Egy-egy nagyobb sportesemény vagy fesztivál garanciát jelent a chipsek, ropogós snackek, mogyorófélék, szárított gyümölcsök, sós rudak és kekszek iránti kereslet növekedésére. A vásárlói érdeklődésre reagálva a kiskereskedők a lehető legszélesebb választékot próbálják kínálni, a kategóriának nagyobb helyet biztosítva a polcokon és állványokon.
A nyári fesztiválok és sportrendezvények nemcsak a zenerajongók és futballszurkolók körében rangos események az egyébként kevésbé érdeklődő fogyasztókat is megmozgatják. Ebben az időszakban bizonyos termékek kiskereskedelmi forgalma is megnő, így az alkoholos és alkoholmentes italok mellett elsősorban a különféle sóssnack és chipstermékeket keresik a vásárlók. Bár a dietetikusok óva intenek a különféle sós sütik, kekszek, ropik és chipsek túlzott fogyasztásától, azonban egy meccsnézés, vagy egy zenei program szinte elképzelhetetlen a snack, chips és egyéb sós rágcsálnivalók nélkül.

A diszkontok szerepe az átlagos piaci részesedésüknél magasabb a kényelmi, snack- és tejtermék-kategóriákban a GfK 2018 tavaszán közölt felmérése szerint. A saját márkás termékek részesedése hazánkban, ha kismértékben is
– 25%-ról 26%-ra –, de tovább tudott növekedni a napi fogyasztási cikkek esetében. Ugyanakkor az akciós vásárlások részaránya összességében enyhe (1 százalékpontos) csökkenést mutatott a háztartások költése alapján. Meg­figyelhető, hogy az utóbbi néhány évben a tradicionális sós, hagymás-tejfölös és sajtos ízek mellett az egzotikus ízek és a minőségi termékek felé fordultak a magyar snackvásárlók, a tipikusan magyar terméket, a ropit viszont kevesebben tették kosarukba.

Hagyományostól a különlegesig

Az ALDI tapasztalatai szerint a magyar vásárlók kedvelik és keresik a chipseket, illetve a snackeket is. Legnagyobb mértékben a magvak, illetve a chipsek és a ropik iránt nő a kereslet. Az ALDI közlése szerint a környező országokhoz képest nincs jelentős eltérés a keresletben, Ausztriában és Szlovéniában is a magvak iránti kereslet nő a legnagyobb mértékben az ALDI/Hofer üzletekben.
A saját márkás chipsek esetében legnépszerűbb a sós ízű termék, amit a paprikás, a hagymás-tejfölös és a sajtos követ. Mindemellett az ALDI úgy tapasztalja, hogy a magyar vásárlók is egyre nyitottabbak az új ízek felé, így például növekvő a kereslet az erős, csípős ízű chipsek iránt. Mint megtudtuk, az év folyamán különleges ízű chipseket is kínál majd a diszkontlánc: az év második felében kapható lesz majd egy Angliából származó ecetes chips, illetve egy Ausztriából érkező héjában sült chips is.
Ahogy jó néhány élelemiszer esetében, a chipsfogyasztók területén is egyre több az egészségtudatos fogyasztó, számukra február óta kínál az ALDI egy 90 grammos kiszerelésű zöldségchipset, amely állandó kínálatukban megtalálható.
„A termék rendkívüli népszerűségnek örvend, ezért az év második felében akciós biozöldségchipset is kínálunk vásárlóink számára, nyáron pedig, szintén akcióban, egy biotönkölykréker is kapható lesz az ALDI-ban” .
A közkedvelt sportesemények egyértelműen növelik a snackek iránti keresletet, ezek közül a legnagyobb hatást a labdarúgó-világbajnokság fejti ki, hiszen egy-egy meccs szünettel együtt kétórás programot is jelent a nézők számára. Az ALDI immár harmadik éve van jelen a nagy nyári zenei fesztiválokon ideiglenes üzlettel. „A fesztiválozók nagyon szeretik ezeket az üzleteket, hiszen az italokat leszámítva bolti árakon vásárolhatják meg a legtöbb termékünket” – fogalmazott az ALDI, hozzáfűzve, hogy a fesztiválboltjaikban is megnő a snackek iránt a kereslet, azonban a családi csomag helyett a kisebb kiszerelés népszerűbb a fesztiválozók körében.
 
Elérhető sós rágcsálnivalók

A nyári melegben a hideg sör és ásványvíz mellett megugrik a sós snackek, chipsek és ropik fogyasztása is. A szórakozni vágyó vásárlók gyakran tesznek kosarukba a termékekből, hiszen a meccsnézés, a strandolás vagy a fesztiválozás elengedhetetlen kellékei a burgonyaszeletek és más sós nassolnivalók.
A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője szerint hazánkban egyértelműen a chips a piacvezető, de növekvőben van a sós magvak iránti kereslet is. Maczelka Márk elmondta, hogy a SPAR áruházakban megnő a kereslet a sós rágcsálnivalók iránt, de nem óriási mértékben.
Mint megtudtuk, a SPAR vásárlói nyitottak az új ízekre. A kommunikációs vezető úgy véli, idén is folytatódik az a trend, hogy a gyártók intenzíven fejlesztik az limitált mennyiségben elérhető ízvariánsokat.
Mint minden élelmiszer esetében, fontos a kiegyensúlyozott étrend betartása, így a chips is lehet „desszert”, ha mértékkel és nem főétkezések helyett fogyasztják. Az egészségtudatos vagy ételintoleranciában szenvedő fogyasztók számára a SPAR is kínál snacktermékeket. „Már most is kapható üzleteinkben zöldségchips, és hamarosan érkezik a saját márkás zöldségchipsünk is” – említette Maczelka Márk.
 
(TERMÉKMIX - 2018 júliusi szám)