Bár egyre nagyobb figyelem fordul az öko és egyéb környezetkímélő tisztítószerek felé, a háziasszonyok ma még a jó ár-érték arányú, hagyományos, nagy hatékonyságú termékeket teszik kosaraikba.

Nyitottak az újdonságokra az ALDI vásárlói
Az ALDI áruházaiban országszerte mosó­szereket, öblítőket, tisztítószereket és -eszközöket, légfrissítőket, kézi- és gépi mosogatószereket, valamint ezek kiegészítőit keresik a vásárlók.
„Áruházláncunk tapasztalata szerint érzékelhető ugyan, hogy egy-egy akció esetén megemelkedik az értékesítés, de a jó ár-érték arány egész évben fontos” – közölte az ALDI. Ennek megfelelően az áruházlánc folyamatosan reagál a fogyasztói trendekre, ezért akciókban már többször kínált ökológiai tisztítószereket és a tervek szerint a jövőben is szerepelni fognak ilyen termékek az akciós kínálatban: márciusban például 400 grammos öko súrolókővel, illetve 750 milliliteres öko tisztítószerrel bővítették időszakosan a kínálatot, augusztus végén pedig 1 literes ökológiai tisztítószer került az áruházak polcaira.
Vásárlói figyelmét számos csatornán hívja fel az új háztartási tisztítóárukra a diszkontlánc, így például a 140 magyarországi ALDI üzlet mindegyikében kiegészítő figyelemfelhívó tábla készül ezen termékekhez, emellett szerepelnek a szórólapokban, illetve természetesen az áruház weboldalán, a www.aldi.hu-n is bemutatják őket.
„Tapasztalataink szerint a fogyasztók nyitottak a háztartási tisztítószerek piacán is az újdonságokra, például az öblítők esetében szívesen próbálják ki az új illatokat, továbbá a mosókapszulák piaca is fejlődik” – fogalmazott az ALDI. Mint mondták, piaci trend, hogy a fenntarthatóság érdekében a mosószereknél a kompaktálás egyre elterjedtebb.

Erősödőben van a „zöld” mosószerek iránti igény
„Értékesítési statisztikáink alapján vegyes eredmények látszanak, az általános, minden felületre használatos tisztítószerek magas forgalmat teljesítenek. A speciális tisztítószerek esetében már megfigyelhető időszaki érdeklődés” – ismertette Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
Maczelka Márk szerint még ma is árérzékenyek a vásárlók, az akciós termékek iránt többnyire megnő az érdeklődés. Mint említette, a mosogató-, mosószerek és egyéb tisztító folyadékok esetében is célszerű megtekinteni vásárlás előtt az árucímkét, és a termék hatékonysága alapján választani. A megfelelő tisztító és zsíreltávolító hatás választásával nemcsak a környezetet lehet védeni, de a pénztárcát is.
„Amennyiben egy termék a kívánt hatást nyújtja, akkor a vásárlók szívesen választják ismét azt a márkát, legyen az a SPAR saját márkás terméke vagy egyéb gyártói márkatermék” – jegyezte meg a kommunikációs vezető.
A természetes, „zöld” mosószerek, amelyek amellett, hogy vegyszermentesek, természetes növényi- és ásványi összetevőket tartalmaznak, noha már megjelent a vásárlói igény rájuk, még nem annyira ismertek, hogy befolyásolják a piacot. „Ez a kategória még fejlődési szakasza elején van, azonban már lassan növekedik a vásárlószám és az értékesítési forgalom” – hangsúlyozta Maczelka Márk, hozzáfűzve, hogy a SPAR minden kategóriában folyamatosan fejleszti és bővíti a termékválasztékot.

Tovább emelkedik a tisztítószerek forgalma

Az általános tisztítószerek kiskereskedelmi forgalma meghaladta a 14 és fél milliárd forintot tavaly július és 2019. június közt, ez 5 százalékos emelkedést jelent értékben. Összesen 30 millió litert meghaladó tisztítószert vásároltunk a vizsgált 12 hónap alatt, derül ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből.
A kategóriába az általános felülettisztító szerek mellett súrolószerek, penészeltávolítók, fehérítő tartalmú folyékony tisztítószerek, fertőtlenítőszerek tartoznak, valamint néhány további kisebb szegmens. Az eladott mennyiség 87 százaléka folyékony állagú szerekből kerül ki.
Ami a bolttípusok súlyát illeti, jellemzően a nagy üzletekben veszik a fogyasztók az általános tisztítószereket: az elmúlt évben a 400 négyzetméter feletti boltok az értékbeli eladás csaknem felét tették ki, a forgalom negyede a 401–2500 négyzetméteres üzleteké.
A gyártói márkák súlya továbbra is meghatározó a tisztítószerek esetében. Értékben 90 százalékos részesedést értek el a piacból a tavaly július és idén június közötti periódust szemlélve. Az értékbeli eladás 55-45 arányban oszlik meg a nem antibakteriális és az antibakteriális készítmények között.

 

Megfelelni a jövő kihívásainak
A legnagyobb népszerűségnek a kényelmi funkciót betöltő nedves tisztítókendők és az úgynevezett „belógatható” WC blokkok örvendenek a háztartási tisztítószereket vásárlók körében. A fertőtlenítés szegmens a soron következő erős trend, tudtuk meg Oláh Anitától, a dm Kft. szortiment menedzserétől.
„A dm-nél a fenntarthatósági szempontok fontossága miatt egyre több öko tisztítószerrel foglalkozunk, amelyek térnyerése rohamos léptekben növekszik” – fűzte hozzá.
A tapasztalat azt mutatja, hogy egyértelműen növekszik az alternatív megoldásokra irányuló igény, a dm-nél azon dolgoznak, hogy az üzletekben is minél egyszerűbben találhassanak rá a vásárlók az öko termékekre.
„A dm-nél kifejezetten törekszünk arra, hogy a fenntarthatósági szempontok mentén széles kínálat legyen elérhető, a dm vásárlói erre kifejezetten igényesek. A nagyobb márkák is felismerték ezt, sorban jelennek meg a természetesebb összetevőkkel rendelkező variánsok. Ha kimondottan az ecet újbóli felfedezésére gondolunk, igen, a környezetünkben is sokak tértek vissza ehhez a megoldáshoz. Sokan viszont hatékonyság ide vagy oda, a szagokat képtelenek elviselni” – fogalmazott Oláh Anita.
Mint megtudtuk, a dmStart! pályázatára szinte kivétel nélkül ebben a témakörben érkeztek alternatívák, amelyek közül 4 győztest is ki tudtak választani.
A fenntarthatósági szempont a drogérialáncnál is nagyon fontos, az idei évben a tudatos fogyasztásra való figyelemfelhívás kiemelt terület lesz a dm-nél. Ennek szellemében ősszel Kezdd kicsiben! felhívással elindul egy edukációs kezdeményezés, amely a pozitív cselekvési mintákra és a választási lehetőségekre hívja fel a figyelmet.
Az új termékekre egyedi módon hívja fel a figyelmet a drogériahálózat, például a polci etiketteken jelölik az újonnan polcra kerülő termékeket, gyakori a TV tag-on együttműködés a beszállítókkal, illetve saját marketing eszközöket bevetve informálják a vásárlókat.
A dm-nél több szinten is mennek végbe termékfejlesztések, így például a klórmentes fertőtlenítés, öko termékvonalak, környezetvédelmet figyelembe vevő csomagolások, utántöltő termékek, természetes összetevők és/vagy illatok terén.
„Az ár kialakítására mind a már ismert és bevált, mind az új termékek esetében külön odafigyelünk. Az alap, jól ismert, nagy mennyiségben vásárolt termékek esetében nagyon fontos szempont a piacképes ár. Minél speciálisabb szerről beszélünk, annál kevésbé. Persze az ár-érték arány ez esetben sem elhanyagolható” – fogalmazott Oláh Anita.
Mint mondta, a saját márkás vonalon is folyamatosak a fejlesztések, például a „nature” termékcsaládokban megújuló alapanyagokat használnak. A szortiment menedzser felhívta a figyelmet arra, hogy vásárlás során a termékeken érdemes figyelni az öko-logókat, amelyek a termékek kíméletes előállítására, környezetre gyakorolt hatására és a csomagolás környezetbarát voltára utalnak.
„A dmStart! pályázaton nyertes termékek is olyan innovatív technológiával készülnek, amelyek során nem, vagy kisebb mértékben szennyezik Földünket, mint a hagyományos technológiával készült termékek. Több termék csomagolása újrahasznosított anyagból készült, vagy újrahasznosítható, de olyan termék is díjazást kapott, ahol magát a terméket állítják elő újrahasznosított anyagból” – ismertette Oláh Anita.

A környezetvédelmen van a hangsúly
A DYMOL Vegyi Kft. 1982 óta működik. A cég folyamatosan bővül, ma 1800 négyzetméteren folyik a termelés és a raktározás. Közel ötvenféle háztartási- és vegyi terméket, illetve negyvennégyféle kozmetikai tisztítószert állítanak elő – 250 ml-es kiszereléstől egészen az 5 literesig –, valamint társcégük profilja a gyümölcstea-gyártás. A vállalat sajátmárkás termékek gyártásával és bérgyártással is foglalkozik.
Tisztítószereik széles palettája minden igényt kielégítő termékeket vonultat fel: a TOP, ZUM, Dymosept és Hyper márkanevek alatt – a teljesség igénye nélkül – mosogatószerek, textil­öblítők, mosószerek, légfrissítők, tisztító- és ápolószerek, fertőtlenítők gyártásával foglalkoznak.
„A fogyasztói szokások és a produktumokkal szemben támasztott elvárások folyamatosan változnak: a háztartásokban egyre fontosabb szempont a termékek hatékonysága, illetve gyakran keresik a speciális igényeknek megfelelő szereket, permanensen nő az igény a természetbarát, környezetkímélő alapanyagokból készült árucikkekre is” – avatott be minket Gibárszki Sándor, a DYMOL Vegyi Kft. értékesítési vezetője.
A cég munkatársa elmondta, hogy mivel az innovációk tekintetében ezen a területen is egyre kardinálisabb attribútum a környezettudatosság, a legnagyobb hangsúlyt vállalatuk is a környezetbarát termékkínálat fejlesztésére helyezi.
A trend az ODY hajtógáz nélküli légfrissítővel és az allergiamentes Well2 You dermatológiailag tesztelt folyékony szappannal indult, jelenleg pedig öko ablaktisztítóval, vízkőoldóval, felmosóval és zsíroldóval fog kiegészülni a minőségi termékek választéka. A szakember kiemelte, hogy ezek hatóanyaga főként természetes citromsav, almasav és ecetsav.
A cég egyértelmű növekedést tapasztal a tisztító- és takarítószerek területén, a lakossági fogyasztók mellett számos létesítményfenntartó – és takarítócég használja előszeretettel termékeiket, melyek minden szükséges tanúsítvánnyal és biztonsági adatlappal rendelkeznek.
A hazai gyártás miatt rendkívül kedvező árakkal tudnak megjelenni a partneráruházak polcain. „Piaci jelenlétünket folyamatosan erősíteni kívánjuk, hogy lakossági fogyasztóink száma is tovább gyarapodhasson” – fogalmazott a cég képviselője.
A DYMOL Kft. termékei jelenleg az Auchan, a Spar és a CBA üzleteiben is megtalálhatók.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. szeptemberi szám)