A babák ápolása különös figyelmet igényel, ez nem csak a szülők számára jelent nagy kihívást. A csecsemőknek, kisgyermekeknek szánt termékkategóriák folyamatos fejlesz-téseken, változásokon mennek keresztül, ami a hálózatok polcsorain is megmutatkozik.
Tudatos kínálat
„A babaápolási kategória folyamatosan fejlődik, egyre több innovatív termék jelenik meg a piacon. Ezt szem előtt kell tartanunk a szortiment kialakításakor, hogy minden vásárlói igényt maximálisan ki tudjunk elégíteni. A tudatos fogyasztói magatartás miatt a vásárlók egyre jobban odafigyelnek a termékek összetevőire, ami még nagyobb tudatosságra sarkall a termékek kiválasztásakor” – mondta Takács László, a dm Kft. szortiment menedzsere.
Mint megtudtuk, az utóbbi években a prémium szegmensek bővülése figyelhető meg. Takács László elárulta, hogy a legnagyobb forgalmú termékek még mindig a nadrágpelenkák, utána következnek a bugyipelenkák. „A speciális pelenka kategórián belül a dm-ben a bugyipelenkák után az éjszakai pelenkák teszik ki a forgalom nagy részét. Az úszópelenkák részben szezonális termékek, ebből következik, hogy a forgalmuk nyáron erősödik” – ismertette a szortiment menedzser.
„A cumik közül megkülönböztetünk játszó- és nyugtató cumit, valamint éjszakai cumit. Latex, illetve szilikon cumik is elérhetőek a dm választékában a többféle korosztályhoz igazodva. Az éjszakai cumik világító gombja segítséget nyújt az éjszakai cumihasználat során” – ismertette Takács László, megemlítve, hogy a dm-ben elérhető cumik a különböző nagyságú szellőző lyukaknak köszönhetően kíméletesek az érzékeny bababőrhöz.
Mint megtudtuk, a dm üzletek babáknak kínált szegmense több részletben is bővült az elmúlt időszakban. A saját márkás pelenka szortimentbe bekerült a mosható pelenka és a hozzá tartozó betétek. A babaápolás, babafelszerelés szortiment több új márkával gazdagodott, továbbá az egyes márkák innovatív termékei is bekerültek a dm választékába. „Például hazai Naturix minősítésű babakozmetikumok és krémek, illetve hőmérős cumisüveg, speciális igényt kielégítő cumik, lebomló törlőkendők, természetes kismama ápolási termékek is a dm polcaira kerültek” – említette Takács László.
Széles választék mindenkinek
„A legfontosabb elvárás a pelenkákkal kapcsolatban, amelyeknek a gyártók is igyekeznek egyre jobban megfelelni, hogy minél szárazabb érzetet nyújtsanak a babáknak. Fontos szempont, hogy mennyire nedvszívó a termék, milyen a kialakítása, ami megakadályozza az oldaliránti szivárgást” – közölte az Auchan Retail Magyarország sajtóosztálya. Népszerűek továbbá a könnyű, légáteresztő anyagokkal készülő típusok, amelyek biztosítják a bőr szellőzését, egyúttal minimalizálják a bőrirritáció kialakulását.
„Az eldobható nadrág- és bugyipelenkák a legnépszerűbbek áruházainkban, de egyre több vásárlónk keresi például a mosható és a környezetkímélő ÖKO termékeket is – ismertették. – Széles kínálat érhető el áruházainkban egyéb, kiegészítő termékkörökben is, mint például eldobható pelenkaalátétek, pelenkázó matracok, nedves törlőkendők, krémek, hintőporok, pelenkázó táskák és pelenkarögzítők.”
A tapasztalatok szerint a márka és a darabár a két legfontosabb választási szempont vásárláskor. Jellemző, hogy az árérzékenység, egy-egy akció jelentősen befolyásolhatja a termékválasztást, de a pelenka bizalmi termék, így jelentős a márkahűség is.
Nemcsak a minőség, az ár is számít
Egy gyermek születése különleges időszak a szülők számára, természetes, hogy a csecsemőnek a lehető legjobb minőségű kozmetikumokat, pelenkákat és ápolási termékeket keresik. Az INTERSPAR üzletekben ezen termékek széles választéka megtalálható a magasabb árfekvésűtől kezdve az olcsóbbakig, a kisebb szupermarketekben valamivel korlátozottabb választék érhető el.
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője elmondta, hogy bár az üzletekben minden megtalálható, ami a babáknak szükséges (pl. cumik, rágókák, babasamponok, -olajok, vagy akár etetőtálak stb.), elsősorban a babaételek és a pelenkák iránt van kereslet.
„A kínálatban minden típusú eldobható pelenka megtalálható, mások mellett a nadrágpelenkák, bugyipelenkák és úszópelenkák. A speciális pelenkáknak – ilyen az úszópelenka is – szezonális forgalmuk van. A gyártók folyamatosan jelentkeznek termékfejlesztésekkel a minél jobb nedvszívó képesség, légáteresztő képesség, kényelem érdekében. Amit mégis kiemelnék, az az idén a szortimentbe bekerült öko pelenka, ami egyfajta választási lehetőség a környezettudatos, illetve magasabb árfekvésű prémium termékeket kívánó vevőknek” – említette Maczelka Márk, hozzáfűzve, hogy a szezonális termékek között megtalálhatók olyan kiegészítő termékek is, mint például a különféle napozószerek, bőrápolók a strandolni vágyó babák számára. A tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók számára a megfelelő méret után legfontosabb a márka és az egységár. A koronavírus-járvány alatt a szegmensben megerősödött az amúgy is egyre növekvő online vásárlási kedv, ami jelenleg is átlagosan erős.
Fontos a kényelem
Az ALDI tapasztalatai a babaápolási termékek piacán történő változásokról, a területen tapasztalható kihívásokról és hatásokról nem tekinthetők teljes körűnek, mivel az áruházlánc kínálatában megjelenő – állandó és szezonálisan elérhető – babaápolási termékek köre viszonylag korlátozott.
A szortimentben található termékeket – a vásárlói igényeknek megfelelően – folyamatosan optimalizálja az ALDI, ennek köszönhetően új technológiával ellátott, jobb nedvszívó képességű és kényelmesebb viseletet biztosító pelenkákat kínál kisgyerekes vevői számára. A diszkontlánc szerint a pelenkák kapcsán egyértelműen látszik, hogy egyre nagyobb teret hódít a könnyedén kezelhető bugyipelenka, valamint a nagyobb méretek iránti kereslet is nő. A nyári időszakban pedig előtérbe kerülnek az úszópelenkák.
„Az ALDI babaápolási termékeket tartalmazó szegmensében nem voltak érzékelhetők koronavírus-járvány okozta változások” – fogalmaztak. A piacra jellemző trendek – többek között a tudatos vásárlói magatartás erősödése – természetesen ebben a szegmensben is megjelentek, az alternatív babaápolási termékek (pl. mosható pelenka) azonban az ALDI termékválasztékába még nem tartoznak bele.
Bővülő termékkínálattal
„Ami talán általános tendencia, hogy növekszik az olcsóbb, gyengébb minőségű, jellemzően kínai termékek piaca. Természetesen a minőségi termékeknek is megvan a vevőköre, de mintha növekedne az olcsó, kétséges minőségű termékek felvevőbázisa” – fogalmazott Csereklei Zoltán, a Webshop Global Kft. ügyvezető igazgatója, megemlítve, hogy pelenkák esetében 20.000 Ft körüli kosárérték figyelhető meg a Pelenka.hu online webshopnál.
„A Pelenka.hu korábban a pelenka és törlőkendő, majd a tápszer és bébiétel piac teljeskörű lefedésén dolgozott, ami mára már egy sokkal színesebb termékkörré bővült. Célunk, hogy a várandós kismamákat és a kisgyermekes családokat a legteljesebb körűen ki tudjuk szolgálni” – fűzte hozzá Csereklei Zoltán.
Az igényeknek megfelelő cumik, rágókák, vitaminok stb. kínálattal is találkoznak a vevők a webshopban. A szülőknek segítség, hogy a pelenkákhoz hasonlóan a cumiknak is van egy korosztály szerinti „számozása”. Ezen kívül meg vannak különböztetve a játszó és altató cumik, ami jelöli a funkciójukat is. A rágókák elsősorban a fogzás ideje alatt kerülnek a kosarakba.
„A tápszerek és bébiételek tekintetében markánsan megfigyelhető a különböző allergiás megbetegedésekre irányuló fejlesztések tendenciája. Egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a gyártók az alapanyagokra, gondolok itt a bio és organikus gazdálkodásokból származó termékekre, illetve a különböző speciális igények kielégítésére (pl. hasfájás, székrekedés, laktóz-, gluténérzékenység stb.)” – ismertette Csereklei Zoltán.
„Állandó innoválásban vagyunk. Működésünk minden területén igyekszünk folyamatosan az élen járni” – hangsúlyozta az ügyvezető igazgató, hozzátéve, hogy talán ennek is köszönhető, hogy a Pelenka.hu lett az év internetes kereskedője, illetve már többszörösen az ország kedvenc baba-mama áruháza. „A termékkínálatunk bővítése és optimalizálása egy soha véget nem érő folyamat. Az online vásárlási kedv növekedése kézelfogható és látható a tendenciákból. A Pelenka.hu 2020-ra a szegmens piacvezető e-kereskedőjévé vált” – tette hozzá.
Csereklei Zoltán megemlítette: általánosságban megfigyelhető, hogy erősödik a tudatos vásárlói viselkedés. Ez mind a termékek kiválasztásánál, mind az árak tekintetében érzékelhető. „Ha online vásárlásról beszélünk, akkor fontos tényező, hogy megbízható és könnyen kezelhető webshopból tudjon rendelni a vásárló” – jegyezte meg.
(TERMÉKMIX magazin – 2021. júniusi szám)