Izgalmas időszak következik az állateledel-piacon. A gyártók sok újdonsággal készülnek a kutyák és cicák számára, aminek a négylábúak mellett a gazdik is örülni fognak. A termékfejlesztések mind az állatok egészségét és étvágyát szolgálják, de egyre nagyobb hangsúly kerül itt is a kényelemre és praktikumra.

IGAZI ÚJDONSÁG ÉRKEZIK JÚLIUSBAN
A pandémia alatt az állateledel- piac válságállónak bizonyult, sőt, fejlődött is. A prémium kategória arányaiban továbbra is jobban növekszik, viszont a részesedése olyan kicsi még, hogy ez a változás csak alig észrevehető. Öt évvel ezelőtt kb. 81% volt a belépőkategóriás, 19% pedig a közép- és ­prémium kategória részesedése, melynek aránya mostanra nagyságrendileg 79/21%-ra változott. A prémium és szuper-prémium kategória a szenzitív igényű állatok számára is ideális választás, hiszen amíg a belépő vagy középkategóriás eledelek általában csak ízesítésben különböznek egymástól, addig a felsőbb kategóriák­ban már nemcsak ízben, de funkciójukat tekintve is sokkal nagyobb a választék, ami a kedvenc igényeihez sokkal inkább testre szabható.
A magyar vásárlók számára az ár-érték arány az elsőd­leges szempont a választáskor, a kalória-lefedettségi mutató hazánkban azonban továbbra is nagyon alacsony (40% körüli). A házi kedvencek 60%-át még mindig házi koszttal etetik Magyarországon. „Ahogy én látom, ez az arány nem nagyon változik. Ennek okai között elsősorban kulturális és financiális okok vannak, arról nem is beszélve, hogy az állateledel termékkategóriának hazánkban még nincs olyan nagy múltja, mint Nyugat-Európa országaiban” – osztotta meg véleményét Szitai Ádám, a Partner in Pet Food Hungária Kft. cégvezetője.
A vásárlók nyitott szemmel járnak és fogékonyak az új termékekre. Ezen igény kielégítésére minden forgalmazó keresi az újdonságot, hogy hogyan lehet behozni valami olyat, ami még nincs a magyar piacon. Az újdonságot jelenthetik a más alakú tápok, a különleges szaftok és ízesítések vagy például egy teljesen új termékkategória, ami eddig hiányzott a piacról, mint a mostanában megjelent, macskáknak szánt levesek.
A kategóriákat az innováció mozgatja. „Hamarosan ­piacra lépünk egy olyan kategóriával, ami Közép-Európában egyelőre csak Lengyelországban létezik, ahova a svéd leány­vállalatunk jóvoltából érkezett. A régióban mindenképp újdonság lesz. Visszazárható Tetrapack kategóriának neveztük el, mert a csomagolás pont olyan, mint az UHT termékeké. Ennek a csomagolásnak számos előnye van. Az egyik, hogy a szállítása sokkal egyszerűbb, míg a vásárló számára az inno­vációt és a nagyszerűséget a doboz visszazárhatósága jelenti. Az ember egyszerűen csak letépi a tetejét, visszahajtja, így a termék szag- és csöpögésmentesen visszazárható. Kipróbáltuk, kibontás és visszazárás után a feje tetejére fordítottuk, amiből aztán tényleg nem folyt ki semmi. A macskák számára az újdonságot természetesen a benne lévő eledel, annak állaga és kinézete adja. Nem is tudom mihez hasonlítani, annyira újszerű állaga van, talán az ínycsiklandó falatkák a legjobb kifejezés rá. Végeztünk egy fókuszcsoportos felmérést, aminek nagyon pozitív eredménye lett, a gazdik és a cicák is imádták. Júliusban fogunk megjelenni a négyféle 190 grammos kiszerelésű Tetrapack termékkel, amit az év második felében marketing oldalról is erősen megtámogatunk majd. A terméknek nemcsak a csomagolása és állaga lesz innovatív, de különleges ízben (sügér) is kapható lesz” – árulta el a cégvezető.

JOBB VILÁGOT A KISÁLLATOK SZÁMÁRA
A koronavírus-járvány miatti lezárások mindenkinek ­nehéz időszakot jelentettek, de ez jó lehetőség volt arra, hogy előtérbe kerüljenek a kisállatok és a feltétlen szeretet, amit ők nyújtanak. A kisállat-tulajdonosok több időt tölthettek kedvenceikkel, és erősebb kötelék alakulhatott ki közöttük. Ezzel egyidőben megnövekedett a kisállattartók száma is, hiszen a társasági élet hiánya sokakat késztetett arra, hogy egy kis­állat társaságát keressék. A kategória méretét ­tekintve ez erős hátszelet jelentett, hiszen a kisállat-tulajdonosok számának növekedése nagyobb keresletet is hozott magával.
„A kategórián belüli trendek jelentősen felerősödtek. Mivel a legtöbb új örökbefogadás városi környezetben történt, ­összességében gyorsabb növekedést tapasztaltunk a macska­eledelek terén. Ami a különböző árkategóriájú termékeket illeti, a superpremium márkák megtartották a gyors növekedési tempót, míg a teljes kategória kétszámjeggyel növekedett értékben. Ismét erőre kapott a pack size trend: a vásárlások száma csökkent, de a mennyiségük nőtt, így nagy növekedést láthattunk a multipack és nagy kiszerelésű termékek körében. A kisállatok, akárcsak az emberek, szeretik a változatosságot és az új termékeket – a növekedésünk kb. 20%-át éppen ezért az innovatív termékek adták” – tudtuk meg Razvan Matauantól,Mars CE kategória stratégiai menedzserétől.
Egy másik trend a célkitűzéssel rendelkező márkák iránti megnövekedett kereslet: az emberek olyan márkákat akarnak vásárolni, amelyek jók a kisállataik számára, de emellett fenntarthatóak és jók a bolygónak. „Mi folyamatosan azon dolgozunk, hogy egy jobb világot teremtsünk a kis­állatok számára. Az Állatok Világnapján például minden évben termékeket adományozunk a kisállatmenhelyek számára, ezzel egyidőben pedig felhívjuk a figyelmet a felelős állattartásra és az örökbefogadás fontosságára” – ­mondta el Razvan Matauan, majd az idei újdonságokat illetően ­elárulta, hogy „Idén több innovációt is izgatottan várunk. Ilyen pl. a Dentastix Chewy Chunks nevű termékünk, ami a Dentastix funkcionális előnyeit egy jutalomfalat formájában hozza el, és ezáltal ötvözi az egészséges fogakról való gondoskodást és a kutyánkkal való játékot. Emellett arra is fókuszálunk, hogy a tudomány segítségével személyre szabott táplálási megoldásokat kínáljunk. Ilyen pl. a Perfect Fit Natural Vitality a macska száraztápok között. Ez egyidőben kínál még több ízt, és több mint 70% állati eredetű fehérjét, nem tartalmaz mesterségesen előállított tartósítószereket és ivartalanított macskáknak is adható. Úgy látjuk, nagy az igény a kulináris kalandokra, a kisállatokkal együtt, ezért a Sheba márkánkat még több különböző ízű termékkel bővítjük, amelyek különböző kiszerelésekben is elérhetők lesznek.”

Több jutalomfalatot érdemeltek ki négylábú kedvenceink

A kutya- és macskaeledel kiskereskedelmi forgalma átlépte a 80 milliárd forintot 2020. május és 2021. április között, mely 8%-os bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest. Mennyi­ségben több mint 177 ezer tonna állateledelt vásároltak a magyar fogyasztók, ez 1%-os növekedéssel ér fel.
A kutyaeledelre fordított összeg meghaladta a 44 milliárd forintot a vizsgált periódusban, mely a piac közel 6%-os fejlődésének volt köszönhető. A forgalom több mint fele a 401 és 2500 m2 ­közötti üzletekben realizálódott, egynegyede pedig az ­ennél nagyobb méretű boltokban.
A macskák etetésére valamennyivel kevesebbet költöttek a vásárlók, mintegy 36 milliárd forintot, ugyanakkor dinamikusabb, 11%-os értékbeli gyarapodás volt megfigyelhető a tárgyévet megelőző időszakhoz viszonyítva. A macskaeledelek esetében is a nagyobb üzletekben koncentrálódik a forgalom. A 401–2500 m2-es boltok 45%-os, a 2500 m2-nél nagyobbak pedig 27%-os piacrésszel bírnak.
A márkák szerinti felosztásból az látható, hogy a fogyasztók több mint háromötöde választotta a saját­ márkás termékeket a kutyaeledelek esetében, a macskeledeleknél pedig ez az arány 46%.
Továbbra is főként nedves eleséget vásárolnak a gazdik. A kutyák esetében a nedves eledel a piac forintban mért eladásának felét teszi ki, a macskáknál pedig közel háromnegyedét. Ezt követi a száraztáp, kutyáknál 34, macskáknál 23%-kal. Emellett több jutalomfalattal kényeztettük négylábú barátainkat az elmúlt időszakban. A kutyák több mint 1700 tonna nasit fogyasztottak el, a cicák közel 260 tonnát, mely mindkét kategóriában kétszámjegyű növekedést jelentett mennyiségben. Ízeket tekintve a marhaíz dominál, piaci súlya értékben 28% a kutyaeledeleknél, és 13% a macskaeledeleknél. Kiszerelések vonatkozásában az 1201 és 3000 gramm közötti termékek vezetnek 38%-kal a kutyaeledel kategóriájában, és a 401 és 3000 grammosak 59%-kal a macskaeledel kategóriájában.

ALKALMAZKODVA A TRENDEKHEZ
A 2008-as gazdasági válság idején is igaz volt, hogy az új helyzet miatt szerényebb lehetőségekkel rendelkező gazdik kategóriaváltás helyett inkább alternatív márkákat kerestek és próbálták meg­találni a nagyobb brandek helyett a szintén jó minőségű, de árban elérhetőbb termékeket. Ez most is igaz, mi több, a prémium kategóriás árucikkek a szakcsatornából elkezdtek átszivárogni a retail piacokra is, mivel a fogyasztók egyre inkább tájékozódnak a termékekről és egyre inkább tudatosabban vásárolnak.
„Hazánkban kijelenthetjük, hogy ár-érzékeny a piac. Természetesen vannak olyan régiók, ahol könnyebben ­lehet drágább, akár luxus kategóriás kiegészítőket is értékesíteni, de az én vélekedésem, hogy a magyar emberek, noha bíznak az ismert márkákban, ugyanakkor az ár-érték arány minden esetben az egyik legfontosabb tényező. Hazánkban is egyre gyakoribb a közösségi oldalakon a hasonló érdeklődési körrel rendelkező emberek csoportosulása, ahol meg tudják ­vitatni a felmerülő kérdéseiket. Persze ez kétélű fegyver, hisz nem minden esetben juthatnak hozzá szakmailag megalapozott álláspontokhoz” – vélekedett Pandzarisz Tamás, a Panzi-Pet Ltd. ügyvezetője.
Évek óta megfigyelhető, hogy egyre inkább növekszik a különleges igényű állatok száma. „Ezek közül ­mostanra ­talán a hipoallergén tápok a legkeresettebbek. Ezek a ­tápok csirkehúsmentesek, amik a kutyák, mint rövid tápcsatornás élőlények emésztése miatt fontosak. Az elmúlt évek másik sláger terméke a gabona- és gluténmentes száraz eledelek elterjedése az állateledel piacon. Mivel a gazdik ­vélekedése egyre-inkább, hogy „ami jó nekem, az jó a ­kedvencemnek is”, így ezeken felül megjelentek a vegán, hidegen sajtolt eljárással készülő vagy éppen a holisztikus tápok is a palettán. Mi magunk is próbálunk eleget tenni a folyton ­változó ­piaci trendeknek, így első hazai gyártóként kezdtük el ­annak idején a hipoallergén szárazeledelek, majd szintén elsőként a gabonamentes tápok gyártását Magyarországon” – ­árulta el az ügyvezető.
Az újdonságok évről-évre nagy fejtörést okoznak a gyártóknak, hisz a piacon dinamikus a fejlődés mind forgalomban, mind termékfejlesztésben is. Szerencsére a szakembe­rek mindig kitalálnak valami újat, ha nem is feltétlen új brandek tekintetében, de újfajta összetételek, alapanyagok, ízek szintjén, amik mind hozzáadott értéket képviselnek.
„Az idei évben számos további új termékkel készülünk a JULIUS-K9 Super-Premium eledel családban. Egy sor új nedves eledelt fogunk a piacra dobni konzerv, alutasak és alutálkás formátumban, melyek mind extra magas hústartalommal és a modern kor vívmányainak megfelelő jellemzőkkel lesznek felvértezve. Továbbá a prémium kategóriában itthon piacvezető FitActive termékcsaládunkban is lesznek újdonságok jutalomfalat fronton, melyek várhatóan a pandémiás időszak után végre megrendezésre kerülő bologna-i Zoomark kiállításon fognak debütálni” – tudtuk meg Pandzarisz Tamástól.

FONTOS AZ INNOVÁCIÓ
Az utóbbi időszakban sokan vásároltak új házi kedvencet, akikre nagy figyelmet fordítanak. A pandémia alatt a vásárlási szokások változtak, kevesebbszer járnak a gazdik vásárolni, de egyre nagyobb értékben költenek. Ha az élet úgy hozta vagy hozza és a háztartás kiadásait csökkenteni is kell, nem az állatok táplálásán kezdik, csak a legvégső esetben teszik ezt meg.
„A pandémia már több mint egy éve az életünk része, de az állateledel piacra, talán mondhatjuk, hogy pozitív hatást gyakorolt, mivel a több otthon töltött idő miatt a ­gazdik ­nagyobb figyelmet fordítottak a kedvenceikre, ami az eledel vásárlásnál is megmutatkozik, ugyanis a ­tavalyi év ­körülbelül ­10–15% közötti forgalom­növekedést eredményezett a piacon és ennek megfelelően cégünknek is. Az állateledel piac nagyon dinami­kusan fejlődik hazánkban, a legerősebb szegmense, amit a ­családi vállalkozásunk is legfőképp forgalmaz, az olcsóbb economy kategória, ezt választják a legtöbben, ez körülbelül az állateledel ­piac ­80%-a, a drágább prémium szegmens, ami egyre ­jobban növekszik, de jelenleg még jóval kisebb részét adja a ­piacnak, ­mintegy 10%-át, míg a középkategóriás termékek piaca szintén 10%. Ez évben még szeretnénk új termékeket bevezetni a ­piacra, a magasabb kategóriákban, illetve a jutalomfalatok szegmensében is” – árulta el Balogh Barnabás, a Holland Unió Kft. kereskedelmi vezetője.
Az állateledel szegmensben is fontos a folyamatos termék­fejlesztés, minél szélesebb körű összetevők felhasználása, mind az economy mind a magasabb kategóriákban. A legtöbb innováció leginkább a szuper prémium termékek eseté­ben vannak, ezen termékek Magyarországon csak mini­mális szinten vannak jelen, legnagyobb piacuk főként a ­nyugati országok, mint Németország, Anglia, de ide sorolhatjuk Franciaországot és az olaszokat is.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. júniusi szám)

belelapozok