A gazdasági válság hatására a fogyasztók sokkal tudatosabban hozták meg a döntéseiket a tisztítószerek vásárlásakor is. Emellett egyre inkább elmozdulnak a preferenciák a gazdaságosabb kiszerelések, illetve a kényelmi termékek felé. Tisztítószerek gyártóit, forgalmazóit és a szektor szakértőit kérdeztük a tavaszi nagytakarítás időszakához közeledve.

A magas infláció és az alapanyag- és energiaárak emelkedése a tisztítószer-ipart az átlagosnál jóval nagyobb mértékben érintette, mégis a szektor összességében jól vette az akadályokat. A magas infláció ellenére pedig folytatódtak a beruházások, és új összetételű, illetve kiszerelésű termékek jelennek meg a hazai boltok polcain a fogyasztói igényekre reagálva.

Újabb és újabb fenntarthatósági megoldások
Murányi István, a Magyar Koz­me­tikai és Háztartás-vegy­ipari Szövetség főtitkára elmondta, hogy a mosó- és tisztítószer piacon az innovációt alapvetően a körkörös gazdaságra való átállás határozza meg már évek óta, ami a fenntarthatósággal kapcsolatban többszintű megoldásokat jelent. Kifejtette, hogy termékrészről folyamatos az a fejlesztés, ami arra irányul, hogy kisebb kiszerelés mellett ugyanolyan hatékonyságot érjenek el a vállalatok. Ez termékkategóriákban is látható: a mosóporok visszaszorulása mellett a folyékony és a gélkapszulás termékek eladása folyamatosan növekszik. Csomagolási oldalról pedig szinte minden vállalatnak van olyan fenntartható vállalása, ami azt célozza meg, hogy rövid időn belül a csomagolóanyagaik valamilyen formában újrahasznosíthatóak legyenek, ebben az ­iparág amúgy is évek óta élen jár.
„Ezeket a folyamatokat az is segíti, hogy egyre több cég vesz részt az európai mosószer szövetség (AISE) Charter önkéntes programjában, ami a termékek életciklusának ­minden fázisában fenntartható megoldásokat követel meg, így nemcsak a termékeknél, de a szállításban, gyártásban, az alapanyagok beszerzésében és az újrahasznosításban is” – jelentette ki.
Megerősítette, hogy a tavalyi magas infláció és az alapanyag- és energiaárak emelkedése a tisztítószer-ipart az átlagosnál jóval nagyobb mértékben érintette. Murányi István szerint azonban összességében elmondható, hogy az ipar jól vette az akadályokat és alkalmazkodott az új körülményekhez. A magas infláció ellenére pedig folytatódtak a beruházások.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a KOZMOS 2023-ban is felmérte a fogyasztói szokások változását. Kutatásukból kiderült, hogy továbbra is nő a kompakt formájú termékek aránya a piacon, a vásárlók szívesebben használnak folyékony vagy darabra kiszerelt (gélkapszula, tabletta stb.) típusú termékeket.
„A kutatás másik megállapítása az volt, az infláció miatt a fogyasztók sokkal tudatosabban hozták meg a döntéseiket, aminek alappillére az egységár használata. A mosó- és tisztítószer piac évek óta alkalmazza az úgynevezett mosási számot, azt, hogy egy termék hány átlagmosásra elegendő. Ezt a címkén egy mosókosárban lévő szám jelzi. A vásárlók egyre jobban azt szeretnék tudni, hogy egy mosás ára mennyi egy adott termék esetében” – fejtette ki.
Murányi István hangsúlyozta, hogy a ­környezetvédelem és a fenntarthatóság évtizedek óta az iparág kiemelt ­témája, nemcsak a vásárlói igények, de a jogszabályi ­környezet ­miatt is. Mindkét területen folyamatos a változás: az Európai Unió Green Deal programja miatt az ipar folyamatosan az újabb és újabb fenntarthatósági megoldásokon dolgozik, amik egy jó része önkéntes vállalás, mint például a cleanright.eu. Ez arról tájékoztatja a fogyasztókat, hogy a háztartásban milyen tisztítási megoldások vannak, illetve azokat hogyan lehet fenntartható módon alkalmazni. A vásárlók részéről is nőtt az igény a környezetbarát termékek iránt, több cég is külön környezetbarát termékkategóriát indított ennek a jegyében.

Innovációkkal a mindennapokban
A Henkel tisztítószer portfoliója jelenleg 4 ­márkával van jelen a polcokon. Boldizsár Liza, a Henkel Magyar­ország Kft. junior brand managere jellemzése szerint a Bref ­piacvezető a WC tisztító blokkok piacán és tökéletes megoldást kínál a vízkőképződés és a kellemetlen szagok ellen. A Clin ­márka nagy segítséget nyújthat a tavaszi nagytakarítás során az ablaktisztításnál, mert bioalkoholos formulája csíkmentes ragyogást biztosít az üveg felületeken. „A gépi, valamint kézi mosogatás szegmenseiben is jelen vagyunk Somat és Pur márkáinkkal. A Somat nem ismer akadályt, minden piszkos edényt ragyogóan tisztává varázsol, adalékanyagaitól pedig a mosogatógép is tündököl” – ismertette a junior brand manager, hangsúlyozva, hogy a Pur kézi mosogatószerek több illatban segítenek akár hideg vízben is hatékonyan eltávolítani az ételmaradványokat.
A két nagytakarítás fő időszaka a tavaszi és az őszi szezon, ezekben a hónapokban a kereslet is növekvő tendenciát mutat. Ezekben az időszakokban, de főleg áprilisban és szep­temberben növekedik a tisztítószer kategória, de ez főleg értékből fakadt a 2023-as évben, nem eladási mennyiségekből.
Mint megtudtuk, a vásárlói preferenciák azt mutatják, gyakori, hogy a vásárlók nem térnek el a már jól bevált márkáiktól. „Emellett jellemző, hogy a jól bevált illatok, mint például a citrom, vagy lime évek óta a legkeresettebbek. Az elmúlt években a fenntarthatóság is egyre nagyobb szerepet kapott, de tapasztalataink alapján ebben a kategóriában fontosabb a teljesítmény a vásárlóknak, így zöld termékek előretörése mérsékelt” – egészítette ki.
Boldizsár Liza lapunknak felhívta rá a figyelmet, hogy napjainkban kiemelten fontos téma az energiatakarékosság, a vállalat termékinnovációkkal igyekszik ezzel a feladattal is lépést tartani, valamint a megszokott Henkel minőség mellett a fogyasztói igényeknek is folyamatosan próbál eleget tenni megújulásaival.

Így takarítunk: a takarítás rendszerességében jelentős különbségek vannak

Egy 2023-as, reprezentatív kutatás azt vizsgálta, hogy miként viszonyul a magyar lakosság az otthoni takarításhoz, mennyire vesszük komolyan az egyszerű hétköznapokban is fontos írott és íratlan higiéniai szabályokat.
A magyar lakosság 59%-a gondolja úgy, hogy nagyon, de legalábbis alapvetően tiszta az otthona, 80% pedig úgy véli, tudja miként kell takarítani, és közel felük szerint ez nem is igényel különösebb tudást, egyszerűen csak csinálni kell, ahogy látták, tanulták – derül ki az egyik hazai higiéniai szolgáltató, a B+N Referencia Zrt. országos reprezentatív kutatásából.
A takarítás rendszerességében jelentős különbségre világítottak rá az eredmények. A válaszadók kétharmada saját bevallása szerint legalább hetente kitakarítja az otthonát, ezen belül pedig 30% azoknak az aránya, akik minden egyes nap tesznek valamit a tisztaságért. A túlnyomó többség azonban heti 1–2 alkalommal takarít odahaza. Aggodalomra adhat viszont okot, hogy minden hetedik ember csak maximum havonta „nyúl a gumikesztyűhöz”. Bár vannak feladatok, amiket hetente vagy akár ritkábban – mint például az ablakpucolás – éppen elég elvégezni, a szakértők szerint mégis fontos volna, hogy egyes feladatok a napi rutin részévé váljanak.

(A kutatás 2023-ban, a Kelet-Közép-Európában vezető, létesít­ményüzemeltetéssel foglalkozó B+N Referencia Zrt. megbízásából készült. Az országosan reprezentatív felmérésben közel ezerháromszáz 16 és 59 év közötti személyt kérdeztek meg.)


A lehető legjobb formulák
Monori Anett, a Maresi Food­broker Kft. Sofix márkáért felelős termékmenedzsere ismertette lapunknak a cégük által forgalmazott padlóápolókat.
„A termékcsalád idén tavasszal nem csak csomagolásában változik meg, de a termékek formulái tekintetében is újítást hajtottunk végre. Hosszú hónapokon át zajlott az új formulák fejlesztése, a termékek tesztelése, amíg ki tudtuk választani azokat a végleges liquideket, amelyek méltóak a Sofix márkához, és tökéletes választást jelentenek bármely háztartás számára” – jegyezte meg.
Elmondta, hogy a Sofix portfóliójában többféle termék ­érhető el, attól függően, hogy milyen felületre alkalmazzák őket.
„Ezek tekintetében fontosnak tartjuk, hogy a lehető legjobb formulákat tegyük elérhetővé a padló tisztítása és védelme érdekében. A kínálatunkban található padlóápoló természetes viaszokkal, avokádóolajjal, parkettaápoló argánolajjal és laminált padlóápoló mandulaolajjal” – sorolta.
A portfólió legnépszerűbb terméke a laminált padlókhoz fejlesztett készítmény, illetve a természetes viasztartalmú padlóápoló. Ez utóbbi termék többféle felület, például kerámia, műanyag és fa ápolására és tisztítására is kiválóan alkalmas.
A fogyasztói preferenciákról Monori Anett azt mondta, hogy ha padlóápolásról van szó, akkor a vásárlók rendkívül illatérzékenyek, így az új formulák fejlesztésekor a hatékonyság mellett az illat is kiemelt szempont volt cégüknél.
A Sofix szortimenten belül a tavaszi szezonra a termékek újrabevezetésével és ár promóciókkal is készülnek.

Minőségi és gazdaságos takarítás
Mosoni-Preisz Judit, a GeePower Manufacturing Kft. termékmenedzsere közölte, hogy cégük egyik zászlóshajója, az Ultra hagyományos magyar tisztítószer márkaként széleskörű portfóliót kínál a nagytakarításhoz.
„Brandünk komoly hagyományokkal rendelkezik, és bár az utóbbi évtizedekben számos további tisztítószermárka került a hazai boltok polcaira, az Ultra még mindig a minőségi, mégis gazdaságos takarítást tartja missziójának, csakúgy, mint 50 évvel ezelőtt” – fogalmazott.
Hangsúlyozta, hogy a tradíció mellett az innováció is fontos számukra, ezért újdonságokat is kínálnak az idei évben.
„A 2024 januárjában bevezetett Ultra Klór+, aktív klórt tartalmazó általános tisztítószerünk kiválóan alkalmas padló, csempe és mindenféle mosható felület higiénikus tisztítására, ráadásul foltok eltávolítására, fehérítésre is használható fehér ruhák, törlőrongyok esetében. Az idei év másik innovációja az Ultra Általános felülettisztító szer, amely orgona, virágmező és citrom illatban kapható. Kis és nagy felületekről a napi szennyeződések eltávolítására lett kifejlesztve, és selymes fényt kölcsönöz a csempe és a járólapok felületének” – hívta fel a figyelmet.
Ultra mosogatóporuk, amely fertőtlenítős változatban is kapható, nem csak mosogatáshoz, hanem általános tisztítószerként különböző felületek lemosására is kiválóan alkalmas. Mosogatáshoz ezen felül „folyékony megoldásuk” is elérhető, hiszen a megújult Ultra Daisy termékcsalád kézi mosogatószerek széles választékát kínálja. A speciális igényekre az Ultra Extra Erős termékek adnak választ: vízkőoldójuk igen közkedvelt, mert kimagasló hatékonysággal távolítja el a vízkövet és a rozsdát a fürdőszobai és egyéb felületekről.
Népszerű továbbá a hideg zsíroldószer, amely kellemetlen szag nélkül távolítja el az odaszáradt, odaégett zsíros szennyeződéseket. Mosoni-Preisz Judit egy komolyabb lefolyótisztításra az Ultra Extra Erős Lefolyótisztítót javasolja. Kiemelte, hogy a portfóliójukban található Penészeltávolító spray akár a legnépszerűbb hasonló termékkel is felveszi a versenyt, ám jóval kedvezőbb áron kapható. A bútorok ápolásához Komfort bútorápoló terméküket ajánlja, amely antisztatikus hatásának köszönhetően távol tartja a port a felületektől, és olajos hatóanyagával fényessé, ápolttá teszi a fát.
Úgy véli, az Ultra termékek abban különböznek a nagy nemzetközi márkák által fémjelzett társaiktól, hogy bár hatékonyságban felveszik velük a versenyt, árban sokkal kedvezőbbek, többek közt a hazai gyártásnak köszönhetően. Ez azért is fontos, mert azt tapasztalják, hogy a hazai piacon erősödött az árérzékenység az elmúlt években, a fogyasztói preferencia egyre inkább eltolódik a gazdaságosabb kiszerelések irányába. Ennek szellemében 2024 tavaszától az Ultra Daisy mosogatószer szortimentben elérhetővé válik a gazdaságos 900 ml-es formátum, a korábbi 500 ml-es kiszerelések helyét pedig átveszi a 450 ml-es termékkínálat.
Mivel a magyar fogyasztók hagyományosan a klórtartalommal azonosítják a higiénikus tisztítást, ezért a GeePower Manufacturing Kft. igyekszik minél szélesebb körű hipoklorit-tartalmú termékpalettát kínálni. Ezt szolgálja az új Ultra Klór+ termékcsalád is, amely általános klórtartalmú tisztítószerként natúr, citromos és virágmező illatban érhető el, és higiénikus tisztaságot biztosít az egész lakásban.
A másik trend a kényelmi termékek felé történő elmozdulás, tehát egyre nagyobb teret nyernek a szórófejes csomagolásban kapható tisztítószerek. Erre is reagál az Ultra Extra Erős termékcsalád, amely hamarosan megújult formában lesz kapható.

Magas minőség és környezetkímélő alapanyagok
Szabó Ádám, a Chemcore Zrt. marketing vezetője megerősítette, hogy a tavaszi időszakban a tisztítószer-kereslet növekszik, mivel az emberek több időt töltenek otthonaik rendbetételével és frissítésével.
„A ChemCore Zrt. elsősorban a tavaszi nagymosáshoz kínál termékeket, a portfóliónkban megtalálható többféle mosógél és öblítő is. A saját termékeinken túl hazai láncoknak is gyártunk saját márkás termékeket” – közölte.
Úgy látja, folyamatosan nő a kereslet az ökotudatos és fenntartható tisztítószerekre. A fogyasztók egyre inkább keresik azokat a tisztítószereket, amelyek környezetbarát alapanyagokból készülnek, újrahasznosított csomagolásban érkeznek, vagy biológiailag lebomló összetevőket tartalmaznak.
„2017-ben csatlakoztunk a Magyar Háztartásvegyipari Szövetséghez (KOZMOS), majd 2019-ben az Európai Háztartásvegyipari Szövetséghez (A.I.S.E.). Rendelkezünk az „A.I.S.E. Charter” logó használati jogával, ezzel cégünk elkötelezte magát a fenntartható fejlődés útján; gyártási, fejlesztési, valamint raktározási folyamataiban zöld utat követve, a környezet védelmét kihangsúlyozva” – sorolta.
A tapasztalatok alapján a tisztítóteljesítmény, az illat és az ár a legfontosabb tényezők, amelyek befolyásolják a vásárlói döntést a tisztítószerek vásárlásakor, valamint a környezetbarátság és a hatékonyság is egyre inkább előtérbe kerülnek, ami arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy új márkákat is kipróbáljanak. A ChemCore Zrt. zöld márkája a Sansin, amelynek fő termékei a mosógélek és a textilöblítők. Szabó Ádám szavai szerint amellett, hogy környezetkímélő alapanyagokból készülnek, magas minőségű mosó- és tisztítóhatással rendelkeznek.

A klór nélküli fertőtlenítés szakértője
Kőrösy Gabriella, az AC Marca Hungary Kft. ügyvezetője úgy fogalmazott, hogy a Sanytol, a klór nélküli fertőtlenítés szakértője nemcsak a tavaszi nagytakarítás során, de napi szinten segít az otthon higiéniájának megteremtésében, legyen szó ágyneműről, padlóról, konyhai vagy fürdőszobai tisztaságról.
„Fertőtlenítő termékcsaládunkkal a fertőtlenítő mosószeradaléktól a fürdőszobai vízkőoldóig minden felületre kínálunk megoldást. Termékeink garantálják a tiszta és biztonságos otthont és környezetet mindenki számára” – állapította meg.
Mindemellett olyan speciális problémákra is meg­oldást kínál portfóliójuk, mint a textíliák szagtalanítása és fertőtlenítése, vagy a poratkák eltüntetése. Ehhez Kőrösy Gabriella a Sanytol Házi Poratka-irtó Permetet ajánlja, mert 24 óra alatt elpusztítja az atkák és az ágyi poloskák 100%-át, a fejlődési szakasztól függetlenül. A termék megakadályozza az atkák és poloskák elszaporodását, meg­jelenését is. A Sanytol Fertőtlenítő Szagtalanító Textilspray pedig egy mélyen fertőtlenítő és szagtalanító textilspray, amely megszünteti a dohos, valamint a dohány, a háziállatok és a főzés okozta szagokat, és visszaadja a textíliáknak a tiszta ruha frissességét.
A padló- és bútorápoláshoz pedig az ALEX termékcsalád abban segíti a fogyasztókat, hogy megfelelő ápolással meghosszabbítsák otthonaik járófelületeinek élettartamát, legyen szó fapadlóról vagy akár laminált padlóról.
„Számunkra a legfontosabb, hogy olyan termékekkel támogassuk a fogyasztókat, amik nemcsak a hatékony és teljeskörű tisztításra kínálnak megoldást, hanem biztosítják számukra az egészséges környezetet is. Termékeink fertőtlenítő hatása bizonyított és mindezt kíméletesen, klórmentesen tudják elérni” – jelentette ki.
Kőrösy Gabriella úgy látja, hogy a fogyasztók a hatékonyságot tartják elsődleges szempontnak a tisztítószer kategóriákban, de a tudatos fogyasztók a tisztítószerek összetételét is figyelik. Egyre többen vannak azok is, akik már a fenntarthatósági szempontokat is figyelembe veszik a termék választásánál.
Hangsúlyozta, hogy a Sanytol folyamatosan megújul azért, hogy egyre hatékonyabb és a fogyasztók igényeinek egyre inkább megfelelő termékeket kínáljon. Fejlesztéseikben kifejezetten figyelnek a hatékonyság javítására.
Ennek eredményeképpen a hazai piacon is bevezetett új Sanytol 4 action termékcsalád amellett, hogy klórmentesen távolítja el a baktériumok, gombák és vírusok 99,9%-át, rendkívül erős hatásának köszönhetően fertőtlenít, szagtalanít, zsírtalanít és eltávolítja a vízkövet egyetlen lépésben.
„A felületeket tisztává és fényessé varázsolja, friss lime illattal” – tette hozzá.
Az idei évben a fenntarthatósági célokat szem előtt tartva vezet be a cég új terméket a piacra: a Sanytol Fertőtlenítő Univerzális Tisztítóspray-hez már gazdaságos kiszerelésű és fenntartható csomagolású utántöltőt is kínálnak, amely 84%-kal kevesebb műanyagot tartalmaz.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. márciusi szám)