei tavaszi/nyári szezon nagyon jónak ígérkezik, nem várható a covid „Maradj otthon” hatása, és reméljük, hogy a szomszédunkban zajló események sem fogják negatívan befolyásolni a megszokott életvitelünket” – hangsúlyozta.
Mint mondta, a Primus ásványvíz aktívan jelen van úgy a hazai, mint a nemzetközi social media felületein, szaklapok hasábjain jelennek meg cikkeik, a különleges eseményeikről pedig a televíziók is tudósítanak.
„Ásványvizünkkel számos sport, kulturális, gazdasági és diplomáciai eseményen jelen vagyunk, melyeknek tematikája és szellemisége illeszkedik a Primus ásványvíz kialakított arculatához” – ismertette Regőczi László.
(TERMÉKMIX magazin – 2022. májusi szám)