Az áruházak polcsorain reggelire a húsárutól kezdve a tejtermékeken át a gabonapelyhekig számtalan élelmiszer közül választhatnak a vásárlók. A magyar háztartások a klasszikus reggeliző ételek mellett egyre inkább kedvelik és teszik kosarukba a gyorsan bekapható, előrecsomagolt termékeket.
Egy falattal több a dm-ből
A dm drogériákban széles a választék a reggelire, tízóraira fogyasztható termékekből, többek között müzlik, müzliszeletek, gyümölcsszeletek, crunchyk, granolák, kásák (rizs-, zabkása) is elérhetők a vásárlók számára bio és konvencionális minőségben, családi vagy egyadagos kiszerelésben.
„Ezek iránt a termékek iránt nagy a vásárlói kereslet, ami egyre inkább eltolódik az eat and go termékek irányába, jelentősen nőtt is a választék ebben a kategóriában az elmúlt egy évben” – ismertette Reményi Rita. A dm Kft. szortiment menedzsere megemlítette, hogy a bővítés az eat and go kategória irányába 2019-ben zajlott le, a vásárlási hajlandóság egyértelműen azt mutatja, hogy a vásárlók kedvelik ezeket a termékeket. Mint mondta, a bővítés inkább ízekben, újabb mentes egyadagos termékek listázásban merül ki.
„Az egyadagos termékek listázásával a megváltozott életvitelre reagáltunk, elsősorban a dolgozók számára, akik a rohanó hétköznapokon beszaladnak a dm-be reggeliért, tízóraiért. De természetesen a családok számára is széles választékot tartunk reggeliző termékekből” – tudtuk meg.
Reményi Rita elmondta, hogy a dm-ben a mentes termékek iránt nőtt meg elsősorban a kereslet, a vásárlók a cukormentes, gluténmentes vagy éppen laktózmentes termékeket keresik előszeretettel. 2019-ben a dmStart! pályázat keretében 6 hazai gyártó termékei is belistázásra kerültek élelmiszer kategóriában, amik az elmúlt fél évben nagy sikert értek el a vásárlók körében. „A piaci igények által generált gyors szortimentváltás jellemzi továbbra is a választék összeállítását, módosítását. Az újdonságok listázására nyitott továbbra is a dm” – fűzte hozzá a szortiment menedzser.
Színes kínálat, változatos termékpalettával
Az ALDI reggeliző termékek teljes körű választékával várja a vásárlókat. A tapasztalat szerint a vásárlók a reggeli jelentőségével, a reggelizés fontosságával tisztában vannak, a megfelelő alapanyagok beszerzésére egyre jobban odafigyelnek. „Ebben tud számukra minőségi segítséget nyújtani az ALDI, a rendkívül széles, reggelihez is ideális áruválasztékával”
– fogalmazott az ALDI.
Mint mondták, egyértelműen látszik, hogy az egészségesebb, prémium minőségű termékek váltak keresetté. A kiskereskedelmi áruházlánc vásárlói a pékáruk között a kevesebb hozzáadott cukrot tartalmazó, teljes kiőrlésű lisztből készített termékeket keresik, kedveltek a sokmagvas, rozsos alapú pékáruk. A tejtermékek esetében szintén a hozzáadott cukor mértéke meghatározó, itt is keresettek a sokmagvas termékek, a gyümölcsös joghurtok, illetve a reggelihez elengedhetetlen alaptermékek (joghurt, kefir, író, tej, kakaó, kávé). Ezen kívül egyre nagyobb a kereslet az ételintoleranciával élők számára kialakított termékskála elemei iránt is.
„A vásárlók jelentős része már felismerte, hogy az ALDI saját márkás termékei a márkás árucikkek minőségével azonosak, viszont jóval kedvezőbb áron elérhetők” – fűzték hozzá.
Az üzletlánc frissen sütött pékáru portfóliójában minden vásárló megtalálhatja a számára ideális reggelit. A több mint 40 terméket tartalmazó szortiment részét képezik az édes, sós, töltött, töltetlen pékáruk, amelyek a nap minden időszakában frissen sütve, tökéletes minőségben kerülnek a polcokra. Mint megtudtuk, a pékáruk mellett az ALDI nagy gondot fordít arra is, hogy a vásárlók teák, kávék, lekvárok, hűtött termékek széles választékából tudják beszerezni a számukra megfelelő reggelit, a tejtermékek, kényelmi termékek, saláták, szendvicskrémek, felvágottak kínálata szintén kitűnő lehetőséget teremt a tökéletes reggeli összeállításához. Közkedveltek a müzlik és a müzliszeletek is.
A reggeliként is választható on-the-go és eat on the go kategóriákban az áruházlánc frissen sütött pékárukat kínáló szegmense a legnépszerűbb. Jellemző trend, hogy a vásárlók nap mint nap beugranak a frissen sütött termékekért, amelyeket az úton, a munkában, vagy otthon frissen, melegen fogyasztanak el. A tapasztalat azt mutatja, hogy a to-go termékek és a különféle snackek szintén kedveltek, amíg a 2in1 és a 3in1 kávék kategóriájában enyhén csökkent a fogyasztás, itt érezhetően a szemes kávék irányába mozdultak el a vásárlók.
„A trendeket figyelembe véve az ALDI-nak a to-go termékek portfólióját érdemes bővítenie, kisebb kiszerelésekben kínálni a már jól ismert termékeit, illetve szélesíteni a kényelmi termékek és a snackek választékát” – tudtuk meg. Mindezt úgy, hogy közben nagy figyelmet fordít az egészséges termékskála bővítésére, és az ételintoleranciával élők számára kínált áruk választékának fejlesztésére is.
Az áruházlánc péksége kitűnő, helyben sült, friss, meleg péksüteményeket kínál, amelyek között minden vásárló megtalálhatja a számára ideális terméket. Ezen kívül az ALDI választékában megtalálhatók a pohárban, kanállal kínált joghurtok, és a to-go termékskála egyéb elemei, ezek a kényelmi termékek ideálisak a munkába siető vásárlók számára. Mindemellett megemlítették, hogy az áruházlánc választékának fontos részét képezik a különféle szendvicskrémek, sajtok, vajak, húskészítmények, amelyek szintén kitűnő alapot adnak a kényelmesen elfogyasztott, otthoni reggelikhez, vagy – a napközbeni étkezésekhez összeállított – gazdag szendvicsekhez, salátákhoz. A gyerekek a különféle egészséges snackek, gabonapelyhek között szintén megtalálhatják a számukra ideális reggelit.
Az ALDI pékáru és tejtermék szegmense kiemelkedően teljesített az elmúlt évben, itt jól látható mértékben nőtt a kereslet, és ennek megfelelően bővült a kínálat is, hangsúlyozta az ALDI, kiegészítve: ugyancsak nőtt a frissen préselt gyümölcslevek iránti kereslet. Mint megtudtuk, a piac azonban több ponton stagnál, a to-go termékskálához tartozó gyümölcsleveknél nem változott az eladás mennyisége, a smoothie-k esetében kisebb mértékű csökkenés volt tapasztalható. A hústermékek esetében a koktél frankfurti virsli, a mini májpástétom, az eredeti olasz főtt sonka, a paprikás szalámi a legnépszerűbb termékek. A húsmentes étrendet folytatók is számos termék közül válogathatnak az ALDI-nál, a legkeresettebb termékek a körözött jellegű túrókrém, a vegán szendvicskrém és a humusz.
Számos – a jelenlegi trendeknek megfelelő - újdonsággal készül ebben az évben is az ALDI, folyamatosan azon dolgozva, hogy a vásárlói kedvében járjon. Az újdonságokról a vásárlók nemcsak személyesen, az ALDI üzleteiben értesülhetnek, hanem a vállalat honlapján, akciós újságjaiból is tájékozódhatnak.
Reggelire is prémium termékek a kosarakban
A reggeli még mindig az egyik legfontosabb étkezés a nap folyamán, azonban a rohanó hétköznapokban hajlamosak vagyunk elnagyolni azt. Jellemzően a hétvégéken csúcsosodik ki a családi reggeli intézménye, akkor több idő van a vásárolt alapanyagokból elkészíteni a reggelinek valót, a hétköznapokon egyre jobban megfigyelhető a félkész-kész termékek térnyerése” – fogalmazott Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
„A felvágottak, a friss vagy a fagyasztott pékáruk, tejtermékek, a cereáliák, a kávé, a tea, vagy akár a kakaó, mind lehet reggeliző termék is akár.”
Az egyadagos, jó ár-érték arányú, könnyen elkészíthető termékeket keresik a fogyasztók, a SPAR is nyit ebbe az irányba. Az egészségesebb táplálkozást támogató termékek egyre népszerűbbek: a klasszikus müzli és gabonapehely kategória stagnált az elmúlt időszakban, de a zabkása és a müzliszelet/zabszelet egyre nagyobb teret hódít, és egyre népszerűbb a fogyasztók körében.
„A felmérések azt mutatják, hogy a reggeliző termékek körén belül a prémium termékek felé érdemes nyitni, mert a vásárlók az alaptermékeket használják és fogyasztják egyéb ételek elkészítéséhez, sütéséhez is (pl. palacsinta, gofri, saláták stb.), de a reggelizéshez már inkább nyitottak azon termékek felé, ami valami pluszt nyújt számukra” – ismertette Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
A megfigyelések azt mutatják, hogy reggelire nem fogyasztanak jelentősen többet a SPAR áruházak vásárlói, de nyitnak a prémiumtermékek irányába, melyek magasabb árkategóriába tartoznak. A mogyoró-kakaós krémek, mogyoróvajak mind értékben, mind mennyiségben növekedést mutatnak. A mézek is mind értékben, mind mennyiségben növekedést mutatnak.
A lekvárok, dzsemek piacán megfigyelhető, hogy a vásárlók nyitottabbak lettek az új ízekre. Ezért szezonális jelleggel egyszeri promóciós termékként változatos ízeket kínál az áruházlánc, például tormás-alma, kiwis, bodzavirágos-körtés, lilakáposzta-, hagyma- vagy paprikalekvárt. Mind a saját márkás lekvárok, mind a mogyorós krémek terén is kapható prémium termék, amelyek magas gyümölcstartalmúak, darabolt mogyorót tartalmaznak, illetve pálmaolajmentesek.
A mézek piaci trendjét az időjárás befolyásolja jobban. Hidegebb időszakban több a megfázás, megnő a mézfogyasztás. Ettől függetlenül a reggelizésnél is nő a méz fogyasztása, a fitt reggelik térhódítása miatt. Számos fogyasztó a zabkásába, a müzli ízesítéséhez is mézet használ.
Maczelka Márk megemlítette, hogy a mogyorós és kakaós krémek is növekvő tendenciát mutatnak. Mint mondta, a vásárlók ennél a kategóriánál is nyitottak az újdonságra, pl. a keksz darabos ízesítésű termékre, a magasabb mogyoró tartalmú termékekre és a pálmaolaj-mentes termékekre.
„A gabonapehely és müzli kategóriában a fogyasztók szívesen vásárolják mind a brand, mind pedig a saját márkás termékeinket. A zabkása iránti kereslet folyamatosan növekszik, a többi kategória pedig minimálisan nő, illetve stagnál” – árulta el a kommunikációs vezető. A gabonapelyhek még mindig a gyermekek körében a legnépszerűbbek, de a tudatos szülőknek köszönhetően már ők is egyre több egyéb terméket, pl. zabkását és müzlit, illetve zab tartalmú termékeket is fogyasztanak. Mint megjegyezte, az egészségesebb életmód felé edukálás miatt, ebben a kategóriában is már több terméket a szülők irányából próbálnak megközelíteni a gyártók.
„A SPAR kiemelt figyelmet fordít a cukorcsökkentésre, és nyitunk a hozzáadott cukor nélküli termékek felé is. Tavaly vezettük be két új, hozzáadott cukor nélküli müzliszeletünket csokoládés és erdeigyümölcsös ízben, illetve zabkásák tekintetében is most bővülünk 3 új ízzel málnás, csoki-chia és almás-fahéjas ízben” – ismertette Maczelka Márk.
Reggeli előtt, után a kávézás továbbra is igen népszerű a felnőttek körében, azonban sok esetben az részben vagy egészben ki is váltja a reggelit. A gyerekek esetén a kakaózásnak sincs már akkora kultusza, mint a ’90-es években vagy a 2000-es évek elején. Itt mérhető a fogyasztásban egy jelentős visszaesés, ami az időhiányra vezethető vissza, vagyis nincs reggel ideje az anyukáknak, apukáknak, hogy otthon főzzék a kakaót a lábosban. Ezzel szemben a ready to drink italok és a to go ételek egyre nagyobb teret nyernek a napi ital- és ételfogyasztások alkalmával.
„Egyre több vásárlói igényt kielégítő, specifikus termékajánlat érkezik az alkoholmentes üdítőitalok területén is” – árulta el a kommunikációs vezető. Jellemzően kisebb kiszerelésű, magasabb minőséget képviselő termékek jellemzik a reggeliző kategóriában szereplő italokat (magas gyümölcstartalom, esetlegesen egyéb egészségtanilag addicionális tulajdonságú termékek).
A gazdasági fellendülés a magasabb minőségű (gyümölcstartalmú) termékek felé tolódott el az elmúlt években. Továbbá a reggeliző termékek kategóriában megjelent egy új szegmens, mégpedig az energiaitalok kategória.
Reggeli útközben
Az OMV töltőállomások többféle megoldást kínálnak a reggelizni vágyó utasoknak. A VIVA Kávézóval rendelkező egységek széleskörű választékot kínálnak, többek között helyben készített szendvicsek, friss pékáruk és széles melegital választék áll rendelkezésre. A SPAR Express brand alatt működő szupermarketekben és a VIVA Shopokban a vállalat egyaránt nagy hangsúlyt fordít az egészséges választék kialakítására: például reggeliző pelyhek, bio, fairtrade és organikus termékek is megtalálhatóak. Mindemellett a saját márkás termékek bővülő választéka is segíti az útközben reggelizni szándékozókat.
„A vásárlói szokások folyamatosan változnak, így a reggeli, mint útközben lebonyolított étkezés egyre nagyobb szerepet kap. Ezt az igényt igyekszünk széles választékkal kielégíteni” – mondta Kiss Gábor, az OMV Hungária convenience retail managere.
Mint megtudtuk, az OMV töltőállomásokon a hideg és meleg szendvicsek iránt folyamatosan nő a kereslet, különösen az egyedi receptúrák alapján előállított Gourmet-választék népszerű, mivel ezek megalkotásához Palágyi Eszter séf segítségét kérte a cég. A péksütemények a Spar Express üzletekben a legsikeresebbek, az autópályákon pedig abszolút prioritást élvez a vendéglátás.
„Terveink szerint idén is bővülő saját márkás választékunk és a termékválaszték folyamatos finomhangolása jelent újdonságot a vevőinknek” – fűzte hozzá Kiss Gábor.
Növekvő igény a minőség iránt
A 2006-ban induló Asix Distribution fő tevékenysége világszerte ismert, magas minőségű élelmiszerek importálása és hazai forgalmazása. Mint megtudtuk, a cég filozófiája szerint a minőségi termékkínálat garantálása mellett egyszerre fontos lépést tartani a növekvő kereslettel, illetve erősíteni az üzleti kapcsolatot mind az új, mind a már meglévő partnerekkel.
A modern idők új kihívásaira komplex termékstruktúrával igyekszik megfelelni az Asix Distribution. „A nyugodt, kiegyensúlyozott napkezdéshez a Sante márka granoláit ajánljuk jó szívvel, de emellett forgalmazunk müzliszeleteket, vegán, gluténmentes stb. reggelizőtermékeket is” – ismertette Cul Balázs, az Asix Distribution Kft. ügyvezető igazgatója.
Mint mondta: egy nemrégiben végzett felmérés szerint egyre több magyar háztartásban fogyasztanak reggelit. „Mi is azt érezzük, hogy a reggelire (is) fogyasztható termékeink forgalma dinamikusabban bővül az átlagnál. Nehéz éles határvonalat húzni a reggelizőtermékek és a snacktermékek között, de kétségtelen: az egyszerűen csomagolt, könnyen fogyasztható és finom termékeket keresik a vásárlók” – fogalmazott az ügyvezető igazgató, hozzátéve, hogy ezen kívül az Asix Distribution által forgalmazott reggelizésre is megfelelő on-the-go és eat on the go termékek iránti kereslet is dinamikusan növekszik.
Cul Balázs szerint a közeljövőben az egészségesebb, jobb alapanyagokból készült termékek száma növekedni fog.
„A funkcionális élelmiszerek egy része megmarad az adott kívánalmaknak, de lesznek és vannak olyan termékek, amelyek több fogyasztói kritériumnak egyszerre tudnak megfelelni, mint például a gluténmentes és hozzáadottcukor-mentes vagy magas fehérjetartalmú, vegán és laktózmentes élelmiszerek” – tette hozzá.
Betérni egy reggelire? Annak, aki hétköznap vagy hétvégén nemcsak megvenné, de kellemes környezetben el is kívánná fogyasztani a reggelijét vagy az uzsonnáját, érdemes olyan boltot felkeresnie, ahol azon kívül, hogy megvásárolhatja a hozzávalókat, akár egy kávéval vagy teával és egy kis finomsággal fel is frissítheti magát. |
(TERMÉKMIX magazin – 2020 februári szám)