A „magyaros” íz még mindig töretlen népszerűségnek örvend hazánkban. A Termékmix által megkérdezett piaci szereplők szerint a magyar fogyasztók egyre bátrabban választják az egzotikus ízvilágú ételízesítőket, de még mindig a klasszikus ételízesítők a népszerűbbek.
Az ókorban és a középkorban a fűszerek és ételízesítők többsége nemcsak szinte elérhetetlen és megfizethetetlenül drága volt, de akár még háborúk is kitörtek miatta, ma pedig a háziasszonyoknak csak be kell menni a boltba, leemelni a polcról a kívánt terméket és olcsón megvenni. Az ételízesítők piaca, ha lassan is, de folyamatosan növekszik, és ez a tendencia a következő években folytatódni látszik az iparági szakemberek szerint, akik szerint a piacot jellemző legnépszerűbb trend a termékek egészséges iránya.
 
Jellemző a piacra, hogy az egészségtudatos életmódot folytató fogyasztók az ételízesítők terén is az egészségesebb termékeket választják. Emellett, ahogy kitárul a világ a fogyasztók előtt, úgy fordulnak nagyobb figyelemmel a különböző nemzetek ízvilága felé is. Ennek ellenére a magyar piacon még mindig a hagyományos ételízesítők a kedveltebbek, mind a száraz, mind a nedves ételízesítők terén.
 
Nem csak az otthoni főzéshez

A Házi Piros Paprika elvei szerint a „fűszerezés művészete abban rejlik, hogy minden túlzástól mentes, mértéktartó és az étel jellegéhez igazodik”. Ennek megfelelően a Házi Arany Vito ételízesítők gondosan válogatott szárított zöldségekből készülnek, megőrizve eredeti ízüket és színüket. A fogyasztói igényekre reagálva, a növekvő bel- és külpiaci verseny hatására az évek során fűszerekkel, fűszerkeverékekkel és ételízesítőkkel nőtt a vállalat termékpalettája. 
Az otthoni főzés hozzávalói közül a cég legnagyobb forgalmát a sós alapú szárított zöldségekkel dúsított általános ételízesítők adják ki. A Házi Piros Paprika Kft. kereskedelmi munkatársa, Julis Zsanett hozzátette: „saját tapasztalataim és a kimutatások szerint is gyakran használunk ételízesítőt, szinte minden ételbe kerül egy kicsi belőle”.
 
Az új és hagyományos ételízesítőket – ha nem is veszik át az alapfűszerek, -őrlemények szerepét – egyre gyakrabban használják levesek, főzelékek, húsok és köretek ízesítésére a háziasszonyok. Julis Zsanett elmondta: jelenleg a magasabb zöldégszárítmány aránya és az összetevők egyre szélesebb körből való felhasználása jellemzi az ételízesítő trendeket.
 
Nemcsak a termékadó bevezetése, az egészségtudatosság terjedése is kihat az ételízesítőkre. Ennek megfelelően a Házi Piros Paprika is igyekszik a termékek sótartalmát csökkenteni, illetve kivonni az ízfokozókat, elsősorban a nátrium-glutamátot.
 
„Létrehoztuk gasztrovonalon a csökkentett, azaz 4,5% sóval készült, valamint a teljesen sómentes ételízesítőt is” – hangsúlyozta Julis Zsanett, hozzátéve, hogy a tapasztalat azonban az, hogy a háztartások zöme még mindig nehezen hagyja el a sót az étkezésből.
Az aktuális trendnek megfelelően az adalékok kivonása és a zöldségtartalom növelése mellett, mint megtudtuk, a Házi Piros Paprika igyekszik kiszereléseit a visszazárható csomagolás irányába fejleszteni.
 
A zöldséges a keresett
 
Az ételízesítő kategória fogyasztóinak több mint a fele legalább naponta főz és rendszeresen használ ételízesítőt is, azonban az elmúlt évek adatai alapján egy csökkenő penetrációjú és vásárlási gyakoriságú kategóriáról beszélhetünk. Ezek a csökkenő adatok párhuzamban vannak a főzési szokások csökkenő trendjével.
„A piacon a legnagyobb népszerűségnek még mindig a poralapú ízesítők örvendhetnek, míg a MAGGI portfóliójának jelentős részét a granulátumalapú ételízesítők teszik ki” – tudtuk meg Szanyi Kittitől, a Nestlé Hungária Kft. marketingasszisztensétől.
A MAGGI az ételízesítők piacán kétféle formátumban (granulátum- és poralapú), valamint 6-féle kiszerelésben van jelen. „A portfóliónkban a piacon különlegesnek számító granulátumformátum sokkal nagyobb népszerűségnek örvend, mint poralapú társa. Legkedveltebb termékeink a zöldséges ízesítésű Ízvarázs különböző kiszerelésekben, melyet a Húsvarázs követ a sorban” – ismertette Szanyi Kitti.
Alapvetően a poralapú ételízesítők esetében nem tudunk a megszokottól szignifikánsan eltérő ízek bevezetéséről. A fogyasztók az ételízesítőket még mindig leginkább levesek vagy éppen köretek és zöldségek ízesítésére használják.
 
„Azt látjuk, hogy a nagy piaci szereplők által diktált trend szerint még mindig ez az alapíz, ami a fogyasztási volumen nagy részét adja.
Emellett a MAGGI granulátumalapú ételízesítői között szerepel a kimondottan húsok ízesítésre ajánlott Hús­varázs, valamint a magyaros ételek kedvelőinek szánt Piros Magyaros ételízesítő” – említette a marketingasszisztens. Mint megtudtuk, az értékesítési számok azt mutatják, hogy bár megvan az a szegmens, aki keresi és szívesen fogyasztja ezeket az ízeket, de ez még mindig egy viszonylag kisebb piaci réteg.

Az egészséges termékeké a jövő
 
A Nestlé receptúráit minden MAGGI alkategórián, így az ételízesítők terén is folyamatosan fejleszti. Mint megtudtuk, általánosságban elmondható a termékekről, hogy tartósítószer nélkül, szárítással tartósítva őrzik meg jellegzetes ízvilágukat. A granulátumformátumnak köszönhetően az ízek csak a főzés során szabadulnak fel, így hosszabban megőrzik intenzív ízüket. Szanyi Kitti hangsúlyozta: „folyamatosan dolgozunk termékeink sócsökkentésén és azon, hogy a jövőben csak olyan összetevőket használjunk a termék elkészítéséhez, melyek mindenki számára ismertek és bármely családi háztartásban megtalálhatóak”.
 
„Az ételízesítő inkább egy tradicionális, mint innovatív termékkategória. A trendek közül itt is megjelenik az egészségtudatosság, bár alapvetően kevésbé markánsan meghatározó, mint más konyhai termékkategória esetében” – fogalmazott a marketingasszisztens.
Szanyi Kitti elmondta: a Nestlé, mint felelős élelmiszeripari cég több táplálkozási vállalást tett annak érdekében, hogy ne csak finom, de egyre táplálóbb élelmiszereket tudjon nyújtani a fogyasztóinak. Ennek jegyében a termékfejlesztéseik során folyamatosan csökkentik a termékeik só- és telítettzsírsav-tartalmát, ezzel hozzájárulva a fogyasztók egészségéhez. Mint megtudtuk, a MAGGI-ételízesítőknél a rövid távú tervek között szerepel a teljes portfólió receptúrájának frissítése oly módon, hogy a termékek a korábban említett, mindenki által ismert és használt alapanyagokból készüljenek.
Szanyi Kitti elárulta, hogy idén ősszel piacra kerül a csirkés ízesítésű Ízvarázs, igazodva a hazai fogyasztók által preferált ízprofilhoz. Ezen termék alkalmas nemcsak levesek, de akár sültek, raguk vagy éppen csirkés egytálételek ízesítésére is.
Alapvetően márkahűek a fogyasztók és sokkal inkább megbíznak egy jól ismert márkában, mint a saját márkás termékekben. Ez utóbbi fogyasztása nagymértékben csökkent is az elmúlt években. Egy-egy promóció vagy árakció azonban még mindig el tudja csábítani a fogyasztókat a konkurens márkák irányába. A nagyobb kiszerelések árakciói eredményesebbek és jobban megmozgatnak egy fogyasztói réteget, szemben a kisebb kiszerelésekkel, amelyeket többször akcióznak.
 
„Ha főzés, akkor magyaros vonal”

Az Univer Product Zrt. a magyar ételízesítő piac meghatározó vállalkozása, fő termékei közé tartoznak a nyers, csípős magyar fűszerpaprikából készült darálmányok, krémek. Az Univer széles szortimenttel rendelkezik ebben a kategóriában, részben azokból a termékekből, melyek a főzésben nyújtanak segítséget, mint a Hungarikum címet viselő Piros Arany vagy a gulyáskrém, a hagymakrémek, az ízesítők és még hosszan lehetne sorolni. De vannak olyan termékek is, melyek ízesítik a már elkészült ételt, ilyenek a szintén Hungarikum Erős Pista vagy a négyszer erősebb párja, a Haragos Pista.
 
A magyaros ízek mellett egyre szélesebb a szósz kategória termékvonala. „A klasszikus majonéz-, mustár-, ketchup­termékeken kívül ma már számtalan ízesítésű (pl. csípős, light ketchup vagy mustár), ízvilágú (pl. Pizza Ketchup, Hamburgerszósz), variációjú (pl. majonézes torma, fokhagymás majonéz) szószt forgalmaz cégünk” – közölte az Univer Product Zrt. marketingvezetője. Bazsó Rita hozzátette, hogy egyre jobban kedvelik a fogyasztók az ízesebb ételeket, a fűszerek kavalkádját. Az Univer igyekszik megfelelni ezeknek a trendeknek és ezek mentén fejleszteni termékeit. Erre példa a tavalyi évben bevezetett Pizza Ketchup vagy Halászlé ízesítő.
 
„Forgalmi számainkat kutatások is alátámasztják; ezeket a termékeket szinte napi szinten használják a fogyasztók, részei a magyar háztartásoknak. Jöhet bármilyen irányzat, termékeink továbbra is a magyar konyha alapjaiként funkcionálnak” – fűzte hozzá Bazsó Rita.
 
Termékfejlesztések kívül és belül

Az Univer marketingvezetője szerint a magyar fogyasztóra egyre inkább a minőségérzékenység jellemző. Mint fogalmazott, „amennyiben a minőség magas szintű és állandó, akkor hajlandó többet fizetni”. Ennek az elvárásnak szeretnének megfelelni a termékek egészségesebbé tételével: egy hosszabb folyamat eredményeként több termék receptúráján is változtatott az Univer. Egy 2009-es beruházás eredményeként a szószkategória termékeiből – majonéz, ketchup, salátaöntetek, szószok – kivonták a tartósítószert. Következő lépcsőben, 2015-ben a teljes mustárszortimentet, illetve a ketchup vonal legfőbb kiszereléseit sikerült E-szám-mentessé tenni, ami a fogyasztók számára egy nagyon komoly, releváns üzenet.
 
„Néhány éve vezettük be a piacra a talpas tasakos csomagolóanyagot kétféle méretben a majonéz, a mustár és a ketchuptermékeink esetében. A tasak előnye, hogy a termék az utolsó cseppig kinyomható, ezért egyre több fogyasztó választja ezt a kiszerelést” – ismertette Bazsó Rita, aki elmondta, szintén ebben a szószkategóriában töltötték a termékeket kilós flakonokba, továbbá egyadagos, párnás fóliába. Az egy­adagos sikere mentén elsőként az Erős Pista, majd az idei évben a Haragos Pista is kiegészítette a terméksort.
 
 
(TERMÉKMIX - 2018 júliusi szám)