Talán sosem használunk az évben annyi fűszert, mint a téli időszakban, amikor jobban esik az ételben a pirospaprika ereje és melegsége is. Ilyenkor az ünnepi süteményekből nem hiányozhat a fahéj, szegfűszeg vagy a vanília összehasonlíthatatlan aromája sem. A szakemberek szerint – habár ezek a slágertermékek – a fogyasztók nyitottak az újdonságra és keresik is azokat.

Csúcson a fahéj és a szegfűszeg forgalma
Az ünnepi időszak minden fűszer forgalmára pozitív hatással van. A karácsony közeledtével ráadásul megnő a kereslet a különlegesebb ételek készítéséhez, az illatos süteményekhez szükséges fűszermixekre, valamint ilyenkor van csúcson a fahéj, a szegfűszeg és a szerecsendió forgalma is.
„Az édes fűszermixek közel háromnegyede a karácsony előtti időszakban kerül a kosarakba. Jellemző még, hogy a húsos ételekhez szükséges és a magyaros fűszermixek forgalma élénkül meg ilyenkor. A Kotányinál évek óta a Sült csirke fűszersó vezeti a listát, de a sertéshúsokhoz és a magyaros sültek készítéséhez kínált fűszer­mixeink is nagyon népszerűek.
Dolgozunk az édes fűszerkínáltunk megismertetésén is, hiszen a kínáltunkban sok praktikus – például narancs- és citromhéj helyettesítésére szolgáló – fűszeres ízesítő is megtalálható, de az ilyenkor népszerű forró italokhoz is, mint a puncs, vagy forralt bor, kínálunk fűszereket és fűszeres ízesítőket” – mondta el Szűts Ágnes, a Kotányi Hungária Kft. marketing managere, és hozzátette, hogy a fűszerek iránti keresletet ők maguk is igyekeznek pozitívan befolyásolni.
„November közepétől indul karácsonyi sütis oldalunk, amelyet a Kotányi weboldalra érkezve talál a látogató. Nemcsak receptekkel, de díszítési tippekkel és tanácsokkal is szolgálunk. Emellett letölthető sütis füzet is várja a látogatókat. Decembertől pedig teljes karácsonyi menü elkészítéséhez adunk ötleteket és fűszereink kreatív felhasználását is bemutatjuk azoknak, akik valami igazán különlegeset szeretnének az idei ünnepi asztalra tenni” – fogalmazott.
A Kotányi kizárólag magas minőségű termékeket forgalmaz, amelyeket mindig a lehető legjobb termőterületekről szerez be. „Szigorú minőségi kritériumokat határoztunk meg, mivel tudjuk, hogy például a magasabb illóolaj-tartalom intenzívebb ízt jelent – amelyből kisebb mennyiség is elegendő. Aki odafigyel, megtapasztalhatja, hogy a magasabb minőség egyben jobb ár-érték arányt is jelent. Minőségi szabványaink a genetikailag módosított alapanyagok használatát sem engedélyezik; amennyire csak lehetséges, csakis természetes nyersanyagokat használunk. Kínálatunkban pedig egyre nagyobb számban megtalálhatóak bio termékek is” – árulta el a manager.
Egyértelmű trend a gyorsan és könnyen, egészséges ételek elkészítését segítő termékek iránti kereslet. „Bár a magyarok számára a fűszerpaprika még mindig fontos alappillére az ízesítésnek, a fogyasztók egyre nyitottabbak a növényi alapú étkezés minél színesebben való elkészítése iránt is – amelyhez természetesen elengedhetetlenek a fűszerek. Érdekesség, hogy a toplistára a salátafűszereink is felkerülnek, ami a fogyasztói szokások egészségesebb irányba való elmozdulásának is a jele lehet” – tájékoztatott Szűts Ágnes, aki a Kotányi újdonságait illetően elárulta: „Az idén sikeresen bevezetett Quick&Easy salátafűszerek és tésztás ételek ízesítéséhez kínált mixeink kínálatát gyorsan elkészíthető, zöldséges-húsos ételekkel egészítjük ki. A termékek csomagolásán bevásárlólistát és recept-tippet is találnak a fogyasztók. A növényi étkezés szélesítésére jövőre vegán mártogatósok készítéséhez is készülünk egy termékcsaláddal. Bővítjük továbbá bio termékkínálatunkat is, fűszermalomba csomagolt termékekkel. Az idén bevezetett füstölt bors termékünket követően, 2022-ben a füstös ízek szerelmeseinek újabb meglepetéssel készülünk.”

Intenzíven fűszerezünk
Németh Bálint, a Házi Piros Paprika Kft. cégvezetője szerint az ünnepi időszak tradicionálisan a halászlé időszaka, ami a pirospaprika szezonja, és ennek megfelelően jelentősen meg is nő ez idő tájt rá a kereslet. A téli szezon egyik kiemelt eseménye vidéken a házi disznóvágás, mely időszak alatt jobban fogy a pirospaprika mellett a babérlevél, a kömény, a bors és a sonkapác is.
Németh Bálint szerint a magyar piac egyre inkább minőség­érzékennyé kezd válni, és tolódik abba az irányba, hogy a vásárló már nemcsak az árcédulát nézi meg az adott terméken, hanem a hozzávalók minőségét és származását is. „Szerencsére nekünk ez kedvez, mert szeretnénk a piacon azzal kiemelkedni, hogy minőségi termékeket gyártunk. Számos termékünk Magyar Termék védjegyes, és látjuk, hogy a fogyasztás egyre inkább tudatos fogyasztássá alakul át. Mi is örömmel konstatáljuk, hogy a piac keresi a magyar termékeket és hisz is bennük” – fogalmazott.
A több mint húsz éve alakult magyar tulajdonú cég a fűszerpaprika őrlemények mellett fűszerek, fűszerkeverékek és zöldségszárítmányok feldolgozásával, csomagolásával és forgalmazásával is foglalkozik, kiskereskedőket és nagykereskedőket egyaránt kiszolgál. A 33 g-os lakossági kiszereléstől kezdve a 25 kg-os gasztro kiszerelésig mindenki megtalálja az elképzeléseit, de a webshopban akár egy kis csomag fahéjat is vásárolhatunk, ha éppen az hiányzik az ünnepi süteményhez.
Németh Bálint szerint a magyar emberek szeretik az intenzív ízeket és így is fűszereznek. A klasszikus magyar ízek mellett elindult egy új trend, a felfedező kedvű fiatalabb generáció már vágyik az új, egzotikusabb és különlegesebb ízvilágra is – a cég pedig mindkét vonalat szeretné kiszolgálni.
„Természetesen sosem fog eltűnni a hagyományos magyar ízvilág, de meg fog nőni a kereslet az újdonságokra, a világ ízeire. Mivel manapság már egyre könnyebb külföldön munkát vállalni, nyaralni, az emberek új ízekkel ismerkednek meg, amit utána itthon is keresnek. Számukra azokat a fűszereket kell elhozni” – összegezte a cégvezető, majd a cég jövőbeli terveit illetően rejtélyesen fogalmazott: „Szeretnénk újabb fűszerkeverékeket piacra dobni, ezek fejlesztése már folyamatban van és jövőre egy igazi újdonsággal is készülünk, amivel januárban tervezzük meglepni a fogyasztókat.”

3%-os a bővülés a fűszerek éves forgalmában

A fűszer kategória éves forgalma meghaladta a 20 milliárd forintot 2020 szeptembere és 2021 augusztusa között, ami közel 3 százalékos bővülést jelent az ezt megelőző évvel összevetve.
A tonnában kifejezett eladás stagnált, így megközelítőleg 3500 tonna fűszer került a hazai vásárlók kosaraiba.
A kategória bővülését főként a 401 és 2500 m2 közötti üzletek adják, így a súlyuk tovább erősödött, és közel 40%-os részesedéssel rendelkeznek. A 2500 m2-nél nagyobb boltok az értékesítés több mint egynegyedét teszik ki. Az 51 és 200 m2 közötti csatorna is jól szerepelt az időszakban, az értékbeli eladások 17%-a realizálódott ebben a ­típusban.
A gyártói márkás fűszertermékek vezetik a ­piacot, értékbeli forgalom alapján ­68%-os részesedéssel bírnak. A mennyiségi eladásokat ­megfigyelve ­azonban már közel kiegyenlített a kereskedői és gyártói márkák aránya: a tonnában kifejezett értékesítés 55%-át a gyártói, míg 45%-át a saját márkás termékek jelentették a vizsgált 12 hónapban. A saját márkás termékek dinamikusabban erősödtek, 6%os értékbeli és 3%-os mennyiségbeli gyarapodást értek el.
A NielsenIQ adatai szerint továbbra is borsból vásárolunk a legtöbbet – ez a szegmens jelenti az értékbeli eladások egyötödét. Szorosan követik őt 18%-os piacrésszel a fűszerkeverékek és 17%-kal a paprika.
Ami a kiszereléseket illeti, továbbra is a tasakos fűszerkeverékek abszolút dominanciáját látjuk, az értékbeli forgalom 94%-át ezek teszik ki. A csomagolás méretekről pedig elmondható, hogy a 26 és 50 gramm közöttiek a legjelentősebbek, az eladások több mint 30%-át adják. Második helyen, ­28%-os piaci részesedéssel a 11–20 grammos termékek állnak. Őket követik közel azonos fontossággal az 51 és 100 gramm közötti és a 10 grammos vagy annál kisebb csomagok 16, valamint 15 százalékos piaci részesedéssel.


Az emberek többet kísérleteznek a fűszerekkel

Az év végén, az ünnepek közeledtével mindenki többet főz és süt az otthonában, ezért ez tradicionálisan a fűszerek és fűszerkeverékek szezonja. Czugéber Nóra, a Lacikonyha Magyarország Kft. brand managere elmondta, hogy a hagyományos Ízmester fűszerkeverékek, mint a sertéssült, a magyaros, a sültcsirke ízek, ilyenkor is keresettek. Emellett a szezon sajátos, melengető ízei, mint a szerecsendió, a szegfűszeg, a fahéj és az olyan keverékek, mint a forralt bor és a mézeskalács is népszerűek.
„Cégünknél a Lacikonyha paprikák tartoznak a slágertermékek közé ebben az időszakban: a hideg évszakban nagy mennyiségben adunk el belőlük. Sikerükhöz minőségük mellett biztosan hozzájárul az is, hogy a csomagolásukkal is egyértelműen kommunikáljuk a származási helyüket. Forgalmazunk több kiszerelésben 100% magyar paprikát, amely fontos vásárlási szempont lehet a tudatos, magyar termékeket kereső fogyasztóknak” – fogalmazott a manager.
Czugéber Nóra szerint az is egy általános piaci trend, hogy az emberek többet kísérleteznek a fűszerekkel. A növekvő kulináris ismereteknek és a fűszernövények és fűszerek mélyebb megismerésének köszönhetően egyre többen készítenek saját fűszerkompozíciókat.
„Arra számítunk, hogy hosszú távon gyakrabban és szélesebb körben alkalmazzák majd a fogyasztók a fűszermalmokat is, mivel a fűszerek frissessége és erőteljes íze egyszerűen erőteljesebb a zacskóban őrölt fűszerekhez képest. A közel­múltban éppen ezért több fűszermalommal gazdagítottuk a kínálatunkat. A termékfejlesztésünk során arra törekedtünk, hogy a fűszermalmokat nagyon jó minőségben, de megfizethető áron kínáljuk. Igyekeztünk az alap fűszereken kívül új, inspiráló ízeket is alkotni a piac számára, köztük pikáns és chili ízesítésű keverékeket, valamint például egy alacsony sótartalmú saláta fűszerkeveréket is, amellyel gyakorlatilag pár tekeréssel és kevés olaj hozzáadásával már el is készülhet az otthonunkban egy finom salátaöntet” – tudtuk meg a managertől.

Tradicionális magyar ízvilág
Karácsonykor mindenki próbál bőséget teremteni, ami az ünnepi fogásokat is jellemzi. Ilyenkor szinte mindannyiunknál asztalra kerül a halászlé, töltött káposzta, a régi recept szerint készült sültek és a családról családra ­szálló tradicionális fogások, esetleg új köntösben elkészítve.
„A mi termékkínálatunkból a hagyományos ízek a legkedveltebbek vásárlóink körében. Ezek főként a házi disznóvágáshoz kapcsolódnak, valamint a naponta házias ételt készítők által a leginkább keresettek. Nagy sikernek örvend a tavaly forgalomba hozott Konyhavarázs fűszerkeverék termékcsaládunk, amely ízfokozó, adalékanyag és színezék hozzáadása nélkül készült hatféle ízben. Ennek három legkeresettebb tagja szintén a magyaros ízvilágnak felel meg: a sült csirke, paprikás-hagymás és fokhagymás-borsos ízvariáció” – tudtuk meg Zanati-Pethő Anitától, a Böllér – Ker Kft. kisker-gasztro üzletág vezetőjétől.
A cég zömében főételekhez kínál fűszerezési megoldásokat, nem csak az ünnepi időszakra. „Sláger termékeink a téli hónapokban a házi disznóvágáshoz használt parasztkolbász, csípős házikolbász, téliszalámi fűszerkeverék és a sonkapác. A fiatalabb generáció körében is egyre népszerűbb az otthoni véreshurka-, májashurka- és a kocsonyakészítés. Az elvárás a fűszerek felé is egyre nagyobb. Ahogy felnő egy újabb nemzedék, új szempontoknak kell a gyártás során is megfelelnünk. Egyre inkább előtérbe kerülnek a hazai alapanyagok, a különféle allergénektől mentes termékek, valamint a bio- és vegán minősítések” – fogalmazott.
Zanati-Pethő Anita rámutatott, hogy két irány létezik a fűszer értékesítésben: az egyik az a vásárlói csoport, aki maga állítja össze alapfűszerekből a saját keverékét, míg a másik csoport tagjai előszeretettel nyúlnak a kényelmi termékek után a boltok polcain. „Mindegyiknek megvan a maga előnye, és a termékszortimentünkben mindenkinek próbálunk elérhető kínálatot biztosítani. Cégünk termékfejlesztéseit is ezekre az irányokra alapozzuk” – zárta gondolatait a vezető.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. novemberi szám)

Aktuális lapszám digitális verziója: