A májusi hosszú hétvégével a jégkrémek és fagylaltok megkezdték szezonjukat. Hogy milyen évad várható idén? Az időjárási viszonyok kiszámíthatatlan változásaitól függetlenül minden bizonnyal jobb, mint egy-két éve, mert az ebbe a kategóriába tartozó termékek értékesítését a továbbiakban nem korlátozzák a Covid-19-hez kapcsolódó korlátozások.

Prémium minőség extra ízekkel
Kovács Barbara, a Maresi Food­broker Kft. junior brand managere szerint szemmel láthatóan egyre több prémium minőségű jégkrém jelenik meg a polcokon, illetve a mentes termékek esetében a vegán diétába illeszthető termékek száma is növekszik. A minőségi irányba tolódó kínálattal egyszerre a literes, vagy akár több literes csa­ládi kiszerelések felől a kisebb, poharas vagy pintes méret felé tolódnak. Mindemellett az azonnal fogyasztható pálcikás jégkrémek mellett egyre népszerűbbek az egyadagos kis poharas kiszerelések is – tudtuk meg.
„A prémium minőség és annak ára alapból egy kisebb kiszerelést indokol, ugyanakkor ez véleményem szerint egy Amerikából hozott trend, ugyanis többek között a Häagen-Dazs is amerikai cég, ahol nem csak a sört, a fagyit is pintben mérik, így a 460 ml kiszerelés (1 pint) az alapformátum” – magyarázta Kovács Barbara, hozzátéve, hogy a Häagen-Dazs szortimentjében a pint az, amely egy tipikusan ­otthoni fogyasztásra szánt termék. A kis poharas és pálcikás kiszereléssel pedig az impulz csatornákat célozza meg a cég.
Mint említette, egy pint eddig jellemzően egy ízt tartalmazott, azonban az elmúlt években megjelentek a két ízt tartalmazó termékek is.
„A Häagen-Dazs szortimentet idén mi is két ilyen mix-szel bővítettük, a Belga csokoládé & Ropogós Vanília DUO-val és az Étcskoládé & Ropogós Sós Karamell DUO-val. Ezek a pintek a legközkedveltebb ízeket párosítják, illetve még egy kis extrát is adott hozzájuk a gyártó General Mills. A vaníliát ropogós csokoládé forgáccsal, a belga csokit extra trüffel szósszal, az étcsokit pedig karamell szósszal bolondították meg, így az ízélmény garantált” – ismertette a junior brand manager.
A tapasztalat azt mutatja, hogy abszolút kedvenc a sós karamellás íz, amely pint, kis poharas és pálcikás formában is elérhető. Mint megtudtuk, ennek az íznek a térhódítása nagyon látványos, a legtöbb versenytársuknál is elérhető, de ez a népszerűség túlmutat a jégkrémpiacon, egyre több sütemény, más édesség is megtalálható ebben az ízben. Kovács Barbara megjegyezte, hogy a szintén Maresi Foodbroooker Kft. által forgalmazott Bahlsen HIT kekszek esetében is a korábban limitált íznek szánt sós karamellás keksz ­annyira sikeres volt, hogy a gyártó megtartotta az állandó szortimentben, és Magyarországon is az egyik kedvenc íz ­maradt a klasszikusok mellett.
Kovács Barbara még kiegészítette a felsorolást azzal, hogy nagyon népszerű a belga csokoládés pint is, illetve két gyümölcsös ízvariáns is, az epres sajttorta és a mangó-málna frissítő kombinációja.
„A Maresi Foodbroker Kft.-nek ez lesz a második szezonja a Häagen-Dazs forgalmazásában. Az első év felülmúlta minden várakozásunkat, így idén még annál is ambíciózusabb céljaink vannak, melyek megvalósításán folyamatosan dolgozunk. Azonban a jövő év még meglepetés, az idény sztárjai a DUÓk, amelyeket minden lánc listázott, ahol a célcsoportunk elérhető” – mondta lapunknak Kovács Barbara.
A Häagen-Dazs esetében első­sorban POS megjelenésekre, brandingelt hűtők ­kihelyezésére és POS kommunikációra fókuszál a Maresi Foodbroker, ezen felül a csúcsszezonban egy átfogó online kampányt is tervez a vállalat a márka ismertségének növelésére.

Alaptermékektől a prémiumig
2021-ben a járványügyi intézkedések a nyári hónapokban több lehetőséget biztosítottak a jégkrémek számára, mint 2020-ban, de a tradicionális és független kereskedelmi egységekben a vásárlási kedv és a kereslet továbbra sem tudta utolérni korábbi önmagát.
Cserép György, a Ledo Kft. kereskedelmi igazgatója kiegészítette azzal, hogy a külföldi kereskedelmi láncok 2021-ben jelentősen növelték a saját márkás termékek listázását és az ezek számára biztosított polc/hűtő felületet.
„A brand termékek bemutatására szolgáló kóstoltatások a hipermarketekben továbbra sem engedélyezettek, ezért a vásárlók személyes eléréséből fakadó marketingmunka ­hiánya továbbra is jelentős” – fűzte hozzá, hangsúlyozva, hogy a Ledo fő célja továbbra is a szortiment optimalizáció, melynek segítségével biztosíthatják az ár-érték arány figyelembe­vételével a legkeresettebb termékkategóriák elérhetőségét a fogyasztók számára.
„A Ledo Kft. portfóliójában továbbra is kiemelt szerepet játszanak a népszerű családi kiszerelésű termékeink, amelyek közül a legkeresettebbek a Ledo 2 L (5 ízben) és a Ginissimo Grande család (4 íz). A Horvátországot felkereső magyar turisták régóta ismerik a Ledo impulzus termékeit, ezek ma már itthon is mindenhol elérhetőek – ismertette a választékot Cserép György. – Legismertebb márkánk a prémium kategóriában a KING termékcsalád, amely a pálcás kategóriában 7 ízzel, illetve a tölcséres jégkrémek kategóriában egyedi kiszereléssel bíró (220 ml) termékekkel, a King Kornet Malina Cake: Créme Brulée ízű jégkrém, málna­darabokkal, málna és fehércsokoládé ízű öntettel kakakós tölcsérben, és a King Kornet Dark Velvet: Étcsokoládé ízű jégkrém meggyes öntettel kakaós ostyatölcsérben. Ahogy a szlogen is mondja: a KING a „királyi kényeztetés záloga”.
Mint megjegyezte, az utóbbi egy-két évben emelkedtek az alapanyagárak, ahogy a csomagolóanyagok és az energia ára, illetve a munkabérek is. „Mindezen túl az idei idény nyilván függ az időjárástól és az erre az évre nem tervezett gazdasági mutatókat befolyásoló tényezőktől is, de bizakodóak vagyunk.”
Cserép György kiemelte, hogy a Ledo Kft. termékei megtalálhatóak más fagyasztott kategóriákban is. „A hagyományos édességek korszerű elkészítését célzó rétesek és leveles tészták ismertsége ma már nem kérdés a magyar fogyasztók előtt, és jelentősen emelkedik a Ledo fagyasztott gyümölcsei iránt is a kereslet” – fogalmazott a kereskedelmi igazgató.

Igényesség és ízkombinációk
Németh Ferenc, a TUTTI Élelmiszeripari Kft. kereske­del­mi igazgatója szerint a cukrászdák és fagylaltozók a tégelyes pultjaikban minden évben egyre bonyolultabb ízkombinációkkal és legfőképpen fantasztikus fagylalt dekorációkkal kápráztatják el a „hideg nyalatra” vágyókat.
„A TUTTI Élelmiszeripari Kft. portechnológián alapuló élelmiszertermékeket gyárt, így fagylaltport is, jelenleg 26 tej- és 33 gyümölcs ízből választhatnak vevőink. Cégünk tulajdonosa 36 éve kezdte a fagylaltpor gyártást egy kisüzemben, az általa szabadalmaztatott eljárással” – ismertette a kínálatot Németh Ferenc, hozzáfűzve, hogy a top 5 vezető íz hosszú idő óta ugyanaz: lágyfagylaltban mindenki kedvence továbbra is a klasszikus csoki-vanília, puncs-vanília, valamint a citrom-eper kombináció.
A cég felhasználásra teljesen kész, minden összetevőt tartalmazó fagylaltpor-keverékeket ajánl a tökéletes fagylaltíz és állag eléréséhez, amely egyszerűen, biztonságosan el­készíthető, akár képzett cukrászati szaktudás hiánya esetén is.
„Minden szezonban a hagyományos cukor- és tejpor alapú fagylaltpor választékunkat egy-egy tejes és gyümölcs ízzel újítjuk – ezek idén a marcipán és a maracuja – ismertette Németh Ferenc, hozzátéve, hogy a TUTTI az idei évben hiánypótló újdonsággal is szolgál.
Mint mondta, a fogyasztói igényekre reagálva a cég idén piacra dobta a kókusztejporral és édesítőszerrel készülő Vegán Csokoládé és Vanília ízű fagylaltporokat is. Mindemellett a kiskereskedelmi piacon hamarosan elérhetők lesznek a boltok polcain a retrohullám jegyében tervezett csokoládé, vanília, és puncs ízű fagylaltpor termék is.
Az új fagylaltporokat nemcsak azért ajánlja a fogyasztóknak, mert egyszerű, otthoni környezetben elkészíteni, hanem mert az áruk is kedvező. „Ma egy cukrászdában, fagylaltozóban egy adag fagylalt ára elérheti akár az 500 forintot is. Az új fagyiporainkkal otthoni környezetben jóval olcsóbban elkészíthetők a kellemes ízű és állagú fagylaltok” – jegyezte meg a kereskedelmi igazgató.
Mint említette, a fagylaltszezont alapvetően az időjárás határozza meg minden évben, de a cég felkészült arra, hogy rugalmasan tudja kiszolgálni a megnövekedett igényeket tartósan jó idő esetén is. Az idei fagylaltszezont eddig leginkább a kedvezőtlen március-áprilisi időjárás, valamint a folyamatos és drasztikus az alap-, és a csomagolóanyagok áremelkedése, valamint a forint árfolyam folyamatos gyengülése határozták meg. Ezeknek a gazdasági jellegzetességeknek az ár­növelő hatása a TUTTI-nál is jelentkezik az eladási árakban.
„A növekvő árak eléggé érzékenyen érintik a fogyasztókat, hiszen ha egy család ma el szeretne menni fagyizni, alaposan ki kell nyitni a pénztárcát. Valószínűleg az idei általá­nosan elterjedt élelmiszerár-emelés is csökkenti a családi költségvetésben az ilyen jellegű édességekre költhető össze­get, ami kihat majd a fagylalt fogyasztásra is” – jegyezte meg a keres­kedelmi vezető.
Mint megtudtuk, a retro családi fagyiporok bevezetését online, nyereményjátékkal kiegészített facebook kampánnyal támogatja idén a cég. A klasszikus Tutti fagylaltporok értékesítését a nagykereskedő partnerek felé nyári promóciókkal, eladáshelyi POS eszközökkel támogatja a TUTTI.



Nemcsak ízes, színes is
„2022-ben is sikeres, erős szezonra számít az ALDI, amely sok újdonsággal készül vásárlói számára és bízik benne, hogy választéka most is elnyeri vásárlói tetszését” – fogalmazott közleményében az ALDI.
A fagylaltok és jégkrémek gazdag és színes választékával az áruházlánc igyekszik minden ­vásárlói igényt kielégíteni. A különféle multipackok mellett elérhetők az XXL családi csomagolású fagylaltok, a pálcikás, tölcséres, kelyhes és dobozos jégkrémek, illetve a literes és a 2,5 literes kiszerelésű termékek. Mint hozzáfűzték, a ­vásárlók előszeretettel választják a darabos kiszerelésű árukat és kifejezetten keresettek a multipack termékek is.
A széles választékban az ALDI minden vásárlója megtalálhatja az általa preferált ízeket. Mint mondták, a tapasztalat azt mutatja, hogy a klasszikus, tejszínes, csokoládé, vaníliás és – az utóbbi években – a karamellás ízek a legkedveltebbek, a legnagyobb nyári melegben pedig a gyümölcsös, sorbet típusú jégkrémek forgalma nő meg.
Az ALDI szezonális fagylalt és jégkrém választékának újdonságai között megtalálhatók az ételintoleranciával élők és speciálisan étkezők számára is ideális mindenmentes termékek, a különféle vegán termékek, a formázott jégkrémek és az izgalmas, trendekhez igazodó ízvilágú fagylaltok. Mint lapunkkal közölték: az ALDI tapasztalatai szerint – a jégkrémek piacán is – folyamatosan nő az igény a mentes és vegán termékek iránt.
Mint megjegyezték, a világpiaci helyzet a jégkrémek árának alakulásában is tetten érhető. Az áruházlánc gazdag választékában minden vásárló megtalálhatja a számára ideális minőségi terméket, kedvező áron.
Az ALDI a kínálatában megtalálható fagylaltokra és jégkrémekre szórólapos és webes megjelenéssel, különféle akciókkal, valamint a közösségi médiumok felületein való megjelenéssel hívja fel vásárlói figyelmét. A vállalat a balatoni áruházaknál a nyári szezonban fagylalt-szigeteket is kialakít, ahol a vásárlók a fagylaltok és jégkrémek még szélesebb prezentációjával találkozhatnak.

Bővülő választékkal a nyárra
„Számos újdonsággal készülünk az idei szezonra” – árulta el Maczelka Márk, a SPAR Magyar­ország Kft. kommunikációs vezetője. Új brand fagylaltok jellenek meg a választékban, mint például a népszerű Ferrero fagylaltok, a ZOTT vagy a Mars és Snickers termékek, vala­mint a Pöttyös Túró Rudi új termékei. „De a tudatos táplálkozáshoz köthető termékeket (hozzáadott cukor nélküli termékek) és a saját márkás termékeinket is bővítjük. Ezen túlmenően exkluzív márkákkal is készülünk” – fűzte hozzá.
Maczelka Márk úgy látja, hogy dinamikusan, töretlenül fejlődik a jégkrémpiac: továbbra is a csoki és a vanília a legkedveltebb ízek, „de például az alacsony árszintű saját márkás pálcikás jégkrémeink is nagyon népszerűek” – mondta, hangsúlyozva, hogy a magasabb minőséget és az egészséges életmódot támogató, valamint a tudatos táplálkozást segítő kategória iránt is trendszerűen növekszik a kereslet.
„Igyekszünk választ adni a fogyasztói igényekre, és ezt a gyártók is felismerik, ami alapján újabb kiszerelések tudnak készülni, például jégkrémválogatások formájában. Ez a kategória dinamikusan növekszik, mert egy dobozban tudja megvenni a vásárló az impulz termékeket – fűzte hozzá a kommunikációs vezető, megjegyezve: – meleg nyári időjárásban reménykedünk és akkor a terveink szerint alakulhat a szezon.”

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. májusi szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: