A nyári melegben megváltoznak az alkoholfogyasztási szokásaink is, ilyenkor mindenki fel szeretne frissülni ízlésének megfelelően egy üdítő cidertől, egy alkoholmentes gyümölcsös sörtől, egy különleges pezsgő-koktéltól vagy éppen a szezon újdonságától, egy seltzertől. A lényeg, hogy jól be legyen hűtve és jó társaságban fogyaszthassa el az ember.

Újdonság – természetesen
Az idei nyár sláger termékei továbbra is a frissítő nyári italok, mint a cider, vagy a pezsgő alapú koktélok. „Fő célcsoportunk elsősorban a hölgyek, úgy gondolom, hogy korosztálytól függetlenül egyre nagyobb népszerűségnek örvend ez az ital kategória és bárki, aki egy kis felfrissülésre vágyik, szívesen fogyaszt egy alacsonyabb alkoholtartalmú, ugyanakkor kirobbanóan gyümölcsös cidert. A fogyasztási alkalmak tekintetében meghatározóak a társas együttlétek, grill partik, meccsnézések nagyobb társaságban, de akár kettesben is A cider egy kifejezetten hétköznapi ital, amelyhez nem kell különösebb alkalom és bármikor jól jöhet, ha van behűtve egy-két palack” – tudtuk meg Fórián Szabó Róberttől, a Royalsekt Zrt. Pezsgő­pincészet vezérigazgatójától.
Alapvető elvárás egy alkoholos nyári ital esetén, hogy frissítő, gyümölcsös legyen, közelebb álljon az üdítőhöz, mint az alkoholhoz, ideális esetben az alkoholt ne is lehessen érezni az italban. A legkedveltebb gyümölcsös ízek a citrusfélék, de népszerűek a bogyós gyümölcsök is, mint az áfonya, meggy vagy egzotikusabb vonalon a kaktusz, kiwi, mangó, kókusz. A fogyasztók nyitottak az újdonságokra, sőt, az egészen különleges párosításokat is szeretik, például amikor egy ital egyszerre édes és ugyanakkor frissítően savanykás.
„A borokat ilyenkor elsősorban fröccsként fogyasztják, és talán az egyetlen italkategória, ahol látványos csökkenés mutatkozik a fogyasztásban. A pezsgő koktélok népszerűsége azonban töretlen, egyre többen vásárolnak pezsgőt kifejezetten koktél alapnak, amelyből változatos spritzeket készítenek” – mondta el a vezérigazgató, aki elárulta, hogy „az idei szezon újdonsága a Royal Hard Seltzer termékünk, amely egy új, eddig Magyarországon nem ismert ital­kategória. Egyelőre még csak ismerkednek vele a fogyasztók. Az ­első vissza­jelzések alapján van, akinek nagyon ízlik, és van, aki nem tudja hova tenni, véleményünk szerint ez ­annak köszönhető, hogy nem nagyon lehet mihez hasonlítani. Tulajdonképpen ez egy alkoholos szódavíz egy csipetnyi gyümölcs ízzel, és a termék fő előnye minden más alkoholos italhoz képest, hogy amennyire csak lehet, természetes, nincs benne cukor, színezék, glutén és GMO mentes, vegán és csak 23 kcal van 100 ml-ben.”

Gyöngyözőbor fém dobozban – merész lépés volt
Étkezési szokásainkkal együtt megváltoztak a borfogyasztási szokásaink is, de ez már az elmúlt években elkezdődött. A friss gyümölcsös könnyű fehér és rose borok töretlen népszerűségnek örvendenek. A magyar fogyasztók, hasonlóan a világ többi országaihoz, kedvelik a muskotályos, zamatos citrusos ízvilágú borokat. „Változatlanul nagy kedvenc az Irsai Olivér, de a Kövidinka borunkat is egyre többen választják. Nyári kerti partik kedvence az újdonságnak számító, jól behűtött Font Secco gyöngyözőbor 2,5 decis fémdobozban. Ezt a termékünket egy évvel ezelőtt kezdtük el forgalmazni, és talán most már kijelenthetem, akkor merész döntésnek tűnt, de jól ­fogadta a piac, eladási számaink folyamatosan nőnek” – tudtuk meg ifj. Font Sándortól, a Font Pincészet ügy­vezetőjétől, aki azt is elárulta, hogy „nálunk a nyári szezonra való fel­készülés kicsit korábban kezdődik, már a szőlőtermelés során és a szüretben is az elsődleges cél, hogy a mai kor ízlésének megfelelő bort tudjunk készíteni, és a kiváló minőségű szőlő megtermelésével kezdődik minden. Rose kategóriában is kiváló minőséget tudunk prezentálni, annak ellenére, hogy minden évben emeljük a mennyiséget. Az idén a Cabernet Sauvignon Rose borunkkal Franciaországban a Rose világbajnokságon (Le Mondial du Rose) aranyérmet nyertünk, a Vinagora borversenyen pedig ezüstérmet nyertünk a Kékfrankos Rose és Cabernet Sauvignon Rose borainkkal.”
Egyre nagyobb teret hódít, főként nyáron, a koktél készítés is, melyhez kiváló alapanyag lehet egy jó Frizzante.
„Ilyenkor nyáron a könnyű gyümölcsös ízvilág mindenképpen nyerő lehet, és talán a nem túl magas alkoholtartalmú italokat kellene fogyasztani” – tanácsolta az ügy­vezető, aki már a következő szezonra készül. „Mi ilyenkor már a következő évet tervezzük, lévén a szüret az, amikor a meg­felelő mennyiségű és minőségű szőlőt feldolgozzuk. A szüret ­pedig hamarosan itt van. Próbálunk még jobban ­ráfókuszálni az új termékünkre, nevezetesen a Font Secco gyöngyöző ­borunkra, hiszen ezzel a környezetvédelemhez is hozzájárulunk, és a fenntarthatóság jegyében gondolkodunk, mivel a csomagolása 100%-ban újrahasznosítható. Emellett úgy gondolom, a kis kiszerelés miatt talán mi is tudunk tenni valamit a kulturált alkoholfogyasztás megvalósulásáért” – vélekedett ifj. Font Sándor.

Egyre többet költünk sörre

162 milliárd forintot söröztünk el 2020. május és 2021. április között, ami 4%-kal volt több mint az egy évvel korábbi azonos időszakban. Ez mennyiségben 362 millió litert jelent, ami azonban 1%-os csökkenést jelent.
Változatlan a csatornák fontossága. A kategória forgalmának nagy része a 401–2500 m2 alapterületű üzletekben koncentrálódik, az értékbeli eladás közel kétötöde itt zajlik. A második legnagyobb súlyú csatorna a 2500 m2 feletti, továbbra is a piac valamivel több mint egyötödét számlálja, amit az 51–200 m2-es boltok követnek 19%-kal. A leg­kisebb alapterületű, 50 négyzetméter alatti egységek 15%-ot szakítanak ki az értékbeli eladásból.
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint továbbra is az alkoholos sörök uralják a piacot stabil 93%-kal, azonban az alkoholmentes sörök tudtak értékben és mennyiségben egyaránt nőni, 5–5%-kal. Ugyancsak stabil, 89%-kal továbbra is az ízesítés nélküli szegmens a legkeresettebb, amelynek eladása 3%-ot nőtt értékben, azonban 2%-ot csökkent literben. Az ízeket a citrom uralja, azonban veszített népszerűségéből, 4-ről 3%-ra csökkent a fontossága. A citromot a meggy követi értékben stabil ­2%-kal, a többi ízszegmens pedig elaprózódik, 1% alatti a részesedésük.
Jelentősen növekedett a multipack-ek forgalma, 25%-kal nagyobb értékben 18%-kal több liter sört vásároltunk összecsomagolva 2020. májustól 2021 áprilisáig a tavalyi periódushoz viszonyítva. Ez azonban továbbra is csupán 4 százalékos piacrészhez volt elegendő értékben.
A gyártói és a sajátmárkák forgalma is növekedést mutat a vizsgált periódusban: míg az előbbi 3%-kal, addig az utóbbi 9%-kal nagyobb értékbeli eladást ért el a vizsgált időszakban. Mindazonáltal továbbra is a gyártói márkákból jön az eladás leg­nagyobb része, 87%.


Nem is sör! – Megérkezett a Viper hard seltzer
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy a magyar fogyasztókra egyre inkább jellemző, hogy kísérletezőbbé válnak, egyre nyitottabbak az újdonságokra, új ízekre, legyen szó akár egy új kategória, vagy akár más sörtípus kipróbálásáról. Ez a trend az elmúlt évtizedben folyamatosan erősödött, a fogyasztók szívesen keresik és kóstolják az újdonságokat, az új ízeket, ízkombinációkat, amelyek pedig folyamatosan és innovatív módon jelennek meg gyártói oldalról.
„A fogyasztók folyamatos innovációt várnak, mi ezekre a trendekre és széleskörű igényekre válaszolunk, folyamatosan vezetünk be új termékeket, ízeket, lépünk be új szegmensekbe és nyújtunk magas szintű fogyasztói élményeket. Egy szélesebb, a változatos fogyasztói igényeknek jobban megfelelő termékportfóliót alakítunk ki, amin belül folyamatosan bővül az alkoholmentes termékeink aránya. Elköteleztük magunkat, hogy 2030-ra termékválasztékunk 20%-a alkoholmentes termékekből álljon” – tudtuk meg Szabó Ibolyától, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetőjétől.
Az alkoholmentes italok térnyerése jó hír lehet azoknak, akiknek a tudatos életmód, a mobilitás az életük szerves része, ugyanakkor fogyasztóként nem akarnak lemondani a sörélményről. Erre adhat egy lehetséges választ az alkoholmentes sör.
A közel 170 éves sörgyár egyik legfrissebb újdonsága az egyenesen az Egyesült Államokból érkezett alkoholos italtrend, a hard seltzer. Az újítások és a fogyasztói trendek követése mellett elkötelezett Asahi Europe & International-nek és magyar leányvállalatának, a Dreher Sörgyáraknak köszönhetően, a sörök és a hagyományos long drinkek között elhelyezkedő italkategória márciusban jelent meg a magyar piacon.
„A Viper hard seltzer lime és áfonya ízesítésben, 0.33 l-es dobozos és üveges kiszerelésben érhető el. A hard seltzer egy áttetsző szénsavas alkoholos ital, jellemzően csipetnyi gyümölcs ízesítéssel, amelynél a kívánt alkohol- és szén-dioxid szintet fermentációval érik el. A Viper hard seltzer egyáltalán nem sör, noha hasonló hagyományos eljárással készül. A hard seltzerek egy jóval szélesebb, a tudatos életmódot, a fiatalos életérzést és a stílust fontosnak tartó célcsoporthoz szólnak, amely fókuszában a minőségi élmények állnak. Azokhoz szólnak leginkább, akik az újdonságokra nyitottak, kísérletezők, trendkeresők, és akik keresik a minőségi élményeket” – árulta el Szabó Ibolya.
Az ízesített sörök piaca is évek óta rendkívül dinamikusan növekszik, mind volumenben és a célközönség tekintetében. Erre a trendre válaszolva került bevezetésre a nyár elején a Dreher Áfonya, a már meglévő meggyes íz ­mellé. „A Dreher variánsok jelenlegi portfóliója is jó példa arra, hogy merünk kísérletezni, megújulni, új ízeket hozni, új szegmensekbe lépni. Számos tervünk van a jövőt ­illetően is, és ennek mentén tervezzük a termékportfóliónkat” – fogalmazta meg a vezető.

A nyár a frissítő gyümölcsös radlereké
Az elmúlt lassan másfél év bizonytalanságai jelentős hatással voltak, sőt vannak a piacra. Sokan ma sem mernek még visszatérni korábbi szokásaikhoz, vagy épp élethelyzetük megváltozása miatt nem tehetik meg. „Nyilván érezhető a nyitás és a nyári hőmérsékleteknek, valamint a programoknak köszönhetően a piac élénkülése, de számokról talán még nem érdemes beszélni. Látnunk kell majd, hogy mennyire tartós a nyitás, nem terheli-e ismét a társadalmat és gazdaságot egy esetleges újabb lezárásokat hozó negyedik hullám, mennyire és hogyan regenerálódik a gazdaság és ezzel együtt a fogyasztói viselkedés is. Bizakodóak, de óvatosak vagyunk” – vélekedett Németh Blanka, a HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. Group Brand Managere.
A nagyobb gyártók minden évben készülnek újdonságokkal a szezonra, nincs ez másképp a HEINEKEN Hungária esetében sem. „Az idei évben a radler kategóriában két új ízzel is megjelentünk a piacon: egy Áfonya-citrommal a Gösser márkánkon és egy Feketeribizli – lime-mal a Soproni márkánkon. Az idei évben a Gösser márkán belül a Natur Zitrone termékcsalád is megújult. Egyrészt modern és fia­talos csomagolásával, másrészt pedig a legújabb innovációjával, a 0.0%-os Áfonya-citrom ízesítésű radlerével ­köszöntötte a nyarat Citromos és Mangó-citromos ízvariánsa mellett. A nyári időszakban a fogyasztók keresik a frissítő, gyümölcsös ízvilágú radlereket, melyek azonnali felfrissülést nyújtanak, egy nyaralás vagy éppen kirándulás, baráti összejövetel alkalmával. A radler kategória esetében maga a fogyasztás célja eltér a lager sörökétől, hiszen ezeket legtöbbször mint frissítő, gyümölcsös sörital fogyasztjuk, ahol a sörös íz és a citrusok kombinációja adja az összetéveszthetetlen radler ízélményt” – magyarázta Németh Blanka.
A hazai fogyasztók nyitottak és keresik az innovatív ízeket és a termékújdonságokat. „Az elmúlt évek trendjei alapján azt látjuk, hogy a gyümölcsös ízek töretlen népszerűségnek örvendnek, ezek belül is a bogyós gyümölcs ízszegmens növekszik legnagyobb arányban. A legnépszerűbb alapízek (citrom, meggy és a bogyós gyümölcsök) minden nagy gyártó termékkínálatában megtalálhatóak, ezek egészülnek ki izgalmas és új ízkombinációkkal, mint a trópusi gyümölcsös ízek, vagy a bodza és a lime valamilyen citrussal mixelt verziója” – tudtuk meg a managertől.

Még több és több kívánatos ízben
A pandémiás helyzet a teljes vendéglátószektort, így a söripart is érzékenyen érintette. „Ebben az időszakban is folyamatosan tartottuk a kapcsolatot partnereinkkel, igyekeztünk támogatni őket. Külön büszkeség volt számunkra tavaly, hogy az előzetes terveknek megfelelően le tudtuk zárni a Borsodi Sörgyár történetének egyik legnagyobb beruházását, így a bőcsi üzemünk kapacitása a jövőben elérheti akár az évi 2,5 millió hektolitert. A vendéglátó szektor újranyitását követő rövid időszak tapasztalatai pozitívak, a jó idő és az eddig megrendezésre került nyári sportesemények egyaránt támogatták az értékesítést” – tudtuk meg Spiegel Györgytől, a Borsodi Sörgyár marketingigazgatójától.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nyári szezonban megnő a kereslet az alkoholmentes és ízesített sörök iránt, ­egyre többen keresik ezeket az italvariációkat. „Ha az ízvilágot nézzük, akkor a 0% alkoholtartalmú sörök megőrzik a sör kesernyés, finom utóízét, így mindenkinek bátran ajánljuk, aki szereti az ital alapkarakterét. Az alkoholmentes portfóliónkkal azoknak a fogyasztóknak is igyekszünk kedvezni, akik nem szeretnének alkoholt inni, esetleg vezetnek vagy a felelős ­alkoholfogyasztást szem előtt tartva keresnek ­alternatívát. Az alkoholmentes változatokat is kínáló portfóli­ónk, a Borsodi Friss elemeinek tulajdonképpen csak az ízlés szab határt, számos ízben elérhető már. Míg valakinek a grape­fruitos vagy a citromos változat, fanyarabb ízvilág a kedvence, addig más a málna-áfonya, a ­bodza-citrom, vagy akár az idei évben bevezetett körte-alma ízt részesíti előnyben. Azonban a világos sörök kedvelői is találhatnak alkoholmentes alternatívát a sörgyár kínálatában a Borsodi Pólóval vagy akár az általunk forgalmazott ­további márkák közül, mint a Staropramen vagy a Stella Artois. Célunk, hogy mindenki megtalálja az ízlésének és az alkalomnak meg­felelő sört. Az alkoholmentes sörökben számos, még ki­aknázatlan innovációs lehetőség rejlik, egyik fő célunk, hogy újabb és újabb, a fogyasztók számára kívánatos ízzel bővítsük a portfóliót.” – mondta el a marketingigazgató, aki a dobozos sörök térhódítását illetően hozzátette: „A hazai piacon az egyik legnépszerűbb kiszerelés a dobozos sör, többek között ezért is fejlesztettük az elmúlt években a bőcsi üzemünk doboztöltő-gépsorát. Az idei ­első negyed­évben az aludobozos termékek forgalma 26 százalékkal nőtt a Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai alapján, ez a bővülő tendencia már a korábbi években elindult. Az üveges sörökre ugyan kisebb a kereslet, ám továbbra is keresik a fogyasztók ezt a változatot is.”

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. július–augusztusi szám)