A fogyasztók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az időmegtakarításra, és igyekeznek gyorsan elkészíthető, ám finom, a kiegyensúlyozott ­táplálkozásba illeszthető  ételeket vásárolni reggelire. Az értékes tápanyag­tartalommal bíró reggeli elképzelhetetlennek tűnik a gabonapelyhek vagy a fagyasztott pékáruk nélkül, hiszen mára állandó helyet foglal el a magyarok napi menüjében.

Ízben és választékban gazdag a kínálat

Bár a reggeli gabonapelyhek fogyasztása folyamatosan növekszik, ez elsősorban a gyermekeknek készült termékekre és a granolára vonatkozik. A hipermarketekben és a diszkontokban is egyre nagyobb forgalmat érnek el az egyadagos vagy kisebb kiszerelésű termékek, miközben a fogyasztók még mindig nagyobb valószínűséggel veszik le a polcokról a nagyobb kiszerelést, abban a reményben, hogy az ár-érték arány így jobb.

A tapasztalat azt mutatja, hogy az egyre erősödik az egyadagos reggeli termékek iránt az igény. A fogyasztók nagy többsége a reggelijét szeretné megoldani minél gyorsabban és persze egészségesen, ízletesen. „Azt gondolom, hogy a Fit Reggeli termékcsaláddal ezeknek az elvárásoknak minden szempontból megfelel az Úsovsko kínálata. Véleményem szerint elsődleges fogyasztói a Fit termékeknek a 25-45 év közötti egészségesebb életmódot követő nők, de a férfiak tábora is erőteljesen növekszik” – említette Vida Róbert, az Úsovsko Hungary Kft. ügyvezetője.

A tudatos táplálkozásra való törekvés és az egészségesnek tartott élelmiszerek iránti igény folyamatosan növekszik. Az egészséges táplálkozás manapság nagy népszerűségnek örvend, azt is lehetne mondani, hogy „divatos” lett.

„Ma több olyan tudatos fogyasztó van, akik nemcsak megnézik a termékek összetételét, de az alapján vásárolnak is. Ez régebben nem volt jellemző” – fogalmazott Vida Róbert, megjegyezve, hogy a boltokban is egyre nagyobb teret kapnak a gluténmentes, laktózmentes, hozzáadott cukor mentes termékek.

Mint mondta, a tapasztalat azt mutatja, hogy az egyadagos termékek iránti erősödő igény is folyamatosan növekszik. Az egyadagos cereália termékekből kevesebb pénzért több ízt és termékfajtát lehet összeválogatni, elkészítésükhöz csak forró víz vagy tej hozzáadása szükséges és pár perc alatt kész az egészséges reggeli. „Mi bízunk benne, hogy minél több vásárló ehhez a Fit Reggeli termékeket választja” – hangsúlyozta az ügyvezető.

A szeptemberi iskolakezdés miatt érdemes jobban oda­figyelni a gyermekek kiegyensúlyozott és egészséges étkezésére. Vida Róbert a gyermekeknek a Fit Kids-SÜSÜ kedvence termékcsaládot ajánlja.

„A magas gyümölcstartalmú, csokoládé bevonatú szeletek mellett nagyon népszerű a Mézes Gabona­pehely és a Gyümölcsös Gabonagolyók. Ezek a termékek gluténmentesek és mesterséges színezéket nem tartalmaznak” – mondta.

Az Úsovsko Hungary ügyvezetője elárulta, hogy a piaci trendeket és vásárlói igényeket követve a jövőben is sok új termékkel készül a cég. Mint megtudtuk, a tervek között szerepelnek új zab és rizs alapú termékek is, tovább bővítve az „egészséges és finom” termék szortimentüket.

„Már a polcokon van a legfrissebb újdonságunk, a Fit Reggeli Granola, amely hozzáadott cukrot és édesítőszert sem tartalmaz” – hangsúlyozta Vida Róbert.

 

A gyermekek felé kiemelt a figyelem és a kínálat

Összetétel alapján egyértelműen a funkcionalitás felé halad a cereáliapiac, felhasználás szempontjából pedig a gyors, praktikus megoldásokat keresik a fogyasztók. A „bárhol, bármikor” elv érvényesül.

A Cornexi termékek célcsoportja széles kört fed le, portfóliójában minden korosztály megtalálja a számára kedvére valót nemtől, kortól függetlenül. „A 4-10 éves korosztály számára egyértelműen a gabonapehely családunk a legnépszerűbb, a 18-45 év között – elsősorban a hölgyek között – az instant zabkása termékünk a befutó, míg a zab- és müzliszelet portfóliónkat minden korosztály szívesen fogyasztja” – ismertette Czimer-Szőke Imola, a Cornexi key account managere. 

Mint megtudtuk, az iskolakezdés egyértelműen jó hatással van a forgalomra. Ebben a zaklatottabb időszakban több szülő és gyermek választása esik a gabonafélékre, hiszen amellett, hogy a termékek gyors, praktikus és egészségtudatosabb reggelit, köztes étkezést tesznek lehetővé, még finomak is.

Portfóliójának kialakításában a Cornexi tudatosan figyelt a gyerekekre. „A „Szörnyen finom” gabonapehely-családunk egyértelműen a legkisebbeket célozza meg (4–10 éves kor), az iskolásoknak pedig a Nexi zab-és müzliszelet portfóliónkat ajánljuk” – mondta Czimer-Szőke Imola, hozzáfűzve, hogy ezek a termékek egyedi és érdekes ízvilággal, illetve egyes ízek hozzáadott cukor nélkül készülnek.

Mint mondta, egyre nő az igény a funkcionális termékek iránt, melynek egyik oka sajnos, hogy egyre többen küzdenek valamilyen ételérzékenységgel, a „jó” oldala az, hogy egyre több ember számára fontos, hogy egészségesebben éljen. A key account manager hangsúlyozta, hogy a cég az összes termékének fejlesztésekor szem előtt tartja az egészségtudatosságot, de a gyermekek esetében még inkább.

A Cornexi gabonapehely családja teljes kiőrlésű gabonákból (zab, búza, rizs, köles, hajdina), kalciummal, D-vitaminnal, természetes aromával, egyes ízek propoliszos méz hozzáadásával készülnek, illetve a legnépszerűbb ízek már hozzáadott cukor nélküli verzióban is elérhetőek.

„Idén ősszel kerül a boltokba az új Zabkása portfóliónk 3 féle ízben. Igazi innovációt tartogatnak ezek a termékek, ugyanis elég csupán hideg vizet hozzáadni és már fogyasztható is. Az új kásáink protein hozzáadásával készülnek. 2 féle ízünk pedig vegán, azaz 3 féle növényi proteint tartalmaz és hozzáadott cukor nélküliek” – ismertette Czimer-Szőke Imola, megemlítve, hogy a Cornexi hasonló innovációra készül a jövő év elején a szeletes termékeivel is.

A magyar fogyasztók szívesen kipróbálják az újdonságo­kat. Mint megtudtuk, a hagyományos ízek mellett (pl. csokoládé, gyümölcs) egyre népszerűbbek az ízkombinációk, vagy a különlegesebb ízvilágú termékek. A Cornexi új Zabkása portfóliója például sós karamella, málna-citrom, és vörös­áfonya–meggy ízekben készült, melyek igazi élményt nyújtanak akár hideg, akár meleg víz hozzáadásával.

 

Egész évben a gyermekekre koncentrálnak

Ha reggeliről beszélünk, ma már mindenképp a legfontosabb kategóriák között kell említenünk a gabonapelyheket, cereáliákat, és termékválasztékuk az utóbbi években egyre jobban bővült, köszönhetően a rengeteg innovációnak.

„Elsődleges fogyasztóink továbbra is a gyerekek és a fiatal felnőttek, akik szeretnének kényelmesen, gyorsan teljes értékű reggelit fogyasztani, amellett, hogy nem kötnek kompromisszumot a termékek ízét illetően sem” – fogalmazott Németh Levente, a Nestlé Hungária Kft. CCSD specialistája.

Németh Levente elmondta, hogy az iskolakezdés időszakában a kategória fogyasztása többnyire megemelkedik a nyári hónapok után, és ezt a kiskereskedelmi index adatok is alátámasztják.

„Általában fogyasztói promóciókkal és extra bolti megjelenésekkel is készülünk erre az időszakra, idén oroszlánkirályos tematikában vannak a gyerek gabonapelyheink promócióban, a Disney nyáron megjelent új Oroszlánkirály feldolgozása kapcsán. A vásárlók a promóban résztvevő dobozokon található kód segítségével oroszlánkirályos játékokat tölthetnek le tabletre vagy okostelefonra. Idén próbáltunk először ilyen mechanizmusú promóciót, de nagyon bízunk benne, tekintettel a digitális eszközök magas népszerűségére a fiatalok körében” – ismertette a CCSD specialista.

A Nestlé portfóliójának legnagyobb részét a gyerek gabonapelyhek teszik ki, elsősorban a Cini Minis, Nesquik, Chocapic, Cookie Crisp, Lion és Cheerios márkák azok, amik több ízben és kiszerelésben, kifejezetten a gyerekek és fiatal felnőttek igényeinek szeretnének megfelelni. Ennek a célcsoportnak elengedhetetlen követelménye a „finom” íz, így minden újításnál körültekintőnek kell lenni, hogy ne sérüljön ebben a tekintetben a megszokott minőség.

Mint megtudtuk, a gyerekeknek szánt termékek leginkább arculatban különböznek a felnőtteknek szánt termékektől. A Nestlé felnőtt termékei esetében is az elsőszámú összetevő a teljes értékű gabona (kivéve a gluténmentes Corn Flakes család esetében, ami kukoricalisztből készül), és például a Nestlé Fitness gabonapelyhek tartalmaznak B-vitaminokat és zabot. „Az ízesítést illetően a gyerekek körében a legnépszerűbbek a fahéjas, kakaós, csokis és karamellás ízesítésű termékeink, felnőttek esetében a gyümölcsös, csokis és natúr Fitness pelyhek a legkeresettebbek".

Az egészségtudatosság és kiegyensúlyozott táplálkozás iránti igény ma már nem újdonság az élelmiszeriparban, így az ehhez kapcsolódó igények nem egyedüliként formálják a piaci innovációkat. Németh Levente szerint ma már elvárás egy gabonapehelytől, hogy teljes kiőrlésű lisztből készüljön, megtalálhatóak legyenek benne fontos tápanyagok, és természetesen az alacsony cukortartalom is nagyon fontos a fogyasztóknak.

Újabban kiemelten fontossá válnak az olyan szempontok is a kategóriában, mint a kényelem. Feltörekvőben van az egyadagos, könnyen magunkkal vihető kiszerelések népszerűsége – ezt a zabkása szegmens is nagyon jól ki tudta használni az elmúlt években berobbanó egyadagos zabkásákkal, de tradicionális gabonapelyhek és müzli tekintetében is jelennek meg ilyen termékek.

A másik újdonság a piacon jelenleg a „nassolást” célzó termékek megjelenése, korábban gabonapehely- és müzligyártó cégek egyre több olyan újdonságot mutatnak be, ami már nem klasszikus reggeliző pehelynek készül, hanem a délutáni, esti órák nassolási szokásaira kíván egy egészségesebb megítélésű alternatívát szolgáltatni. Ezek a termékek már kicsit határterületei talán a cereália piacnak.

„A részünkről a következő hónapban egy olyan termék kerül bevezetésre, amivel azoknak a fogyasztóknak szeretnénk kedvezni, akik magukkal szeretnék vinni kedvenc gabonapelyhüket a munkahelyükre, az egyetemre vagy az iskolába. Egy Nestlé MIX gabonapehely válogatással fogunk megjelenni a piacon, ami 6 doboz egyadagos gabonapelyhet tartalmaz, amelyek mindegyike egy reggelire elegendő adag” – ismertette a CCSD specialista, hozzátéve, hogy így bárki könnyen elteheti gabonapelyhét és elviheti magával oda, ahol el szeretné fogyasztani reggelijét.

„Emellett az idei évben még egy nyereményjátékkal kapcsolatos pormócióval jelentkezünk novemberben, ez lesz az idei év hátralévő részének legjobban várt aktivitása részünkről” – fűzte hozzá.

 

Az iskoláskorú gyerekekre is gondolnak

Az iskolakezdés miatt a szeptember, október az egyik legfontosabb időszaka a Pek-Snack Kft.  éves értékesítési periódusának. Éppen ezért termékfejlesztéseikkel is kiemelten készülnek már nyáron arra, hogy megfelelő kínálatot tudjanak biztosítani partnereiknek és fogyasztóiknak.

„Az elmúlt évekhez hasonlóan idén sem volt ez másképp, a nyár végén piacra vezettünk egy teljesen új termékkategóriát, a laktózmentes termékcsaládot két termékkel: laktózmentes túrós táska, laktózmentes sajtkrémes-zöldfűszeres párna” – fogalmazott Nock-Vető Katalin, a Pek-Snack Kft. marketingvezetője.

A Pek-Snack széles termékkínálattal rendelkezik mind a termékek típusát, mind a termékek ízét tekintve. Nock-Vető Katalin elárulta, hogy a hagyományos ízek mellett fontosnak tartják a szezonalitáshoz is kapcsolni a termékfejlesztési folyamatokat: pl. a cég az iskolakezdésre időzítette a gyerekek nagy kedvencét, a mogyorókrémes és a vaníliás croissant bevezetését. „Azt tapasztaljuk azonban, hogy az állandó kínálatunkban a hagyományos ízek a meghatározóak: édes vonalon a csokis, barackos és túrós viszi a prímet, míg sós kategóriában a pizzás, bolognai töltetű termékek” – fűzte hozzá a marketingvezető.

„Az elmúlt évekbeli folyamatos fejlődésével cégünk stabil szereplője lett a fagyasztott pékáruk piacának. A növekedés olyan mértékűvé vált, hogy a partnereink száma országosan meghaladja az 1800-at” – ismertette Nock-Vető Katalin. Mint mondta, a tapasztalat azt mutatja, hogy a munkaerő­hiány mindenhol egyre nagyobb gondokat jelent, így a pékségekben a hosszú időt igénylő termékek előállítása, pl. a kakaós csiga, nehezebben megoldható. „Számunkra ezzel viszont kezd megnyílni egy újabb csatorna, ahol a fagyasztott pékárukat gyártók kínálatából könnyen beszerezhetik ezeket a termékeket és ezáltal fókuszálni tudnak a friss pékáruk gyártására” – tette hozzá.

A marketingvezető elmondta, hogy a Pek-Snack Kft. életében kiemelt jelentőséggel bír a termékfejlesztés és a folyamatos megújulás. A cég dolgozói számára fontos, hogy az egészségtudatos és speciális étrendet igénylő vásárlók is megtalálják a kedvükre való péksüteményt.

„Éppen ezért a fitt család megalkotása után elengedhetetlennek tartottuk a kínálatunkban elérhetővé tenni a laktózmentes termékeket, hiszen hazánkban is egyre többen vannak, akik egészségi állapotuk miatt keresik a nem hétköznapi étrendű termékeket” – hangsúlyozta Nock-Vető Katalin, megemlítve, hogy a laktózintolarencia a felmérések szerint a felnőtt hazai lakosság közel 30%-át érinti a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének adatai alapján, akik ennek következtében naponta szembesülnek a tej- és tejtermékek fogyasztása után jelentkező kellemetlen tünetekkel.

 

Egyre keresettebbek a cereáliák

Az élelmiszerüzletek 24 és fél milliárd forint bevételt értek el 2018. július és 2019. június között gabonapelyhekből és -szeletekből, müzliből, továbbá a szezám- és müzliszelet kategóriából, állapítja meg a Nielsen kiskereskedelmi indexe. Az értékbeli növekedés mértéke az előző, azonos időszakhoz viszonyítva 6 százalék.

Gabonapelyhek és –szeletek: Kiskereskedelmi forgalmuk a vizsgált időszakban 13 milliárd forintra rúgott, ez 2 százalékkal több, mint az azt megelőző azonos 12 hónapos időszakban. A kategória értékbeli forgalmának négyötödét a gabonapehely, ötödét pedig a-szelet teszi ki. Ez idő alatt összesen tízmillió kilogramm termék került a kosarakba.
Csatornabontásban vizsgálva az értékbeli eladást az látható, hogy a 401–2500 m2-es üzletekre jut a kategória bevételének 48 százaléka, közel 30%-a pedig az ennél nagyobb boltokra. Értékben egyedül az 50 nm2-nél nem nagyobb boltok csökkentek, 3 százalékkal.

Müzli: Éves piaca nőtt, közel 4 milliárd forint volt a vizsgált időszakban. Értékben és mennyiségben is 5 százalékos gyarapodást regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi indexe.
A csatornák közül szembetűnik a 401–2500 m2-es üzletek magas, 59%-os piacrésze, ami 5 százalék­ponttal magasabb az előző, hasonló időszakban mért értéktől. A 2500 m2-nél nagyobb egységek részesedése emelkedik még ki, ezekre a piac egyötöde jutott.

Szezám- és müzliszeletek: Bolti eladásuk 2018 júliusa és idén június között több mint hét és fél milliárd forint forgalmat ért el. Itt a növe­kedés mértéke értékben 15 százalék, míg mennyi­ség szempontjából 2 százalékkal tudott növekedni a kategória.
A bolttípusok jelentősége a következőképp ­alakult: A 401-2500 m2-es boltok hasítják ki az értékbeli forgalom felét (51%), emellett értékben ez a csatorna növekedett a legnagyobb arányban, 18 százalékkal. Az 51–200 m2-es boltok vesznek ki még jelentős részesedést: a piac negyede ennek a bolttípusnak köszönhető.

 

 Szem előtt tartják a fogyasztói igényeket

Az ALDI tapasztalatai szerint a reggeli cereáliák korosztálytól függetlenül népszerű termékek, éppen ezért az iskolakezdés sem befolyásolja a termékek iránti igényt, hiszen egész évben magas a kereslet. „Áruházláncunk természetesen gondol arra, hogy minél többféle termékből választhassanak a szülők iskoláskorú gyermekeik számára, a 750 g-os kiszerelésű termékeket, mint például a Cinnamon Chips-et, a Honey Wheat-et, a Nugat Bits-et vagy a Choco Chips-et, kifejezetten nekik szánjuk. A gyermekek számára kínált cereáliák ízesítettek, és persze a korosztály igényeihez igazodva a formájuk is más” – ismertette az ALDI.

Sok más termékterülethez hasonlóan a fogyasztók itt is egyre inkább az egészségesebb, cukor-, vagy gluténmentes árucikkeket keresik, preferálják. Ennek jegyében a diszkontlánc a gluténmentes reggelihez kínálja a Crunhcy gabonapelyhet, a Natur Aktív gabonapelyhet és az extrudált gabonapelyhet – ezek mindegyike az ALDI Enjoy Free! saját márkás kínálatában érhető el. Az áruház Happy Harvest rizskásái szintén gluténmentesek, ezek erdei gyümölcsös, ét­csokoládés és chia magos változatban kaphatóak. Müzliszeletből a Knusperone kínál gluténmentes változatot, háromféle ízvilággal, a Happy Harvest csokoládés müzliszelete pedig sem laktózt, sem glutént nem tartalmaz. A Happy Harvest kókuszos, illetve banános zabkásája hozzáadott cukor nélkül készül. „Áruházláncunk folyamatosan készül újdonságokkal, így a jövőben is bővítjük kínálatunkat és új termékekkel szeretnénk meglepni vásárlóinkat” – árulta el az ALDI.

Az ALDI tapasztalatai szerint az őszi iskolakezdéskor elsősorban a helyben sütött pékáruk esetében lehet meg­figyelni lényegesen megnövekedett keresletet, hiszen sokkal több frissen sütött pékárut vásárolnak a szülők gyermekeik számára reggelire, tízóraira, vagy uzsonnára. Ugyanakkor néhány fagyasztott pékáru esetében is nő a kereslet szep­temberben.

Az utóbbi években a fogyasztók minden területen a friss termékeket keresik, a péksütemények esetében is a friss, finom, helyben sütött termékek irányába nő a kereslet. Ez a tendencia a fagyasztott pékáruk esetében azt okozza, hogy a vásárlók inkább a kisebb kiszerelésű árucikkeket keresik.

Mint megtudtuk, az ALDI Azon melegében nevű látványpékségeiben rendkívül kedveltek, a hagyományos termékek között szerepel például a túrós batyu, kakaós csiga, pogácsa, illetve a frissen sült fehér kenyér, azonban ezzel párhuzamosan nő a kereslet a speciális termékek iránt is, erre a vásárlói igényre reagálva az áruházlánc folyamatosan bővíti mentes termékeinek kínálatát. Emellett a látványpékségben a teljes kiőrlésű, cukormentes kakaós csiga, illetve a cukorcsökkentett, vegán, különleges receptúrájú újdonságok sok vásárlót vonzanak, valamint az előre csomagolt gluténmentes kakaós csiga is közkedvelt.

„A frissen, helyben sütött termékek esetében áruházláncunk folyamatosan bővíti kínálatát, jelenleg is számos teljes kiőrlésű, vegán, gluténmentes pékáru, illetve kenyér és snack-termék fejlesztésén dolgozunk. A fagyasztott termékek esetében elsősorban a meglévő termékek új ízvariációival találkozhatnak vásárlóink a közeljövőben” – osztotta meg velünk az információt az ALDI.

 

Bővülő kínálat a gyerekeknek is

„A vakáció végeztével és az iskolakezdéssel a családok számára kényelmes megoldást jelentenek a könnyen elkészíthető cereáliatermékek. Mértékkel fogyasztva a cereália termékek jó kiegészítői lehetnek a változatos táplálkozásnak” – fogalmazott Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Mint mondta, a SPAR és INTERSPAR áruházakban különösen a gyermekekre gondolva kínálják az egészséges, hozzáadott cukor nélküli SPAR Vollkorn Müzlit, SPAR BIO Zabkását almás, málnás, diós és gyümölcsös ízesítésben, valamint a SPAR csokoládés és erdei gyümölcsös müzliszeleteket.

„A gyártók és a kereskedők – köztük mi is a saját márkás fejlesztéseinknél – kifejezetten figyelnek a gyermekeknek szánt termékek esetében az egészségesebb összetétel kialakítására. Ebből a legfontosabb vonulat a cukorcsökkentés kérdése, amin a piacvezető gyártók és mi is folyamatosan kiemelten dolgozunk” – hangsúlyozta Maczelka Márk.

A cereália termékek iránti kereslet folyamatosan enyhe növekedést mutat. Emellett még mindig a zabkásák piaci részesedése nő a legdinamikusabban. Maczelka Márk elárulta, hogy a vásárlók egyre tudatosabban keresik és választják a cukorcsökkentett, hozzáadott cukor nélküli és ízesítés nélküli vagy bio termékeket. Mivel a különböző összetevőkre vonatkozó érzékenység/allergia egyre elterjedtebb, egyre nagyobb az igény is ezekre a termékekre.

„Idei újdonságunk most került bevezetésre: a két új SPAR hozzáadott cukor nélküli müzliszeletünk, amelyek csokoládés és erdei gyümölcsös ízben kaphatóak. Emellett sokféle és változatos termékkört tartalmazó promóciókkal várjuk vásárlóinkat az iskolakezdést megelőző és az azt követő időszakban is” – mondta Maczelka Márk.

Az iskolakezdésre a szórólapban tematikus „Iskolakezdés” oldalon hirdeti a csomagolt és frissen sütött termékeit a SPAR Magyarország. Forgalom tekintetében megnő a szendvicsalapok iránti érdeklődés és a kedvelt sós és édes leveles termékek (pogácsák és kakaós csiga, túrós táska) fogyása, valamint a csomagolt snackek is jobban fogynak.

„A választék felépítésénél arra törekszünk, hogy a vásárlók minden kategóriában megtalálják az általuk kedvelt termékeket. A SPAR már sok éve fagyasztott pékáruval dolgozik. Ez a termékkör egyre kedveltebb, mert könnyű kezelni, gyorsan lehet reagálni a fogyásokra és sütésük alatt finom illat van a boltokban” – árulta el Maczelka Márk, hozzátéve, hogy a vásárlók szeretik a friss, meleg termékeket.

A SPAR jelenlegi választékában több teljes kiőrlésű, rostdús, bio, gluténmentes, szénhidrát csökkentett, pálma­olaj­mentes termék található. Ezek az igények évről évre nőnek. Mint megtudtuk, jelenleg kísérleti stádiumban van néhány ilyen termék, melyeket 2021 elején tervezi bevezetni a vállalat, a gluténmentes termékek körét pedig már 2019-ben is bővítik.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. szeptemberi szám)