Kis lépés, de fontos lépés, ha valaki eldönti, hogy hagyományos mosószerét egy környezetbarát variánsra cseréli. A tudatos vásárló számára nemcsak az ár és a minőség fontos, de az is, hogy ne ártson a környezetének. Öko mosószerekből ma már nagy a választék a piacon, így könnyen talál a vásárló olyan terméket, amiben a környezetvédelmi szempontok nem mennek a mosási hatékonyság vagy éppen az illat rovására.
A GYÁRTÁS LEGELSŐ LÉPÉSÉTŐL KÖRNYEZETBARÁTAN
A Winni’s Naturel kínálatában megtalálhatóak nem csak az alap mosószerek és öblítők, de olyan speciális és egyedi öko termékek is, mint például a Winni’s öko sportomosószer vagy mosószer fekete ruhákhoz, mosószer kézi mosáshoz, illetve gyapjú mosószer. „Természetesen minden termékünk növényi alapanyagú, vegán, hipoallergén és többsége koncentrátum. Különböző kiszerelésekből is lehet válogatni, hiszen a kicsi 750ml változattól egészen az egyre népszerűbb, XXL 5 literes változatig megtalálhatóak a termékeink” – tudtuk meg Madari Szilviától, a Winni’s Öko ABC ügyvezetőjétől, aki elárulta, hogy már a gyártás legelső lépésétől fogva környezetkímélő „üzemmódban” gondolkodnak, mely szemlélet érvényes a kartonokra, flakonokra és a felhasznált energiaforrásokra egyaránt.
„Figyelünk arra, hogy minél hatékonyabb legyen egy mosószer vagy öblítő, ezáltal sokkal kevesebbet kelljen használni belőle. Lévén, hogy a Winni’s olasz termék és az olaszoknál a mosás egy központi kérdés a háztartásokban, ezért nagyon sokféle mosáshoz kínálunk megoldásokat: fekete, fehér, színes ruha, sportruha, selyem, gyapjú, természetesen mind öko változatban” – mondta el az ügyvezető.
Azok, akik környezetkímélő módon élnek, nagyon tudatosak. Megnézik az összetevőket, időt és energiát szánnak arra, hogy aprólékosan utánajárjanak a termék összetevőinek. „Nagyon sokszor számít az ár is, de ez főleg egy új márka kipróbálásánál szempont. Nagyon gyakori, hogy akkor kezdenek a hölgyek ökotudatosak lenni, amikor kisbabájuk születik. A Winni’s márkát a vegán életmódúak is nagyon kedvelik, nem csak az érzékeny bőrűek” – árulta el Madari Szilvia.
Lévén, hogy az öko kategória egy magasabb árpozíciót képvisel, ezért a fogyasztók észreveszik az akciókat, viszont ami szintén fontos, hogy a minőségből nem engednek az ár rovására. „Tapasztalatom szerint, aki már egyszer úgy döntött, hogy öko mosószert vagy öblítőt használ, minimálisan tér csak vissza a hagyományos mosószerekhez. Ha nem elégedett, akkor inkább keres az öko kategórián belül egy másik alternatívát magának, tesztel és dönt” – vélekedett az ügyvezető, aki a vásárlóközönségüket illetően elmondta: „Nálunk jellemzően a 25-40 éves korosztály a célcsoport. Nagyon kommunikatívak és nagyon lelkes közönség. Megosztják velünk a tapasztalatokat, sőt még mosási tippeket is kapunk tőlük, ki mire használta a Winni’s mosószert.”
ÁR- ÉS ORRÉRZÉKENYEK A MAGYAR VÁSÁRLÓK
Radnainé Sitkei Krisztina, a MosóMami Kft. ügyvezetője és termékfejlesztője elmondta, hogy ma már alapelvárás, hogy alacsonyabb hőfokon, rövidebb mosási programon is hatékony legyen egy termék, erre törekednek ők is a fejlesztések során. „A fogyasztókat még edukálni kell, hogy egyre többféle ruhaanyag létezik, funkcionális darabok, ezért érdemes a konyharuhákat, a munkaruhát, a fehérneműt, sportruhát mással mosni. A pazarlásmentes, környezetbarát termékfejlesztés része, hogy ösztönözzük a vásárlót az igényeire szabott mosószer vásárlására, ahogy az adott mosószer helyes adagolásában is segítjük. Még mindig vannak, akik szinte csak öntik a mosógélt, öblítőt a tartályba szemmérték alapján – ez senkinek sem jó” – fejtette ki a termékfejlesztő.
Radnainé Sitkei Krisztina szerint a magyar fogyasztók ár-érték arányban gyors és jó döntést hoznak; s bár az ár fontos, a rossz minőségtől gyorsan elköszönnek, hiszen hosszú távon több bosszúságot okoz. Egyébként is nehezen váltanak mosószer vagy öblítő márkát a háziasszonyok, ma már nincsenek kirívó árkülönbségek a tisztítószerek között, hiszen jó minőséget nem lehet fillérekből kihozni, és ezt a vásárlók is tudják.
A termékfejlesztő véleménye szerint a magyar piac ár- és orrérzékeny. „A vásárlók többségének fontos az illat, de ma már elolvassák az apróbetűt is. A sok allergén miatt az érzékeny bőrűek az illatmentes változatokat is elkezdték keresni. Másik döntő szempont a hatékonyság és ár, mint mindent eldöntő páros. A magyar háziasszonyok különös gondot fordítanak a ruhák tisztaságára és gyorsan terjed egy jó ár-érték arányú termék híre” – mutatott rá a szakember.
Egyre inkább érezhető, hogy az embereknek fontos lett a környezetvédelem. Ennek része, hogy több helyi, magyar terméket vásárolnak, ha az van olyan jó minden tekintetben, mint a megszokott mosószerük. Rákérdeznek egy-egy összetevőre, érdeklődnek a csomagolóanyag felől. „Mi a zöld vonalon belül figyelmet fordítunk arra, hogy mind a takarékos, mind a prémium kategóriában egyszerűen használható, minőségi mosószert kapjanak a vásárlóink. A portfólió kialakításában egyaránt figyelünk a kisgyermekes családok, az elfoglalt középkorúak és az egyedülálló tudatos fiatalok igényére is. A kiskereskedelmi kiszerelések mellett tapasztalható a nagycsaládosok igénye a nagy kiszerelésekre is, mely szintén megtalálható kínálatunkban. Ezek a 10–20 literes kannák, ahogy a többi műanyag flakon is, telephelyünkön újratölthető, így nem kerül a hulladéktelepre több csomagolóanyag” – mondta el Radnainé Sitkei Krisztina, majd a cég múltjára utalva hozzátette: „Mióta a cégünk megalakult, felnőtt egy generáció, így az akkor kisgyermekesek ma már kollégista gyermekei is vásárolnak tőlünk.”
NEMCSAK A BELTARTALOM, A CSOMAGOLÁS IS SZÁMÍT
Általánosságban elmondható, hogy minél több növényi és természetes eredetű összetevőt tartalmaz egy termék, annál kíméletesebb a használata a környezettel szemben. „Ami a csomagolást illeti, a Sansin újrahasznosított műanyag flakonokat használ, ami nem növeli a gyártott műanyag mennyiséget, ezáltal egy fenntartható csomagolástechnológia” – árulta el Cselényi Dávid, a Sansin kereskedelmi vezetője, aki a szortimentjüket illetően elmondta, hogy „a Sansin termékpalettában található Universal mosószereinket fehér és vegyes, a Colour mosógéleket színes ruhák mosásához ajánljuk. Megtalálható még a kínálatban az érzékeny bőrűeknek javasolt Sensitive termék, illetve baba mosószer is, amelyet a gyermek 3 éves koráig ajánlunk használni. Öblítőinket felnőtt színes és fehér ruhákhoz ajánljuk.”
Cselényi Dávid elmondta, hogy a legalapvetőbb szempontok (tisztító hatás, illat és ár) mellett egyre több vásárló számára szempont, hogy a termékek lehetőleg minél kevésbé ártsanak a környezetnek, mind beltartalom, mind csomagolás szintjén.
„A webshopon keresztül azt is látjuk, hogy az elkötelezett vevőink tudatossága egyre nagyobb. Nem csak az fontos nekik, hogy mennyire öko a termék, hanem az is, hogy a kiürült műanyag göngyöleggel mit kezd a kereskedő, vagy gyártó. Ezen felül a webshopos értékesítésben megfigyelhető tendencia az, hogy baráti, munkahelyi, lakóhelyi kis közösségek alakulnak, akik összefogva nagyobb vásárlóerőt jelentenek. Így ezek a közösségek egyrészt kedvezményeket tudnak elérni a termékek árán és a szállítási költségen is tudnak csökkenteni. Ezen felül, mivel egy szállítással oldjuk meg, akár 15–20 család megrendelésének kiszállítását, így az ökológiai lábnyom csökkentésében is jelentős előrehaladást lehet elérni. Tehát elmondható, hogy a vevőink is a teljes rendszerben gondolkodnak a környezet tudatosság terén” – tette hozzá Szilágyi István, a Green and Clean tulajdonosa.
Cselényi Dávid elmondta, hogy ma már nem feltétlenül prémium árú minden környezetbarát termék, a Sansin például piaci középáras (value - for- money) árpozíciót tart. „Általános tapasztalatunk az, hogy az ökotudatos vásárlók hajlandóak valamennyivel többet áldozni a környezetbarát termékért, náluk nem az ár az elsődleges szempont. Emellett azt is látjuk a webshopos értékesítésből, hogy a visszatérő vásárlók a már bevált termékből szeretnek több darabot árkedvezmény mellett vásárolni” – egészítette ki Szilágyi István.
GAZDASÁGOS ÉS TUDATOS VÁLASZTÁS
István Katalin, a Herbow International Zrt. marketing igazgatója elmondta, hogy elkötelezetten hisznek a fenntartható életmód támogatásában, termékeiket ennek jegyében fejlesztették ki és folyamatosan fejlesztik tovább.
A Herbow kínálatában szereplő pumpás kiszerelésű, mosódió kivonatot tartalmazó mosószereket és növényi bázisú mosóparfümöket hamar megszerették a fogyasztók. „A Herbow mosóparfümök egyedisége nemcsak intenzív illatélményen alapul, hanem növényi eredetű textil kondicionáló, lágyító alapanyagokat is tartalmaznak, melyek a vegyi öblítőkben használt szintetikus kationos tenzidek környezetbarát és egészséges alternatívái” – tudtuk meg István Katalintól, aki termékeik további előnyeit illetően elmondta, hogy folyékony mosószereik egyedi technológiával készült természetes mosódió extraktumot és a fehérje eredetű szennyeződések eltávolítására kiválóan alkalmas bioenzimeket tartalmaznak. Mindemellett használatuk gazdaságos és tudatos választás, hiszen egy mosáshoz a hagyományos öblítők mennyiségének töredéke is elegendő – a 200ml-es kiszerelés akár 40 mosáshoz is elég.
A marketing igazgató elmondta, hogy vásárlói bázisuk a 24–65 éves közötti önálló háztartást vezető, környezettudatosságra törekvő nők. „Tapasztalataink szerint a pandémia óta a családi kiszerelésű termékek forgalma jelentősen megnövekedett. Akciós ajánlataink folyamatosan sikeresen működnek. A termékeink újravásárlási aránya kiemelkedően magasnak mondható, törzsvásárlóink száma folyamatosan gyarapszik” – tette hozzá István Katalin.
(TERMÉKMIX magazin – 2021. szeptemberi szám)