Magyarországon is egyre többen fogyasztanak müzlit, zab- és gabonapelyheket, illetve az ebből készült rágcsálni- és nassolnivalókat, amelyek népszerűsége töretlen. A trendeknek megfelelően a termékfejlesztéseket az egészségtudatosság és a kényelem határozza meg.
Egyre szélesebb korosztály kedvence
„Ma már Magyarországon is elmondható, hogy a cereália piac nem számít újdonságnak, kezd történelmi múlttal rendelkezni, és ezáltal egyre szélesebb korosztály választja reggelire, vagy egyéb étkezések céljából a gabonapelyheket, müzliket.
„Természetesen, ha az elsődleges fogyasztókat kell megneveznem, akkor ma is a gyerek, tini és fiatal felnőtt célcsoportok azok, de ma már kisebb arányt tesznek ki, mint 20 éve” – fogalmazott Németh Levente, a Nestlé Hungária Kft. CCSD specialistája.
Ha az egész piacot nézzük, akkor elmondható, hogy a piac az utóbbi években szép növekedést mutat és jelentősen bővült értékben a Nielsen kiskereskedelmi index alapján. „Ez összhangban áll a fogyasztói bázis kiszélesedésével, és köszönhetően az új csoportoknak, akik a kategória felhasználói között megjelentek – valamint természetesen az új fogyasztói elvárások, értékek megjelenésének – a cereália piacon jelenleg olyan szegmensek generálják ezt a növekedést, amelyek 5–10 éve még nem is léteztek Magyarországon – vélekedett Németh Levente.
Ezzel szemben a klasszikus cereália termékek, mint a tradicionális gabonapelyhek és müzlik az utóbbi években stagnálnak, nem tudtak bővülni a Nielsen adatai alapján. Mint mondta, ezen a szegmensen rengeteg új termékről és innovációról beszélhetünk, sok olyan termék jelent meg, amelynek magas a zabtartalma, fehérjetartalma, hozzáadott cukor nélkül készül, vagy esetleg gluténmentes táplálkozási alternatívát kínál.
„A Nestlé, cereália kategóriában, elsősorban vitaminokkal dúsított tradicionális gabonapelyhekkel és gluténmentes gabonapelyhekkel van jelen a funkcionális élelmiszerek piacán. Mint megtudtuk, a szegmensek közül a tradicionális gabonapelyhek teszik ki a termék kínálat jelentős részét, ezen belül pedig a gyerekeknek és fiataloknak szánt márkák a legdominánsabbak (pl. Cini Minis, Nesquik, Chocapic stb.)” – ismertette Németh Levente.
A felnőtt szegmensben a Nestlé elsősorban a Fitness gabonapelyheken keresztül van jelen, a tavalyi évben több hullámban is támogatta a márkát a TV-ben, online és bolti szinten is. A CHEERIOS OATS termékcsalád szintén a felnőtt szegmensbe tartozik, ez a termék a klasszikus CHEERIOS karikák és teljes értékű zabpehely keveréke. A családi szegmensbe pozícionált gluténmentes corn flakes családra továbbra is nagy reménységekkel tekint a cég. Gabonapehely-szeletek esetében az utóbbi években nagyon szép növekedést ér el a Nestlé értékben, és piacrészét is tudta növelni a Nielsen adatai alapján, itt az idei évben több újdonsággal is készül a gyártó. „Áprilistól lesz elérhető az új CHEERIOS gabonapehely-szeletünk, ami elsősorban a gyerek és tini célcsoportnak készül. Emellett a felnőtt portfolióinkat is bővítjük egy csokis-banános FITNESS szelettel, szintén áprilisban” – árulta el Németh Levente.
A cereáliák piacán is folyamatosan jelentkeznek termékfejlesztésekkel a gyártók, a Nestlé élen jár a fejlesztések terén. „Összetevők tekintetében büszkék vagyunk a tavalyi évben megújult receptúrájú Nesquik Alphabet gabonapehelyre, amelynek cukortartalmát több mint 30%-kal csökkentettük az előző receptúrához képest. Próbálunk eleget tenni a megnövekedett keresletnek az alacsonyabb cukortartalmú termékek iránt” – említette Németh Levente, hozzátéve, hogy mindezen kívül a 4 NESTLÉ MÜZLISZELET receptúrája is megújult, most még több zabot tartalmaznak, és tavaly októberben új külsőt is kaptak.
„Az említett szeleteken és receptúrát érintő innovációkon kívül a legnagobb újdonságaink ebben az évben a NESTLÉ CRUSH gabonapelyhek lesznek, amikkel a töltött gabonapehely piacra léptünk be” – ismertette a CCSD specialista. Mint megtudtuk, a cég a három jól ismert, hagyományos gabonapehely márka alatt – CINI MINIS, NESQUIK és LION – vezetett be fahéjas, kakaós és karamellás-csokis ízű krémmel töltött változatot. Németh Levente szerint Magyarországon a töltött gabonapehely szegmensben egyelőre kevés alternatíva található a polcokon, különösen a prémium kategóriában, pedig ezek a termékek a klasszikus tejjel történő fogyasztás mellett a „snackelési” szokásokat is kielégíthetik.
„Egyedi ízek kapcsán kiemelném az idén bevezetésre kerülő mézes CHEERIOS gabonapehely-szeletünket, ami újdonságnak számít a jelenleg elérhető gabonapehely-szeletek között. A másfél éve megjelent FITNESS fehér csokis szeletünk is egyre nagyobb népszerűségnek örvend az eladási adatok alapján, és a fehér csokis íz is csupán egy-két gyártónál található meg a szeletes szegmensben” – sorolta a CCSD specialista.
A saját márkák piacrésze az utóbbi években szépen növekedett, de a legutóbbi évben már nem feltétlen mondható el ilyen dinamikus növekedés a cereália piacon belül „Egy nemrégiben végzett Nielsen Shopper Trends kutatásban is arról írnak, hogy a sajátmárkák népszerűsége nem erősödött tovább tavaly. Véleményem szerint fontos a márkák számára, hogy ha az árban nem tudják felvenni a versenyt a saját márkákkal szemben, a meghatározóbb fogyasztói élményre fókuszáljanak. A márkás termékek minősége, ízválasztéka, vagy a hozzájuk kapcsolódó promóciók mind képesek a lojalitást és a kötődést fenntartani a fogyasztók felé, és ez komoly előny lehet hosszú távon” – fogalmazott Németh Levente.
A Nestlé az idei évben három nagyobb promóciót tervez márkáinak támogatására. A legnagyobb ezek közül egy nyereményjátékos promóció UNO tematikával, ahol UNO EXTREME kártyajátékot lehet nyerni két hónapon keresztül azonnali nyereményként, a fődíj pedig egy családi utazás Londonba.
Szívecskék akár nassolni is
Az Úsovsko innovációinak legfontosabb szempontjai az egészségtudatosság, természetesség és a kényelem.
„Próbálunk egyedit alkotni úgy ízvilágban, mint kiszerelésben és csomagolás variációkban. Olyan termékeket igyekszünk létrehozni, amelyek kitöltik vevőink mindennapi étkezési szokásait” – fogalmazott Vida Róbert, az Úsovsko Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
Mint mondta, a cég számára kiemelten fontos szempont, hogy termékeik „édesítőszer mentesek” legyenek. A teljes kiőrlésű zabpelyhet tartalmazó müzlik nagy népszerűségnek örvendenek akár reggeli, akár nassolás idején, mert nem időigényes az előkészítése, valamint tartalmazza a szükséges tápanyagokat.
Mint megtudtuk, a Fit Ropogós Müzli Szívecskék termékcsalád egyik terméke esetében 30%-kal csökkentették a cukortartalmat, egy másik termék pedig sem hozzáadott cukrot, sem édesítőszert nem tartalmaz.
„A terméket úgy tudnánk legjobban jellemezni, hogy „egészséges nass falatok”, vagy ropogós müzli „nass falatok“ szív formába préselve. Ezt a terméket nem szükséges tejjel felönteni, magában fogyasztva is tökéletes” – jellemezte a Fit Ropogós Müzli Szívecskék terméket Vida Róbert.
A Fit Ropogós Müzli Szívecskék termékcsaládja jelenleg 3 féle müzlit tartalmaz: az erdei gyümölcs ízű, ami teljes kiőrlésű zabpehelyből készül, ráadásul még hozzáadott cukrot sem tartalmaz; a kávé ízű chia maggal és quinoával készül és 30%-kal csökkentett a cukortartalma, valamint a csokoládé ízű.
Termékfejlesztések az igények szerint
A felmérések és a tapasztalatok azt mutatják, hogy a reggeliző termékek közül a gabonapelyhek fogyasztói célcsoportja hazánkban leginkább a gyerekek, illetve a fiatal felnőttek.
„A müzlik és müzliszeletek, illetve zab termékek esetén már egy sokkal szélesebb fogyasztói rétegről beszélhetünk, hiszen ezeknek a gabona alapú termékeknek a klasszikus célcsoportja a 18–49 éves korosztály és azon belül is a nők” – ismertette Mészáros Balázs, a Cerbona Élelmiszergyártó értékesítési és marketing vezetője. Emellett a Cerbona meghatározó szereplője lett a gluténmentes piacnak Magyarországon, közel 40%-os növekedést produkált 2018-ban a teljes termékcsalád. „Ha pedig a müzliszeleteinket nézzük, mind értékben, mind volumenben a top 5 termékünkből kettő már gluténmentes müzliszelet” – jegyezte meg Mészáros Balázs.
A Cerbona portfóliójában a müzliszeletek forgalma dominál, ezen belül pedig a gluténmentes szeletek nőnek dinamikusan, illetve az elmúlt évek sikerterméke a zabból készült cereáliák.
„Nagyon sok innovációs termékfejlesztésen vagyunk túl és szinte minden termékfejlesztésünk a funkcionális élelmiszerek irányába mutat. Az alaptermékeinknél csökkentettük a cukortartalmat, emellett számtalan sikeres termékbevezetésünk volt a tavalyi évben is. Négy termékkel bővítettük a gluténmentes termékcsaládunkat, beléptünk az energiaszeletek piacára, és mindemellett az elmúlt év legnagyobb beruházása, a Crunchy müzlisor beüzemelése is megtörtént. Úgy látjuk, hogy a felnövő generáció inkább a crunchy típusú müzlit keresi a korábbi pehely típusú müzlivel szemben” – sorolta a 2018-as év fejlesztéseit Mészáros Balázs. Ezzel a beruházással a Cerbona egyedülállóan képes ma Magyarországon sütött crunchy típusú müzlit gyártani, kielégítve ezzel a fogyasztói igényeket, akár a brand, akár a privat label kategóriában.
Ezek mellett a Cerbona Sport termékcsaládja is bővült a proteines zabkásával és a proteines müzlivel, amelyek Mészáros Balázs véleménye szerint a kategóriájukban egyedülállók. A puffasztott szeleteket pedig az új Fit&Snack márkanév alatt kibővült kínálattal találja meg a fogyasztó.
Mint megtudtuk, a cég nem pihen a közeljövőben sem, hiszen újabb extra ízekkel és összetevőkkel bővíti a zabkása portfólióját, céklás–almás és papaya–mangós ízekben. Mészáros Balázs szerint a zabkásák esetében azt látni, hogy a széles választék az, ami a növekedés motorja.
„A Cerbona Sport és Sport+ termékcsalád népszerűsítésére áprilisban indultunk el egy országos kampánnyal, emellett számtalan sporteseményt támogatunk, többek között névadói vagyunk egy fehérvári futófesztiválnak, illetve a Sport termékeink kapcsán együtt dolgozunk Baji Balázzsal is” – tudtuk meg Mészáros Balázstól, aki hozzátette, hogy természetesen a cég sales csapata egész évben szervez különböző trade aktivitásokat, árubemutatókat, leaflet megjelenéseket.
Lendületben a cereáliák Közel 24 milliárd forint bevételt értek el az élelmiszerüzletek 2018. február és 2019. január között gabonapelyhekből és -szeletekből, müzliből, továbbá a szezám- és müzliszelet kategóriából. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen kiskereskedelmi indexe. Az értékbeli növekedés mértéke 6 százalék, az előző kumulált évhez viszonyítva.
Gabonapelyhek és –szeletek: kiskereskedelmi forgalmuk 2018. február és 2019. január között több mint 12 milliárd forint volt, ez 2%-kal több, mint az előző hasonló időszak alatt. A modern bolttípusokra, vagyis a 400 m2-nél nagyobb üzletekre jut a kategória bevételének 77%-a. A csatornák súlya javarészt változatlan: egyedül a 2500 m2+ üzletek jelentősége csökkent 1 százalékponttal, a 401–2500 m2 üzletek jelentősége pedig ugyanennyivel növekedett.
Müzli: éves piaca nőtt, 3,7 milliárd forint volt a vizsgált időszakban. Értékben ez 5%-os pozitív változás. Mennyiség szempontjából is nőtt az eladás, 6%-os növekedést regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi indexe. A csatornák közül 79%-kal emelkedik ki a 400 négyzetméternél nagyobb üzletek értékben mért piaci részesedése. Szembetűnik a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 m2-es üzletek magas, 58%-os piacrésze, ami magasabb az előző hasonló időszakban mért 52%-nál.
Szezám- és müzliszeletek: bolti eladásuk 2018. február és 2019. január között több mint hétmilliárd forint forgalmat ért el. Itt a növekedés mértéke értékben 16%, míg mennyiség szempontjából 4%-kal tudott növekedni a kategória. A bolttípusok jelentősége úgy változott, hogy a 2500 m2-nél nagyobb üzletek értékben mért piaci részesedése 1 százalékponttal csökkent. Nőtt a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 m2-es boltok mutatója, 2 százalékponttal már 51%-os részt hasít ki a forgalomból. Az 51–200 m2-es boltok vesznek ki még jelentős részesedést: az eladott termékek negyede itt kerül a kosarakba.
|
Újdonságok kívül és belül
Mára hazánkban is az étrend állandó elemévé váltak a reggeli gabonafélék. A gabonapelyheknél ma még az elsődleges célcsoport a 4+ korosztály, azaz a gyermekek, de a funkcionalitás megjelenésével ebben a kategóriában is szélesedik a célcsoport.
„A hozzáadott cukor nélküli Cornexi pelyheket egyre több felnőtt is vásárolja egy egészségtudatosabb köztes étkezésnek, nassolnivalónak” – fogalmazott Czimer-Szőke Imola, a Cornexi key account managere.
„A Cornexi instant hozzáadott cukor nélküli Zabkásáink a legnépszerűbbek és ezen sikeren felbuzdulva vittük tovább a HCN, azaz hozzáadott cukor nélküli termékelőnyt a reggeliző pehely, müzli- és zabszelet termékeinkre is, melyek tavaly év végén kerültek az áruházak polcaira” – árulta el Czimer-Szőke Imola, megemlítve, hogy ezen kívül a Cornexi „Szörnyen finom gabonapelyhek” teljes kiőrlésű gabonákból (zab, búza rizs, tönkölybúza, köles, hajdina) vitamin hozzáadásával készülnek (Ca és D3-vitamin), egyes ízvariánsok propoliszos mézzel és természetes aromával.
A Cornexi életében teljes portfólió váltás történt a tavalyi év során a szeletes termékeknél és a gabonapehely családnál mind csomagolás, mind beltartalmi értékek tekintetében.
„Példaként említhető, hogy zabszeleteink már 50%-os zabbal készülnek és ehhez párosulnak az egyedi ízvilágok, melyek méltón tükrözik a »Harapj bele a jóba« szlogenünket” – ismertette a Cornexi key account managere, hozzáfűzve, hogy az év második felében a Zabkása és a szelet kategóriában tervez komolyabb fejlesztéseket a cég.
A fogyasztók kedvelik az egyedi, meghatározott tevékenységekre szánt termékeket mind ízek, mind kiszerelés szerint. A Cornexi például az irodai munkát végzők számára ajánlja a 6 féle ízvariánsban elérhető zabkását, amelyek közül 3 hozzáadott cukor nélkül készül, 2-3 perc alatt elkészíthető. A gyermekek számára pedig megfelelően tápláló reggeli a teljes kiőrlésű gabonákat (zab, búza, rizs, köles, hajdina, tönkölybúza) és vitaminokat tartalmazó „Szörnyen finom gabonapelyhek”, vagy a müzli szeletek.
Sportoláshoz, kiránduláshoz, vagy köztes étkezésre kiváló alternatíva az új zabszelet portfólió.
A gyártói márkák és a saját márkák versenyében a gazdagabb, egyedi összetétel és ízvilág mellett a márkára jellemző csomagolással tűnik ki, bár a private labe szegmens minősége is jelentősen fejlődik az utóbbi időben. A Cornexi idén is többféle médiamegjelenéssel támogatja termékeit, köztük a Citylight, YouTube kisfilm, nyomtatott média, eladáshelyi promóciók és display is szerepel.
(Termékmix magazin – 2019 áprilisi szám)