Tavasztól a kézmosás fontosságától hangos a média, a boltok és közintézmények bejáratain lévő piktogramok pedig kézfertőtlenítésre figyelmeztetnek. A szappan, a kézfertőtlenítő szer és a kézkrém kis túlzással élve létfontosságú felszerelés lett. Igen, kézkrém is kell, mert kezeink most nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, mint eddig bármikor, éppen ezért intenzívebb ápolásra is szorulnak.

NINCS HIÁNY KÉZFERTŐTLENÍTŐBŐL
Míg tavasszal, a Covid-19 ­első hulláma kezdetén az emberek hamar felvásárolták a piacon kapható kézfertőtlenítő szereket, addig most hatalmas áruválasztékkal találkozhatnak a boltok polcain. „Alapvetően a második hullám érkezésénél egyáltalán nem kellett áruhiány miatt aggódnunk. Az első hullám kapcsán a megnövekedett kereslet miatt inkább túlkészletek halmozódtak fel a piacon. Az első hullámban áruhiánnyal küzdő ismert márkák is mostanra folyamatos áruellátást tudnak biztosítani. Augusztusban a „back to school” időszakában volt egy nagyon erős felfutása a kézfertőtlenítőknek. Mostanra stabil, magas szinten áll a kategória” – tudtuk meg Gyuris Fruzsinától, a Rossmann kategória menedzserétől. A már meglévő gyártók mellett egyre több szereplő lép be a ­piacra, számos új márka jelenik meg, így a Rossmann kínálatában is meg­találhatók ezen a téren is újdonságok. Fontos kiemelni a hazai gyártók szerepét, akik már az első hullám alatt is biztos áruellátást tudtak nyújtani és termékeiknek a Rossmann helyett adott a polcain.
A drogériában a saját márkás kézfertőtlenítő szerek is jelen vannak. „Az Isana med márka alatt évek óta megtalálhatóak a szortimentünkben a kézfertőtlenítő szerek többféle kiszerelésben: gél, spray, kendő. Természetesen a piaci igényekre reagálva a saját márkán is bevezettünk új termékeket, kiszereléseket, az immár megszokott biocid tartalom mellett megjelentek az alkoholalapú termékek” – mondta el Gyuris Fruzsina.
S hogy mi alapján választanak a vásárlók, immár a bőség zavarában? „Elsősorban az ár a mérvadó. Vonzóak az akciók, a polci megjelenések és extra kihelyezések. Az utóbbi időben megjelent nagy és ismert márkák megjelenésével azonban nagyobb fókusz került a márkára, összetételre, a tudatosabb választásra” - válaszolta meg a kérdést a menedzser.
Amíg a vírushelyzet első hulláma alatt a nagy kiszerelések voltak fókuszban, mára kedveltebbé váltak a praktikus, kis kiszerelések, melyek táskában vagy akár zsebben is tárolhatók és az ember bárhová magával tudja vinni. Az eladási lista élén a Rossmannál is a gélek állnak, melyet a kendők és az összes többi típus követ.
Jól bevált gyakorlat szerint a kézfertőtlenítés együtt jár a kézápolással. „Egyértelműen növekedett a kézkrém kategória, amihez hozzájárult a fertőtlenítőszerek fokozott használata. Még az egyébként kézkrém szempontjából kicsit „holt szezonnak” mondható nyári időszakban is több volt az eladás, mint az elmúlt években. Leginkább az erős kiszáradásra javasolt kézkrémeket keresik az emberek, viszont a lágyabb textúrájú krémek forgalma is emelkedett. Emellett megjelent egy új igény is a piacon, a fertőtlenítő hatású kézkrém, mely egyben ápol és fertőtlenít is. Már több gyártó is megjelent ilyen típusú termékekkel” – tudtuk meg Gyuris Fruzsinától.

EGY CSEPP IS ELÉG
A hideg, szeles téli időjárás könnyen kiszáríthatja az ember kezét, így rendszeres ápolást igényel. A kézápoló termékek szerepe már csak a szezonalitás miatt is jelentős lenne most, de itt vannak még a vírushelyzet miatt sokat használt, többségében alkoholos kézfertőtlenítők utóhatásai is.
„A gyakori kézfertőtlenítés valóban kiszárítja a bőrt, ezért mindenképpen érdemes figyelmet fordítani a kéz meg­felelő ápolására és a fertőtlenítést vagy kézmosást ­követően ­hidratáló kézkrémet alkalmazni. A piaci adatokból azt látjuk, hogy a kézkrémek piaca stagnál az előző év azonos időszakához képest. Habár a gyakori fertőtlenítés és kézmosás miatti használat megemelkedett, a korlátozások miatt többen maradnak otthon, ezért a hideg idő miatti növekedést egyelőre nem látjuk az adatokban. Illetve azt is fontos megemlíteni, hogy elég későn kezdődött az igazi őszi hűvös, ezért a kézkrémes időszak kezdete is eltolódott” – tudtuk meg Szerényi Viktóriától, a Johnson & Johnson junior brand activation managerétől.
A márka kézkrémei egységesen 75 ml-es kiszerelésben érhetőek el. Ez a kiszerelés praktikus lehet, hogy minden nap magunknál tartsuk, de akár utazáshoz is, mert kényelmesen elfér még egy kisebb táskában is. „Legkeresettebbek a Norvég Formula® koncentrált kézkrémeink, amelyek különlegessége, hogy használatkor a glicerinben gazdag formulából egy csepp is elég, hogy azonnali enyhítést nyújtsanak a száraz kezeknek. A téli szezonra minden évben egy különleges, limitált kiadású csomagolással készülünk, így idén is egyedi csomagolásban érhető el a két legnépszerűbb kézkrémünk. Ezen kívül ősszel vezettünk be egy újdonságot, egy kézápoló maszkot, ami intenzív hidratálást és megnyugvást nyújt a hideg időben kiszáradt kezeknek” – mondta a manager.
Habára az online kereskedelem szerepe minden szegmensben növekszik, a vásárlók továbbra is elsősorban hagyományos úton szerzik be a kézápoló termékeiket, ebben pedig a drogériák szerepe kiemelkedő.

MINDENNAPOS LETT A KÉZFERTŐTLENÍTÉS
Az új koronavírus megjelenése óta a fertőtlenítő hatású tisztálkodó­szerek fogyása jelentősen növekedett, és ez a trend a járvány második hulláma alatt is érezhető. A dm szállítói időben felkészültek a ­vírus második hullámára, ezért az el­látás jelenleg zavartalan és a készletek megfelelőek.
„Az első hullám beszerzési nehézségei minket is arra késztettek, hogy új partneri kapcsolatokat építsünk ki, illetve több partnerünk is bővítette portfólióját kézfertőtlenítőkkel. Így a dm kínálata is bővült új márkákkal és termékekkel” – mondta Tóth Ildikó, a dm Kft. szortimentmenedzsere.
Az őszi időszakban már nem volt a tavaszihoz ­hasonló pánikvásárlás. Mint megtudtuk, a legnagyobb forgalom ­augusztus utolsó és szeptember első hetében volt, melynek a hátterében az iskolakezdésre történő felkészülés és ­be­vásárlás állt. Az azóta eltelt időszakban a forgalom egy stabil magas szinten állandósult.
„A tapasztalat szerint a kézfertőtlenítők vásárlásakor az elsődleges szempont a felhasználás célja, azaz vízzel, vagy víz nélkül használatos legyen a termék. Azt követően az állag és kiszerelés a döntő, azazhogy sűrűbb gél állagú vagy folyékony legyen a termék, annak függvényében, hogy kinek melyik használata kényelmesebb” – említette Tóth Ildikó, kiegészítve azzal, hogy a kiszerelés lehet: pumpás, szórófejes, tubusos stb. A márka és ár a kutatások szerint csak ezt követően szerepel, mint döntési szempont.
A legnépszerűbb termékek a kis kiszerelésű kézfertőtlenítő gélek, melyek a táskában könnyen elférnek és egész nap kéznél vannak. Kedveltek a törlőkendők is, melyek szintén napközben segítséget nyújtanak utazás, bevásárlás során.
A dm márkatermékeiből a Balea márkából forgalmaznak kézfertőtlenítő gélt 3 féle kiszerelésben. Korábban az 50 ­ml-es és a 300 ml-es kiszerelés volt elérhető, de a járvány alatt a polcokra került a 75 ml-es kiszerelés is. Tóth Ildikó elmondta, hogy a jelenlegi helyzetre való tekintettel változtattak a termékek receptúráján, a termék hatóanyaga 63% etanol. „A Balea antibakteriális kézgél higiéniás kézfertőtlenítésre használható, baktériumok és bizonyos vírusok ellen hatásos. Praktikus termék, hiszen víz és szappan nélkül használható. Gyorsan beszívódik, nem szárítja a bőrt” – ismertette.
Jellemzően nemcsak nagybevásárlások alkalmával vesznek kézfertőtlenítőket a vevők, hanem jövet-menet, amikor kifogy a kézitáskából. Emellett a járvány okozta megváltozott vásárlási szokások miatt a dm online shopról történő vásárlásainak száma is jelentősen nőtt.
Rácz Andreától, a dm Kft. szortimentmenedzserétől megtudtuk, hogy az első hullám során a kézfertőtlenítők gyakori használata miatt megfigyelhető volt a kézápolási termékek forgalmának növekedése, mely a nyár folyamán visszaállt a megszokott szintre. Azóta nagyobb kiugrás nem tapasztalható a termékek forgalmában.
Mint megtudtuk, a járvány alatt jellemzően az ismert, megbízható márkák felé fordultak a vásárlók. A választás során lényeges szempont lett, hogy tápláló, hatóanyagokban gazdag termék kerüljön a kosárba. A vevők rendszerint a tubusos termékeket részesítik előnyben, ezekből a termékekből több is van a piacon és a használatuk is sokkal egyszerűbb a mindennapokban. „Az idei év újdonságokat is hozott a kézápolás szegmensében. Kézmaszkokkal bővült a választékunk, elsőként egy saját márkás termékkel léptünk ­piacra. Egyelőre óvatosan próbálkozunk, jelenleg 2 termék ­található meg üzleteinkben. A gyártók felől rengeteg ajánlat érkezik, így idővel ez a trend valószínűleg erősödni fog” – ismertette Rácz Andrea.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. decemberi szám)